Bukefalos 28 år!

jag är så glad

J

josefin_e

jag är så där helt sprudlande glad efter min ridlektion igår... :bump:

(jag måste ju få börja och skryta lite) men jag var den ända i gruppen som fick hästen att gå i form. och inte nog med det, det var jag som styrde över det. för när jag själv slappnade av och sjönk djupt ner i sadeln och släpte efter lite på tygeln, så poff! där gick hästen som en liten ängel under mig!

det var en riktigt "aha" upplevelse. så underbart!

men jag har en liten fråga till er experter. nu red jag en häst som var väldigt frammåt. och i skritten så var det inga problem att hålla tempot. det gick av sig själv.
men sen i traven. så fort jag försökte hålla in honom lite så försvann den fina form han gick i. :cry:
hur gör man för att hålla in utan att störa hästen för mycket? någon som vet?

åhhh... jag är så glad! :banana:
 
Sv: jag är så glad

det där med hålla formen i olika tempon, så tror jag eftersom det är en ridskolehäst (visst?) så har pållen kanske inte muskler att orka jobba i alla olika tempon eller vad man skall säga om den inte har byggt några muskler (eller inte tillräckligt) för det slags av arbete
 
Sv: jag är så glad

Ridskolehästar är svåra ofta. Försök hitta känslan du har i skritten och sätt igång noga i trav och försök hålla tillbaka känslan. Kanske ställa inåt precis innan och hålla kvar ställningen, då är det ofta lättare att ha kvar eftergiften och sen fortsätta rida från det. Använd hörnet om du kan så hjälper det.
 
Sv: jag är så glad

det där med hålla formen i olika tempon, så tror jag eftersom det är en ridskolehäst (visst?) så har pållen kanske inte muskler att orka jobba i alla olika tempon eller vad man skall säga om den inte har byggt några muskler (eller inte tillräckligt) för det slags av arbete

Precis 9 fall av 10 är det så.

Duktigt TS fortsätt så ;) ;)
 
Sv: jag är så glad

Härligt när man känner att det funkar.

Tänk på att inte sitta och hålla in hästen konstant i traven, utan gör lite ökningar och minskningar (hela tiden i trav), så att det är du som kontrollerar tempot. Det brukar få hästen mer koncentrerad och lyhörd. Sen rider du lika avslappnat och med samma fina sits som i skritten. Halvhalter är också bra. Huvudsaken är att du inte sitter och håller in hästen hela tiden, för då blir det bara en dragkamp som inte är rolig för någon av er.

Om du rider på en ridskola som har gott om erfarna elever, så har hästen säkert muskler att kunna gå i form i alla tempon.
Hoppas det går bra för dig nästa gång. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: jag är så glad

Kul att du hittar känslan! Det är ett steg på vägen. Men om hästen drar upp huvudet så fort du börjar bromsa så tror jag att den böjde på nacken för att kunna springa på i sitt eget tempo utan att du ska kunna påverka den. Inte helt ovanligt, vissa drar upp huvudet och springer medan andra drar in näsan och springer.
 
Sv: jag är så glad

Du frågar experter - men jag svarar ändå.......... ;)

Åhhhh - den är härlig den känslan! Jag kommer precis ihåg min lycka första gången :o (ja - det låter lite..........). Det var på en ridskoleponny (fjording) - och rätt var det var som befann vi oss i ett "tillstånd av harmoni". Allt gick så lätt och det kändes som jag bara behövde tänka ex vis "halt" så BLEV det halt. I BALANS! Och jag hade hela hästen under mig!

När du rider "pigga hästen" och det känns som att han glider ut framför dig så kan du prova att gå in i en volt som du ökar/minskar. Jag skulle vilja säga halvhalter (och tempoväxlingar), men de kan vara lite knepiga att tajma in på en del ridskolehästar utan att sabba bjudningen. I alla fall för mig som inte är expert!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 920
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 342
Senast: dobbis
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 018
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp