Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Jag hade tänkt göra det, fick precis en länk av lillkumpula. Det ska bli väldigt intressant att se vad de anser om just den delen, eftersom jag har svårt att se delen "bända isär benen på sin sexpartner" som något som ingår om man inte uttryckligen kommit överens om det.

Gör så :)

Jag har också svårt att se att det skulle ingå. Tingsrätten anser inte heller det, tvärtom. Det är inte det som är anledningen till att de frias, även om pressen gärna vill få det till det.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag har läst domen. I den kan man läsa följande.

- Tingsrätten konstaterar att det inte kan ställas utom rimlig tvivel att händelsen utvecklat sig som de åtalade hävdar. Alltså kan de inte dömas för våldtäkt.
Det där måste ju vara felformulerat. :confused:
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det finns människor till allt och jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att döma folk för så allvarliga saker när det inte finns ordentliga bevis.

Deras historia var ju också trovärdig som jag tolkade någon artikel.

Tanken var säkert inte att hon skulle börja blöda, oavsett.

Hur många gånger tror du att det verkligen är falska anklagelser? Hur många gånger tror du att verkligheten är att anklagelserna tas tillbaka för att tjejen blir så hårt åtgången av så kallade vänner och bekanta med just de orden du skriver att hon "förstör killarnas liv"? Hur många våldtäkter tror du att det är som aldrig anmäls för att tjejen är så rädd för att hon ändå inte kommer bli trodd? För att hon skäms och anklagar sig själv? Har du själv varit i situationen där polisen har sagt till dig att visst får du anmäla men du ska veta att hela din bakgrund kommer dras upp och att varenda grej du har gjort i ditt liv kommer att granskas. Kan du ens sätta dig i hur det är att bli våldtagen och sen inte bli trodd?

De där killarna skulle tänkt innan de bände isär benen på en tjej och knullade henne med en flaska. Att hon började blöda kanske inte var meningen men det kanske inte var meningen att de skulle våldta henne heller för de kanske inte fattade att ihop pressade ben inte innebär att någon är blyg utan att någon inte vill. Kanske borde de ha med sig någon alltid så att de inte gör fler sådana idiotiska saker? Dumhet ska inte vara en förmildrande omständighet.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Hur många gånger tror du att det verkligen är falska anklagelser? Svårt att veta..Hur många gånger tror du att verkligheten är att anklagelserna tas tillbaka för att tjejen blir så hårt åtgången av så kallade vänner och bekanta med just de orden du skriver att hon "förstör killarnas liv"? Det kan säkert vara så ibland, men knappast alltid.Hur många våldtäkter tror du att det är som aldrig anmäls för att tjejen är så rädd för att hon ändå inte kommer bli trodd? Säkert en hel del.För att hon skäms och anklagar sig själv? Been there, done that..Har du själv varit i situationen där polisen har sagt till dig att visst får du anmäla men du ska veta att hela din bakgrund kommer dras upp och att varenda grej du har gjort i ditt liv kommer att granskas. Kan du ens sätta dig i hur det är att bli våldtagen och sen inte bli trodd?
Jag det kan jag. Jag blev våldtagen av min första pojkvän som var 9 år äldre än mig. Inte våldtäkt i den bemärkelsen att jag var ute och gick och han hoppade på mig. Men jag tvingades under skrik och gråt.
Så kom inte och tro att jag inte vet något alls.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det verkade utifrån din konstiga jämförelse att du helt hade missuppfattat nuvarande lagstiftning, annars förstår jag inte varför du skrev som du gjorde.

Right. Det jag skrev var alltså:

mig skrev:
Jag är ganska säker på att domen följer de lagar och praxis som finns

men det är ju fint att du alltså också tycker att nuläget gällande dessa är allt annat än optimalt! :)

Du tycker f.ö alltså att man ska dömas för våldtäkt om man har sex med någon som inte uttryckligen önskat det och där man har en klar överenskommelse kring stopptecken?

Ja, det låter väl fullkomligt rimligt? Eller brukar du ha sex med folk utan att vara säker på att de verkligen vill samt har ett sätt att meddela om hen/de ändrar sig under tiden?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är ju skillnad på misshandel och sex, det är väl uppenbart kan man tycka :meh:


Det är ju väldigt sällan någon är MED på att bli misshandlad och i efterhand bestämmer sig för att anmäla.
Men det har förekommit flera gånger att det har blivit anmälningar efter sex som var frivilligt.

Jag förstår inte hur man kan vara så snabb med att vilja förstöra livet för folk när man inte ens vet hur det ligger till.

Först och främst, sex har inget med våldtäkt att göra. En våldtäkt är en våldshandling som innefattar könsorganen.

Skillnaden på misshandel och att bli våldtagen är att en våldtäkt förstör ofta ditt sexliv för om inte hela ditt liv så för en lång tid framöver. Den förstör tilliten till män i både allmänhet och synnerhet. Du kanske blir rädd för att gå ut om du blir misshandlad men vad tror du att du blir om du blir våldtagen?
Visst finns det folk som anmäler misshandlar som aldrig har ägt rum där de själva har flugit på någon och av rädsla för att bli anmälda själva har anmält den andre men det talas det aldrig om märkligt nog. Då kallas det för motanmälning.

Om killar kunde hålla sin sexualitet där den hör hemma så skulle de inte behöva vara rädda för att bli anmälda för våldtäkt. Jag känner ingen som går omkring och är rädd för att bli anmäld för våldtäkt men sen känner jag inga rötägg heller längre. Om en man vet hur han ska uppföra sig så behöver han heller inte vara rädd för att bli anmäld för våldtäkt.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Hur många gånger tror du att det verkligen är falska anklagelser?

Vad menar du egentligen? Att vi ska skippa rättssäkerheten eller sänka bevisbördan när det kommer till våldtäkt eftersom folk inte ljuger om det? Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige så nog är det viktigt att tydligt kunna bevisa en persons skuld innan man dömer någon även när det gäller våldtäkter.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Nu har jag läst den och jag tycker att det är lite lustigt, minst sagt. Dels förstår jag inte varför det "mindre troliga scenariot" är med öht, eftersom det, även om de bedömt det som mest troligt, inte skulle göra att det inte blir våldtäkt?

Sedan tycker jag väl att det rimliga tvivlet som rätten ser inte är speciellt rimligt, men det är ju en bedömningsfråga och sedan verkar det vara en förkortad version jag har tillgång till så jag vet inte om de har mer information de dömer efter. Men ja, rent spontant hänger jag inte riktigt med i hur de tänkt.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Det är ju just "tvingad till handlingen" rätten inte anser sig kunna bevisa bortom varje rimligt tvivel. Rätten antagligen är mycket mer insatta i händelseförloppet än vad vi är så varför redan nu när vi vet så lite dra slutsatsen att det är en helt sjuk dom?
Delvis kl

Det är en rätt stor andel våldtäktsfall där männen inte döms eftersom man inte visste om tjejen/barnet i en del fall var med på det eller inte. Hon hade kort kjol. Hon sa inte nej mer än en gång. Hon gjorde inte så mycket motstånd. Hon var inte tillräckligt medvetslös/borta/full så hon borde ha kunnat säga nej. osv.
Frågan jag ställer mig är- måste jag säga NEJ till sex? Varför kan inte han fråga om jag vill ha sex? Nej är ju ett svar, när kommer frågan?

Andelen kvinnor/flickor som blir våldtagna är betydligt större än andelen män/pojkar som blir oskyldigt anklagade.

Ofta vågar flickan/kvinnan inte göra ordentligt motstånd för hon är rädd för vad som fortsatt kan hända. Ibland accepterar hon det för att det ska ta slut så fort som möjligt. Ibland kunde hon inte säga nej för hon var tillräckligt borta för att inte kunna prata. Och kjol borde man få ha utan att det ska signalera "våldta mig för helvete". Att ha sex med sin pojkvän frivilligt ger inte honom rätt att ge sig på henne efter en halvtimme när kuken står igen och han är sugen och inte hon. Att vara hos en trygg killkompis ger inte honom rätt att ta för sig när hon ligger och sover i soffan (eller i sängen) bredvid honom. Att vara gift betyder inte automatisk rätt till hennes underliv. Att passa på när någon sover är bara fel oavsett vilket förhållande de två har. Att hon är kär i honom ger inte honom rätt att våldta henne. osv.

Vad är några månaders fängelsestraff/fotboja/annat mot ett livstids straff för den våldtagna? För en våldtäkt påverkar en på något sätt hela livet.

Hade jag sluppit det när jag var mellan 11 år och sluppit bli sexuellt ofredad i ytterligare 4 år så hade mitt liv sett annorlunda ut i dag, det är jag helt säker på. Men vad spelar det för roll, jag skulle ju kunna ha hittat på det. Jag kanske var med på det eftersom jag inte ropade på mamma när han höll fingrarna om min hals och sa och visade att han var beredd att trycka till. Jag kanske ville det eftersom jag inte skvallrade till mamma först och än i dag inte berättat allt för henne. Jag var kanske med på det eftersom jag under dagen hade en klänning på mig och flätor i håret. Jag var kanske med på det eftersom jag först inte fattade hans närmande och när jag gjorde det kunde jag inte ta mig därifrån längre. Jag var kanske med på det när jag samma dag gav honom en kram som tack för min födelsedagspresent. Jag måste ha varit en mycket omogen 11 åring som inte förstod att vuxna män vill ha sex med barn.

Jag kan förstå att lagen ser ut som den gör ibland, men jag kan inte förstå resonemanget bland männen som utreder och dömer. Det vore hemskt om oskyldiga blev dömda för något de inte gjort, men samtidigt går många våldtäktsmän lösa utan att vara dömda för det brott, grova brott, som de begått och en flicka/kvinna försöker gå vidare med sitt sargade liv. Detta för att det viftas bort att de fick tvinga i sär flickans ben eller att de tvingades hålla fast henne eller så noteras det att hon hade kort kjol, var full, gick hem själv en lördag kväll, var tillsammans med den som gjorde det osv.

Detta var mest kl och blev lite mer utsvävat kanske. Inte så klokt antar jag. Kunde inte låta bli i min frustration.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Nu har jag läst den och jag tycker att det är lite lustigt, minst sagt. Dels förstår jag inte varför det "mindre troliga scenariot" är med öht, eftersom det, även om de bedömt det som mest troligt, inte skulle göra att det inte blir våldtäkt?

De går igenom de alternativa scenarier som finns kring vad som har skett, och bedömer sannolikheten i dem. Hade de i resonemanget kommit fram till att det var utom rimligt tvivel att det hade gått till så, så hade de väl dömts för våldtäkt?

tycker jag väl att det rimliga tvivlet som rätten ser inte är speciellt rimligt, men det är ju en bedömningsfråga och sedan verkar det vara en förkortad version jag har tillgång till så jag vet inte om de har mer information de dömer efter. Men ja, rent spontant hänger jag inte riktigt med i hur de tänkt.

Ja vad som är "rimligt tvivel" kan ju verkligen diskuteras. Jag antar att om ord står mot ord så kan man inte anse att det är utom rimligt tvivel? Huruvida det i sig är rimligt kan jag inte bedöma..
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad menar du egentligen? Att vi ska skippa rättssäkerheten eller sänka bevisbördan när det kommer till våldtäkt eftersom folk inte ljuger om det? Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige så nog är det viktigt att tydligt kunna bevisa en persons skuld innan man dömer någon även när det gäller våldtäkter.

Nja, man kan ju kanske ge fan i att dra upp kvinnans hela liv, klädsel, alkohol intag och utseende när man utreder för en dom. Man kan börja där.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jo, men de tog också upp ett, enligt dem, mer troligt scenario. Det mindre troliga var ju konstigt eftersom det fortfarande inte stämde med de åtalades berättelser, men ändå verkade på att det skulle kunna vara förmildrigande. Oj, jag skriver rörigt, hänger du med på hur jag menar eller ska jag utveckla? :)

Nja, fast det tog de ju upp i början att de visst kunde när ord stod mot ord, och de säger också att hennes berättelse är mer trovärdig än deras är.

(Intressant men OT är att den som skrev domen visade på lite dåligt omdöme i mitt tycke när hen/de skrev "honom" om en person som åtalas för sexualbrott i generella ord, visserligen är män överrepresenterade som sexualförövare, men även kvinnliga sexualbrottslingar finns.)
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Nja, man kan ju kanske ge fan i att dra upp kvinnans hela liv, klädsel, alkohol intag och utseende när man utreder för en dom. Man kan börja där.

Alla parters agerande, berusningsgrad och tidigare kontakter(med varandra) ska tas upp för att
det ska hjälpa till att dels ge rätten en möjlighet att bedöma relevansen i parternas berättelse eftersom målen ofta blir ord mot ord, dels kunna avstämmas mot ev. teknisk bevisning.

Och så länge "rimligt tvivel" finns så är ett frikännande det enda alternativet. Även för hovrätten. Att sedan hovrätten gör en annan bedömning om rimligt tvivel finns är en annan femma.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Delvis kl

Det är en rätt stor andel våldtäktsfall där männen inte döms eftersom man inte visste om tjejen/barnet i en del fall var med på det eller inte. Hon hade kort kjol. Hon sa inte nej mer än en gång. Hon gjorde inte så mycket motstånd. Hon var inte tillräckligt medvetslös/borta/full så hon borde ha kunnat säga nej. osv.
Frågan jag ställer mig är- måste jag säga NEJ till sex? Varför kan inte han fråga om jag vill ha sex? Nej är ju ett svar, när kommer frågan?

Andelen kvinnor/flickor som blir våldtagna är betydligt större än andelen män/pojkar som blir oskyldigt anklagade.

Ofta vågar flickan/kvinnan inte göra ordentligt motstånd för hon är rädd för vad som fortsatt kan hända. Ibland accepterar hon det för att det ska ta slut så fort som möjligt. Ibland kunde hon inte säga nej för hon var tillräckligt borta för att inte kunna prata. Och kjol borde man få ha utan att det ska signalera "våldta mig för helvete". Att ha sex med sin pojkvän frivilligt ger inte honom rätt att ge sig på henne efter en halvtimme när kuken står igen och han är sugen och inte hon. Att vara hos en trygg killkompis ger inte honom rätt att ta för sig när hon ligger och sover i soffan (eller i sängen) bredvid honom. Att vara gift betyder inte automatisk rätt till hennes underliv. Att passa på när någon sover är bara fel oavsett vilket förhållande de två har. Att hon är kär i honom ger inte honom rätt att våldta henne. osv.

Vad är några månaders fängelsestraff/fotboja/annat mot ett livstids straff för den våldtagna? För en våldtäkt påverkar en på något sätt hela livet.

Hade jag sluppit det när jag var mellan 11 år och sluppit bli sexuellt ofredad i ytterligare 4 år så hade mitt liv sett annorlunda ut i dag, det är jag helt säker på. Men vad spelar det för roll, jag skulle ju kunna ha hittat på det. Jag kanske var med på det eftersom jag inte ropade på mamma när han höll fingrarna om min hals och sa och visade att han var beredd att trycka till. Jag kanske ville det eftersom jag inte skvallrade till mamma först och än i dag inte berättat allt för henne. Jag var kanske med på det eftersom jag under dagen hade en klänning på mig och flätor i håret. Jag var kanske med på det eftersom jag först inte fattade hans närmande och när jag gjorde det kunde jag inte ta mig därifrån längre. Jag var kanske med på det när jag samma dag gav honom en kram som tack för min födelsedagspresent. Jag måste ha varit en mycket omogen 11 åring som inte förstod att vuxna män vill ha sex med barn.

Jag kan förstå att lagen ser ut som den gör ibland, men jag kan inte förstå resonemanget bland männen som utreder och dömer. Det vore hemskt om oskyldiga blev dömda för något de inte gjort, men samtidigt går många våldtäktsmän lösa utan att vara dömda för det brott, grova brott, som de begått och en flicka/kvinna försöker gå vidare med sitt sargade liv. Detta för att det viftas bort att de fick tvinga i sär flickans ben eller att de tvingades hålla fast henne eller så noteras det att hon hade kort kjol, var full, gick hem själv en lördag kväll, var tillsammans med den som gjorde det osv.

Detta var mest kl och blev lite mer utsvävat kanske. Inte så klokt antar jag. Kunde inte låta bli i min frustration.

En för rättssäkerheten livsfarlig inställning.
Du menar alltså att vi ska sänka beviskraven för att brottet är avskyvärt och drabbar med livslångt lidande?

Nej, hellre 10 skyldiga fria än 1 oskyldig fälld. oavsett brottet!
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Alla parters agerande, berusningsgrad och tidigare kontakter(med varandra) ska tas upp för att
det ska hjälpa till att dels ge rätten en möjlighet att bedöma relevansen i parternas berättelse eftersom målen ofta blir ord mot ord, dels kunna avstämmas mot ev. teknisk bevisning.

Och så länge "rimligt tvivel" finns så är ett frikännande det enda alternativet. Även för hovrätten. Att sedan hovrätten gör en annan bedömning om rimligt tvivel finns är en annan femma.

Tycker du att det har betydelse för domen ifall kvinna haft kort kjol på sig? Är det viktigt för förmågan att döma rätt att veta hur många partner kvinnan haft under hela sitt vuxna liv? Är det viktigt att ta i beaktande om kvinnan tagit ett glas vin eller ej? Varför får inte männen samma frågor? Vad hade du på dig? Fick ett glas vin dig att tappa omdömet? Hur många partner har du haft?
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Vad menar du egentligen? Att vi ska skippa rättssäkerheten eller sänka bevisbördan när det kommer till våldtäkt eftersom folk inte ljuger om det? Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige så nog är det viktigt att tydligt kunna bevisa en persons skuld innan man dömer någon även när det gäller våldtäkter.

Nej det menar jag inte. Hur kan du tolka det så märkligt? Hur kan du vara helt säker på att de anmälningar som kommer in och som sedan sägs vara falska verkligen är falska och inte en frukt av andra människors påtryckningar? Vet du hur svårt det är att som tonåring stå fast vid din anmälan när den vuxenvärld som borde vilja dig gott säger åt dig att inte förstöra någons liv? Vet du hur svårt det är att försöka anmäla när polisen mitt emot dig hela tiden sitter och säger, -men du ville nog egentligen och blinkar lite. När du får veta att hela ditt liv kommer att dras upp men att ingen kommer ifrågasätta hur många killen har tafsat på och kanske till och med våldtagit som aldrig har blivit anmält och att du kommer ses som en slampa om du överhuvudtaget har haft sex förut.

Självklart ska vi ha rättssäkerhet i Sverige men vi ska ha det oavsett kön. Det ska inte vara någon förmildrande omständighet att tjejen var full, var snygg, hade kort kjol, höga klackar och hade flörtat hela kvällen med killen som sedan våldtog henne. Det ska inte vara någon förmildrande omständighet att kvinnan är gift med mannen som våldtog eller att hon ville först men ångrade sig. Man ska inte behöva säga nej, man ska behöva säga ja. Män som inte förstår skillnaden mellan ett ja och ett nej bör heller inte få vistas ute ensamma.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

En för rättssäkerheten livsfarlig inställning.
Du menar alltså att vi ska sänka beviskraven för att brottet är avskyvärt och drabbar med livslångt lidande?

Nej, hellre 10 skyldiga fria än 1 oskyldig fälld. oavsett brottet!

Jag menar att straffet inte är i relation till brottet.

En man kan våldta en kvinna och knappt få någon dom trots att bevis faktiskt finns så att han blev dömd, medan kvinnans straff är att få hela sitt liv uppdraget i rätten, att få veta att en kort kjol påverkar domen och att hon borde ha sagt nej trots att hon inte vågade göra för mycket motstånd. Och detta kommer hon minnas i resten av sitt liv långt mycket mer än han kommer göra.
 
Sv: Jag orkar inte mer...

Jag det kan jag. Jag blev våldtagen av min första pojkvän som var 9 år äldre än mig. Inte våldtäkt i den bemärkelsen att jag var ute och gick och han hoppade på mig. Men jag tvingades under skrik och gråt.
Så kom inte och tro att jag inte vet något alls.

Jag beklagar att du blev våldtagen och jag hoppas att ditt ex numera är en dömd våldtäktsman och att han inte kom undan. Jag tycker att du ska fundera på om du kanske behöver hjälp med att komma över det som hände eftersom du är så fientlig mot andra kvinnor som har råkat ut för samma sak. Det var inte ditt fel. Det är aldrig kvinnans fel att hon blir våldtagen.
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 252
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp