Bukefalos 28 år!

jack russell ägare hitåt

Sv: jack russell ägare hitåt

Jag sällar mig till skaran som varmt rekommenderar russeln. Själv har jag en alldeles underbar dam som faktiskt firar sin sextonde födelsedag om några månader! Hon är dock en JR på miljonen tror jag: en otrolig latmask som helst skulle föredra kattlåda framför promenader, den mest olämpliga hästhund jag någonsin träffat (parkerar lugnt framför en häst som galopperar i full fart och försöker stirra ut den) och har varit otroligt lätt att uppfostra. Dock stämmer "stor hund i liten förpackning" väldigt väl in på även henne, hon har aldrig varit aggressiv mot människa eller hund, men får med sin blotta närvaro områdets varghund att gömma sig bakom husses ben. Min livsnjutare är lågställd och strävhårig- det är så de är finast tycker jag:love: Känner dock andra russlar som är betydligt mindre trevliga och hårdare än min, grannens hane har t.ex. stora aggressionsproblem mot både folk och fä, är skällig och riktigt otrevlig faktiskt. Men det bevisar väl bara att de, som alla andra djur, är individer med olika behov.
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Det var inte en annons du såg? För jag såg en annons för ett litet tag sen där tiken tydligen hade överbett... visst förekommer bettfel (både under och över) i mindre utsträckning, något stort problem är det inte. Men naturligtvis är risken betydligt större att avkomman drabbas om man avlar på en hund som själv har det, kan inte låta bli att undra vad just denna tik har för fantastiska egenskaper som gjort att ägaren valt att avla på henne ändå... sen stod det även i annonsen att det "inte ärvs av valparna till 100%" eller något liknande och visst... det är inte alls säkert att valparna får bettfel, men det är ju ingenting man kan uttala sig säkert om förrän de har bytt sina tänder vid ca 6 månaders ålder, det är inte alltid ett korrekt valpbett blir ett bra vuxenbett...

HD förekommer i liten utsträckning. Ögonsjukdomar som katarakter och linsluxation också i liten utsträckning samt något ströfall av patellaluxation (mest bland lågställda).
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Hon är perfekt sängvärmare som gärna tar sovmorgon och om jag går upp extra tidigt någon morgon så gömmer hon sig långt ner under täcket i förhoppningen att man ska glömma bort henne.


Hehe.. känner igen detta mer än väl.. Jag har en JR hane på 11 år som helst skulle ligga kvar i sängen heela dagen lång om han bara fick.. :p Samtidigt är han hur pigg som helst bara man kommer utanför dörren eller upp till stallet.. :D

28180_1233805515.jpg

Asterix
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Det var inte en annons du såg? För jag såg en annons för ett litet tag sen där tiken tydligen hade överbett... visst förekommer bettfel (både under och över) i mindre utsträckning, något stort problem är det inte. Men naturligtvis är risken betydligt större att avkomman drabbas om man avlar på en hund som själv har det, kan inte låta bli att undra vad just denna tik har för fantastiska egenskaper som gjort att ägaren valt att avla på henne ändå... sen stod det även i annonsen att det "inte ärvs av valparna till 100%" eller något liknande och visst... det är inte alls säkert att valparna får bettfel, men det är ju ingenting man kan uttala sig säkert om förrän de har bytt sina tänder vid ca 6 månaders ålder, det är inte alltid ett korrekt valpbett blir ett bra vuxenbett...

HD förekommer i liten utsträckning. Ögonsjukdomar som katarakter och linsluxation också i liten utsträckning samt något ströfall av patellaluxation (mest bland lågställda).


jepp stämmer en annons ska kolla bättre vad det står och återkommer

patellaluxation och detta innebär ?????????????
 
Sv: jack russell ägare hitåt

så här stod det i annonsen

Vackert teknad hane med bra temperament,
Endast till sällskap då han har underbett


sedan vet jag inte vart valpen fått sitt underbett i från i och med att jag inte riktigt kan linjenra och föräldrarna

nu vet jag inte hur Ok det är för moderdatorn att diskutera pris på forumet gällande dessa hundraser

så förhoppningsvis läser moderdatorn dett så jag får svar :angel:
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jag antar att du menar priser i ett generellt syfte?
Så länge det inte kan tolkas som en annons eller reklam så är det helt okej.

lillebill,moderator
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Ok, det var inte den annonsen jag tänkte på. Finns ju inte så mkt att säga om det, enstaka fall av bettfel kan alla få fram, men sen huruvida det är vanligt i just de linjerna har jag ingen aning om (SKK-reg valp).
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Jack Russell är en frisk ras men många uppfödare har på sista tiden mer och mer börjat ögonlysa och kolla patellastatus (patellaluxation är enkelt beskrivet ett glapp i knäleden) på sina avelsdjur. Detta görs för att behålla den friska ras som Jack Russelln är! Som köpare tycker jag att man ska kräva att bägge föräldrarna är undersökta.

Överbett/underbett finns i alla raser och är ärftligt. Därför ska man inte avla på bettfel.

At diskutera SKK-registrerat eller JRTC-registrerat är väl ingenting som TS frågat om och bör väl egentligen höra hemma i en annan tråd. Men ja, även jag tycker att man ska köpa SKK-registrerat och verka för en enhetlig ras.
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Varför ska det vara för eller mot jrtc och Skk.
Tycker det känns så tråkigt att ha två läger.
Nu när de ändå finns så varför inte ha kul tillsammans.

Tycker det är jätte tråkigt med den "osämja" som finns.
Vilken klubb som har rätt eller fel struntar jag i.
Det är ju själva hundarna som jag gillar.

Om de heter Parson, Jack Russell eller lågställd Jack Russell.
Värna om intresset för hundarna istället för klubbarna.
Öppna aktiviteter för alla dessa istället.

Vi är många som bara vill ha kul å umgås med dessa fina hundar.
Det är ju det som är det viktigaste, och inte vilken klubb hunden är registrerad i.

Om man ändå ska prata klubbar så ska man kunna prata neutalt om alla klubbarna.
Saklig information så valpköparen kan välja själv utan påverkan.

För de flesta jack Russell ägare så skiter man i vilken klubb hunden tillhör.

Men visst är det underbara hundar:love:
Det är det vi måste lyfta fram så folk får upp ögonen för den lilla livliga rasen.

hmm...undra om någon förstår vad jag menar...:angel:
 
Sv: jack russell ägare hitåt

jag som valpköpare till en liten jack russell skiter full ständigt i vilken klubb kenneln tillhör ALT inte tillhör utan jag kräver en frisk hund som jag och övriga familjen kan ha roligt med.
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Mina bägge är oreggade lågställda jack russells. Just mina två är inte så mentalt krävande, lite lydnadsträning under promenaderna och lite trickinlärning räcker. Jaktinstinkt har de bägge två. Speciellt räv markerar de på kraftigt och högljutt. Sork är också en höjdare att jaga i gräset.

Bägge mina är morgonpigga men kvällströtta och ligger självklart i sängen, ju närmare mig desto bättre!

25254135.jpg

25254139.jpg

25254102.jpg
 
Sv: jack russell ägare hitåt

KL!
Min svärmor har en underbar Jack Russell, som hon knappt uppfostrat alls, för hon tror inte JR:s går att uppfostra!! (Hon har alltid haft Schäfrar och Labradorer). Det är en liten gårdshund (i England) som är supertrevlig, jättesnäll mot allt och alla - och en soffpotatis när det är trist väder ute! Regnar det så kryper han under täcket i mattes säng och kommer inte fram på hela dagen! Hur han kan hålla sig vete gudarna, men ut i nåt regn ska han INTE! Han är en pärla, lille Rivet!
 
Sv: jack russell ägare hitåt

Vår högställda Jack Russel hane blev 12 år , super pigg fr födsel till ålder dom.
En stor hund i liten förpackning alltid vaken för nya upptåg en mkt aktiv o glad hund .
Vår gick bra med alla hundar även alla hanar och glad i människor och barn , var mkt lätt att ha med sig överallt , stall , stan mm.
Så vill du ha en glad sprätt KÖP denna ras:)
 
Sv: jack russell ägare hitåt

*kl*

Jag har nu rensat bort allt som har med SKK vs JRTC från den här tråden. Om ni vill ha en diskussion om klubbarna så får ni starta en sådan tråd.

lillebill,moderator
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 755
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 697
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 143
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp