Bukefalos 28 år!

Jag rätar upp mig för fort

Remix

Trådstartare
Jag har inte det klassiska problemet "jag hamnar efter i språnget". Mitt problem är att jag rätar upp mig för fort över hinder eller hur man förklarar. Speciellt på stora Brun. Går liiite bättre på min andra ponny
Skickar med en film så ni får se.

http://www.youtube.com/watch?v=ABtgN4nlN58

Någon som har tips på en bra övning så jag "stannar" kvar lite längre? Buke brukar ju alltid ha svar och tips på allt ;)
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Försök att överdriva ordentligt i början. Du är ju nu i alla fall medveten om problemet och det är då det kan justeras! :)
Men som med mycket annat, överdriv, överdriv och överdriv! Sedan brukar det falla på plats av sig självt :)
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Hoppa studs eller liknande övning, så att du måste vara kvar i "hopposition" hela tiden :)
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Gjorde det precis innan och då ska man ju stå lite "rakare" om du förstår vad jag menar? Det har jag inga problem med. Det är just på enkelhinder på den ponnyn (tror det har och göra med att han kunde hoppa iväg efter hindrerna och hoppar mig ur sadeln även på låga hinder)

Övriga. Tack så mycket. Ska prova det nästa gång vi hoppar.
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Jaha, okej. Är du rädd att hästen ska sticka eller springa iväg efter hindret, än om den såg lung ut på filmen? Min kompis hade liknande problem med sin hopponny son var framåt vid hoppning. Hon ville alltså komma i en "säker" position så fort som möjligt efter hindret för att få tillbaka ponnyn. Tolka mig rätt bara och hoppas du förstår vad jag menar i min luddiga beskrivning. :o

I annat fall kan jag bara hålla med förgående, mantag och överdriv nästan med överlivet i hopposition. :)
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Han har gjort tidigare. Nu är han jättefin (nästan lite för lugn, filmen saktar nog ner lite) men det sitter kvar att han har stuckit ett antal gånger tidigare. Mantag, svårt men får försöka med det :) Buke är bra till allt
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Alltså.. jag tycker inte att du rätar upp dig för fort! Har tjuvkikat lite på några av dina andra filmer också. Så länge du kan ge hästen eftergift hela vägen så är det inget problem att du rätar upp dig som du gör. På hästar som hoppar riktigt runt och bra är det en fördel om du rätar upp dig snabbt, och det gör också att du lättare kan få tillbaka hästarna efter hinderna. Fokusera på eftergiften istället! Om den är bra så hade jag slutat oroa mig :)
 
Sv: Jag rätar upp mig för fort

Så som jag ser det utifrån filmen. (jag är inte gud bara väldigt nära ha ha ;) Så är du efter i språnget mitt över och vid landning på brun och min förklaring lyder så här. Den hästen har en större språngkurva än din andra häst och det ser ut som att hindret är högre än de andra på filmerna och att du inte är van vid dennes häst språngkurva och du försöker att räta upp dig som vanligt ( som du gör på din andra häst som är snabbare i språnget)vilket inte blir "bäst" på denna häst, då du har för kort tygel samt är oföljsam i språnget genom att stelna till och du hamnar efter i språnget dvs rätar upp dig vilket inte ska ses som ngt "fel"om du bara länger tygeln tidigare och mer eftergift och inte stör hästens rygg.... Om du fortsätter så här så kommer hästens språngkurva med tiden att försämras och rivning med bak kommer att ske.

Mitt förslag är att du tränar på att rida hästen mer framåt för skänkeln ( enligt mig ser den lite väl loj ut på filmen...) dvs få mer tryck i språnget samt träna på att stå i fältsits mot hindret istället för att sitta för då är du redan i rätt position och träna på att våga släppa efter på tygeln utmed mankammen på hästen. Du kan ju alltid träna på låga gymnastikhinder med tygeln knuten och dina armar rakt ut dvs balansträning och höj hindren efter dina förmåga.

Tänk så här att du ska kunna hoppa helt utan att hålla i tygeln och ända vara balanserat följsam hela tiden samt om hästen försvann under dig ( var som helst i språnget över hindret) så ska du hamna på marken upprätt med fötterna i backen dvs fortsätta "rida" utan att tappa balansen.... jag tycker du ser ut att vara en lugn och fin ryttare för dina hästar. Vi har alla saker som kan förändras i våran ridning. Lycka till och hoppas att mitt förslag kan vara till ngn hjälp...:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp