Jag är så allergisk! :(

Centaur

Trådstartare
Allt blommar förutom jag... Nyser, snuvar, kliar i ögon som är helt rödsprängda, hela halsen kliar inuti så jag håller på att bli tokig! Huvudet värker, trött och seg.

Vad ska jag prova?
Har tagit loratadin i flera år. Fick för en månad sen dasselta som skulle vara mycket starkare. Men jag tycker bara det har blivit värre! Dessutom känner jag mig plötsligt så extremt hungrig som att jag har ett svart hål i magen som måste fyllas på varannan timme.

Ska byta tillbaka till loratadin nu men det funkar ju inte helt bra. Har fortfarande mycket besvär. Men det måste finnas andra mediciner än dessa vanliga?
Telfast? Aerius? Någon som testat dem?

:yuck::yuck:
 
När var du på VC senast gällande din allergi?

Jag är gräsallergiker och fy vad det började kännas för ungefär en vecka sedan.
 
Allt blommar förutom jag... Nyser, snuvar, kliar i ögon som är helt rödsprängda, hela halsen kliar inuti så jag håller på att bli tokig! Huvudet värker, trött och seg.

Vad ska jag prova?
Har tagit loratadin i flera år. Fick för en månad sen dasselta som skulle vara mycket starkare. Men jag tycker bara det har blivit värre! Dessutom känner jag mig plötsligt så extremt hungrig som att jag har ett svart hål i magen som måste fyllas på varannan timme.

Ska byta tillbaka till loratadin nu men det funkar ju inte helt bra. Har fortfarande mycket besvär. Men det måste finnas andra mediciner än dessa vanliga?
Telfast? Aerius? Någon som testat dem?

:yuck::yuck:

Äter du mjölkprodukter eller saker med citronsyra kan du testa ta bort det. :)
 
Allt blommar förutom jag... Nyser, snuvar, kliar i ögon som är helt rödsprängda, hela halsen kliar inuti så jag håller på att bli tokig! Huvudet värker, trött och seg.

Jag har inga förslag, äter Loratadin själv, men jag lider med dig! Och med mig själv - har det precis likadant just nu. Det bara exploderade för någon vecka sedan, innan dess var det uthärdligt.

Just nu äter jag dubbel dos, en tablett morgon och kväll och det gör lite skillnad mot bara en. Sen blir jag så desperat ibland att jag pluggar igen näsan med papper (som vid näsblod) bara för att kunna böja mig över tangentbordet, det slutar ju aldrig rinna!

För några år sen var en sån där riktigt hemsk sommar också, då la jag en madrass i badkaret och sov där i badrummet, halvsittandes, för att i huvudtaget få sova. Det enda rummet som var hyfsat pollenfritt eftersom det inte hade ett fönster och lite textilier. Är man desperat nog testar man allt! :crazy: O_o
 
Jag äter Aerius, har gjort i 6 år nu. Innan dess käkade jag Telfast (men de blir man väldigt trött av). Aerius funkar mycket bättre, jag blir inte trött av dem och de har för det mesta funkat bra för mig. Jag äter dock från det att snön smälter till den lägger sig igen för att om jag hinner bli dålig så blir jag så himla dålig... Så min läkare är på hugget att sätta mig på sprutor istället.

Jag har utöver Aerius en nässpray på recept som heter Avamys (kortisonspray så använder den bara när det verkligen verkligen behövs).

Det är de som jag har på recept. Sen köper jag utan recept Livostin ögondroppar som jag tar morgon och kväll, och Nasaleze. Nasaleze är jag inte utan under pollensäsongen, det är ett pulver som man andas in och som lägger sig som en skyddande hinna över slemhinnorna.
 
Kör du med nässpray och ögondroppar också? När det är som värst för mig äter jag piller, nässprayar mig och tar ögondroppar, och det gör all skillnad i världen. Bara piller hjälper ju knappt nånting.
 
Jag har extremt jobbig pollenallergi och inga tabletter har hjälpt mig. Ögondroppar lindrar i ögonen och kortisonnässpray lindrar också men istället får jag jätteproblem med näsblod så jag kan tyvärr inte ta det. Det som räddat mig är kosttillskott som jag köper via nätet. Tar Quercetin (antioxidant), Bromelain (enzym) och C-vitamin och är nu i princip helt symtomfri även under värsta allergisäsongen. Har tipsat flera allergiska vänner också om det och alla har blivit betydligt bättre i sin allergi!
 
Jag kör med Loratadin på morgonen och Cetirizin på kvällen, alltså två olika sorter som rekommenderades av en läkare och som funkar bra för mig.
 
Kontakta vården och diskutera förutsättningar för "allergivaccinering/hyposensibilisering". Det tar några år (3 tror jag) men man ska märka effekt redan efter ett år.

Jag har fått i 1,5år för getingallergi vilket innebär 1 injektion/v i 10-15veckor o sedan var 6e-8e vecka i 5år. Men det är inte riktigt samma strategi vid pollen (beror kanske på vilka pollen det är också).

(jag fick ett getingstick nu för nån vecka sen, och fick nu "bara" hela vaden o foten uppsvullen, jmf m för 2 år sen då jag efter 20min hade klåda på HELA kroppen och sånt blodtrycksfall att jag nästan svimmade)
 

Liknande trådar

F
Hästvård Om denna tråd nu ligger åt skogen fel så ber jag vänligen någon flytta den dit den bör ligga. Igår hände det något konstigt, för...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: oki
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 501
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp