Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

F

Finery

För ca 2 år sen hämtade vi upp en travare som ägdes av A men skulle köras in och tränas av oss (B). Då var det inte skrivet något papper om detta men efter något år skrev vi ett papper om att hästen ägdes till 100% av A för närvarande men det stod inget datum på det pappret. Efter ytterligare några månader skrevs jag som företrädare, min sambo som delägare och A som delägare, vilket vi pratat om hela tiden att göra den dealen eftersom vi körde in o tränade han för en mycket liten summa, knappt foderkostnaden. Det är inskickat och finns på STC.
Jag har hästens pass.

Nu har A fått för sej att försöka flytta hästen till ett annat ställe (där hon får ha honom billigare, egentligen har hon inte råd med häst) och självklart protesterar vi då! Vi anser ju att halva hästen är vår och då vill vi ju såklart fortsätta ha honom.
Då anser A att det gamla pappret där det står att hon för närvarande äger hästen till 100% gäller fortfarande och att hästen är hennes.

Jag har alltså inte betalat nånting för hästen men det har hon tidigare inte krävt heller, utan jag har kört in och tränat och skott och fött hästen under två år istället för betalning av halva.

Vad ska jag göra nu? Har jag blivit blåst? Har hon rätt att ta honom i från mej?
Jag känner mej lurad och sviken och vet varken ut eller in. Jag åkte 100 mil enkel väg för att hämta denna kille som fölis och har tagit hand om han och mamman under två år och gjort allt jobb. Inte vill jag att någon annan ska få ta han nu när han nästan är startklar och så.
Snälla, har ni något tips om hur jag skall göra, så skriv en rad... :cry:
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Är det ett alternativ att ni köper ut henne (förutsatt att A går med på detta, naturligtvis) ?
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Ja, det är ett alternativ för min del, men i detta läge så tror jag A endast bråka och inte lämna ifrån sej sin del.
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Förstår inte det där med företrädare, men om papper är inskickade att din sambo och A står som ägare, så får ju hon alternativt din sambo köpa ut varandra ?? Annars, ge henne en fet räkning på uppstallningen !

Hej från Hambo
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Företrädare innebär ju att delägarna godkänt dig som talesman inför Travsport.
Vilket gör det tveksamt om hon har rätt att byta tränare utan ditt godkännande, eftersom det tex är du som då ska faktureras när det handlar om hästens omkostnader.

Anser hon alltså att hon haft hästen gratis i din träning under 2-år?

Jag skulle ha skickat en faktura på vad hästen kostat under dessa år och gett henne valet att antingen skiva ett avtal där du äger halva hästen, eller betala och ta hästen.
Nu vill du ju ha hästen kvar, vilket gör att jag antar du inte efter detta vill äga 50% av hästen tillsammans med henne.
Så då kan hon ju få välja mellan att antingen betala vad hästen kostat i träningsavgift osv eller låta dig köpa loss hästen.
Bara det går juste till ser jag inga konstigheter.

Men nej, jag tror inte hon kan flytta hästen så länge du står som företrädare, eftersom hon självt godkänt dig.
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Nummer ett kan hon inte komma in hos dig och ta hästen. Då får hon begära handräckning av KFM. Som jag förstod det är ju dessutom halva hästen din sambos. Om inte ägarna kan komma överens är väl det vettigaste att ingen förändring företas innan man nått en överenskommelse.

För att tippa över till er fördel kan det då vara rimligt att du enligt ovan skickar faktura på uppstallning/träning, och meddelar att från 1/9 kommer fortlöpande att debiteras xxxxx kr i träningsavgift, hälften debiteras din sambo och hälften henne.

Alternativet är att hon stämmer dig till rätten som då får avgöra vem som äger hästen.
 
Sv: Jag är företrädare och hon delägare...vårdnadstvist!

Jag är lite trött i huvudet just nu, borde igentligen sova redan...
Du äger en 1/3, din sambo och A äger en 1/3 del var och du är företrädare då en av delägarna måste vara det ifall man inte är överens om någonting som rör hästen. Har jag förstått det rätt? Eller äger din sambo och À 50% var och du är företrädare för att lösa ev tvister rörande hästen?
Jag har varit delägare i en travare men en av oss var tvungen att vara företrädare. Jag vet inte ens om man kan vara förseträdare utan att vara delägare på stc sä där av frågan hur ägarskapet på hästen ser ut.
Om ni alla äger en del var så kan hon inte göra i princip något med hästen utan ditt godkänande så hon har inte rätt att flytta hästen från er.
Det bästa är att ni får köpa loss hela hästen av henne.
Om du endast är företrädare så vet jag inte om hon och din sambo har rätt att säga upp sig som företrädare så då kan jag inte säga vad som gäller. Jag tycker det ska vara möjligt att kunna säga upp en företrädare ifall denne inte äger endel i hästen dock.
Kolla med stc.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 254
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan För 2 år sen fick jag erbjudandet att få en ardenner med villkoret att ägaren skulle stå kvar som delägare på hästen eftersom han va så...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
15 874
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 186
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp