Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Jag har en snart 4 årig valack på 157 cm, han kostar mig:

Boxplats 800:-
Hö 418,50:-
Havre 62:-
Mineraler ca 40:-
Soja ca 85 :-
Halm 25:-
Helskoning 550:-(1100:- varannan månad)
Försäkring 300:-
Torv 225:-
2 st Hoppträning 700:-
1 st dressyrträning 350:-

= 3557,50 :- / månad
sen det årliga.
Vaccination 300/ år
Mask koll ca 199-398/ år
Tandkoll 600:-/ år ( dock lite mer i år då vi drog ut en vargtand med sedering mm)
Ridhuskort 2000:-

Sen har vi genom åren haft 11 500:- efter en operation, 14 000 efter en kastrering med titthålsoperation, ca 10 000 på en muskelskada och 4000 på rehab.

Sen tillkommer utrustning och buffert. Har säkert glömt något :D
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Tack för era fina svar!
Jag kommer att ta en häst på foder eventuellet. Då står jag i ett stall i Sorunda där det kostar 1300/mån då ingår utsläpp, täckes byten & dom ger mat 4 ggr/dag. Är det något som låter rimligt? Foder får man alltså köpa själv. Hö analys har dom redan gjort och det visade sig att dom hade elit-nivå på höet från bonden bredvid. En liten bal kostade 25kr. Och en sådan går ca åt på en dag.

Vad tycker ni det är bäst att ha för box-underlag? Halm, spån m.m. ?

Jag har mina på halm eller torv. Torv är enklast tycker jag och blir riktigt fina bäddar, billigt och drygt. Halmen är också billig men blir större gödselhögar men oxå fina bäddar.

Mina skitgrisar genom tiderna har fått stå på torv med lite pillhalm annars fick jag ösa ut allt varje dag :).

Torven kan se lite tråkig ut men på min funkar det kanon och han får lte halm i boxen varje natt att pilla med.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Jag har torv och tycker det är bäst.
Jag har haft både halm och spån men tycker dels att halm är tyngre att mocka i och dels att spånet ser så tråkigt ut genast.
Jag lägger torvbädd och det är väldigt lättmockat och billigt. Visserligen är halm nästan gratis här men jag föredrar ändå torven för att den är så lätt mockad.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

för MIG söder om sthlm kostar stallhyran mellan 4300-4500kr/månad, då inräknat med foder, service (in/ut-släpp) och 1-2 extra spånbalar/månad, tillgång till ridhus, ridbana o.s.v. o.s.v.
hovslagare var 7e vecka kostar mellan 1100-1400kr beroende på säsong.
försäkringen går på ca 500kr/månad, knappt men vet inte exakt pris.
utöver det är det bensin för att åka till/från stallet i stort sett varje dag.
utöver det så kostar träningar, 400kr/träning och jag försöker oftast, inte alltid, träna 2ggr/vecka.
längre än så orkar jag inte ta mina kostnader... :p
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Det beror ju lite på vart du bor. Jag betalar för min maxade C-ponny 1100 kronor i stallhyra varje månad. Då ingår hö, utsläpp, fri tillgång till paddock och hindermaterial och kvällsfodringar. Alla tar in sina hästar själva, mockar själva och hjälps åt med lunchfodringen. Någon dag/helg tar vi ut alla hästarna.
Hovslagaren kostar 650 kronor/gång, halvskoning + verkning. Betalar ungefär 200 kronor i månaden för ströet (papperströ), beroende på hur mycket hon går inne och därmed också hur mycket det går åt. Utöver det ca. 600 kronor/halvår för kraftfoder och mineraler, hon äter väldigt lite kraftfoder.
Vaccineringen går väl på runt 700 kronor/år, övriga veterinärräkningar tillkommer.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Hej!

Det beror ju helt på var och hur du stallar upp din häst.

Förra stallet betalade jag 3500/månad i, då ingick 9 kg hö (man fick motvilligt köpa till 1-2 kg till för 4 kr/kg), 3 dl betfor, "mockning" och "strö", och fullservice. Vi hade en liten ridbana, ridvägar i närheten och ridhus ca 1 km bort..

Nuvarande stallet kostar 900 i månaden, det är en lösdrift. Vi betalar vårt foder själva, silaget kostar ca 1.50 kr/kg och halmen 15 kr/bal (tror jag det var). Min går på fri tillgång och äter ehrm.. för mycket. Vi har halmpellets som underlag men jag minns faktiskt inte vad det kostade när vi köpte in det.

Skoning kostar ca 1200 var 6e vecka.

Försäkringen betalar jag 1 gång/år och jag tror den var på ca 5000 (men jag kan ha fel).

Vaccinering kostar med de flesta vet runt 1000 kr.. Får man tag i nån av de billigare vettarna blir det ungefär det halva..

Sen träningar: 700 kr/månad för 2 gånger.

Och så vanliga veterinärbesök.. *suck*.. En 2000 minst brukar det gå på och det är bara att räkna med att att man får ett par såna.. Så man är förberedd..

/Lavinia, som även betalar 2800 för stall där allt utom mockning ingick.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Ang boxunderlaget skulle jag ta en titt på halmpellets. Testat den en kort period till min skitgris, det kunde visserligen vara lite tungmockat om man inte har permanent bädd. Men oj så drygt det var. Torv tyckte jag personligen inte om då det var mörkt och svårt att se vad som var blött och vad som bara såg blött ut, då var torvmix med spån i bättre.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Nu har ju jag stallplats hemma hos mina föräldrar så där betalar jag ingenting.

Foder: Ca 500kr i månaden. Vissa månader ska jag köpa mineraler och då ligger det runt 800kr. Ska jag avrunda grovfoderkostnaden till en månadskostnad blir det ungefär 900kr.

Strö: Köper en pall spån med 18 balar för 900kr. En pall räcker ungefär i två månader under sommaren och under 1 månad vintertid.

Utrustning: Nu handlar jag ju inte utrustning särskilt ofta. Men ska man dela upp det så blir det nog 500kr i månaden.

Försäkring: Mamma står på försäkringen så det blir billigare. Betalar ca 200 kr i månaden för två hästar. Då har vi lagt in extra vet försäkring.

Hovslagare: Ena hästen är barfota och hennes hovar växer inte alls nästan. Men tar alltid ner henne till hovslagaren var 12 vecka. Dock är det inte ofta han får ta någonting. Men en verkning runt om kostar 300kr.
Den andra hästen är skodd fram och han är hos hovslagaren var 7 vecka. En halvskoning betalar jag 500kr för.

Sen lägger jag alltid undan en slant för att ha i förebyggande syfte ifall något skulle hända. Brukar lägga undan de jag har kvar dagen innan lönedags. Så ibland kanske det inte är någonting och ibland kanske det är flera tusenlappar.
Ska vi summera allting och då säger vi att det är hovslagarmånad och mineralmånad så ligger slutsumman på 4100kr/månad. Dock är ju detta uträknat på två hästar, så skulle jag bara haft en häst så skulle månadskostnaden ligga på 2050kr.

Hoppas jag var till lite nytta ialf.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Just nu: Stallplats på anläggning om 25 hästar, box med "rastruta" 7 h om dagen, dåliga ridvägar, exceptionellt bra paddock. 9 kg oanalyserat hö om dagen plus 2 kg halm. 40 min kollektivt hemifrån + 2 min promenadväg från pendeltåg till stall.

Stallhyra: 950 kr
Ersättning för hjälp med utsläpp en gång i veckan: 600 kr
Hö: 750 kr
Halm: 75 kr
Spån: 300 kr
Försäkring: 480 kr
Hovslagare: 400 kr
Lucernpellets: 200 kr
Diverse tillskott: Runt 100 kr
Extra tillägg på busskort pga stall i annan stad: 450 kr
Totalt: 4305 kr minus 500 kr från medryttaren

Efter årsskiftet: Lösdrift med 6-7 hästar. Fri tillgång till egen box där hästen, om man vill, blir insläppt ett par timmar om dagen. Ruskigt bra, kuperad hage med naturlig dränering och tjänligt dricksvatten i bäck. Fri tillgång på analyserat hösilage. Paddock som blir otjänlig på vintern, men oändligt mycket fina ridvägar - bland annat anlagda sådana. 50 min kollektivt hemifrån + 15 min promenad från buss till stall. Flyttar egentligen bara för att hästen vantrivs med att stå så mycket på box.

Stallhyra: 900 kr
Hö: ~400 kr
Försäkring: 480 kr
Hovslagare: 400 kr
Totalt: 2180 kr minus 500 kr från medryttaren +/- några kronor då och då för en ny spånbal. Fyller boxen med 3 balar första dagen.

Sedan tillkommer det ju saker som vaccineringar och avmaskningar, ny utrustning osv. men jag räknar inte med det här.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

...och vad gäller underlag så har jag kommit på att jag föredrar spån. Har haft både torvbädd (= tråkigt och mörkt, skitiga täcken vid regn, inte lika mjukt och mysigt som spån pga att det packar sig lätt, dock drygt och därmed prisvärt) och halm (billigt men jävligt tungmockat) men jag tycker att spånet ser fräscht ut, är mjukt och skönt för hästen att ligga på och lätt att mocka.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Hjälpte det TS i sin frågeställning?

Nej, det gjorde det nog inte

Det är tre hästar, alla travtränas,

ingen boxhyra
skor själva
Äter havre, kraft och betfor, sammanlagt äter de runt 12kg per dag.

hö har de i stort sett fri tillgång på, torv betalar vi inte många kronor för, nu har de halm, den kostar väl någon hundring per bal.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Så relevansen i ditt inlägg där TS önskar råd om vad det det kostar att stå inackorderad i Sthlmsområdet är? Hade hon frågat efter vad kostnaden är när man står gratis i Gävle hade det varit ett annat läge. ;)
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

då har de andra arma krakar från ex göteborg och örebro svarat helt i onödan, presi som mig, så trist, nu blev hela min dag förstörd...:grin:
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Stallhyra 3000/mån. Hösilage, spån, havre, betfor och mineraler ingår. Utsläpp och fodringar ingår, insläpp sköter man själv. Utsläpp söndagar sker på rullande schema (ca var sjätte söndag är det min tur). Det finns ridhus och stora hagar, även sommarbete. (Tack vare höga värden på hösilaget behöver jag inte köpa ytterligare foder.)

Hovslagare: 1300 kr varannan månad.

Försäkring (enbart vetvård): ca 200 kr/månad.

Träning: för min del två träningar i veckan, summa 2000 kr/månad.

Bilkostnader för att ta mig till stallet: bensin ca 1000 kr/månad. Resten av bilkostnaderna orkar jag inte räkna ut. (Jag har bil nästan bara för att kunna åka till stallet.)

Transport: lite kvar på lånet jag tog för att köpa den, betalar 1500 kr/månad tills det är klart.

Vaccinationer, tandkoll etc, tja, jag minns inte, kanske 2000 eller 3000 en gång om året? Övrig eventuell vetvård tillkommer, men mycket går ju på försäkringen.

Utrustning: just nu behöver jag två nya sadlar (hopp och dressyr), hoppas klara mig under 30 000 sammanlagt. Förra månaden köpte jag ett täcke och ett träns, sammanlagt 1700 kr. Hade tur och fick ett par nya ridbyxor av en kompis, annars hade jag behövt köpa även det förra månaden.

Kul att ha en så billig hobby! :D
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Jag har 2st hästar, ett fullblod & ett halvblod.

Fullblodet:

Stallhyra: 2800kr (ingår 6st spån/torvbalar, fri höensilage, fritillgång ensilage hage, havre & korn)
Skoning: 900kr 6e vecka
Kraftfoder: 250kr mån
Försäkring: Ca 6500kr/år (550/mån)
Vet: Svårt att räkna på, men ca 200kr mån.

Ca 4700kr/mån

Halvblodet

Stallhyra: 2800kr (se ovan)
Skoning: 300kr verkas bara (2 1/2år)
Kraftfoder: 250kr
Försäkrning: I dagsläget ca 6000kr
Vet: a ca 200kr mån

Ca 4050kr

Då är inte träningar inräknade. ca 1500kr/mån

+ ev slitage på utrustning.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Lägger till:
tandvård: beror helt på hästens mun- skaffa en häst med bra bett så blir det billigare. Min har ett överbett och behöver fixas ca var 8e månad.. Får väl räkningen om några veckor gissar jag..

Och i strödebatten: föredrar halmbädd alla gånger, både på skitgrisar och renliga! De har alltid nåt att pilla i och det blir varmare i bädden.

Torv är lättmockat, men stallet blir mörkare.
Spån ljusar upp, men jag tycker det suger upp sämre.
Torv/spån-blandning mixar enligt min erfarenhet de ovanståendes dåilga egenskaper. På renliga hästar funkar det, men blir fort mörkt och på skitgrisar blir det lervälling av allting (jag har jobbat i stall med blandning.. never again).
Halmpellets tycker jag fryser när det blir kallt, i boxen alltså..

/Lavinia, som just spenderat alldeles för mycket pengar på vet.
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Ja, jag tycker det är helt irrelevant och totalt ointressant vad det kostar att ha en häst uppstallad i helt andra delar av Sverige när det specifikt frågas efter Sthlmsområdet. Om frågan hade varit vad det kostar att stalla upp en häst i största allmänhet hade det möjligen haft relevans, men att stå gratis med en häst i Gävle eller vad ett stall i Malmö kostar gör ju ingen skillnad för TS, även om det förstörde hela din dag, din jul eller ditt år. :D
 
Sv: Jag behöver hjälp utav er här på Buke!

Har en fjordvalack.

1000 Stallhyra då ingår : hö, halm, in/utsläpp, och någon mat som jag aldrig kommer ihåg vad den heter! men det är typ musli aktigt..

800 skoning

& något på 100 i fösäkring

spån 150 kr per månad inte varje månad. händer man hoppar över en månad beror på hur mkt han stökar ner ;p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Hästmänniskan Hej! Nu är det så att vi importerat en maxad dponny från Irland för ca två veckor sedan. Hon är allt jag förväntat mig och jag är...
Svar
4
· Visningar
1 775
Senast: Daliafisk
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 397
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp