Sv: Jag ahr provat min nya sadel...
Diabolical_Kitten skrev:
Du hade provridit fler än FF va?
Hur är skillnaden att sitta i en FF och att sitta i en annan bomlös?
Känns som om att jag iaf borde välja en bomlös med uppbyggt säte och prova.
Jag har provridit SportsSaddle och FreeForm, och så har jag suttit i en Barefoot. SS:en har INTE uppbyggt säte.
Och det är JÄTTESTOR skillnad beroende på om de har uppbyggt säte eller ej.
SS:en - skön, man satt bekvämt, men man satt BRETT (aj oj sa de stackars ovana musklerna på insidan av låren), man satt verkligen 'om' hästen, samma känsla som barbacka så faktiskt. Däremot sitter man ju betydligt! stadigare i en SS än barbacka, men känslan mot benen/rumpan etc blev densamma som barbacka på en häst med bred, rund mysig rygg.
FF:en - man sitter 'högre' och smalare. I princip så sitter du som i en bomsadel men MJUKARE. Extremt mycket mjukare. Den är sanslöst, otroligt mjuk och det är som att sitta på dun ungefär. Det var det som först slog mig - gud så MJUKT??!. Mycket mjukare än SS:en. Man sitter mer 'ostabilt' i FF.en (antagligen för att man sitter högre i den).
FF:en är BETYDLIGT mer oförlåtande mot att man sitter snett etc än SS.en. Du KÄNNER utan minsta tvekan att du sitter snett i bägge (vilket du inte behöver göra i en bomsadel), men SS:en sitter där den sitter ändå, medan FF:en ovillkorligen ger sig av på glid.
Hade inga problem med SS:en i galopp i fältsits på Vision, jag kände att jag snedbelastade/han puttade över mig men sadeln låg still sas. Första galoppen i FF:en höll jag på att kana av, både sadeln och jag var halvvägs ner längs sidan på hästen

När jag skärpte till mig och ansträngde mig för att sitta rakt så låg den still. Många anser det vara en nackdel att FF:en är oförlåtande, och de om gillar bomlöst men inte FF brukar klaga på att den är vinglig

JAG tycker det är SKITBRA att den inte förlåter någonting, utan man måste rida 'ordentligt'. Och har numera nada problem ens under vilda busgalopper. Och har fått bättre sits i hoppsadeln med. Däremot är det lätt att bli slarvig, red i FF.en idag för första gången på två veckor, och efter 150 meter satt jag av och kollade lädren för de var (tyckte jag) minst ett håls skillnad på dem. Fast det var det ju inte, utan jag som satt snett/hästen som puttade över mig. Bara skärpa sig och se - nu blev lädren jämna
STÖRSTA fördelarna hos FF:en anser jag är att den är MJUK, och även fast den är uppbyggd så känner man hästen VÄLDIGT väl under sig, och så de flyttbara stiglädrena som gör att man kan anpassa dem på pricken så man utan ansträngning sitter i lod (FÅ bomsadlar som har dem så långt bak att jag slipper dra bak benen med muskelkraft för att sitta i lod, är nog bara en bomsadel jag lyckats med det i, en JR. Satt i lod i SS:en med, men gillade inte att lädren kom ut i nederkant va kåpan där, kände mig låst i överskänkeln)
Men det är MYCKET MINDRE omställning från bomsadel till FF (dvs med uppbyggd sits) än från bomsadel till SS (dvs utan uppbyggd sits), och jag som dressyrnörd föredrar utan tvekan uppbygg sits!
Jag kollade förresten svettavtrycken idag igen, med tanke på dig. BÅDE sits, sadel och padd sträcker sig bakom sista revbenet. tryckmärkena går precis till sista revbenet. Och det även fast det KÄNNS som om jag sitter väldigt långt bak i den.