Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Problemet är väl att inga resurser i världen kan utreda när det inte finns fysisk bevisning som utesluter den ena partens påstående och stöder den andres.
Nja, får man ett erkännande så kan man ju i alla fall göra någonting åt det på det viset. Nu behövs det ju bevis för att säkerställa det han medger också, men att hon säger att det var så är ju ändå ganska så starkt.

Det finns nog någon polisman eller någon psykolog som kan vittna också.

Nu har jag inte tid att svara sa utforligt men...

Ingen fara, jag vet hur det är. :D

att gora en gissning baserad pa (som du la fram det) tre polischefers uppskattningar... Du far ursakta, men av orsaker jag redan namnt litar jag inte riktigt pa det.

Jo men där har vi olika åsikter helt enkelt. Jag tror att allmänheten har en misstro mot polisen i frågan eftersom ämnet är så känsligt och att andelen falska våldtäktsanmälningar är större än vad allmänheten tror. Polisen är ju också människor som antagligen känner oerhört för en kvinna som anmäler en våldtäkt, jag tror att den extra fakta och kunskap som poliserna får rörande våldtäkter gör att de vet bättre än allmänheten istället för sämre. Var skulle denna misstro komma ifrån menar du? Vilka är de bästa beläggen för misstron?

Artikeln du länkar sätter (precis som jag upplever att allmänheten också gör) en direkt länk mellan en hög andel falskanmälda våldtäkter och ett svek mot riktiga våldtäktsoffer. Det gör nog att man gärna underskattar andel falskanmälningar. Det gör nog att man ifrågasätter extra hårt när polisen påstår annat än att falskanmälningar är mycket sällsynta.

En orimlig berattelse kan tex vara en osammanhangande berattelse fran nagon sa paverkad av alkohol/annat att den inte far ihop det pa ett hallbart satt. Det betyder inte att det ar en falskanmalan, dvs en logn, ett overgrepp kan fortfarande ha skett och personen kan ses som trovardig men inte i stand att aterge pa riktigt satt.

Det ovantade var inte att det fanns ett glapp mellan bevisade falskanmalningar och antagna sadana, utan det som var anmarkningsvart var vissa fullkomligt ogiltiga anledningarna till att de var misstankta falskanmalningar.

Jag upplever att stycket helt enkelt är semantiskt fel. Om det finns någon grund - vad den än må vara - att misstänka en falskanmälan så brister ju anmälan enligt utredarna i trovärdighet på något sätt.

Nja, får man ett erkännande så kan man ju i alla fall göra någonting åt det på det viset. Nu behövs det ju bevis för att säkerställa det han medger också, men att hon säger att det var så är ju ändå ganska så starkt.

Det finns nog någon polisman eller någon psykolog som kan vittna också.

Självklart, då har du ju bevis, och ett erkännande men om inget av detta finns, bara två personer med diametralt motsatt uppfattning om en händelse så kan knappast en utomstående döma utan målet måste läggas ner.

Som sagt, jag kom precis ihag (och la till det i mitt inlagg efter du citerade det tydligen), att du ville antyda att det inte handlar om riktiga valdtakter och det var enbart darfor du stallde fragan om ouppklarade valdtakter som for alla oss andra forstas redan har ett uppenbart svar.

Sedan blir du lite upprord och tror att jag vill falla folk utan bevis, det behover jag nog inte ens kommentera tror jag.
Alla brott som begås bakom lykta dörrar är svårare att lagföra. Ännu svårare blir det när ingen fysisk bevisning föreligger.

Vad jag har sagt och du tydligen stöder är att det är därför åklagaren är skyldig att lägga ner över 90% av alla anmälningar. Om bristen på bevis beror på felaktiga anklagelser, Ågren eller verklig våldtäkt har inget med den saken att göra. Anmälningarna är nedlagda.

M a o, våldtäkt är det "perfekta" brottet!

Ord står mot ord!
Man får skylla sig själv som försätter sig i fara!
Finns det skador dokumenterade kan dessa ha uppkommit i samförstånd. Vissa gillar ju lite hårdare tag och att få vinflaskor uppkörda i underlivet.
"Nej" är kanske inte ett tillräckligt tydligt "nej"!
För ett "nej" kan ju tolkas som ett "ja" eller så kan ett "nej" bero på blygsel.
Dessutom måste anmälaren lämna ut det mest intima i sitt privatliv -sitt sexliv och redan där "skräms" en del till tystnad.

*Knapplån*

Jag tycker egentligen att diskussionen om hur stor andel av anmälningarna som är falska är rätt onödig i sammanhanget. Det som är viktigt i sammanhanget är att komma ihåg att det kan förekomma, det är tillräckligt för att berättiga en rättssäker process tycker jag. Men man får heller inte glömma att en rättssäker process också innebär att poliserna gör sina undersökningar utan att lägga någon värdering i om offret ljuger eller inte, det finns en anledning till att det inte är samma person som är "polis, åklagare, domare och bödel". Fler ögon ger en mer rättssäker process, anser jag. Och då måste de olika inblandade ge varandra bra förutsättningar att göra sitt arbete. Det är inte polisernas jobb att döma!

/Lady_S

M a o, våldtäkt är det "perfekta" brottet!

Ord står mot ord!
Man får skylla sig själv som försätter sig i fara!
Finns det skador dokumenterade kan dessa ha uppkommit i samförstånd. Vissa gillar ju lite hårdare tag och att få vinflaskor uppkörda i underlivet.
"Nej" är kanske inte ett tillräckligt tydligt "nej"!
För ett "nej" kan ju tolkas som ett "ja" eller så kan ett "nej" bero på blygsel.
Dessutom måste anmälaren lämna ut det mest intima i sitt privatliv -sitt sexliv och redan där "skräms" en del till tystnad.

Nej, det "perfekta brottet" är det som aldrig upptäcks.
Det finns nog ingen som förnekar att våldtäkt är ett grovt brott som ofta svårt traumatiserar offret. Men att från det påståendet gå till att sänka kraven på rättssäkerhet för alla är att gå för långt.

Men har du ett vettigt förslag, och med vettigt menar jag ett genomförbart sådant så redovisa gärna det. För den mänskliga och ekonomiska kostnaden för våldtäkter är ofattbart höga, det vore en välsignelse att kunna sänka dem.

*Knapplån*

Jag tycker egentligen att diskussionen om hur stor andel av anmälningarna som är falska är rätt onödig i sammanhanget. Det som är viktigt i sammanhanget är att komma ihåg att det kan förekomma, det är tillräckligt för att berättiga en rättssäker process tycker jag. Men man får heller inte glömma att en rättssäker process också innebär att poliserna gör sina undersökningar utan att lägga någon värdering i om offret ljuger eller inte, det finns en anledning till att det inte är samma person som är "polis, åklagare, domare och bödel". Fler ögon ger en mer rättssäker process, anser jag. Och då måste de olika inblandade ge varandra bra förutsättningar att göra sitt arbete. Det är inte polisernas jobb att döma!

/Lady_S

Jag tror inte heller att andelen "falska anklagelser" är så hög.
Däremot så hamnar bevisligen majoriteten av alla anmälningar i en gråzon som vårt rättsväsende inte förmår att hantera. När det väl tar upp målen så fälls ju 2/3 av de misstänkta förövarna.

Men jag tror att många tjejer, ärligt upplever att de blivit utsatta för ngt de inte från början önskade. Att en trevlig situation förbytts i ngt annat och att man inte kunnat hantera situationen.

Självklart ska man kunna kräva att polis och förundersökning ska hanteras professionellt och opartiskt.
Att åklagare endast tar upp de mål de anser sig kunna vinna eller att målen har en prejudikatiskt intresse, ja det är lika självklart.

jo, men ämnet är rätt allvarligt.
Dels för att de som verkligen utsätts ofta blir svårt traumatiserade för lång tid och dels därför att många inte inser detta.

Fast jag tror inte det är någon här som säger emot just det påståendet.

Jag har sagt det förr till dig, men säger det igen, läs denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100103519

Jag antar att du anar en viss motvilja mot män i mina inlägg, men jag anar också i dina inlägg att du gärna vill lägga skulden på kvinnorna. Man får ju låta bli att försätta sig i risksituationer, tycker du. Ja, det verkar så, det ska dock inte behöva vara så!

Och så länge kvinnor försöker undvika risksituationer, såsom ha manliga vänner, umgås ensamma med män oavsett hur mycket vän man är med dem, inte dricka alkohol någonsin för man vet aldrig vad som kan ske, inte klä sig i något anat än vinteroveraller även på sommaren osv. så tror inte JAG att vi någonsin kommer till rätta med detta problemet.

För så länge kvinnor står tillbaka för männen och ACCEPTERAR att det finns män som inte kan ge fan i att ta för sig av något som inte är deras, så spär vi på det där om att män inte kan ta ansvar för sin sexualitet. Och när vi gör det så slipper männen ta ansvar för sig själv. Så skönt att skulle sina fel och brister på någon annan.

Dessutom är jag så trött på att folk anser att rättsväsendet visst behandlar våldtäktsoffer bra och att det är ett bra system vi har här i Sverige. Det är det inte.

Nej jag har inga lösningar.
Nej jag har inga förslag till hur vi ska göra.
Nej jag är inte domare (och tur är väl det).

Nu vill jag veta hur du vill lösa det här problemet. Hur ska vi få män att hålla snoppen inne, för det är ju DÄR det första problemet ligger, inte hur vi ska få ner antalet våldtäktsoffer. Hur ska rättsväsendet arbeta med detta. Vad föreslår du?

Fast jag tror inte det är någon här som säger emot just det påståendet.

Jag har sagt det förr till dig, men säger det igen, läs denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100103519

Jag antar att du anar en viss motvilja mot män i mina inlägg, men jag anar också i dina inlägg att du gärna vill lägga skulden på kvinnorna. Man får ju låta bli att försätta sig i risksituationer, tycker du. Ja, det verkar så, det ska dock inte behöva vara så!

Och så länge kvinnor försöker undvika risksituationer, såsom ha manliga vänner, umgås ensamma med män oavsett hur mycket vän man är med dem, inte dricka alkohol någonsin för man vet aldrig vad som kan ske, inte klä sig i något anat än vinteroveraller även på sommaren osv. så tror inte JAG att vi någonsin kommer till rätta med detta problemet.

För så länge kvinnor står tillbaka för männen och ACCEPTERAR att det finns män som inte kan ge fan i att ta för sig av något som inte är deras, så spär vi på det där om att män inte kan ta ansvar för sin sexualitet. Och när vi gör det så slipper männen ta ansvar för sig själv. Så skönt att skulle sina fel och brister på någon annan.

Dessutom är jag så trött på att folk anser att rättsväsendet visst behandlar våldtäktsoffer bra och att det är ett bra system vi har här i Sverige. Det är det inte.

Nej jag har inga lösningar.
Nej jag har inga förslag till hur vi ska göra.
Nej jag är inte domare (och tur är väl det).

Nu vill jag veta hur du vill lösa det här problemet. Hur ska vi få män att hålla snoppen inne, för det är ju DÄR det första problemet ligger, inte hur vi ska få ner antalet våldtäktsoffer. Hur ska rättsväsendet arbeta med detta. Vad föreslår du?

Jag vet inte hur många gånger det här behöver sägas: Varje människa är själv ansvarig för sina egna handlingar. Om jag genom mina handlingar skadar andra så är det inte rätt.

Men där ingår även en viss självbevarelsedrift, att inte släppa kontrollen var och hur som helst. Genom att konsumera så mkt alkohol att jag inte själv är herre/kvinna i en viss situation måste till viss del även vara mitt eget ansvar.

Du ställer frågan hur vi ska få män att...genom att generalisera så så kan du lika gärna ställa frågan, hur vi ska få kvinnor att inte...

Ty det är en försvinnande liten del av männen som våldtar.
Vissa män gör det, och de ska naturligtvis bestraffas..hårt.
Men,och har ju diskuterats här tidigare, alkoholintag ökar risken för att utsättas för övergrepp extremt. Alltså bör man få in det i skallen på dem som riskerar övergrepp. Det värsta är, fylla ökar inte bara risken för övergrepp det minska även chansen för att få upprättelse i en rättegång...

Jag har ett par kompisar som blivit våldtagna och de har fått ett väldigt bra bemötande hos både rättsväsendet och sjukvården.

Tyvärr är det sällan någon döms i brist på bevis och visst kanske man i alla fall skulle ta in mannen på förhör, men kvinnorna har inte blivit illa bemötta i alla fall. Inte i Sverige.

KL

Jag har sa svart att forsta att man ens diskuterar "blygsel". Spelar det nagon roll VARFOR hon sager nej? Varfor betyder inte nej, nej som det gor i alla andra sammanhang? Nej du far inte lana min bil ... sa da blir det bilstold om du tar den.

Jag läste hela inlägget, vad får dig att tro att jag inte gjort det? För att jag tycker att den meningen var irrelevant att ta upp i diskussionen?

Förresten, jag har uppfattat det som att det handlade om vuxna personer, men du väljer att kalla dem "pojkarna". Är det barn det handlar om?

Jag antog det eftersom dina frågor är irrelevanta sett till mitt inlägg. Ingenstans framgår det att jag anser att samtycke till en sexuell akt är att samtycka till all form av sex. Det framgår däremot att jag anser att pojkarna borde ha inväntat ett aktiv ja - vilket därmed svarar på dina frågor innan du ens ställde dom. Anser jag att det är okej att köra upp en vinflaska i någon bara för att denne samtyckt till gruppsex? Nej, ett ja borde ha inväntsts.

Som redan berättar åt dig så är pojkarna inte mer än 17 år eller nyss fyllda 18 år. Det är pojkar i mina ögon.

Jag har ett par kompisar som blivit våldtagna och de har fått ett väldigt bra bemötande hos både rättsväsendet och sjukvården.

Tyvärr är det sällan någon döms i brist på bevis och visst kanske man i alla fall skulle ta in mannen på förhör, men kvinnorna har inte blivit illa bemötta i alla fall. Inte i Sverige.
Det är väl en jäkla tur att så inte är fallet, regeln om oskyldig tills motsatsen bevisats skall gälla alla, från pedofiler till snattare!

Jag antog det eftersom dina frågor är irrelevanta sett till mitt inlägg. Ingenstans framgår det att jag anser att samtycke till en sexuell akt är att samtycka till all form av sex. Det framgår däremot att jag anser att pojkarna borde ha inväntat ett aktiv ja - vilket därmed svarar på dina frågor innan du ens ställde dom. Anser jag att det är okej att köra upp en vinflaska i någon bara för att denne samtyckt till gruppsex? Nej, ett ja borde ha inväntsts.

Som redan berättar åt dig så är pojkarna inte mer än 17 år eller nyss fyllda 18 år. Det är pojkar i mina ögon.
Adult Crime = Adult Time!!

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
60 893
Senast: Thaliaste
·
A
Övr. Hund Jag har en urgullig dobermann kille, och skulle gärna byta lite ord med några andra "dobbis" ägare. Men verkar mest vara labrador...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka