Jag behöver hjälp!

Sv: Jag behöver hjälp!

många hundar med heltidsarbetande ägare mår också skitdåligt. varför chansa?
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Därför att man har ett normalt liv med jobb, familj och annat men ändå vill ha hund...?

Skall man behöva offra allt annat inklusive heltidsarbete för den stora lyckan att ha en fyrbent vän eller chansa på att det går ändå?
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Så länge hunden mår bra så har det väl egentligen ingen betydelse hur länge hunden är ensam osv...

Bara för att inte alla gör på samma sätt så är ingen en dålig hundägare för det...

Självklart finns det många hundar som far illa, men att skriva ett inlägg här tycker jag visar att man vill det absolut bästa för sin hund, oavsett hur hundens dag och aktivering mm ser ut...

Man tar upp något för att försöka få hjälp med ev problem osv, och det är allt för ofta svaret blir negativt och inte alls handlar om ämnet utan att personen i fråga inte alls borde ha hund...

/Moa
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Dorro skrev:
Därför att man har ett normalt liv med jobb, familj och annat men ändå vill ha hund...?

Skall man behöva offra allt annat inklusive heltidsarbete för den stora lyckan att ha en fyrbent vän eller chansa på att det går ändå?

Som Ga skrev i en annan tråd. Det är ingen rättighet att ha hund. Och jag håller med henne.
Man får faktiskt anpassa sig till att ha ett djur om man ska ha ett. Annars får man helt enkelt vara utan. Men man kan jobba heltid och ändå ha hund, är man flera i familjen så kanske någon kommer hem tidigare eller går senare.

Jag tycker det är bedrövligt att så många på detta forum, tycker det är ok att en hund ligger själv hela dagarna, för man jobbar och så gärna vill ha hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver hjälp!

Det är kanske inte så att det handlar om att lämna hunden ensam varje dag 7 timmar.. Det handlar mer om att ibland så måste man helt enkelt och jag har fått göra det vissa ggr när jag absolut inte har haft möjlighet att åka hem och sambon oxå har haft fullt... Självklar får samvetet sig en törn men inte mår mina hundar sämre för det...

Visst, det är ingen rättighet att ha ett djur. Men jag kan ändå förstå dom som har det och även har ett heltidsarbete... Alla har inte chansen att vara hemma eftersom man måste få in pengar på något sätt.. Det är ju sånt livet är.. Och jag tycker inte att man har mindre rätt att ha hund bara för att man inte åker hem var 4:e timma...

Sen är det ju som alltid.. Alla har sina egna åsikter och så länge dess egna hund mår bra så tycker jag faktiskt att det är onödigt att lägga sig i lr fälla en "spydig" komentar för att det inte passar just ens egna normer för hur en hund bör skötas...
 
Sv: Jag behöver hjälp!

det var inte ett spydigt inlägg (antar att du syftar på mitt) utan ett motpåstående mot att hundar visst kan vara lyckliga trots att de är hemma själva minst 9 timmar per dygn (obs att vissa går kanske ut på kvällen, till stallet eller till en kompis eller vad som helst, detta ska då plussas på de nio timmarna som hunden redan varit ensam det dygnet).

nej, enligt mina åsikter bör man inte ha hund om den ska ligga ensam hela dagarna 5 dagar i veckan under större delen av livet. antingen får man skära ner sina levnadskostnader och jobba deltid, eller så får man ordna med hundvakt/dagis. men nu var det inte det tråden handlade om.
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Bee Sweet´s skrev:
Det är kanske inte så att det handlar om att lämna hunden ensam varje dag 7 timmar.. Det handlar mer om att ibland så måste man helt enkelt och jag har fått göra det vissa ggr när jag absolut inte har haft möjlighet att åka hem och sambon oxå har haft fullt... Självklar får samvetet sig en törn men inte mår mina hundar sämre för det...

Visst, det är ingen rättighet att ha ett djur. Men jag kan ändå förstå dom som har det och även har ett heltidsarbete... Alla har inte chansen att vara hemma eftersom man måste få in pengar på något sätt.. Det är ju sånt livet är.. Och jag tycker inte att man har mindre rätt att ha hund bara för att man inte åker hem var 4:e timma...

Sen är det ju som alltid.. Alla har sina egna åsikter och så länge dess egna hund mår bra så tycker jag faktiskt att det är onödigt att lägga sig i lr fälla en "spydig" komentar för att det inte passar just ens egna normer för hur en hund bör skötas...


Visst kan det hända ibland att det kan bli en lång dag. Men det är skillnad på ha det varje dag.
Sen tycker inte jag det är ok att åka hem var 4 de timme heller. För det handlar inte om att hunden måste ut och kissa. Det handlar om att den inte ska ligga själv hela dagarna.
Och visst har alla åsikter, men jag förstår dom inte som tycker det är ok att en hund ligger själv hela dagen. Jag förstår faktiskt inte varför man ska ha hund då.
Egna normer? Det finns ju rekomendationer hur länge en hund ska behöva vara själv. Men det är sorgligt att så lite människor lyssnar på det. Man är hellre egoistisk för man ska absolut ha hund.

Jag bryr mig inte hur livet är. Det är ingen anledning till att man ska ha hund och låta den ligga själv. Man kan inte köpa allt, bara för man vill ha. Ibland måste man avstå.

Vill påpeka att detta har inget med trådskrivaren och göra. Hon är säkert en bra hundägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver hjälp!

cillamuffins skrev:
det var inte ett spydigt inlägg (antar att du syftar på mitt) utan ett motpåstående mot att hundar visst kan vara lyckliga trots att de är hemma själva minst 9 timmar per dygn (obs att vissa går kanske ut på kvällen, till stallet eller till en kompis eller vad som helst, detta ska då plussas på de nio timmarna som hunden redan varit ensam det dygnet).

nej, enligt mina åsikter bör man inte ha hund om den ska ligga ensam hela dagarna 5 dagar i veckan under större delen av livet. antingen får man skära ner sina levnadskostnader och jobba deltid, eller så får man ordna med hundvakt/dagis. men nu var det inte det tråden handlade om.

Jag ber om ursäkt om du såg det som ett påhopp på dig..

Jag syftade faktiskt inte på något inlägg.. Det var bara en allmän åsikt... och Visst håller jag med dig oxå.. Det är ett sätt att leva att ha hund och visst ska man inte lämna dom länge varje dag.. Men ibland har man inget val.. Det är mest dit jag vill komma... Och om hunden är hemma själv en dag i 6 timmar så ser jag inget fel i det bara det inte händer allt för ofta..

Om jag har haft en dag när hundarna har varit själva hemma länge så är jag alltid hemma resten av kvällen om inget absolut akut kommer upp..

Sen får man ju inte glömma vilken ras man har att göra med..
Visst jag har två Parsons, en ras med mkt energi. Men Pricken är en riktig soffpotatis.. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver hjälp!

Ja, det var värst vilken diskussion det blev om hur länge hunden ska vara ensam på dagarna :angel: , det är väl en självklarhet för alla ansvarsfulla hundägare att inte lämna hunden ensam mer än 6 timmar per dag.
Själv jobbar jag deltid, vilket oftast innebär 5,5 timmar per dag, men just nu läser jag och gör då mycket arbete hemma, så min vovve är inte mycket ensam. Oftast kan man ju pussla ihop det rätt bra med övriga familjemedlemmar, behöver jag t ex jobba en heldag ibland då lägger jag den på fredag eller helgen när min sambo kan vara hemma med hunden.
Dom dagarna jag jobbat och hon varit ensam så lämnar jag henne inte igen på kvällen, jag väntar med att rida tills min sambo eller hans dotter kommer hem så att hunden inte blir ensam.
Anledningen till att jag inte skaffat henne förrän nu var ju att jag väntade tills jag kunde börja jobba deltid. Sista två åren har vi bara haft varannan-helg-hund.
Vad jag däremot inte fattar är hur fort vissa kan bilda sig en uppfattning om hur mycket min hund är ensam på dagarna bara genom det första inlägget jag skrev (det stod att det har hänt att hon varit ensam 6-7 timmar - INTE att hon är det VARJE dag)

Kan även berätta att hon fick sova i vår säng inatt och höll sej hela natten! Det har hänt förut, så jag tror ju inte att problemet är löst för det, men alltid ett litet steg.. ;)
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Va skönt att hon höll sig inatt,... Håller tummarna för att hon fortsätter med det... :)
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Tack, tack! Det kan nog behövas! :)
Är inte så förtjust i att ha hunden i sängen egentligen, men jag kan ju inte stänga ut henne ur sovrummet, när jag bara har en hund. Försökte få henne att ligga i sin korg på golvet men det gick inte när man kunde krypa upp i mattes säng... :angel:
Hur gör alla andra här? Har alla hunden i sängen?
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Om dom vill... Jag kan tycka att det är riktigt mysigt... Både Pricken och Leia gillar att trängas med mig under täcket :rofl:
 
Sv: Jag behöver hjälp!

jag tycker det är mysigast att ha hundarna i sängen, och när jag är själv sover de alltid bredvid mig. men sedan min sambo kom hem igen vill de hellre sova i soffan än dela säng med oss (har delat av rummet så att det är både vardagsrum och sovrum).
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Klart att det är mysigt!
Det blir så grusigt bara och ibland finns det inte plats för tre i sängen ju :angel:
 
Sv: Jag behöver hjälp!

Grana skrev:
Som Ga skrev i en annan tråd. Det är ingen rättighet att ha hund. Och jag håller med henne.
Man får faktiskt anpassa sig till att ha ett djur om man ska ha ett. Annars får man helt enkelt vara utan. Men man kan jobba heltid och ändå ha hund, är man flera i familjen så kanske någon kommer hem tidigare eller går senare.

Jag tycker det är bedrövligt att så många på detta forum, tycker det är ok att en hund ligger själv hela dagarna, för man jobbar och så gärna vill ha hund.

Jag håller helt med dig. Dock vänder jag mig emot att många är så snabba att fördömma folk som medger att hunden är hemma när de är på jobbet. Jag vidhåller att det beror på hur man aktiverar hunden när man är hemma som räknas.
 
Sv: Jag behöver hjälp!

JennyK skrev:
Min (för övrigt underbara ) lilla hund vägrar bli rumsren på natten! Nu vet jag snart inte vad jag ska göra längre, men så här kan vi iallafall inte ha det! Kan någon hjälpa mej - alla förslag mottages tacksamt!
Hon är nu åtta månader.
Saken är den att hon är rumsren på dagen och kan hålla sej när jag är och jobbar (ibland sex-sju timmar) men på natten kissar hon i sin bur. Hon säger inte till att hon vill ut. Det är inte urinvägsinfektion, hon har precis käkat upp en penicillinkur, och det fortsätter ändå. Det händer inte varje natt men varannan eller var tredje.
Hon kissar aldrig inne annars - däremot bajar hon när vi kommer hem till andra folk av nån anledning :confused: .
Hon får inget att äta och dricka efter 18.00-19.00 på kvällen heller.
Kan nån hjälpa mej - hon ska ju inte behöva ligga i bur varje natt hela livet, men kan hon inte sluta pinka kan jag ju inte släppa ut henne!

Du kan prova att släppa ut henne eftersom hon kissar ändå, tycker jag. Vad jag menar är - skadan verkar ju ske ändå, så varför inte testa en ny metod? Det kan ju hända att hon kissar i buren därför att hon inte trivs i den heller - eller så har det blivit en ful ovana.

Vår valp sover i sin korg i sovrummet och han har hittills aldrig kissat på golvet. Vi började med bur som var placerad bredvid sängen så någon av oss kunde sticka ned handen till honom.

Sedan sov han i vår säng några nätter, men det fungerade av olika anledningar inte så bra.

Nu lägger han sig i sin korg och sover hela natten, men jag skall erkänna att sista nattkissningen sker sent - någon gång efter klockan 12.

Ge inte upp - det kan ju vara av övergående karaktär också. En del hundar blir lite knepiga under könsmognaden.

Prince77:

Hur vore det om du bad om ursäkt för din elaka kommentar? :mad: Jag tycker du var osedvanligt stygg.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver hjälp!

Hur gör alla andra här? Har alla hunden i sängen?

Mina får inte ligga i sängen, utan lov. De hoppar inte upp i sängen om jag inte säger att det är ok. De tycker det är för varmt. Mysigt att ha lite mys i sängen på vintrarna, men under sommaren när fästingarna är i full gång :crazy: :crazy:

Grus är ju ett problem som alltid uppstår så fort hundarna bara har tittat på sängen, men jag har lärt mig att se det positiva i det hela. Det är suveränt som peeling. På morgonen vaknar man upp och borstar av gruset och är alldeles len i huden. :D
 
Sv: Jag behöver hjälp!

precis! andra betalar dyra pengar för krämer av alla de slag medan vi hundägare får len hud gratis!

ang fästingarna så säger jag bara Länge Leve Scalibor. fast jag har faktiskt aldrig sett en enda fästing i sängen innan heller.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 417
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Nu behöver jag hjälp och råd, det här funkar inte. För att börja från början, valpen är född i april -12, min egen uppfödning (i en...
Svar
3
· Visningar
1 597
Senast: hastflicka
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
969
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 837
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp