Jag orkar inte mer

Sv: Jag orkar inte mer

Jag tror att din häst behöver stå i en box där hon inte störs av de andra hästarna i stallet. Kanske kan hon stå med bara en kompis på ena sidan, hels en "bästis". Eller så finns det kanske ngn annan plats som kan passa henne i ditt stall. Man måste flytta runt hästarna i ett stall så att de trivs med grannen. Så att de kan äta och vila.

Sätt upp boxgaller mellan boxarna så att inet hästarna kommer åt varandra. Det är viktigt så att hon kan få lugn och ro.

Ett fbl behöver regelbunden motion och ganska mycket. Det räcker inte att de får springa lösa i tio minuter. Dom behöver jobba. De dagar du inte kan rida longera henne inspänd.

Alla ryttare behöver en tränare som kan hjälpa dom med sin häst och sin ridning. Ibland är det bara små detaljer som behöver justeras. Det är alltid skönt att ha ngn som ett bollplank och ngn som kan lära oss mer. För visst vill vi utvecklas.
Kanske kan din medryttare hjälpa dig med några trix tills du hittat en bra tränare.

Minska kraftfodret de dagar du inte rider. En häst som står och får fullt med energi kan upplevas galen om man är ovan.

Lycka till!

Har jag sagt nåt om att hon får springa lösa i 10 minuter?

Nu har hon inga boxgrannar alls.

Jag har tyv inte hunnit läsa hela tråden, så jag vetinte om folk kanske redan sagt allt=) men jag testar iafll=) Hänga boxgardiner och bara stänga in hästen mer tror inte jag på. Är hon inte sams med nån annan häst, så är hon osäker på sig själv. Släpp henne i en hage med andra hästar ist så hon får hitta sin plats. Släpp henne på lösdrift kanske funkar. Hon kanske inte tycket om att stå inne över huvud taget. Annars kanske testa med att ha henne i en annan del av stallet. Om det finns fönster i boxen, så kanske det finns möjlighet att göra en liten utebox av det.ta bort fönstrena kanske. Så har hon lite mer koll, och kanske inte oroar sig lika mycket om nätterna. Släng in en gren eller en leksak så kan hon stimulera sitt humör själv=) det var ett varmblod har jag för mig va, de behöver ju alltid saker att göra=) Träna toleransträning är också kul!
Om du nu tycker att du rider henne dåligt, ta hjälp av en tränare! Det är ju inte alls kul att ha henne om man bara tycker att allt är misslyckat. Då mår bara båda parter dåligt. Även om du älskar henne.
Men som sagt, att isolera och sådant tror inte jag alls på...Tolerans och ledarskap ska det va!=) Och upp med hakan nu, det ska nog fixa sig ska du se! Lycka till! =) btw, om folk redan har skrivit typ detta, så kan du bortse från mitt inlägg. onödigt för digatt svara ännu en gång isfll

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Tack för idéerna!

Hon går alltid med andra hästar och är näst högst i rang i flocken.

Ska försöka släppa henne på lösdrift efter sommaren.

Nu har hon inga boxgrannar alls för de ponnyerna släppte stallägaren på bete så nu behöver hon inte bråka med dem iaf.

Det är ett varmblod ja, fullblod närmare bestämt ;) Och hon har alltid något att äta på, det blir lugnast då :angel:

Ska också ta hjälp av tränare, kin ena medryttare är instruktör så hon ska hjälpa oss. men jus tnu är Bella dålig så hon får gå bara i hagen tills hon är bra igen.

Glimfeather skrev:
:
Ska också ta hjälp av tränare, kin ena medryttare är instruktör så hon ska hjälpa oss. men jus tnu är Bella dålig så hon får gå bara i hagen tills hon är bra igen.

Ja, det kanske är ett problem i sig om man har en så duktig medryttare som dessutom är instruktör, hur duktig kan man själv känna sej då? Bara en fundering. Klart man kan bli lite knäckt om andra klarar ens häst bättre. :crazy: Även om det är en snäll och bra person, menar jag.

Glimfeather skrev:
:bow: Tack för idéerna!

Hon går alltid med andra hästar och är näst högst i rang i flocken.

Ska försöka släppa henne på lösdrift efter sommaren.

Nu har hon inga boxgrannar alls för de ponnyerna släppte stallägaren på bete så nu behöver hon inte bråka med dem iaf.

Det är ett varmblod ja, fullblod närmare bestämt ;) Och hon har alltid något att äta på, det blir lugnast då :angel:

Okej. Får se om jag kommer på nåra fler tips då! Hoppas allt löser sig snart (vilket jag är säker på att det kommer att göra på ett eller annat sätt!) och tillsvidare en BAMSEKRAM!! /anna

Nej, jag fick tyvärr inte tag på henne igår. Jag ska ringa henne så fort jag kommer hem idag!

Nej jag sa ju att två av dom som funnits i stallet inte varit griniga... :angel:

Måste ha haft en himla otur med dom ston jag haft som boxgrannar då. :smirk:

Hur uppfostrar du förresten din häst att inte sparka i väggarna när du inte är där? Tycker du det är en uppfostringsfråga????

Ston är ston och det får man ta om man vill ha ett sto... Vissa är lika avbalanserade som valacker, andra är hormonstinna "pissmärrar" som du uttrycker det.

Man kan ju försöka göra nåt åt det iaf, genom att prova preparat som många har blitt hjälpt av. Eller flytta hästen så den inte har så många att sura mot.

De rider henne bättre i paddocken ja. Men jag känner min häst bättre och hanterar henne också bättre. Jag trivs bra med mina medryttare.

Glimfeather skrev:
De rider henne bättre i paddocken ja. Men jag känner min häst bättre och hanterar henne också bättre. Jag trivs bra med mina medryttare.

Så du tycker vi hanterar henne dåligt lr? :confused:
Eftersom du skrivit att du hanterar henne bättre än vi, hanterar vi henne dåligt? Vet inte hur man ska tolka de!! :confused:

Kanske de är så att 3 ryttare på Bella inte passar helt enkelt?
Nu har de ju gått ett tag, och nu efter att hon lärt känna oss har hon börjat bråka med alla, så kanske tycker hon de är för mkt och alldeles för olika personer?!
Jag vet inte, vill bara de som är bäst för Bella :love:
Även om de betyder att jag måste sluta rida henne eller så....

Senast ändrad:

*Tilda* skrev:
Så du tycker vi hanterar henne dåligt lr? :confused:
Eftersom du skrivit att du hanterar henne bättre än vi, hanterar vi henne dåligt? Vet inte hur man ska tolka de!! :confused:

Kanske de är så att 3 ryttare på Bella inte passar helt enkelt?
Nu har de ju gått ett tag, och nu efter att hon lärt känna oss har hon börjat bråka med alla, så kanske tycker hon de är för mkt och alldeles för olika personer?!
Jag vet inte, vill bara de som är bäst för Bella :love:
Även om de betyder att jag måste sluta rida henne eller så....

Glim har väll aldrig skrivit att ni hanterar henne dåligt? Bara att hon själv känner henne bättre.

Om nu ts äntligen känner att hon gör NÅGOT bättre än er, kan du inte bara låta henne ha det då?

Nej, men så menar jag absolkut inte. Men det är väl ganska naturligt att jag känner henne bättre än ni när jag trots allt har känt henne längre och ägnar mer tid med henne än ni, eller hur? :p

Dessutom tror jag att tre personer passar henne alldeles perfekt! Särskilt när de är så duktiga som du och I. är :) Har du sett vilka fina muskler hon har fått vid manken :love: Det är bara din och I:s förtjänst ;)

Senast ändrad:

glömde: hovslagaren var ute i onsdags också för att sko och verka resten av ponnyerna och då passade hon på att kolla Bellas hov också så att det inte var sömstick eller hovböld.

Nej! Och eftersom bakhoven var trasig så fick hon slå i en söm högre upp och drog ut den sömmen igen ifall det skulle vara sömtryck.

Centaur skrev:
Hur uppfostrar du förresten din häst att inte sparka i väggarna när du inte är där? Tycker du det är en uppfostringsfråga????

Men läs vad jag skriver istället för att fråga så dumt.
Jag skrev att hon är uppfostrad att inte tjura mot varken hästar eller människor i hanteringen, brunstig eller ej.
Hon sparkar inte i väggen, varken vid brunst eller annars.
Sparkar en häst i väggen är det inte för att den är sto.
Även om man har en pissmärr ska den uppföra sig.
Går den inte att hantera vid brunst är det nåt fel, då gör man nåt åt det istället för att skylla på att den är sto.

Centaur skrev:
Man kan ju försöka göra nåt åt det iaf, genom att prova preparat som många har blitt hjälpt av. Eller flytta hästen så den inte har så många att sura mot.

Eller så kan man kolla upp hästen så det inte är nåt annat problem som den visar genom att vara allmänt störd vid brunst eller varför den visar så kraftig brunst.

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en... 2
Svar
23
· Visningar
3 212
Senast: Celestan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 614
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort... 2
Svar
24
· Visningar
3 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka