jättekorkad fråga om hårlag och arv

Mammadutt

Trådstartare
:rofl: börjar med att ursäkta mig för min korta fråga som kanske anses väldigt rolig. Men jag har ingen aning och undrar. Om mamman är strävhårig, pappan långhårig... blir valpen antingen eller eller kan den bli både och (eller ett mellanting)? :o

Valpen i fråga är korsning, vilket kanske ni räknat ut... då kan dom ju bli lite hur som helst :p
 
Sv: jättekorkad fråga om hårlag och arv

Kan bli antingen sträv, långhårig men mest troligt ett mellanting.
 
Sv: jättekorkad fråga om hårlag och arv

Det beror på om raserna separat kan få valpar av olika hårlängd i samma kull.
Är det t ex en bearded collie och en pudelpointer (första rasen som kom upp i huvudet när jag tänkte "alltid strävhårig" :p) känns det som att hunden blir antingen eller, eller något slags mellanting.

Men om det är en ras där valpar i samma kull kan bli antingen lång eller korthåriga, samt en ras där den kan vara antingen slät eller strävhårig så kan det bli typ vad som helst.
 
Sv: jättekorkad fråga om hårlag och arv

ahaaaaaaaaa.....

Alltså pappan är en långhårig chihuahua (och redan där finns ju lång och korthårig) och mamman är en sträv jack russel. En riktig olyckshändelse är han. Jag upplever han som sträv fast han är ju bara 9 veckor... tänk att jag inte har nån koll hur hårlag funkar... *skäms*

Då kommer en vidarefråga, min gamla hund är långhårig chihuahua f 2001 (skk-reggad) och han har MYCKET hår, men båda föräldrarna var korthår. Men dagens chihuahuor av långhårig modell har så mkt mindre hår än han... är det nått som kan komma sig om ena föräldern är lång andra kort... att det blir mitt emellan? Haha (gud vad konstiga frågot) eller har chihuahuan blivit sönderavlad senaste 8 åren för dom ser inte alls ut som förr tycker jag (gillar inte dagens utseende... långa ben, långa nosar, spinkiga.... större öron... hmmm)

Nån teori på mitt svammel...?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 865
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 031
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp