Alltså, jag har varit "på golvet" mellanchef, lite högre chef och den som informellt tar befäl när det skitit sig och talar således utifrån mina egna erfarenheter.
Ser du inte dig själv som en ledare så ska du inte ha en chefsposition, varesig den är på taktisk, operativ eller strategisk nivå. Svårare än så är det inte. Det är inget fel på att inte klara av att vara chef eller ledare (vilket många gärna gör skillnad på, men som i den bästa av världar borde vara densamma).
Men vill du inte ta ansvar för underordnades och din egen prestation så ska du inte heller ha det ansvaret. Du skriver själv att du inte ser dig som någon man ska följa, om du själv tycker det, hur tror du då att någon annan ska tycka att du är värd att följa? Tycker du däremot själv att du och dina underordnade presterat bra eller över förväntan så är det läge att ifrågasätta din chef, så länge du kan leverera vettiga resultat så är du uppenbarligen på rätt plats. Gör du det inte, lämna facklan till någon annan.
Vill du ha inspiration i hur vettigt ledarskap fungerar så rekommenderar jag dig att läsa "När Balkan brann" av överste Ulf Henricsson. Jag läste den för inte så länge sen (efter att jag själv släppt arbetslivet för studentlivet förvisso). Den bästa chef jag haft modellerade efter att ha tjänstgjort under Henricsson i Bosnien sitt ledarskap efter honom och det ledarskapet i sin tur är något jag själv försökt anamma i min tidigare yrkesroll.
Kort sagt, en bra mellanchef (som fortfarande har kontakt med eller jobbar i driften) har i min värld koll på hur driften fungerar, jobbar i den och är lyhörd och hjälpsam mot underordnade. Att vara hård och peka med hela handen fungerar bra i temporära arbetsgrupper, men jobbar du ofta med samma människor så behöver du bygga upp ett långvarigt förtroende gentemot dina underordnade. Detta genom att visa att du vet vad du pysslar med och har respekt för sådana som kanske vet bättre än dig. Det är en jättesvår balansgång och det är inte helt lätt alla gånger, just därför är det inte heller konstigt att inte alla är skapta för det. Ledarskap och chefsskap tarvar både kunskap inom det aktuella området och verksamheten samt en social kompetens som skiljer sig från det vanliga vardagslivet.