Jag blir så förbannad...

Masqueradee

Trådstartare
Jag är nu hemma hos min mor i den lägenhet vi bott i de senaste nio åren. De senaste nio åren har vi haft problem med att det är så fruktansvärt kallt inne. Exempel: ett år frös saker i vårt skafferi, vattnet har frusit, jag får sova med flertalet täcken/filtar för att inte få ont i kroppen och en morgon låg temperaturen på 14,9 grader...
Jag har varit hemma två gånger nu när de varit hemma och mätt innetemperaturen och i år var det samma "gubbe" som mätte som i fjol och senast de var hem hit var för tio minuter sedan och jag är allt annat än nöjd med hur de mätte och betedde sig!
För det första kändes det som att de nedvärderade allt jag sa och bara skrattade mig upp i ansiktet:
- När en av dom (idag var det en annan "gubbe" med) sa att han stängt alla ventiler på våra fönster ifrågasatte jag det med tanke på att för några månader sedan så var en kille här och mätte luftillförseln (vilket blev underkänt) och han sa att det var viktigt att ventilerna var öppna. Då skrattade gubben åt mig och sa "de snackar så mycket skit de där. vi måste göra allt (för att hålla temperaturen uppe).
- Jag påtalade att vi bott här i nio år och klagat nio år av dom. Fick då skratt tillbaka med svaret "ja med de här fönstren och de här gamla husen har man inget annat att förvänta sig".
- Jag visade att vi inte kan stänga balkongdörren ordentligt vilket gör att man kan se rätt ut genom listen. Fick skratt tillbaka och ett "hör av er när det blir varmt igen".

Sättet han mätte temperaturen på är jag allt än något jag kan acceptera. Han som mätte höll instrumentet riktigt nära kroppen hela tiden, var aldrig mer än tio sekunder i samma rum (eller så gick han runt i rummet och stannade aldrig upp för att mäta) och sen hade han någon slags "värmekamera" (?) som han mätte temperaturen på elementen och de siffrorna fick vi inte se utan han sa bara "det är 40 grader på elementen" (vilket är underligt eftersom man inte ens kan värma kalla händer på dom...).

Så, är detta något vi ska acceptera? Att ännu ett år bli utskrattade och "klappade på huvudet" med ett, "ja ni får stå ut för det är husets/fönstrens fel" och ett skratt i ansiktet? Ska vi behöva stå ut med att de ännu ett år mätt fel eller på ett oacceptabelt sätt? Jag förstår att det är en stor investering, men nya fönster som inte ramlar sönder när man tar i dom (typ) kanske vore på sin plats? Mer hyra ska dom ha, men att se till att de boende har en dräglig boende-standard är tydligen för mycket begärt...
 
@Monstermom Det är hyresvärden som mäter. Koncernen ägs till 100% av kommunen och delar samma namn (Sveriges fjärde största stad)... Skulle det göra någon skillnad, att kontakta kommunen tänker jag med tanke på att de är de som äger företaget?
 
@Monstermom Det är hyresvärden som mäter. Koncernen ägs till 100% av kommunen och delar samma namn (Sveriges fjärde största stad)... Skulle det göra någon skillnad, att kontakta kommunen tänker jag med tanke på att de är de som äger företaget?

Ja, det hoppas jag verkligen att det skulle göra skillnad! Kontakta miljö och hälsa på kommunen så snart som möjligt, det är det som är vägen vidare om hyresvärden inte lever upp till standard.
 
@TinyWiny Det är hon! Ska pusha på henne om det...

@Monstermom Ska skicka iväg ett mail nu!

Blir bara så trött på att år ut och år in bli utskrattad och *klappad på huvudet*. Läser dessutom nu till antikvarie och läser just nu en kurs om inneklimat så jag är ju väl medveten om alla fel de gör i sina mätningar...
 
läser just nu en kurs om inneklimat så jag är ju väl medveten om alla fel de gör i sina mätningar...

Klart att de gör fel. Dumma dumma.
Jag har också bråkat lite med ett kommunalt bostadsbolag i ett helt annat ärende men saker började hända först när jag mailat kommunalpolitiker i de ledande partierna, jurister och privatekonomiska rådgivare. Kontaktade även media men drog det aldrig vidare. Sånt blir jag så jävla less på, det ska inte behövas.
 
@tolksele det första vi fick lära oss när vi skulle ut och göra mätningar var liksom 1) håll aldrig mätaren nära kroppen, om det är möjligt håll inte i den alls och 2) mätaren behöver tid att acklimatisera sig.

Nu har jag i alla fall slängt iväg ett mail till "allmän"-mailen, men jag kanske ska luska reda på en bra politiker eller två.. :devil:
 
det första vi fick lära oss när vi skulle ut och göra mätningar var liksom 1) håll aldrig mätaren nära kroppen, om det är möjligt håll inte i den alls och 2) mätaren behöver tid att acklimatisera sig.

Men om man gör så som du säger så kommer ju mätaren mäta rätt :banghead:
Gör man som de gör så slipper man hög el/värmeräkning :sneaky: :yuck:
 
Ringde kommunen, blev kopplad till VD'n och blev snabbt bortkopplad/de la på luren. *foliehattsmänniskan* väcks till liv :P
 
Alltså ungefär där @Masqueradee hade jag bestämt mig för att göra livet surt för dem.
Vi vill inte ens bo hos bostadsbolaget som fick ringa mig och be om ursäkt och lovade möjlighet till nytt kontrakt längre.. :angel:
 
Ringde kommunen, blev kopplad till VD'n och blev snabbt bortkopplad/de la på luren. *foliehattsmänniskan* väcks till liv :P

Tolkar det där som att du tror att de kopplade bort dig medvetet och det tvivlar jag på. Shit happens ibland när man går genom en växel så det är bara att ringa igen.
 
@Gnist därav foliehatts-tillägget :P självklart är jag medveten om att de inte kopplade bort mig frivilligt :)

--
Nu har jag varit i kontakt med bolaget och de lovade att göra en långtidsmätning, en mätning jag varit ute efter i flera år. Men tydligen var jag tvungen att lägga till ett "jag känner mig orättvist bemött" (vilket jag gör) och ett "jag läser faktiskt till antikvarie och det här är oacceptabla mätningar" (följt av beskrivning av mätningen) för att något ska hända.
 
Varför bor man i ett hus i nio år om man varit lika missnöjd hela tiden?

Funkar inte hyresvärdens mätningar så anlitar man en egen granskare. Gör ett skriftligt klagomål, bifoga bilder.
 
@em-pirre i denna staden är det inte bara "att flytta", dessutom äger företaget i princip alla hyreshus i staden. Vi har inte råd att bo någon annan stans, och definitivt inte att köpa en bostadsrätt.
(Kanske ska tillägga att det är en lägenhet vi pratar om :) )
 
Det kan faktiskt vara värt kostnaden att ta in en utomstående firma som gör en mätning.

Har själv värmekamera och så himla märkvärdigt är det inte att mäta av ett rum. Annars kan man hyra en för 500 kr/dygn och göra en egen mätning.
 
Ringde kommunen, blev kopplad till VD'n och blev snabbt bortkopplad/de la på luren. *foliehattsmänniskan* väcks till liv :P
Kommunalt bolag = eget företag, enda gemensamma med "kommunen" är att de båda styrs av samma politiker.
Miljö och hälsoförvaltningen är en myndighetsutövande förvaltning som skall verka oberoende av om det är en kommunal fastighet eller en privat fastighet de lyder under plan och bygglagen samt miljöbalken. De skall vara objektiva och är inte kopplade till det kommunala bolaget.
Nästa gång du ringer "kommunen" be att få kopplas till en miljöinspektör. Det du vill ha just nu är myndighetsutövande (precis som om du bott hos en privat värd) du vill inte bli kopplad till hyresvärden = det kommunala bolaget.
Hälsar den kommunala tjänstemannen
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 750
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 585
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp