B
Borttaget konto
Sv: Jag orkar inte mer...
Det ar allmant kant att polisen, aklagarmyndigheten, och rattsvasendet i stort hyser en utbredd misstro mot valdtaktsoffer. Det slarvas med utredningar, misstankta kallas inte ens alltid till forhor, forhoren kan vara ovanligt milda, rattsintyg fran akutmottagningen kanske man helt enkelt skiter i att begara ut (man tycker inte det behovs da det inte finns nagon namngiven misstankt, eller polisens magkansla/intuition sager att det uppenbart inte gar till atal), enkla rutinatgarder missas. Vad beror detta pa - kanske just asikten att det inte ar sa himla noga att kolla upp? Misstron.
Sedan kan man fraga sig vad polisen egentligen baserar sina misstankar om falskanmalan pa. Bristande trovardighet hos det pastadda offret? Nej, oftast inte. Se tex detta:
(Kalla: http://www.advokatsamfundet.se/Advo...ngar-gor-att-de-mest-utsatta-kvinnorna-sviks/)
Glappet mellan faktiska bevisade falskanmalningar och polisernas/aklagarnas kansla var alltsa ganska (valdigt) stort. Man tankte sig att runt en tredjedel av anmalningarna var falska, men faktum var att man bara hade tydliga belagg for att runt 1,5 % var det. Betraktar man anledningarna till misstron sa kan ju mycket av det handla om nagot helt annat an just "det fanns aldrig en valdtakt" som man da tar till for att forklara ett outrett/avstannat fall.
Jag skulle ta enstaka polischefers egna uppskattningar och uttalanden i amnet med en nypa salt, en ganska stor nypa salt faktiskt. Sa lange falskanmalningar inte ens har en tydlig definition inom rattsvasendet, utan i stor grad handlar om subjektiva misstankar, skulle inte jag satta nagon overtro till det. Sarskilt inte nar det fortfarande finns en stark tradition av att misstro anmalningar av sexbrott.
Sjalvklart finns det falska anmalningar av valdtakter, men man maste vara lite kallkritisk ocksa och se till helhetsbilden, vara medveten om vilka attityder det finns inom rattsvasendet.
Att saga att 50% skulle vara falskanmalningar tex ar bara lojligt.
Det är min egen uppskattning. Sist jag kollade anmäldes det ca 6500 våldtäkter varje år, 3-4 om falska våldtäkter om dagen skulle alltså innebära att ca 16-22% av alla anmälda våldtäkter är falskanmälningar.
Jaha, det var som jag trodde. Egen uppskattning. Gissning.9% klassificeras som falska. Sen har vi X procent som är falska men som är såpass trovärdiga att de inte klassificeras som falska även om det inte blir någon fällande dom (gissar på att detta är den största gruppen).
Absolut.De få (tre vad jag kan hitta) gångerna polisen har yttrat sig om falskanmälda våldtäkter är det siffrorna 20%, 33% och 50% som nämnts. Då tycker jag inte 15-20% är en orimligt gissning. Har ni en bättre gissning så berätta gärna och motivera den?
Det ar allmant kant att polisen, aklagarmyndigheten, och rattsvasendet i stort hyser en utbredd misstro mot valdtaktsoffer. Det slarvas med utredningar, misstankta kallas inte ens alltid till forhor, forhoren kan vara ovanligt milda, rattsintyg fran akutmottagningen kanske man helt enkelt skiter i att begara ut (man tycker inte det behovs da det inte finns nagon namngiven misstankt, eller polisens magkansla/intuition sager att det uppenbart inte gar till atal), enkla rutinatgarder missas. Vad beror detta pa - kanske just asikten att det inte ar sa himla noga att kolla upp? Misstron.
Sedan kan man fraga sig vad polisen egentligen baserar sina misstankar om falskanmalan pa. Bristande trovardighet hos det pastadda offret? Nej, oftast inte. Se tex detta:
För 2004 gjordes undersökningen i form av ett examensarbete på juristlinjen av Therese Aspegren, och undersökningsmaterialet bestod av samtliga våldtäktsanmälningar i 5 olika polisdistrikt, totalt 239 ärenden. I 12 procent av ärendena förekom anteckningar i akten som visade att polis och/eller åklagare uttryckligen misstänkte att anmälan var falsk. Inte i något fall hänvisades till bristande trovärdighet i sig. I stället tycks det vara andra omständigheter som ger upphov till misstanken. Förutom (1) fördröjd anmälan och (2) brist på skador är det följande faktorer som ger dessa utredare ”falsksignaler”: (3) orimlig berättelse, (4) psykisk sjukdom eller psyko-sociala problem, (5) tidigare anmälan och (6) ovilja att medverka till fortsatt utredning. I de fall där polis eller åklagare antecknat sin misstanke om ”falsk” anmälan förekom minst tre av dessa komponenter. Men minst tre komponenter förelåg också i ytterligare 17 procent av ärendena. Detta betyder att antingen är vissa utredare mer misstrogna än andra – eller åtminstone mer öppna med sin misstro – eller också bör alltså 29 procent av alla våldtäktsanmälningar betraktas med skepsis.
....
Nästa fråga blir vilken grund som finns för denna skepticism och för att rutinmässigt lägga ned dessa utredningar. Som en uppföljning av inventeringen 2004 gjordes en undersökning av våldtäktsanmälningarna i 6 (delvis andra) polisdistrikt 2006. Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna.
(Kalla: http://www.advokatsamfundet.se/Advo...ngar-gor-att-de-mest-utsatta-kvinnorna-sviks/)
Glappet mellan faktiska bevisade falskanmalningar och polisernas/aklagarnas kansla var alltsa ganska (valdigt) stort. Man tankte sig att runt en tredjedel av anmalningarna var falska, men faktum var att man bara hade tydliga belagg for att runt 1,5 % var det. Betraktar man anledningarna till misstron sa kan ju mycket av det handla om nagot helt annat an just "det fanns aldrig en valdtakt" som man da tar till for att forklara ett outrett/avstannat fall.
Jag skulle ta enstaka polischefers egna uppskattningar och uttalanden i amnet med en nypa salt, en ganska stor nypa salt faktiskt. Sa lange falskanmalningar inte ens har en tydlig definition inom rattsvasendet, utan i stor grad handlar om subjektiva misstankar, skulle inte jag satta nagon overtro till det. Sarskilt inte nar det fortfarande finns en stark tradition av att misstro anmalningar av sexbrott.
Sjalvklart finns det falska anmalningar av valdtakter, men man maste vara lite kallkritisk ocksa och se till helhetsbilden, vara medveten om vilka attityder det finns inom rattsvasendet.
Att saga att 50% skulle vara falskanmalningar tex ar bara lojligt.