Bukefalos 28 år!

Järnrika recept

lillsmurfagirl

Trådstartare
Hej!
Jag har järnbristanemi. För inte så länge sedan fick jag järn i dropp. Jag tror dock jag behöver ändra min kost.
Behöver tips på mat som är god och innehåller järn. Bonus om det inte är för dyrt men inget måste.

Det jag inte äter:blodpudding,leverpastej,lever,sånt bröd .. ja typ det klassiska som innehåller mkt järn.

Men tänker om man ”tar lite där” och lite här så kanske man får i sig ändå tillräckligt.

Så tips? Vad äter ni?
 
Om du inte äter lever och blodpudding så är rött kött mest rikt på järn. Tillaga gärna i järngryta eller stekpanna av gjutjärn, kombinera gärna med c-vitaminrika grönsaker som gröna bladgrönsaker, kål, paprika... Eller ät c-vitaminrik frukt/bär till efterrätt, som t.ex. apelsin, kiwi, jordgubbar, svarta vinbär... Du bör också undvika kaffe/te och mejeriprodukter i någon timma före och efter en järnrik måltid.
 
Kombinera järn och c-vitamin så tar kroppen upp järnet bättre. T ex leverpastejmacka med ett glas apelsinjuice. Mjölkprodukter ska du dock undvika. Tror du hittar bra info på 1177.
 
Hej!
Jag har järnbristanemi. För inte så länge sedan fick jag järn i dropp. Jag tror dock jag behöver ändra min kost.
Behöver tips på mat som är god och innehåller järn. Bonus om det inte är för dyrt men inget måste.

Det jag inte äter:blodpudding,leverpastej,lever,sånt bröd .. ja typ det klassiska som innehåller mkt järn.

Men tänker om man ”tar lite där” och lite här så kanske man får i sig ändå tillräckligt.

Så tips? Vad äter ni?
Bara som förslag/tanke: Är det omöjligt att lära sig kunna äta något av det som innehåller mer järn? Jag tänker att alternativet är jobbiga och inte alldeles smakliga tabletter/mediciner, det vore lättare om man kunde få i sig det med mat. Om inte annat kan man tänka att det är just något man äter av hälsoskäl snarare än ”åh, vad gott!”.
 
Hej!
Jag har järnbristanemi. För inte så länge sedan fick jag järn i dropp. Jag tror dock jag behöver ändra min kost.
Behöver tips på mat som är god och innehåller järn. Bonus om det inte är för dyrt men inget måste.

Det jag inte äter:blodpudding,leverpastej,lever,sånt bröd .. ja typ det klassiska som innehåller mkt järn.

Men tänker om man ”tar lite där” och lite här så kanske man får i sig ändå tillräckligt.

Så tips? Vad äter ni?

Kan det vara aktuellt med ett något magsnällare kosttillskott varje dag? Blutsaft? Mycket handlar ju, som du redan är inne på, att få in rutin på att regelbundet tillföra järn.
 
Det är svårt att få i sig järn via kosten om man inte ens tycker om det som innehåller mycket järn.

Dessutom. Har man en brist är det svårt att fylla igen den bristen. Du behöver kosttillskott av något slag.
 
Spenat

Äter du sallad byt ut en del isbergssallad mot bladspenat. Rött kött, blutsaft, torkad frukt och nötter.

Här har du en liten lista på hur mycket järn. Tycker den är bra att kika igenom lite då och då

Konstig länk borttagen, av moderator.

Har själv järnbrist och får dropp men är lite dålig på att införa extra järn i kosten
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!
Jag har järnbristanemi. För inte så länge sedan fick jag järn i dropp. Jag tror dock jag behöver ändra min kost.
Behöver tips på mat som är god och innehåller järn. Bonus om det inte är för dyrt men inget måste.

Det jag inte äter:blodpudding,leverpastej,lever,sånt bröd .. ja typ det klassiska som innehåller mkt järn.

Men tänker om man ”tar lite där” och lite här så kanske man får i sig ändå tillräckligt.

Så tips? Vad äter ni?


Är det inte ok/tillräckligt att bara ta en järntablett? Det gör jag dagligen sedan 18 månader sen.
Jag har också ett proteinpulver som jag har i mina smoothies med som har jarntillskott.
Har du varit inlagd for jarnbrist sa har val lakare nagot att saga om vad du bor gora?
 
Finns ett hårt tunnbröd från Mjölloms tunnbrödsbageri, tror det heter Palt-tunnbröd.
Det är svårt och har ett högt Jörn och proteinvärde. Jag tycker det smakar som vilket hårt tunnbröd som helst.
Finns i lite mer välsorterade livsmedelsbutiker, bland övriga knäckebröd.

Gröna grönsaker så som spenat och broccoli har ett bra järnvärde. Dock behövs ju orimliga mängder för att höja järnvärdet i större omfattning. Men som förebyggande kost är det ju bra att äta.

Blutsaft, även om jag har väldigt svårt för smaken...
 
Det är svårt att få i sig järn via kosten om man inte ens tycker om det som innehåller mycket järn.

Dessutom. Har man en brist är det svårt att fylla igen den bristen. Du behöver kosttillskott av något slag.

Jag tänkte mest att man kan göra både och i samråd med vården för att råda bot på bristen. Om man vet att man äter något för att man verkligen behöver det för sin hälsa, måste man tycka det är gott? Oavsett om det i andra sammanhang kallas "mat" eller "kosttillskott" eller "medicin".
 
Jag tänkte mest att man kan göra både och i samråd med vården för att råda bot på bristen. Om man vet att man äter något för att man verkligen behöver det för sin hälsa, måste man tycka det är gott? Oavsett om det i andra sammanhang kallas "mat" eller "kosttillskott" eller "medicin".
Jag är med dig där, man kan äta det för att det är nyttigt.

Å andra sidan brukar det vara svårt att ta upp järn ur kosten om man har brist och får järninfusion. Man kan givetvis underlätta för sig själv och både äta järnrika livsmedel, men om man dissar allt pga smaken är det inte mycket att välja kvar. Så himla mycket järn i jordgubbar är det inte att man kan få sitt dagliga behov tillgodosett.
 
Är det inte ok/tillräckligt att bara ta en järntablett? Det gör jag dagligen sedan 18 månader sen.
Jag har också ett proteinpulver som jag har i mina smoothies med som har jarntillskott.
Har du varit inlagd for jarnbrist sa har val lakare nagot att saga om vad du bor gora?
Har man järnbristanemi får man råd av läkare att öka järnet i maten och att köpa järntabletter. Hjälper inte detta så får man efter en tid järndropp på vc och råd att öka järnet i maten, eventuellt kan man få en tid hos en dietist som ger de råden.

Jag har också fått järndropp pga järnbristanemi. Tabletter fungerade inte, järn i maten fanns redan men var inte tillräckligt, det misstänktes blödning eftersom järnet försvann liksom. Gjorde undersökningar för det, alla ua. Näste steg var då dropp. Sedan gjorde jag en gastric sleeve, efter den ska man ta järntabletter i resten av livet eftersom kroppen inte kan ta upp tillräckligt ur maten, fungerar inte, så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, kommer att ta upp med läkare att få fortsätta med dropp då och då. Varför jag från början innan operationen har järnbrist är det ingen som vet, det bara "är så". Rekommendation är helt enkelt kosttillskott, mer järn i kosten och om det inte är tillräckligt järn i dropp på vc.
 
Äter du gröt så mixa ihop det med paltbröd och ha på aprikossylt.
Laga all mat i gjutjärnsgryta.
Undvik mejeriprodukter då det kan hämma upptaget, tillför c-vitamin då det kan boosta upptaget istället.

Sideral är ett dyrt tillskott, men snällt mot magen. Åt två om dagen som gravid när mitt järn gick ner rejält lågt.
 
Jag äter Niferex kapslar som järn-tillskott, funkar bra för magen och sådär, för mig.

Angående mat så säger man norrut att man ska äta en blodpalt om dagen! (Ja, jag vet inte om man säger det överallt norrut, men min makes släkt från Kiruna säger det ;) ) Det är det mycket järn i, och palt är ju gott!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 218
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: Kivina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 389
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp