Jag får feber!

G

Gisburne

När jag försöker räkna ut foderstater till mina hästar! :confused: Jag är inte superduktig på siffror, men även med miniräknare blir mina värden mycket högre än vad jag har hört är normalt. (Men jag vet ju faktiskt inte!)

Finns det nån ängel här som kan tänka sig att hjälpa mig? Jag vill verkligen att det ska bli rätt! Jag har inte hösilageanalysen framför mig, men jag kan fixa den till imorgon.

Tills vidare kan jag beskriva mina djur:

En shetlandsponny; räknade ut vid ett tillfälle att han väger ungefär 190 kilo. (Kanske inte är helt korrekt, har faktiskt aldrig vägt honom.) Han går just nu i ganska hårt arbete, men kommer nog att ta det lugnare under vintern när tävlingssäsongen tar slut.

En fjording; räknade ut att han väger cirka 520 kilo. (Han är en stor gosse, och då menar jag inte fet!) Han tränas just nu ganska lätt såhär efter betet, men ska inom kort börja tränas mycket hårdare, särskilt konditionen ska arbetas upp, mycket galoppövningar och bakbensstyrka.

Jag fodrar med en bas av havre och betfor, har hittills använt Miner Blå och foderjäst som tillskott till båda två. Om det går så vill jag gärna fortsätta använda samma foder, men går det inte ihop på nåt annat sätt antar jag att jag måste byta till nåt annat? Huvudsaken är väl att det blir rätt för hästarna. :)

De står i kallstall och i alla fall fjordingen kommer rakas ganska snart allteftersom träningen trappas upp, så det är ju viktigt att de får i sig tillräckligt för att inte frysa om det blir kallt i vinter. De går ute rätt många timmar om dygnet också.

Som sagt, fixar hösilageanalys snarast! :)
 
Om du fixar fram analysen, och talar om vad de åt för något förra året så ska jag försöka iaf =) Men jag är tyvärr inte så bra på vad de har för värden, därför jag vill ha din förra foderstat (från förra året), med analyserat hö då, för att kunna lägga dem likadant. Annars får ngn annan ge dig behovssiffrorna så jag kan räkna sen, men jag kan tyvärr inte ta fram behovssiffrorna =/
 
Re: Analysen

Har äntligen analysrapporten här!

Okej, så här står det: (Och jag hajar nada!) :confused:

TS 68 %
SMRP, foder 36 g/kg
MJ, foder 6.3 MJ/kg
Ca 2.0 g/kg
P 0.9 g/kg
Mg 0.4 g/kg
K 9.9 g/kg
---------------
Råprotein 89 g/kg TS
SMRP 52 g/kg TS
MJ 9.2 MJ/kg TS

Okej, så här är det, det blev lite "fel" när analysen skulle göras, så proverna (3 st.) blandades ihop. Detta är alltså ett "medelvärde" av hösilagets värde. De jag köper av trodde i alla fall att det är mer protein i de balarna som ingick i det andra provet, och eftersom jag inte är helt säker på att min fjording tål alltför mycket protein, så tar jag balar från den gruppen som ingick i det första provet. Men hursomhelst, sådär står det i analysen och jag har ingen aning om vad det betyder egentligen. Har som sagt försökt räkna ut behov och lämplig giva, men det går inte så bra. Snälla hjälp! :D

Angående förra säsongens fodergiva, så vet jag inte om det är så väldigt relevant i sammanhanget, eftersom den foderstaten säkert var helt uppåt väggarna. Jag provade mig fram med havre och betfor och det silaget jag hade då (har tappat bort den analysen) och stannade där jag tyckte att hästarna skötte sig okej och varken gick upp i vikt eller tappade muskler. (De byggde självklart muskler, men de blev inte feta, menar jag.) De åt foderjäst och pelleterad Miner Blå då med, samt vitlök.
 
Re: Förra året

Men okej, bara för att säga på ett ungefär vad de åt förra året:

Fjordingen åt cirka 5-6 kg hösilage, när han gick i som allra hårdast träning (vilket inte var särskilt hårt alls) åt han ungefär ett kilo helhavre och 3 dl (vad det nu väger) strimlad betfor. I januari tyckte jag att han började tappa lite hull, så jag ökade havregivan och gav nåt kilo extra hösilage, vilket fungerade jättebra. Han frös rätt mycket (klippt) runt jul och nyår så jag tror att det kan vara därför. :smirk:

Shettisen åt 3-4 kilo hösilage, kanske 750-800 gram helhavre och även han 3 dl betfor. Han gick inte heller i särskilt hård träning, nästan inte alls, eftersom han bara ställdes ut i våras och hade lite allmän semester. Han är hingst, förresten, så han kanske behöver en extra stor mängd av nåt för att inte falla ur? Han håller igång rätt bra av sig själv i hagen på dagarna. :D

Betforen kan jag säkert ge mer av, eller? :confused:
 
Re: Analysen

Shettisen, med 10% träningstillägg (lätt arbete)

4 kg hösilage
250 gram havre
100 gram vetekli
50 gram Krafft Miner GRÖN

28.85 MJ 174,9 SRP 14.31 Ca 8.48 P och 4.90 Mg

Kvot SRP/MJ 6.06
Kvot Ca/P 1.69
Kvot Ca/Mg 2.92

Med träningstilägg på 20% (lite hårdare arbete) så öka havren med 250 gram bara:

4 kg hö
0.5 kg havre
100 gram vetekli
50 gram Miner GRÖN

31,60 MJ 194.9 SRP 14.48 Ca 9.3 P och 5.2 Mg
SRP/MJ 6.17
Ca/P 1.56
Ca/Mg 2.78

Du kan justera havren mellan 0.25 och 0.7 kg efter behov utan att ställa till ordea, förutsatt att resten av foderstaten är oförändrad =) I vila tar du bort havren bara.

Fjordingen då

10% träningstillägg, lätt arbete:

8 kg hösilage
0,7 kg havre
0,25 kg vetekli
100 gram miner GRÖN

60,35 MJ 371.25 SRP 28.82 Ca 18.14 P och 10.04 Mg
SRP/MJ 6.15
Ca/P 1.59
Ca/Mg 2.87

Med 20% träningstillägg (lite hårdare arbete) så öka havren till 1.2 kg

8 kg hösilage
1.2 kg havre
0,25 kg vetekli
100 gram Krafft miner GRÖN

65,85 MJ 411.25 SRP 29.17 Ca 19,79 P och 10,64 Mg
SRP/MJ 6,25
Ca/P 1,47
Ca/Mg 2,74

I vila så öka kliet till 300 gram och sänk havren till 150 gram



Nu har jag räknat på det du sa de väger, och INTE dragit av för att de är lättfödda eller så. Försökt basera på havre eftersom du gett det tidigare.

Men du, INTE Blå miner till det höet, det blir inte bra alls.

Och inte räknat med Mg på kliet..

Går få andra förslag med, du får hojta om de inte passar.
 
Re: Analysen

Jättebra!!! Tack!!! :love:

Det blir till att köpa nya mineraler (haha, extrapris på Granngården just nu!) och vetekli med andra ord. ;)

En liten fråga bara; ingen betfor alls? Jag har "alltid" fodrat med betfor, så jag bara "måste" fråga... :smirk:

Tack igen!!! :love:
 
Re: Analysen

Ingen betfor nej.

Du har en väldigt hö Ca/P-kvoti höet, och betfor har också en hög Ca/p-kvot så det bara ställer till det tyvärr.

Om du ABSOLUT vill ge betfor kan jag räkna om med det, men då måste du ge rent fosfortillskott föutom mineralerna, höja mineralerna och sänka havren och trixa lite.

Blir bättre utan betfor, så kan du tänka dig att låta bli den? Jag räknar ju på enklaste och billigaste foderstat, och för att du skulle kunna ge havre.
 
Re: Analysen

Mmm-hmm, okej. Jag har två tunnor med betfor hemma! Får väl donera dem till nån granne, då. :idea:

Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag får kila över till Granngården imorgon och handla.

:bow:
 
Re: Vitaminer

En till fråga, förresten.

Mina hästar fäller just nu, och ska väl antagligen precis till att sätta lite tjockare päls, men behöver jag lägga till några extra B-vitaminer (eller andra vitaminer) med den nya foderstaten? Miner Blå innehåller väl vitaminer, har jag för mig, som inte Miner Grön gör. Får de i sig de vitaminerna ifrån något annat i foderstaten när jag byter mineraler? (Eller var det för mycket av de vitaminerna förut när jag använde Blå?)

:bump:
 
Re: Vitaminer

Miner Grön är utan vitaminer ja.

de borde få i sig vitaminerna ändå.

Och protein är viktigare än B-vitamin vid hårfällning/sättning.

men VILL du kan du ge B-vitamin när de fäller. Skadar ingen annan än din plånbok. Om det behövs elelr inte beror ju på individen, mina klarar fällning och sättning utan minsta problem.

Du ska ju inte överdosera ADE-vitamin. Efter nyår däremot kan du ge dem det, innehållet i lagrat foder sjunker och det är färre soltimmar.

Känner du att du VILL ge vitaminer kan du ge t ex Krafft Vitamin Multi eller eller Hippo Multivitamin. Eller vilket vitaminpreparat du vill, men du ska kolla NOGA så att det inte är några mineraler tillsatta. T ex Chevinal Plus har magnesium tillsatt, och det vill du absolut inte ha.

Men som sagt, jag skulle inte ge vitamin, du har ganska högt vitamininnehåll i hösilaget (gräs är vitaminrikt), solbestrålningen bidrar till att hästen själv skapar ADE-vitamin etc. men efter nyår kan det vara läge att lägga på ADE eller multivitamin dock.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
48 832
Senast: Askur
·
Hästmänniskan Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam. I höstas så blev vi tillfrågade om att...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: Masse
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp