Jag orkar inte mer...

Sv: Jag orkar inte mer...

Ja precis, det är ju helt rubbat.

Ramona: Ja men hur många tjejer har inte bara hittat på då? Har förstått av den här tråden att risken för att bli våldtagen bör vara rätt liten med tanke på hur vanligt det tydligen är för killar att bli anmälda för våldtäkt fastän de är oskyldiga.

Det är så märkligt. Många sitter och argumenterar för hur vanligt det är att tjejer hittar på, i en och samma tråd som folk uppmanar till att man till och med ska fundera över hur man klär sig eftersom tydligen fel val av kjol avgör huruvida du blir våldtagen eller ej. Men de båda parterna argumenterar inte emot varandra.

Att det finns de som kommer med falska anklagelser är väl klart. Men dessa är en liten , mycket liten minoritet. Däremot så är det många som uppfattar det så att de blivit utsatta för någon form av våldtäkt. Där killen helt ärligt inte delar den uppfattningen. Och där ingenting förutom kvinnans inställning talar för att en våldtäkt ägd rum. Det är den i senare gruppen som bidrar till stora antalet nedlagda förundersökningar, dessa och de fall där bevisningen inte räcker till.

kl

God morgon, jag vaknade upp till detta:

"Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så? Och jag vill samtidigt tydlig påpeka att denna teori inte är någon ”uppmuntran” till våldsbrott för att tjejer ska bli bättre i sängen, tvärtom, det är bara ett mystiskt konstaterande av resultatet som jag själv är förundrad över eftersom så många berättat om det."

Gino Lundqvist, Mens World (tidning).

Läser du sådant "mög" på morgonen?;)

Jag läste en länk på fb om det där igårkväll, när jag försökte klicka på länken på jobbdatorn var den spärrad, malicious sites. :grin:

kl

"Jag har en EXTREMT ”obehaglig” och opolitiskt korrekt teori om att tjejer som blivit sexuellt utnyttjade på något sätt faktiskt är bättre i sängen än den ”fina halvt oskuldsfulla tjejen från Eskilstuna”. Den är baserad på oräkneliga berättelser jag har hört från vänner som blivit utnyttjade. Den är väldigt enkel. Nämligen att hur fruktansvärt, beklagligt och hemskt ett sexuellt våldsbrott än är, så släpper det någon blyg inner spärr hos de tjejerna, efter det blir de som förbytta i sängen och älskar sex mer än någonsin. Jag vet hur absurt och motsägande detta låter, men jag har förstått att det är så? Om du håller med om den teorin, varför tror du att det är så? Och jag vill samtidigt tydlig påpeka att denna teori inte är någon ”uppmuntran” till våldsbrott för att tjejer ska bli bättre i sängen, tvärtom, det är bara ett mystiskt konstaterande av resultatet som jag själv är förundrad över eftersom så många berättat om det."

:banghead:

kl

Metro hade visst en blänkare om det, men så vitt jag förstår så handlar det om ett blogginlägg, och ett sådant kan ju i stort sett vilket "pucko" som helst krafsa ihop.
http://www.metro.se/nyheter/kritik-mot-killtidning-efter-fraga-om-valdtakt/EVHmbu!0lhgRyQcYwuE/

Det är så märkligt. Många sitter och argumenterar för hur vanligt det är att tjejer hittar på, i en och samma tråd som folk uppmanar till att man till och med ska fundera över hur man klär sig eftersom tydligen fel val av kjol avgör huruvida du blir våldtagen eller ej. Men de båda parterna argumenterar inte emot varandra.

Svarar för min del.

Jag har inte sett någon som har uppmanat till att fundera hur man klär sig. Har förvisso mest läst svaren som är riktade till mig. Men då ska jag ta och klargöra min position; det är aldrig någonsin - hur man än är klädd, hur full man är, hur flörtig man har varit, o.s.v - det minsta ens eget fel om man blir våldtagen. Och nej man har inte ett eget ansvar att se till att man inte blir våldtagen. Andra utgångspunkter är idiotiska.

Falskanmälningar är fortfarande mycket ovanliga jämfört med riktiga anmälningar. Poängen jag ville göra (och det ser man om man kollar på inlägget jag svarade på ursprungligen) var egentligen att de inte är såpass ovanliga att det går att tumma på bevisbördan med attityden "vem skulle ljuga om en sån sak?". Det betyder inte att man ska ha en inbyggd misstro mot våldtäktsoffer utan man ska inte misstro någonting så länge det inte finns mycket goda skäl för det.

Svarar för min del.

Jag har inte sett någon som har uppmanat till att fundera hur man klär sig. Har förvisso mest läst svaren som är riktade till mig. Men då ska jag ta och klargöra min position; det är aldrig någonsin - hur man än är klädd, hur full man är, hur flörtig man har varit, o.s.v - det minsta ens eget fel om man blir våldtagen. Och nej man har inte ett eget ansvar att se till att man inte blir våldtagen. Andra utgångspunkter är idiotiska.

Falskanmälningar är fortfarande mycket ovanliga jämfört med riktiga anmälningar. Poängen jag ville göra (och det ser man om man kollar på inlägget jag svarade på ursprungligen) var egentligen att de inte är såpass ovanliga att det går att tumma på bevisbördan med attityden "vem skulle ljuga om en sån sak?". Det betyder inte att man ska ha en inbyggd misstro mot våldtäktsoffer utan man ska inte misstro någonting så länge det inte finns mycket goda skäl för det.

Naturligtvis är det alltid förövarens ansvar om han eller hon begår brott!
Det är en helt naturlig och självklar ståndpunkt.

Man i ren självbevarelsedrift så kan man som individ agera för att minska risken att bli utsatt för brott. Vid fast egendom kan exempelvis stöldlarm och eller grannsamverkan minska riskerna.
När det gäller personbrott kommer man långt med sunt förnuft. Exempelvis att inte supa sig redlös när man är ute på stan.
Det fråntar inte en ev förövares ansvar men, ungefär som att se sig för vid ett övergångsställe så minskar det risken.

För kollar man i statistiken så finner man att rätt många av de anmälningar om våldtäkt som kommer in är alkoholrelaterade, och det är ofta offren som är mest berusade. Speciellt gäller det unga tjejer och ofta hamnar dessa anmälningar i den nedlagda högen.

Ofta börjar det så som Ramona beskriver i inlägg 177

Senast ändrad:

+1
Man kan ju åtminstone försöka minska risken att bli våldtagen, liksom man låser dörren när man åker hemifrån för att göra det lite svårare för inbrottstjuven..

Sen återigen, så kan man ju se till att ingen behöver gå ensam hem, vare sig kille eller tjej. Det finns faktiskt även killar som blivit våldtagna även om det är ovanligt, men desto vanligare att dom får stryk.

Okej. Tänkte mest på att killkompisen faktiskt kanske våldtar nån så då kanske det är bra om man håller koll. Samtidigt som man ju inte ska vara själv med en man på natten, om man inte vill ligga med honom, för det innebär ju en ökad risk för att bli våldtagen. Är han inte våldtäktsman vore det ju dock schysst att gå med honom hem, med tanke på hur många snubbar som blir misshandlade på fyllan.

:crazy: Ja för alla killar är ju våldtäktsmän eller? Nej men killkompisen kan ju även han råka illa ut. Även om jag tror att risken är större att en ensam tjej råkar illa ut än en ensam kille. Men givetvis följer man sina kompisar och lämnar dom inte ensamma!

Jag tror tvärtom att den ensamma killen på väg hem från krogen löper större risk att bli rånad/misshandlad än den ensamma tjejen gör att bli våldtagen.

Rån och misshandel sker i offentlig miljö av okända gärningsmän. Våldtäkt sker hemma i offrets eller gärningsmannens bostad och de känner varandra sedan tidigare. Så det kan vara att ta större risk att låta den snälla killkompisen hjälpa en hem...

Det är ju inte fel att försöka minska risken för att bli våldtagen men det är varje människan eget val. Att tycka att folk borde göra "åtminstone" si eller så blir ju en något dömande attityd.

Absolut, men är det så illa att uppmana folk att följa sina vänner och se till att ingen behöver bli lämnad ensam?

Precis. Gissade att du i alla fall skulle förstå vad jag menade.

Blue: ignorerar dig inte men hinner inte svara! Får återkomma senare ikväll :)

Den här tråden är en så patetiskt typisk våldtäktsdiskussion. Tog inte många sidor innan det började centreras kring offren (läs: kvinnor). Bara.

Kvinnors riskbeteende.
Kvinnors alkoholkonsumtion.
Kvinnor som ljuger för att sätta dit män.
Kvinnor med valpögon som plockar offerpoäng av polisen.

Om vi nu ska diskutera "riskbeteenden" så kan vi ju göra det utifrån ordentlig fakta. Dvs att den största riskfaktorn är att umgås med män i privat miljö. Det gäller alla oavsett kön.

Vad menar du egentligen? Att vi ska skippa rättssäkerheten eller sänka bevisbördan när det kommer till våldtäkt eftersom folk inte ljuger om det? Det sker förövrigt 3-4 falska våldtäktsanmälningar varje dag i Sverige så nog är det viktigt att tydligt kunna bevisa en persons skuld innan man dömer någon även när det gäller våldtäkter.

Varifrån kommer den siffran? Förra året anmäldes 6320 våldtäkter vilket blir ca 17 anmälda våldtäkter per dag. Du påstår alltså att 18-24% av dessa är falska (vilket alltså innebär att man fastställt att de är falska, inte bara misstänker)? Senast jag läste forskning på detta angavs siffran 0,5-1% fastställda falska våldtäktsanmälningar.

Vi har redan varit igenom det i tråden. Nej jag påstår inte att så många är fastställda, och 15-20% är en uppskattning delvis baserat på de gångerna polisen har uttalat sig om andelen falskanmälda våldtäkter. Även om min uppskattning är väsentligt lägre än deras. Andelen fastställda falskanmälningar är inte det relevanta i sammanhanget. Precis som andelen fastställda våldtäkter inte är den relevanta siffran när vi pratar om hur många våldtäkter som begås. Som alltid när det gäller mörkertal får man göra en uppskattning istället.

Vi har redan varit igenom det i tråden. Nej jag påstår inte att så många är fastställda, och 15-20% är en uppskattning delvis baserat på de gångerna polisen har uttalat sig om andelen falskanmälda våldtäkter. Även om min uppskattning är väsentligt lägre än deras. Andelen fastställda falskanmälningar är inte det relevanta i sammanhanget. Precis som andelen fastställda våldtäkter inte är den relevanta siffran när vi pratar om hur många våldtäkter som begås. Som alltid när det gäller mörkertal får man göra en uppskattning istället.

Men man måste basera sina påståenden på någonting och enstaka polisers uttalanden kan inte räknas som fakta. Deras misstankar och falska anmälningar baseras ofta (som har redovisats) på lösa grunder.

Det blir lösa rykten som kastas mot utsatta kvinnor, som om det inte är tillräckligt illa att ens få ett våldtäktsfall till rättegång.

Men du baserar din uppskattning om mörkertal på det här området på enstaka polisers uttalanden i media? Att uppskatta mörkertal är ju något man gör genom undersökningar, det är inte bara att rycka siffror ur tomma intet (eller ur tidningarna).

Jag skrev delvis baserat på, anledning till att jag valde just de uttalandena var därför att de uppskattade en procentandel. Det finns många (faktiskt samtliga jag sett uttala sig om saken) utredare, poliser och åklagare o.s.v som vittnar om samma sak fast utan att ange det i procent. Exempel:

Expressen skrev:
Inger Ohlsson vågar säga det högt som många polisutredare vet, men få vågar föra fram offentligt. Halland tar emot färre än hundra våldtäktsanmälningar om året. En handfull av dem är påhittade, menar Inger Ohlsson.

Corren skrev:
Det är känsligt att påstå att en kvinna som anmält för våldtäkt inte blivit våldtagen, men erfarna utredare på våldsroteln kan inte blunda för att det förekommer. Det är ett ganska nytt problem och tyvärr inte speciellt ovanligt...

GT skrev:
De flesta anmälda våldtäkter där gärningsmannen är okänd är uppdiktade.Det hävdar poliser GT talat med.
-Det är ett jätteproblem och vi är erbarmligt trötta på det, säger en av dem.

[...]

Ibland tycker förhörsledaren synd om kvinnan, som inte sällan har psykiska problem.
Hos polisen blir hon sedd, kanske för första gången. Någon lyssnar uppmärksamt. Alla månar om henne. För vissa är det skäl nog för att hitta på en våldtäkt, hävdar GT:s källor.

Klart står i vilket fall att utredarna ganska unisont verkar tycka att det är vanligare än vad allmänheten tror med falskanmälningar. Om det beror på att de saknar den slutledningsförmågan man bör ha eller om de möter en annan verklighet i förhörsrummen har vi uppenbarligen lite olika åsikter om. Jag anser inte att det har redovisats att misstankar om falskanmälningar ofta sker på lösa grunder, det går inte säga att en "faktor" är en lös grund utan att veta om sammanhanget.

Senast ändrad:

+1
Man kan ju åtminstone försöka minska risken att bli våldtagen, liksom man låser dörren när man åker hemifrån för att göra det lite svårare för inbrottstjuven..

Sen återigen, så kan man ju se till att ingen behöver gå ensam hem, vare sig kille eller tjej. Det finns faktiskt även killar som blivit våldtagna även om det är ovanligt, men desto vanligare att dom får stryk.

instämmer.........................

Varifrån kommer den siffran? Förra året anmäldes 6320 våldtäkter vilket blir ca 17 anmälda våldtäkter per dag. Du påstår alltså att 18-24% av dessa är falska (vilket alltså innebär att man fastställt att de är falska, inte bara misstänker)? Senast jag läste forskning på detta angavs siffran 0,5-1% fastställda falska våldtäktsanmälningar.
av de 17 så lagförs och fälls ungefär 200 per år eller mindre än en om dagen.... resterande är anmälningar med för dålig bevisning och därmed inte möjliga att lagföra, hur många av dem som är falska finns det så vitt jag vet ingen koll på.

lögner o bedrägerier i försök att skaffa sig egen vinning eller fördel förekommer nog, i dessa fall såväl som när det gäller ersättning för skada av försäkringsbolag,men omfattningen lär det vara svårt att få grepp om

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
60 893
Senast: Thaliaste
·
A
Övr. Hund Jag har en urgullig dobermann kille, och skulle gärna byta lite ord med några andra "dobbis" ägare. Men verkar mest vara labrador...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Minerva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna