Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

R

Remarkable

Hej Alla Glada & God Jul :) !
Nu är det så att jag tänkte om alla ni som har egen häst skulle kunna hjälpa mig.

Det är nämligen så att jag skulle vilja få reda på "exakt" vad det kostar i månaden att ha en häst.

Vad för häst undrar ni? Joo, ett Varmblod mellan 155-165cm & om det gör någon skillnad. Självklart behöver inte ni ha denna häst. Men ge mig lite priser vad det kostar för er. Och skriv gärna upp vad ni räknar in.. som hyra, mat, skoning, rasp m.m. :) Tack på förhand! :)
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Det beror på vart du bor (stockholm står det i din profil) och hur du vill ha din häst uppstallad.

Skulle jag räkna baskostnaden om du har eget stall så skulle det se ut ungefär såhär per månad.

Hö - 800kr
Kraftfoder - 250kr
Spån - 400kr
Hovslagare - 500kr
Försäkring - 500kr
Veterinär - 250kr

= 2500kr

Sedan tillkommer stallkostanden om du inte har eget så i stockholm landar du nog på 4000-7000kr allt som allt beroende på vad du har för krav.

(Flyttar du till norrland kan du halvera det)
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Stockholms södra sida mot södertälje med bra kommunikationer, inget ridhus. Dock finns det närliggande stall som har. Utsläpp + lunch mån-fred.

Stallhyra: 3000:-
Inkluderar delvis spån, halm, havre, korn och hösilage.
Skoning: 900:-
Försäkring på ett kallblod: 300:-

Jag köper dock till mer spån, då hästen röjer runt för mkt med halmen för att min kropp ska orka mocka det.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Har min häst i ett stall strax utanför norrtälje (ca8mil norr om sthlm) Betalar för lösdrift (med tillgång till box vid dåligt väder) 1100:- Då ingår allt foder samt mockning de få dagarna som de står inne.
Sen hovslagaren (hon verkas bara, 200:-/verkning) = 100:-/månad
Försäkring 190:-/månad
Veterinär ca 100:-/månad (beräknad kostnad för vaccination osv utslaget på ett år..)

Samt ett eget sparkonto vid oförutsedda händelser.

Har alltså en månadskostnad på under 2000:-
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Snitt priset för två hästar hemma är för mej 3000 kr/månad ungefär.
Då ingår hovslagare, strö, hö, minimalt med kraftfoder, selen, försäkring, vaccinationer, tandkoll.

Jag köper torv billigt, oftast direkt från tillverkaren. Hö betalar jag 1,40 kr/kg för.

Underhåll av stall och hagar är inte inräknat inte heller hö analys. Höanalysen brukar ligga på 500 kr/år. Underhåll på stall och hagar varierar mycket från år till år.

Utrustning, 700 kr i månaden som jag sparar för att kunna köpa nytt när det behövs.
Jag sparar också några hundralappar i månaden till oförutsedda utgifter.

Jag har två lättfödda hästar på runt 150 cm.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Tyvärr finns det inget exakt belopp att ange. Har man otur får man en häst som behöver till veterinär med jämna mellanrum till exempel.

Jag hade ett shiresto på foder ett drygt år. Hon kostade exakt, inga tappskor, inga veterinärbesök som behövdes, inga konstigheter alls faktiskt.

Min egen har haft i genomsnitt ett till två veterinärbesök per år och då har han ändå varit relativt skadefri... bara ett par hältor och en broddspark. Veterinärvården kan man inte beräkna utan det gäller att ha en buffert för sådana saker och man vet ju framför allt inte hur ofta det kan bli aktuellt.

Så något exakt värde kan jag inte ge dig.

Min häst har i någon sorts genomsnitt kostat mig drygt 5000 kronor per månad. Men det är dyrare ur alla perspektiv att ha shire än varmblod generellt sett. Dyrare skoning, större krav på boxstorlek, dyrare utrustning, mer foder etc.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Hej!

Jag har eget stall där en del hästar är installade och några står på lösdrift.
Innehästarna kostar ca 1000kr/mån med foder och strö (hösilage, havre, mineraler, sojamjöl samt torv) och utegångshästarna ca 600kr/mån eftersom jag inte betalar strö för dem.

Normalt sett tillkommer förstås gödselhantering, men den har jag gratis då en granne ställer ett flak hos mig och tömmer det vid behov.
Normalt sett tillkommer hovslagare men jag sköter den mesta hovvården på mina hästar själv och anlitar hovslagare 1-2ggr/år (då hästarna ska ha skor) à 850kr/häst. Per häst och år blir det alltså ca 1700kr, uppdelat på 12 månader överslagsmässigt 150kr/mån.

Men jag har en ganska billig hästhantering.

Man behöver dock räkna med en betydligt högre månadskostnad även vid privat uppstallning hemma: vatten (jag har eget och betalar alltså inget extra för det), elaggregat som måste fungera eller snabbt ersättas, stängselstolpar och -tråd som måste ersättas.
Utrustning som går sönder.
Försäkringskostnader.

Om du planerar att ha inhyrt; ta reda på av aktuella stall vad de tar betalt, borde vara enklaste lösningen!
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Min häst kosta mig ca 2700 i månaden. 1300 för helinackordering i löddrigt. 500 för skoning. Resten är försäkring, vaccination, resor till och från stallet och nödvändig utrustning. (Sen tillkommer massor av onödig utrustning.)
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Tack för era fina svar!
Jag kommer att ta en häst på foder eventuellet. Då står jag i ett stall i Sorunda där det kostar 1300/mån då ingår utsläpp, täckes byten & dom ger mat 4 ggr/dag. Är det något som låter rimligt? Foder får man alltså köpa själv. Hö analys har dom redan gjort och det visade sig att dom hade elit-nivå på höet från bonden bredvid. En liten bal kostade 25kr. Och en sådan går ca åt på en dag.

Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Det är ett normalt pris i Stockholmsområdet, så det tycker jag är rimligt.

Personligen föredrar jag torv eller halm, det beror på om hästen är renlig eller en skitgris.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

då jag har stall hemma och bor i skåne så vet jag inte om stall hyran är rimlig :/ dock så kostade det 1000kr mån för mig när jag hade hästen inaccorderad, då var det in/ut släpp, mat 3 gånger om dan, kraftfoder och hö som ingick. + tillgång till paddock och ridhus.
Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?
tycker att du ska ta det som är billigast för dig, om hästen är super renlig av sig så är torv bädd bra, då man inte behöver strö varje dag eller så mycket om man bara tar ut det blöta och bajset.
om hästen är en hemsk gris som rör ihop allt i boxen till en enda bajs hög så är spån+torv ganska bra. lätt att mocka och tar bort amoniaken.
om man har en "normal" häst som bajsar lite överallt men inte rör runt allting så är halm ganska lätt mockat och rent.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Jag har världens största skitgris och jag tycker att spån är hemskt till en sån häst. Så fort du lägger in nytt rörs det runt och allt ser ofräscht ut på en gång. Själv vill jag ha torv till en sån och halm till en renlig häst.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Såhär kostar mina hästar:

Islänningen:

Stallhyra: 100kr/mån
Hö: ca 350kr/mån
Kraftfoder/mineraler: 50kr/mån
Halm: ca 100kr/mån
Torv/Halmpellets: ca 200kr/mån
Skoning: 500kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tänder: 1000kr/år
Försäkring 4000kr/år
Övrigt: 1000kr/mån
Sparande för att fylla på buffert varje mån: MINST 1000kr/mån

Total månads kostnad: ca 3800kr

Halvblodet:

Stallhyra: 100kr/mån
Hö: ca 800kr/mån
Kraftfoder: ca 150kr/mån
Halm: ca 100 kr /mån
Torv/Halmpellets: ca 200kr/mån
Skoning: 500kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tänder: 1000kr/år
Försäkring: 12000kr/år
Övrigt: 1000kr/mån
Sparande för att fylla på buffert varje mån: MINST 1000kr/mån

Total månadskostnad: ca 5016kr

Detta är vad det kostar mig utan oförutsedda veterinärbesök, men som ni ser så har jag ett sparande på minst 1000kr i månaden som gör att jag numera har en rejäl buffert att ta av om olyckan skulle vara framme.
Jag har inte heller någon stallhyra att tala om utan det är mest en symbolisk summa.
Träningar är inte heller inräknade utan tillkommer.
Under övrigt kommer tex täcken, grimmor, träns osv som behöver köpas nytt med jämna mellanrum. Jag handlar inte för 1000kr varje månad utan det går även det in på ett sparkonto så att det alltid finns pengar att ta av till tex ett täcke som är ganska dyrt att inhandla i panik.
Jag tycker att det är jätteskönt att ha det så, att jag faktiskt kan gå och köpa en ny sadel imorgon om jag vill eller ett nytt 3000kr täcke om det behövs utan att fundera på hur jag ska få ihop ekonomin.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

I dagsläget står jag inackorderad i ett privatstall med eget ridhus (20x60), ridbana, hindermaterial, bra hagar, nytt stall med stora boxar. Räknar ut ca pris vad det kostar mig i månaden:

Stallhyra:2500 kr (ut,insläpp, 4 fodringar/dag,10kg ensilage,2 kg havre,1l betfor,3 balar spån)
Hovslagare:Var 7-8 vecka, 1040 kr
Försäkring: Ingen koll då mina föräldrar står för den
Extra foder: Mineraler ca varannan månad 350 kr
Träningar: ca 600 kr i månaden
Extra strö: 2 balar, 140 kr

Utöver detta tillkommer ev tävlingskostnader, hyra av klippmaskin vintertid, bensinkostnad till och från stallet (ca 1500 kr/mån), engångskostnader som utrustning och veterinärvård (vaccination,tänder mm)

Ca kostnad månaden: 5500 utan tävlingar inräknat. Har slagit ut hovslagaren på 2 månader samt räknat in bensinkostnaden.

Fy vad pengar man lägger på pållen:D
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Tack för era fina svar!
Jag kommer att ta en häst på foder eventuellet. Då står jag i ett stall i Sorunda där det kostar 1300/mån då ingår utsläpp, täckes byten & dom ger mat 4 ggr/dag. Är det något som låter rimligt? Foder får man alltså köpa själv. Hö analys har dom redan gjort och det visade sig att dom hade elit-nivå på höet från bonden bredvid. En liten bal kostade 25kr. Och en sådan går ca åt på en dag.

Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?

Då har du ungefär samma pris som jag, jag betalar 1350 fast då ingår spån. Utöver det kostar min rätt så lättfödda arab:

Hö - 500 kr/månad
Annat foder - 300 kr/månad (hon äter havre, mineraler Betfor och lucern)
Hovslagare - motsv ca. 400/mån
Försäkring - motsv ca. 400/mån.
Massage (inte livsnödvändigt jag vet, men vad gör man inte för sin älskling) ca. 250 kr/mån.

Det blir 1350 + 1850 = 3200/mån.

Utöver det är det vaccinationer, koll av tänder, oväntade besök av veterinär, samt vad det kostar att utrusta hästen och mig själv - det blir alltid mer än vad man tror för att det e kul att köpa saker ;) så kan det faktiskt bli så att man behöver en ny dyr pryl typ en sadel som passar.

Sen tillkommer träningar, beroende på hur ofta jag tränar, ridhuskort och en massa bensin för att åka hit o dit.

Det är dyrt att ha häst :crazy: Å andra sidan spar man pengar på en massa annat. Gå på teater - har inte tid, ska va i stallet. Dyra fina kläder - va e det? det går så bra med fleece o ridbyxor från Hööks o man kan alltid byta till jeans o en tröja som inte luktar häst om man ska ut o handla t ex. Ny fin bil - vad ska man ha den till, den blir ändå bara lortig och dammig. Pynt till huset - tja man är ju ändå aldrig där för att man hänger i stallet jämt. Dyr mat - har ändå inte tid att läsa recept o hänga vid spisen i evigheter för att man ska natta hästen. Dyra utlandsresor - va :eek: ska man förväntas åka ifrån sin häst?

Så det är inte bara nattmörker ekonomiskt :rofl:
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Det bästa är att ta reda på allt själv och så plussa ihop med räknaren för det är så olika.
Dyrast för oss är hovis och försäkring, men då har vi eget stall fast vi köper än så länge all mat till dom. Jag tror våra kostar ca 40 000 kr om året ihop (3st, en korsningsponny, en Connemara och en Knabstrupper). Men vi har ju ingen stallhyra då, annars är nog allt inräknat inkl. veterinär osv. Vi har en skodd och två går barfota. Försäkringarna är på ca 1000 kr/mån för allihop. De äter hö, Krafft lusern, mineraler miner Blå/grön, kornkross, linfröolja och Krafft muskel. de står på djupströbädd med torv underst och spån över.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Hade en ridtravare på ca 160 cm, i Borås. Han kostade 2000 kr i helinackordering. Då ingick spån, 10 kg hö och alla stallsysslor. Han skoddes ganska exakt varannan månad á 750 kr, men det är ovanligt att bra hovslagare håller så låga priser! Jag fick köpa extra hö, 4 kg extra per dag á ca 2 kr/kg= 240 kr/mån. Utöver detta fick jag köpa kraftfoder för ca 250 kr i månaden. På vintern blev skoningen dyrare iom snösulor och 4 broddhåll i skorna. Blev ca 2-300 dyrare. Och ytterligare utöver detta fick man hela tiden vara beredd på oväntade kostnader: Täcken, grimmor, flugmedel, tappskor, broddar, vaccineringar, försäkring, ev kosttillskott under fällperioder osv. Det är många bäckar små xD

Summa sumarum för mig i snitt varje månad var en baskostnad på ca 3000 kr, plus de sistnämnda oväntade konstnaderna.

vacc och förs är iof inte oväntade, men dom hamnade där :angel:
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Tack för era fina svar!
Jag kommer att ta en häst på foder eventuellet. Då står jag i ett stall i Sorunda där det kostar 1300/mån då ingår utsläpp, täckes byten & dom ger mat 4 ggr/dag. Är det något som låter rimligt? Foder får man alltså köpa själv. Hö analys har dom redan gjort och det visade sig att dom hade elit-nivå på höet från bonden bredvid. En liten bal kostade 25kr. Och en sådan går ca åt på en dag.

Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?
Det låter helt okej. Lägg till ca 1000 för foder, 400 för strö och kanske 600 för hovslagare så blir ju det 3300 kr. Sedan tar man till lite smått och gott, och kanske försäkring (om det blir du som försäkrar eller om ägaren gör det beror ju på då), så en 4000 pix i månaden så har vi antagligen en rimlig summa (inte underskattad i alla fall).

Jag har halmpellets och gillar det skarpt, men det bästa för dig är nog att köpa strö ihop med de andra i stallet och därmed få lite mängdrabatt. Både spån och torv har sina för- och nackdelar, men måste jag välja mellan dem så föredrar jag spån faktiskt. Men det är olika vad man tycker.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

jag har tre hästar och betalar ingenting, skulle inte ens ha råd att föda en minishettis i dagsläget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Hästmänniskan Hej! Nu är det så att vi importerat en maxad dponny från Irland för ca två veckor sedan. Hon är allt jag förväntat mig och jag är...
Svar
4
· Visningar
1 775
Senast: Daliafisk
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 397
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp