Bukefalos 28 år!

Jag får så j*vla ont...

Sv: Jag får så j*vla ont...

svea skrev:
. Du kan ringa till en sjukgymnast direkt utan remiss.
Kan man? :eek:
Så man behöver alltså inte passera vi läkare utan kan "smita" direkt och ringa sjukgymnast? wow, det vore ju toppen. :)
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Hade absolut inte så ont som du, men jag hade flera nerver i kläm bak i ryggen/nacken. Det bränner liksom.
Detta kände jag av när jag red.
Feler var, för mkt datasittande helt eneklt.
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Jag är på jakt efter en ny sadel! Nuvarande sadeln är för stor för min rumpa, tror det kan förbättra det hela lite. Har en 17" men behöver en 16,5", varför jag inte tänkte så mkt på det när jag köpte den har jag ingen aning om :p Men är som sagt på jakt efter en ny sadel, när hästen ändå breddar sig och har sig.
Ergonomisk grep ska införskaffas och halm ska jag ha sen, det är mycket lättare för mig att bara kasta ut allt än att stå och småfippla med torv o spån. Ska bara bli av med andra hästen som inte ens är hemma ännu.
Idag gjorde det inte så ont när jag red men jag red i djup snö och då jobbar dom ju så mycket av sig själva att jag bara kunde sitta på ganska långa tyglar och njuta, härligt!

Marcoolio: haha oj, för mkt datasittande, hmm, näe :angel: ;)
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Breccia_ skrev:
Oavsett hur jag lägger upp min dag i stallet så slutar det ändå med att det gör hiskeligt ont i hela överkroppen.
Axlar, nacke, armar och rygg är de största problemen och då främst när jag rider. Jag har en bra sits och spänner mig inte direkt någonstans, dock tror jag det är små-spänningar som ger mig problemet. Min häst är lätt i framdelen så gott som alltid, d.v.s. han jobbar i en trevlig form och bär sig.
Mockningen gör ont, jag är högerhänt så det är alltid min högra axel som får stryk av mockningen (spånbädd men det blir ju mycket pill så att säga).

Vad sjutton ska jag göra? Idag gjorde det så ont att jag grät på vägen hem. Det gör alltid ont, mer eller mindre, men idag var det hemskt och då är hästen ändå väldigt lätt i fram så att säga, han hänger inte i mina armar eller så, det gör ont iallafall :(
Trodde det skulle bli bättre när jag skaffade denna hästen som är byggd i riktig upphill, den förra var mer tungriden eftersom han hade extriören mot sig. Men jag hade tydligen fel, det gör ont iallafall.

Förra året stog hästarna på halm och jag kan inte minnas att jag hade så här ont då, iofs red jag inte lika intensivt och tränade inte lika mycket då. Det var mest ridning på åkrar, i skogen o.s.v. för vi hade ingen tillgång till ridhus eller ridbana just då.
Tänkte att när gamla hästen åkt sen igen ska jag köpa halm som Wille kan stå på, det kan ju vara värt ett försök. Fast helt sanningsenligt tror jag inte det är just mockningen, i sådana fall att jag har mockat spån så länge. Får ont när jag rider oavsett om jag mockar före eller efter.

Min sadel är något för stor, kan sådana saker spela in?

Vad sjutton ska man göra? Inte ens 19 och ont i nästan hela kroppen... Vet inte vad jag ska göra, har ju inte direkt planer att sluta med hästarna.



Hej !

Många ryttare precis som skidåkare mm är bland dem sämsta människorna på att strecha ut sina muskler och är man dålig med det så spänns dina muskler ihop så att dem blir jätte korta och då får man en ständig värk i dem, massage kan hjälpa kortvarigt men när musklerna blir korta och spända så får du en dålig blodcirkulation som kan orsaka smärta mm har haft liknande problem själv och det låg i för dålig streching och jag hade fel kostvanor jag hade ett alldeles förlitet fiber och protein intag så när jag såg över min kost blev det mkt bättre har nästan aldrig ont längre :) men vem vet du kanske har åkt på någon jobbig reumatism eller nåt får bara hoppas att det inte är det :) Och klart en lite för stor sadel gör säkert sitt till bättre att du köper en y som passar både hästen och dig då :) det hade iaf jag gjort :) Hoppas dina problem löser sig iaf
 
Sv: Jag får så j*vla ont...

Hade min första muskelinflammation när jag var 17 efter för mkt ensidigt stallarbete... Har haft åtskilliga efter det..:( Jag har löst det så gott det går med att inte göra allt på en gång, mocka lite och sedan göra nåt annat för att sen fortsätta mockningen.. Är noga med att inte stelna till.. svårt när man då har ett stillasittande jobb som spär på alltihop..:cry: Jag simmar nån gång i veckan, skonsam träning som hjälper mig. Mest hjälp har jag dock av en idrottsmassör som även är kiropraktor. Kan ibland känna hur jag är låst i skuldrorna o längtar efter det där knaket när hon trycker till det... Man är nästan beredd på att lägga sig på stallgången o låta någon hoppa på en..;)
En vanlig förkylning fick mig ur funktion nu, ledde till luftrörskatarr och sen gick jag för tidigt till jobbet för att 10 dar senare få lunginflammation.. detta har lett till att den gamla inflammationen i axeln kommit tillbaka... *suck*
Bara för att jag inte kunnat simma...:(
Som sagt, för mig funkar simningen!! Och min kiropraktor!:banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 723
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp