Jag kan inte släppa det...

Tror du inte man kan slå ihjäl en hund med ett hjärnrör?

Hela grejen är mycket konstig. TS ska ha hunden kopplad och kvinnan ska cykla omkring med ett järnrör så att hon kan slå den när de går för nära då?


Alltså jag tror-bara tror- att kvinnan skulle önska sig ha ett järnrör i näven om hon blev jagad igen av TS lösa hund, för att freda sig och sin hund med. Eller tror du verkligen att kvinnan skulle slå järnröret i huvudet på hunden om TS gick med den i koppel? Skumt om du drar den slutsatsen.

KL
Jag hade ju inlägg här för många år sedan då min lille var nära att bli tagen av en aggressiv boxer, om en påk skulle duga, nja, de flesta föreslog någon spray.
Nu avlivades boxern strax efter denna incident med min hund, så jag skaffade vare sig påk eller spray, däremot har jag grimskaft med mig när jag är ute och går, har använt det en gång och ja det var väldigt bra.
 
Har jag beställt hemleverans/arbete så vet jag ju om det själv och vet vilka tider det kan handla om. Sedan har jag alltid haft fönster eller titthål så jag kan se vem det är, jag öppnar inte ens dörren om jag inte känner igen personen(förutom om jag såklart väntar hantverkare/hemleverans).

Men om du nu gör så varför blir du så irriterad? när jag menar det är ohyfsat att släppa ut hundar till okända utan att fråga om det går bra?
 
Jag har jäkligt svårt att tro att den här kvinnan själv aldrig har tabbat sig som hundägare för det har vi alla. Därför tycker jag att deras reaktion är orimlig även om hon blev rädd där och då.
 
Det finns faktiskt en hel del hundägare som anser sina hundar uppför sig lämpligt men egentligen är det olämpligt, och jag har inget sagt om de som kommer och känner hundarna, de kan som du skriver avstå besök, utan det jag försöker få fram men som tydligen är så svårt att läsa sig till, är att främmande som inte känner till hundarna, av ren hyfs och omtanke faktiskt kan få frågan om det går bra om hunden hälsar.
Vad som är lämpligt eller inte är ju faktiskt en personlig åsikt och inget annat i de flesta fallen.

I min värld finns det inget olämpligt i att min hund hopptacklar folk som hälsar på. Det är liksom en av de få gånger han hälsar på folk och då kan han få göra som han vill i vårt eget hem.
 
Det finns faktiskt en hel del hundägare som anser sina hundar uppför sig lämpligt men egentligen är det olämpligt, och jag har inget sagt om de som kommer och känner hundarna, de kan som du skriver avstå besök, utan det jag försöker få fram men som tydligen är så svårt att läsa sig till, är att främmande som inte känner till hundarna, av ren hyfs och omtanke faktiskt kan få frågan om det går bra om hunden hälsar.

Om någon går in i ett hem där de vet att det finns en hund så tar jag förgivet att det är ok att hunden hälsar. Förutsatt att hunden är snäll. Är det inte ok att hunden hälsar på de som kommer till hundens hem får gästerna informera om detta i förväg.

Men i detta fallet är det faktiskt inte ts som gjort fel utan husägaren som var den som öppnade dörren och lät hunden gå ut. Hade husägaren gett hundägaren en chans att hinna kalla in sin hund innan dörren öppnades hade hunden aldrig gått ut.
 
Vad som är lämpligt eller inte är ju faktiskt en personlig åsikt och inget annat i de flesta fallen.

I min värld finns det inget olämpligt i att min hund hopptacklar folk som hälsar på. Det är liksom en av de få gånger han hälsar på folk och då kan han få göra som han vill i vårt eget hem.

Exakt. Så länge du informerar dina gäster om att hunden kommer hopptackla dem så är det ok. Då kan dina gäster välja att inte åka hem till dig. Personligen hade jag nog låtit bli. Hoppande hundar är en sak men hopptackling är för mycket för mig.

Jag kan ju kräva att alla mina gäster klär ut sig till påskkycklingar i mitt hem. Sen får jag ju acceptera om folk låter bli att komma hem till mig också, haha!
 
Exakt. Så länge du informerar dina gäster om att hunden kommer hopptackla dem så är det ok. Då kan dina gäster välja att inte åka hem till dig. Personligen hade jag nog låtit bli. Hoppande hundar är en sak men hopptackling är för mycket för mig.

Jag kan ju kräva att alla mina gäster klär ut sig till påskkycklingar i mitt hem. Sen får jag ju acceptera om folk låter bli att komma hem till mig också, haha!
Precis så!
Jag är helt okej med att folk inte vill komma hit, men det är faktiskt min hunds hem med och då tycker jag han får hälsa som han vill sas. Sen avstyr jag om det blir för gasat däremot.
(Numera är det mest vanligt hoppande och skrevsniffande dock🙈😂)
 
Men om du nu gör så varför blir du så irriterad? när jag menar det är ohyfsat att släppa ut hundar till okända utan att fråga om det går bra?

Men om jag köper tjänst från någon/vill ha hemleverans så är det ju jag som tar hem folk i arbete. Det är ingen random granne eller så som råkar knacka på som inte har här att göra. Jag tycker det är lite skillnad på att inte låta hunden störa någon på sin arbetstid och att låta hunden hälsa på vanligt besök.
 
Alltså jag tror-bara tror- att kvinnan skulle önska sig ha ett järnrör i näven om hon blev jagad igen av TS lösa hund, för att freda sig och sin hund med. Eller tror du verkligen att kvinnan skulle slå järnröret i huvudet på hunden om TS gick med den i koppel? Skumt om du drar den slutsatsen.

Eftersom att hunden ska hållas kopplad där så är det ju en jättekonstig kommentar om hon inte tänkt göra det.
 
Du menar lika obefogad som flygradsla eller radsla for att ga bakom en hast?
Eller att fa panikattack over "obefogade" radslor?
Det är väl inte obefogat att vara rädd för att gå bakom en häst? Jag förstår inte alls vart du vill komma. Mina hundar bits inte bara för att en främling kommer på besök. Det kan jag säga med säkerhet. Alltså finns det ingen anledning att vara rädd = förekommer rädsla så är den obefogad.
 
Alltså finns det ingen anledning att vara rädd = förekommer rädsla så är den obefogad.

Men det är ju jättekonstigt att resonera som så, det är att vara oförstående för andra människors rädslor, jag kan ta ett bra ex,spindlar. Spindlar är långt mer obefogat att vara rädd för än hoppande obehagliga hundar där ägaren lovar att de inte kommer bita men men med djur( här hund) vet man aldrig.... alla hundar som bits eller går till någon form av angrepp gör ju det första gången någongång och alla hundägare kan såklart innan säga den har aldrig bitit någon och många av dem kommer säga det kommer den heller aldrig göra fast en del gör det ändå trots ägarförsäkran.

För att återgå till spindeln...det finns väl ingen som anser sig tycka det är ok att slänga en spindel mot någon bara för att den rädslan är obefogad?

Jag själv är förvånad över hur många som säger att de är hundrädda och inte vill att min hund ska gå fram. De hade säkert inte sagt något om jag inte frågat. Och då är det en vän ohoppande, oskällande lugn hund med typ 16 cm ben.
 
Om någon går in i ett hem där de vet att det finns en hund så tar jag förgivet att det är ok att hunden hälsar. Förutsatt att hunden är snäll. Är det inte ok att hunden hälsar på de som kommer till hundens hem får gästerna informera om detta i förväg.

Jag har inte sagt något annat eller menar du det?
 
Vad som är lämpligt eller inte är ju faktiskt en personlig åsikt och inget annat i de flesta fallen.

Har jag inget sagt emot utan jag ifrågasatte ett inlägg där det skrevs att när man kommer på besök hos någon så får hunden uppföra sig som där ägarna anser lämpligt.
Och precis som du skriver " i de flesta fallen", finns ju ett hop hundfolk med dålig koll som inte har sina hundar lämpligt eller efter lämpliga regler.
 
Men det är ju jättekonstigt att resonera som så, det är att vara oförstående för andra människors rädslor, jag kan ta ett bra ex,spindlar. Spindlar är långt mer obefogat att vara rädd för än hoppande obehagliga hundar där ägaren lovar att de inte kommer bita men men med djur( här hund) vet man aldrig.... alla hundar som bits eller går till någon form av angrepp gör ju det första gången någongång och alla hundägare kan såklart innan säga den har aldrig bitit någon och många av dem kommer säga det kommer den heller aldrig göra fast en del gör det ändå trots ägarförsäkran.

För att återgå till spindeln...det finns väl ingen som anser sig tycka det är ok att slänga en spindel mot någon bara för att den rädslan är obefogad?

Jag själv är förvånad över hur många som säger att de är hundrädda och inte vill att min hund ska gå fram. De hade säkert inte sagt något om jag inte frågat. Och då är det en vän ohoppande, oskällande lugn hund med typ 16 cm ben.
Jag slänger väl inte heller någon hund på en människa? Det är en helt orimlig jämförelse.

Men jag ÄR faktiskt jätterädd för spindlar. Det är en fobi, obefogad och MITT ansvar. Inte någon annans.

Nu handlade detta med rädsla dock om ett eventuellt ansvar som hundägaren hade. Jag anser att det inte ingår i hundägaransvaret att se till så att ingen någonsin blir rädd. Så länge man ser till att ens hund inte skadar någon, så följer man enligt mig gällande lagstiftning som rör hundägarens strikta ansvar.

Sen om hunden kan bitas... Ja alltså klart att de kan. Men jag vet när det finns risk och när det inte finns det. Mina hundar har genomfört MH, BPH och MT samt att jag själv är mentalbeskrivare. Jag har rimligtvis en ganska god uppfattning om och kan läsa av mina hundars beteenden. Risken att de skulle gå till angrepp mot en besökare som står i dörren är noll. Såvida de inte får en hjärnblödning eller något i just det ögonblicket.
 
Det är väl inte obefogat att vara rädd för att gå bakom en häst? Jag förstår inte alls vart du vill komma. Mina hundar bits inte bara för att en främling kommer på besök. Det kan jag säga med säkerhet. Alltså finns det ingen anledning att vara rädd = förekommer rädsla så är den obefogad.

Precis lika obefogat att vara radd for att ga bakom manga hastar "som aldrig forut sparkat och aldrig skulle sparka" som att vara radd for en hund "som ar jatte snall och aldrig skulle bita"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 394
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 976
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp