Bukefalos 28 år!

Jag blev så rädd! *gråter*

C

cajsa_cavalier

För en stund sedan smet min hund på sex månader ut genom ytterdörren när min klant till pappa inte såg vart hon var innan han gick ut. Jag har tjatat och tjatat på vi måste sätt upp kompostgaller där fall i fall om hon sticker ut. Hon har aldrig tidigare stuckit ut.

Mamma och pappa trodde hon var inne tills jag börja förstå att hon inte var det, jag ut med hemmabyxor, stövlar med jacka och handuk i håret och halvsminkad och börjar känna panik komma över mig. Jag var så rädd. sprang ut på baksidan ingen hund, ut på vägen en bussgata ställde mig där, ser ett par vinka till mig längst bort och springer dit, hunden sprang med dem och sedan in på trädgård.

När jag såg henne, ropade jag på henne och hon kom i full galopp mot mig, jätteglad över och se mig. fick belöning och sedan i väg innan jag hann få tag i henne. ropade en gång till i och med att hon stod några meter ifrån och gav henne belöning och tog upp henne. Tackade paret för dom stannade ( de berättade att de hade gått utanför vårt hus och hon hade hängt med dem tills längst bort av gatan och då stannade och undrade om hon inte hade smitit) min mamma kom efterhand och pratade med dem. Sedan gick vi hem med henne stadig i fammen och ser bussen komma...

När jag kommer hem gormar jag åt pappa att han är jävla idiot och slänger jackan i väggen och går i på toa och låser, där allt släpper och sitter och gråter och skakar. Jag blev så rädd...

släpper in mamma och hunden min kommer efter slickar mig i ansiktet, halsen öronen, och går inte från tills jag reser mig upp.

Jag sagt till flera gånger att vi måste förebygga det här med ytterdörren i fall hon sticker någon gång. Men ingen lyssnar förrän det här händer " hon är så snäll, hon sticker inte" och jag var där hela tiden med kompostgaller framför dörren. Så är det att vara minst i familjen, ingen lyssnar.

Jag har också lärt henne att hon inte får gå ut genom dörren förrän jag har sagt vassegod. Och då har dörren var helt vidöppen. Jag har henne alltid kopplad runt här i bostadområdet och åker alltid till ställen där folktomt varje dag och tränar henne att vara lös. Har i princip var lös varje dag en stund sedan åtta veckor, hon kommer alltid på¨inkallning, där jag belönar henne med godis eller lek och bus.

Nu har familjen bestämt att sätta upp en grind med huset och garaget på båda sidorna. Plus en fast grind. ( det som jag har velat så länge)

Jag är otroligt fäst vid min hund som jag bara haft i sex månader och skulle aldrig förlåta mig själv om det skulle hända nåt.

Jag ville bara skriva av mig, behöver ej svara.. känner bara att det blev för mycket.. och det bara väller upp och självförtroende är och kommer aldrig bli på topp....
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Tuur att hon kom tillbaka ! Min hund har rymt för en vecka sedan och vi har inte hitat hennne ! :cry:
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Men varför tjatar du bara om kompostgaller i stället för att sätta upp ett själv?
Om du har hund, så bör du väl se till att det fungerar?
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Jag lider med er som förlorat hunden även om det bara är för en kort stund eller flera dagar. Jag vet av erfarenhet hur jobbigt det är att tjata om något och ingen lyssnar, oftast för att man är för ung för att göra något åt det själv. Det är såååå frustrerande. Jag tjatade mig blå i ansiktet om att en grind av nåt slag skulle upp i dörröppningen men fick hela tiden höra "vi tar det sen". Nu har jag en hund som är världens snällaste och går inte ens ut om det spatserar en katt förbi.:rofl: Men ibland går han ut och hälsar på kunder som lockar ut honom(han är med oss i fotoateljén hela dagarna) och det gör mig vansinnig, vad som helst kan hända för de tar inget ansvar om han springer efter någon som går förbi.:(
Jag tog "hatthyllan" från saaben och satte i dörröppningen till kontoret där han blir instängd ibland men det ser ju inte klokt ut.
Hoppas du får din pappa att förstå hur viktigt det är med en grind.

Kram Lazy
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Inte_Ung skrev:
Men varför tjatar du bara om kompostgaller i stället för att sätta upp ett själv?
Om du har hund, så bör du väl se till att det fungerar?

Det behöver ju inte vara så himla enkelt - jag hade aldrig fått tillåtelse att sätta upp ett kompostgaller själv i familjens hus...
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Varför jobbar ni inte på kontakten med era hundar istället, så att de inte rymmer ifrån er. En hund som rymmer ser inte ägaren som ledare!
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Anna 87a skrev:
Varför jobbar ni inte på kontakten med era hundar istället, så att de inte rymmer ifrån er. En hund som rymmer ser inte ägaren som ledare!

Det är väldigt lätt hänt att hunden traskar ut när dörren står öppen och om man då stänger ute hunden så är det väl inte säkert att den står kvar. Min hund hade fått panik och börjat leta efter oss, men bara för det betyder det inte att hon inte ser oss som ledare.
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Min förra hund rymde till mig från mina svärföräldrar och han tog vägen genom fönstret,haken var bara att de bodde på andra våningen......
Han klarade sig med tre avslagna tänder och skrapsår på nosen efter ett fall på nästan fem meter.

Det är lätt hänt med en olycka det är inte alltid bara att träna jag tycker det är bra att hon tänker och ser att det faktiskt kan vara bra med en grind om hunden gärna smiter ut.Tänk om alla hade sådan framförhållning med sin djur.
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Det finns banrgrindar för en ganska billig penning på IKEA, såna har jag till min vovve, det fungerar utmärkt!
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Om du fortfarande inte fått upp en grind el liknande, så börja greja med det själv. Så gjorde jag jämt hemma om något skulle bli gjort för ingen lyssnade på mig, men när jag började greja själv blev de fart på lilla pappsen för allt ska gå till på hans sätt och då måste han ju göra det själv:rofl:
Jag och mamma tjatade på han hur länge som helst att det behövdes tapetseras om i mitt rum men inget hände så då bar vi ut alla möbler därifrån och började riva ner tapeter, gissa om det blev fart på gubben då:angel:
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Anna 87a skrev:
Varför jobbar ni inte på kontakten med era hundar istället, så att de inte rymmer ifrån er. En hund som rymmer ser inte ägaren som ledare!
men det behöver ju inte vara så att den rymmer för rymadets skull det är en unghund den är full av nyfiken het och att gå ut själv det den inte brukar göra är något spänande....
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Ja tjena... Det handlar väl inte om ledarskap. Hunden rymmer ju när den inte har kontakt med ägaren. Och det är stört omöjligt att ha ständig kontakt med sin hund 24 timmar om dygnet.

Mitt råd: åk till närmaste byggvaruhus och köp ett kompostgaller och ställ för dörren. Det kan behövas när de är lite rymningsbenägna. Och det är de ju ofta som unga...
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Om man inte kan/får inrätta huset/hemmet så att det fungerar med den hund som man har, så är man antingen för ung för att ha hund eller har en familj som inte är mogen för att ha hund.
Sådana saker bör man tala om och ordna rent praktiskt INNAN man skaffar hund.
 
Sv: Jag blev så rädd! *gråter*

Tror du? Den hunden som jag anser mig ha ledarskapsproblem med skulle aldrig gå ifrån mig. Hon skulle aldrig gå ut genom en öppen dörr ens om jag inte var hemma. Hon skulle hellre aldrig försvinna när vi är ute, lös på gården etc. Har matte sagt nått så gäller det även om jag inte är där. Men handlar det som att vakta flocken etc så står sig ju mitt ledarskapp rätt så slätt när hon är på det humöret...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 605
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 874
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp