Jag ahr provat min nya sadel...

Sv: Jag ahr provat min nya sadel...

Maran skrev:
Om du tycker om sadeln i övrigt och tror att den kommer att passa efter en bomändring så satsa på det. Annars kanske det blir samma visa igen, fast med Clinchern.
Jag gillar Passieren helt klart. Jag sitter bra i den (har provridit en annan PSL) och jag gillar att jag akn ändra bommen, det jag bara inte vet är om sadeln kommer glida bak efter en bomändring....

Men jag ska rida i den idag och se, glider den bak då får jag ta ett snack med Ingdams...

Maran skrev:
OK, ni provade aldrig din modell av sadeln på hästen. Kan det förklara en del av skillnaden i extra utrymme mellan manke och framvalv? Att din sadel är högre där än vad Optimumen är? Ett exempel på vad jag menar: Om jag jämför min nuvarande Stübben Siegfried 94 med min f d Siegfried MF så är 94:an högre i framvalvet än vad MF:n är. Bomvidderna är desamma och passformen, med undantag för framvalvet, är likvärdig.
Jo, om jag kommer ihåg rätt har PSL mkt mer utrymme för manken, men jag tycker ändå att den känns för smal. För bredvid framvalvet, var panelerna börjar trycker den verkligen. Och det är ju inte bra...
Men den ahr mkt mankfrihet, men jag tror bommen är för smal ändå...

Men hur lång är anläggningsytan på din sadel då? (alltså tryckytan)

På Kaupre kostade den 4800 utan pad....
Får man skicka efter en sån och provrida den några ggr?

Jag vet inte hur långt bak jag hamnar, har inte kollat det...

Kan man ändra sitsstorleken på FF?

Fota gärna!

Det är ju det, framvalvet och till var jag sitter får inte vara mer än 44,5 cm lång. Hans rygg är 44,5cm från var en sadel får börja ligga an till var den måste sluta.

Centaur skrev:
Alltså, sånt slitage blir det efter att sadeln använts i två veckor!!!!!!!! På min Passier hade jag ljusbruna Prestige stigläder (bättre kvalite blir det liksom inte..) och ändå fick sadeln mörka märken. Det BLIR bara så. Så acceptera det eller köp en svart sadel. Förstår att du är besviken på att den inte passade, men gnäll inte på märken efter stigläder om du köper en begagnad sadel....
Jag gnäller inte på märkena efter stigläder, jag blir störd av att de inte har tagit bättre hand om den när jag har beställt den. För det är MÅNGA repor på den och även fläckar (förmodligen vattenfläckar)
och jag undrade om en sadel kan se ut så och vara värd 14000.

Sweet skrev:
Tycker helt allvarligt att du ska lägga ner detta med att hitta en hoppsadel och lägga pengar på en dressyrsadel istället där du vet med säkerhet att det finns modeller som passar. Vad är bättre? Att ha en dressyrsadel så att du kan rida din häst ordentligt eller att inte ha någon sadel alls och inte kunna rida öht? SKIT I HOPPNINGEN!

Eller så säljer du hästen och köper en ny häst med bättre sadelläge som du kan hitta sadlar till...
Jag överväger det med, men det beror ju på vad Ingdams säger. Jag funderar på att köpa en dressyrsadel istället, om Ingdams säger att det kan bli strul med Clincher hopp eller om PSLn inte går att fixa (för jag ahr inte tänkt att prova fler hoppsadlar, det orkar jag inte mer) men det dumma är att de modeller som passar är:
Albion - gillar inte jag, 15000
Globus - tar 3 månader, 8500
Clincher - tar minst 2 månader, förmodligen 3, 12500
Frank Baines - 22 000 (need I say more?)...
Arabian - 2 månaders väntetid, 16000, inget provexemplar i rätt storlek

Du hade provridit fler än FF va?
Hur är skillnaden att sitta i en FF och att sitta i en annan bomlös?

Känns som om att jag iaf borde välja en bomlös med uppbyggt säte och prova.

Men då är det ju bara att beställa en Globus som du sitter bra i och som du VET passar hästen, det går ju inte fortare för att du går och drar på det, du har varit utan sadel rätt länge vad jag förstår och då kan du vänta några månader till, hästen dör inte av att inte ridas och det finns mycket man kan göra förutom att rida, är han inkörd? Om inte så kan du kanske köra in honom i väntan på sadel? Köp en ridgjord som du sätter stigläder och byglar på så får du lite extra stöd vid barbackaridning.

Att hålla på som du gör nu är ju bara tidsödande och väldigt tråkigt också.

Senast ändrad av en moderator:

Han är tömkörd, dock inte inkörd, men jag en har en kompis som ska hjälpa mig med det i höst/vinter.
Jag hade tänkt att iaf köpa en barbackapad eller liknande så att jag iaf kan rida lite utan att dö av skräck ;) De är ju inte dyra heller, kostar bara några hundralappar eller en tusenlapp.

Jag tänkte att om allt skiter sig med sadlarna nu så köper jag en Clincher dressyr, den tror jag blir bra. Om Ingdams ändå säger att det tar lång tid/finns risk att den inte passar så köper jag en Globus.

Mittåt! Jag måste ha kollat alldeles tokigt, 4800 ska det vara och inget annat! Men det är ju rätt billigt iaf.

/Camilla

Jag vet inte hur det är med provridning - kolla med Kaupre, men jag tror att de är på tjänsteresa för tillfället.

Tryckytan på min har jag inte mätt i centimeter men om jag skulle göra en vild gissning så ungefär 30 -35 cm som har tryck, sen tonar det ut bakåt/framåt. Jag kan när jag rider stoppa in handen under främre och bakre delen så det ligger inget jättetryck där.

Nu har jag ju ridit med min sadel ett tag och förut fick min häst alltid bullar på länden av att sadlarna tryckte där, nu får han det inte så alltså trycker inte ST C:en där.

/Camilla

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet inte hur långt bak jag hamnar, har inte kollat det...

Kan man ändra sitsstorleken på FF?

Fota gärna!

Det är ju det, framvalvet och till var jag sitter får inte vara mer än 44,5 cm lång. Hans rygg är 44,5cm från var en sadel får börja ligga an till var den måste sluta.

Man kan BYTA sits på FF, och då ändrar man sitsstorleken. Sitsen är löstagbar, och du kan alltså om man t ex är ett par ha samma sadel även om den ena har 16" rumpa och den andra 18" rumpa, det är 'bara' att köpa till en extra sits, så man har en i 16" och en i 18" och så byter man mellan dem beroende på vem som ska rida.

Nu var jag nyss ute och red (i just FF:en) men kan fota när jag tar in ikväll. Kan ta av sitsen med så du får se hur den ser ut 'strippad'.

Enda sättet för dig att veta är nog dock att provasitta en 18" FF.. men som sagt, jag ska fota. Eg borde jag ju ha ett foto på var JAG hamnar i den med, men svårt att fota mig själv uppsuttet. Kanske kan be mamma på söndag om jag slutar tidigt då.

Okej vad bra!
Vet du hur mkt en ny sits kopstar? För isf kan jag ju köpa en begagnad och köpa till en ny sits bara....

Jag har ju en Comfort Shorty vilket innebär att sitsstorleken är lite kortare än på den vanliga. Om jag skulle jämföra med en vanlig engelsk sadel så skulle jag nog säga 17" - 17,5 ". Det kanske blir i minsta laget för dig.... ? Karl kanske känns större i sitsen?

/Camilla

Diabolical_Kitten skrev:
Du hade provridit fler än FF va?
Hur är skillnaden att sitta i en FF och att sitta i en annan bomlös?

Känns som om att jag iaf borde välja en bomlös med uppbyggt säte och prova.

Jag har provridit SportsSaddle och FreeForm, och så har jag suttit i en Barefoot. SS:en har INTE uppbyggt säte.

Och det är JÄTTESTOR skillnad beroende på om de har uppbyggt säte eller ej.

SS:en - skön, man satt bekvämt, men man satt BRETT (aj oj sa de stackars ovana musklerna på insidan av låren), man satt verkligen 'om' hästen, samma känsla som barbacka så faktiskt. Däremot sitter man ju betydligt! stadigare i en SS än barbacka, men känslan mot benen/rumpan etc blev densamma som barbacka på en häst med bred, rund mysig rygg.

FF:en - man sitter 'högre' och smalare. I princip så sitter du som i en bomsadel men MJUKARE. Extremt mycket mjukare. Den är sanslöst, otroligt mjuk och det är som att sitta på dun ungefär. Det var det som först slog mig - gud så MJUKT??!. Mycket mjukare än SS:en. Man sitter mer 'ostabilt' i FF.en (antagligen för att man sitter högre i den).

FF:en är BETYDLIGT mer oförlåtande mot att man sitter snett etc än SS.en. Du KÄNNER utan minsta tvekan att du sitter snett i bägge (vilket du inte behöver göra i en bomsadel), men SS:en sitter där den sitter ändå, medan FF:en ovillkorligen ger sig av på glid.

Hade inga problem med SS:en i galopp i fältsits på Vision, jag kände att jag snedbelastade/han puttade över mig men sadeln låg still sas. Första galoppen i FF:en höll jag på att kana av, både sadeln och jag var halvvägs ner längs sidan på hästen :o När jag skärpte till mig och ansträngde mig för att sitta rakt så låg den still. Många anser det vara en nackdel att FF:en är oförlåtande, och de om gillar bomlöst men inte FF brukar klaga på att den är vinglig :devil: JAG tycker det är SKITBRA att den inte förlåter någonting, utan man måste rida 'ordentligt'. Och har numera nada problem ens under vilda busgalopper. Och har fått bättre sits i hoppsadeln med. Däremot är det lätt att bli slarvig, red i FF.en idag för första gången på två veckor, och efter 150 meter satt jag av och kollade lädren för de var (tyckte jag) minst ett håls skillnad på dem. Fast det var det ju inte, utan jag som satt snett/hästen som puttade över mig. Bara skärpa sig och se - nu blev lädren jämna ;)

STÖRSTA fördelarna hos FF:en anser jag är att den är MJUK, och även fast den är uppbyggd så känner man hästen VÄLDIGT väl under sig, och så de flyttbara stiglädrena som gör att man kan anpassa dem på pricken så man utan ansträngning sitter i lod (FÅ bomsadlar som har dem så långt bak att jag slipper dra bak benen med muskelkraft för att sitta i lod, är nog bara en bomsadel jag lyckats med det i, en JR. Satt i lod i SS:en med, men gillade inte att lädren kom ut i nederkant va kåpan där, kände mig låst i överskänkeln)

Men det är MYCKET MINDRE omställning från bomsadel till FF (dvs med uppbyggd sits) än från bomsadel till SS (dvs utan uppbyggd sits), och jag som dressyrnörd föredrar utan tvekan uppbygg sits!

Jag kollade förresten svettavtrycken idag igen, med tanke på dig. BÅDE sits, sadel och padd sträcker sig bakom sista revbenet. tryckmärkena går precis till sista revbenet. Och det även fast det KÄNNS som om jag sitter väldigt långt bak i den.

Diabolical_Kitten skrev:
Okej vad bra!
Vet du hur mkt en ny sits kopstar? För isf kan jag ju köpa en begagnad och köpa till en ny sits bara....

2000 kr, då får du det med flexibelt framvalv med. (Till skillnad från de med utbytbara koppjärn). Vet inte om man kan bestälal sitsar utan flexibelt framvalv i längre. Men Linda på Kaupre tyckte INTE jag skulle ha flexibelt järn iom att V har hög manke, utan det var bättre med ett styvt järn som lyfter den från manken.

knights har ju en bomlös sadel också den ligger på rätt så vettigt pris typ 4600. kolla hippomarket.com

Men stackare! Vad du får SLITA med sadel problemet!

men allvar: postad igår och 118 svar redan! wow... du är helt klart en poppis! :) :D :D :)

Hoppas du hittar SADELN snaaart!!!! (håller tummar!)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka