jaha vad gör jag nu då?

Seabaz

Trådstartare
Min häst går inte att kratsa hovarna på längre.
Så fort man böjer sig frammåt som om man ska lyfta benet och kratsa så blir han stel och helt skärrad och backar runt i boxen.
Men sitter jag på huk och klappar benen är det ingen fara men så fort jag vill lyfta på dom får han "panik".

Jag tänker inte prova att sätta fast hästen och försöka lyfta. Vill inte att han faller tillbaka i "hjälp-jag-sitter-fast-bäst-jag-kastar-mig".


Till saken hör att när han står och äter kraftfoder i krubban är det INGA problem alls att lyfta hovarna och kratsa. :eek: :confused:

Detta är alltså något han fått för sig att han är rädd för men glömmer bort när han får mat?!
Men jag kan ju inte ge honom en skopa havre varje gång jag vill kratsa hovarna, ni förstår hur jag menar... hehe...

VAD göra??
Jag ska träna lite NH med honom så fort ridbanan blir bättre i underlaget eller jag fått tag på ett släp så jag kan åka till ridhus med honom... SUCK!

Hur skulle ni gjort, vad tror ni om detta??
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

du skriver att det inte går att kratsa hovarna längre, har det gått bra innan ? har det hänt ngt. särskilt ? gäller det alla 4 hovarna ? hur fungerar det med hovslagare ?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Mina är tvärtom, om det finns mat och det står och äter får de sämre balans, om maten är på marken vill säga... Men jag brukar låta de mindre stå mot en vägg när ja ska lyfta så de kan hålla balansen bättre, sen efter det är det aldrig några problem längre. Du kan börja med att bara försöka få honom att lägga vikten på de andra benen, bara luta dig mot hans lår, sen när du känner att han lagt vikten på andra sidan ger du eftergift, sen jobbar du dej neråt och sen kan du pilla lite med hoven och be honom lyfta så kanske han gör det sen. Olika med olika hästar, alla är ju individer. Här är det också viktigt att hästen ej lär sig att lägga vikten på dej, idéen e att den ska förflytta vikten till de andra tre benen så man kan förbereda dom till att kunna lyfta hoven utan att känna obehag.
Sen när jag lyfter hovarna lyfter jag aldrig i hovskägget. Jag tar på smalbenet. När jag lyfter frambenet följer jag benet på insidan sen runt på främre smalbenet så trycker jag och vips lyfter hästen hoven, kan även vara så att jag trycker med mitt huvud i magen på hästen lite försikti för att förstärka och visa var jag är någonstans. På bakbenet går jag via insidan och sen runt på bakre smalbenet skrax övanför hovskägget, där jag känner att jag har ett bra grepp. sen när hästen lyfter fångar jag hoven med andra handen, med detta greppet kan hästen ej sparka dej om du har din balans. Kan också se till att hästens ben är mellan dina ben, detta är att inta en slags hovslagar inställning.
Sen kan du även tänka på att när du tar upp hoven så se till att det diagonala benet ska vara längst bort, där har hästen bäst balans.
Jag försöker även stå så när hästen som möjligt när jag lyfter hivarna så den känner var jag är och inte behöver bli överraskad när jag råkar nudda den någonstans.
Detta är bara några utan mina tips som jag använder mej av men det är så klart individuellt.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Hästen är alltså 9 år och har inte varit problem att lyfta hovarna på efter att vi tränade bort det med hjälp av NH-träning när han var 3 år. Alltså varit problemfritt i 6 år!

Jag har haft hästen utlånad på foder men varit och hälsat på med jämna mellanrum och aldrig problem med att kratsa hovarna eller så.

I torsdags veterinärbesiktades hästen och var då uppstressad och stulig så något böjprov kunde inte genomföras (men veterinären sa att det inte tydde på att han skulle ha ont eller så för känna igenom benen gick bra också).
Efter besiktningen så har det inte gått att lyfta något ben alls. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen heller tyvärr så jag vet inte hur det gick till riktigt men vad jag förstod så kunde vetten hålla upp varje ben i ca 15 sekunder innan hästen sprätte iväg med dom.

Och som sagt, nu går det inte att lyfta hovarna för han blir "panikslagen". FÖRUTOM när han står och äter och glömmer bort att vara rädd :crazy: :smirk:


Hovslagare, han har blivit verkad när han varit hos mig och det har gått bra så länge man ger honom mat samtidigt. Utan mat så är han panikslagen och har rest sig och sparkat osv... Brems funkar inte.
Hos fodervärden nu har dom skott honom och jag är osäker på om dom använde bara bomull i öronen eller också lugnande medel. Men det hade gått bra i alla fall sa dom.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

mina erfarenheter är att om hästen "bråkar/får panik" vid försök till böjprov kan det vara ngt. som gör ont iallafall.

har haft en häst med förträngning/pålagring på halskotpelaren (efter ordentlig olycka) hon gick inte heller att ta upp (framförallt bak) hovarna på utan att hon fick hysteriskt anfall. hon fick domecedan det sista vid skoningarna, annars ville inte hovis ta henne.

hade även en passhäst där jag jobbade på -80 talet som inte gick att ta upp bakhovarna på, han la sig på den som försökte.(halvblod, 6 år gammal). minns jag inte fel så va det spatt han hade.

det är nog inte fel att kolla upp så det inte är ngn. typ av fysiskt problem. att "bara" känna igenom benen och genom det inte tro att hästen har ont, känns inte....riktigt tillfredsställande tycker jag :crazy:

kan man utesluta fysiskt problem är det ju lättare att jobba med.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Hästen är alltså 9 år och har inte varit problem att lyfta hovarna på efter att vi tränade bort det med hjälp av NH-träning när han var 3 år. Alltså varit problemfritt i 6 år!

Jag har haft hästen utlånad på foder men varit och hälsat på med jämna mellanrum och aldrig problem med att kratsa hovarna eller så.

I torsdags veterinärbesiktades hästen och var då uppstressad och stulig så något böjprov kunde inte genomföras (men veterinären sa att det inte tydde på att han skulle ha ont eller så för känna igenom benen gick bra också).
Efter besiktningen så har det inte gått att lyfta något ben alls. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen heller tyvärr så jag vet inte hur det gick till riktigt men vad jag förstod så kunde vetten hålla upp varje ben i ca 15 sekunder innan hästen sprätte iväg med dom.

Och som sagt, nu går det inte att lyfta hovarna för han blir "panikslagen". FÖRUTOM när han står och äter och glömmer bort att vara rädd :crazy: :smirk:


Hovslagare, han har blivit verkad när han varit hos mig och det har gått bra så länge man ger honom mat samtidigt. Utan mat så är han panikslagen och har rest sig och sparkat osv... Brems funkar inte.
Hos fodervärden nu har dom skott honom och jag är osäker på om dom använde bara bomull i öronen eller också lugnande medel. Men det hade gått bra i alla fall sa dom.

en utav mina hade också varit problemfri tills en hovslagare kom och skrämde henne, sen dess har vi behövt ta om allt ifrån början.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

ok men om vi nu utesluter att han skulle ha ont, för som sagt, när han står och äter så är det inga problem då får jag göra vad som helst med benen på honom....

Men varför inte annars?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

då skulle jag tro att det är dumhet :crazy: att han kommit på att det är ett strålande sätt att få lite mer gott kanske :confused:

men jag tycker iallafall att det är märkligt att veterinären sa att det inte tydde på att hästen hade ont för att det gick att känna igenom benen. böjprov gör man ju för att man inte alltid kan "märka/se" om hästen har ont/ngt. är fel bara genom att känna igenom.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

jag tror man måste se det för att förstå. Jag blev också väldigt arg och oroad över att dom inte hade gjort böjprov men när jag pratade med veterinären i telefon sedan så blev jag lugn. Hon förklarade hur hästen varit osv....

Jag som känner min häst ser honom framför mig och vet precis vad vetten pratar om.

Som jag sa, man måste nog uppleva det för att förstå det.
Och jag tror inte hästen har ont faktiskt...

Detta är nog en dumhet. Men det värsta är att hästen blir ju rädd på riktigt! Och det gäller alla fyra benen.
Jag tror inte en häst kan spela så bra teater?

Men när han får mat så går det bra.

Nu menar jag inte att jag ger honom mat när jag vill kratsa hovarna på honom men jag provade att lyfta alla fyra benen när han fick sin kvällsmat och då gick det helt bra!
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Får du känna på benen utan att lyfta dom utan att han får panik? Man får börja försiktigt för att sedan utöka.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

ja, precis. Va på John Moore clinik i somras där de va en häst som fick panik när dom lyfte fötterna på henne. Det han gjorde va att lyfta hoven och släppa den igen innan hästen började få panilk (bara nån sek) sen väntade han en stund, kalppade och beömde för att sedan börja om igen. Succesivt kunde han hålla benet längre å längre innan den blev rädd. Efter ca 30 min kunde hästen hålla upp alla sina fyra fötter utan problem. Värt att testa kanske?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

jepp. jag får borsta, klappa, sätta på benskydd och boots, linda mm mm...
Men så fort jag gör en antydan till att vilja att han lyfter benet så blir han livrädd. OM jag inte ger honom något att äta typ kraft eller en morot eller så....

Det är skitsvårt att förklara och jag har aldrig varit med om liknande förut. För efter man försökt lyfta men släppt igen så blir han cool igen och man får hålla på hur man vill med benen/hovarna så länge man inte lyfter.

Spelar ingen roll hur jag står eller sitter, varje gång jag gör antydan på att jag vill han ska lyfta så blir han som en helt annan häst!


Black Darling: Det är värt ett försök... Vart håller den där Moore till någonstans i sverige??
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Min fölunge var sån från början och det var ju ren osäkerhet, han tyckte det var det underligaste kravet i hela världen, stå på tre ben - tjenna!

En annan häst som höll på så hade ont, därför böev hon helt plötsligt hysterisk när man skulle lyfta fötterna.

Det låter som om det finns tre alternativ

hästen litar ej på dej
Har ont någonstans
Eller har kommit på att den får mat om den gör på ett visst sätt.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

hästen litar ej på dej
- han litar nog inte 100% på någon just nu direkt efter flytt också...

Har ont någonstans
- Tror jag till 99% kan utesluta det pga hur han beter sig när han gör det

Eller har kommit på att den får mat om den gör på ett visst sätt.
- Snarare har lärt sig att komma undan när han gör såhär

Men jag vill inte pressa honom för hårt heller då det kan ge förödande konsekvenser på den här hästen. Gränsen är hårfin.

Pratade med hovslagaren idag och vi får se om han kommer ut snart, jag har lugnande i form av pasta men hovis visste inte om det skulle räcka på den här hästen.
Annars får vi ringa en veterinär som får komma ut i samband med hovslagaren... *suck*

Måste ha sulor på hästen åtminstone om jag inte får kratsa hovarna :crazy:
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Hästen är alltså 9 år och har inte varit problem att lyfta hovarna på efter att vi tränade bort det med hjälp av NH-träning när han var 3 år. Alltså varit problemfritt i 6 år!

Jag har haft hästen utlånad på foder men varit och hälsat på med jämna mellanrum och aldrig problem med att kratsa hovarna eller så.

I torsdags veterinärbesiktades hästen och var då uppstressad och stulig så något böjprov kunde inte genomföras (men veterinären sa att det inte tydde på att han skulle ha ont eller så för känna igenom benen gick bra också).
Efter besiktningen så har det inte gått att lyfta något ben alls. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen heller tyvärr så jag vet inte hur det gick till riktigt men vad jag förstod så kunde vetten hålla upp varje ben i ca 15 sekunder innan hästen sprätte iväg med dom.

Och som sagt, nu går det inte att lyfta hovarna för han blir "panikslagen". FÖRUTOM när han står och äter och glömmer bort att vara rädd :crazy: :smirk:


Hovslagare, han har blivit verkad när han varit hos mig och det har gått bra så länge man ger honom mat samtidigt. Utan mat så är han panikslagen och har rest sig och sparkat osv... Brems funkar inte.
Hos fodervärden nu har dom skott honom och jag är osäker på om dom använde bara bomull i öronen eller också lugnande medel. Men det hade gått bra i alla fall sa dom.

Vi drabbades av något liknande.
Hade nyss köpt ganska ohanterad unghäst, blev ishalka och måste sko. Unghästen ovillig förståss, och rädd, så vi tvångshöll honom lite eftersom skor var av nöden.
Sedan blev det svårare och svårare att lyfta hovarna, efter ytterligare en "tvångs-situation" gav han upp och blev vildhäst igen.
Han tappade förtroendet för människor helt enkelt.

Undrar om inte din gjort det också?

Jag tror att ledarskapsövningar och vänskapsleken nog styr upp erat problem. Att det funkar när han äter är väl kanske för att han är så distraherad då... träna utan mat tror jag är bäst.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

hästen litar ej på dej
- han litar nog inte 100% på någon just nu direkt efter flytt också...

Har ont någonstans
- Tror jag till 99% kan utesluta det pga hur han beter sig när han gör det

Eller har kommit på att den får mat om den gör på ett visst sätt.
- Snarare har lärt sig att komma undan när han gör såhär

Men jag vill inte pressa honom för hårt heller då det kan ge förödande konsekvenser på den här hästen. Gränsen är hårfin.

Pratade med hovslagaren idag och vi får se om han kommer ut snart, jag har lugnande i form av pasta men hovis visste inte om det skulle räcka på den här hästen.
Annars får vi ringa en veterinär som får komma ut i samband med hovslagaren... *suck*

Måste ha sulor på hästen åtminstone om jag inte får kratsa hovarna :crazy:

Låter som om du känner din häst ganska bra, du har förståelse för honom ime flytten och allt och jag förstår att du inte vill pressa honom, självklart inte, då kan det bara blir värre som du säger... Men som h*n sa ovan, ledarskapövningar kanske vore något? Det funkade på en utav hästarna här hemma som var LIVRÄDD för hovslagaren när hon kom hit, hon hade blivit så skrämd, hovslagaren fick lämna hästen med ett ganska djupt sår i handen och halvdant verkad, och detta tog en timme.
men nu har vi en jättebra hovslaare och hästen är oftast lugn, ibland lyckas hon stissa upp sig själv men det är hennes temperament.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Antingen så blev pålle rädd efter böjprovet, kanske bara för att de lyfte benen så "konstigt".

Lr så kanske det gjorde ont och hästen är då orolig för att de ska göra lika ont när du lyfter.

Tredje alternativet är ju att hästen har ont så fort du lyfter ett ben, men då borde ju den ha reagerat innan böjprovet också, om den inte gjorde sig illa då.

Jag tror inte att det är något pålle hittat på för att få mat, man känner ju igen när en häst är rädd.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Panik? Tycker det låter som en fjordhäst eller russ som vill testa gränser..?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Idag provade vi igen och stallägaren var med och höll hästen. hon sa att man såg i hästens ögon att han blev rädd. Sedan gickd et över ett tag, bakbenen var inte lika farligt, dom gick jättebra.

Det är frambenen som är mest problem. Fick tillslut lyfta ena frambenet och hålla i det en stund innan jag släppte. Andra gick också bra men inte lika bra.

Han är alltså märkbart RÄDD när man ska lyfta MEN glömmer detta när han står och äter, därför tror jag inte han har ont heller.

Han är även longerad i skritt och trav utan att visa något, riden i skritt och trav utan att jag känt något (både i form och med hängande tyglar), rejsat i hagen utan att ha visat något i både "älg-trav" och galopp.


saila: jag tror inte han testar gränser på samma sätt som en envis liten ponny gör som kliver rakt på människor osv...
Däremot tror jag han blivit skrämd vid besiktningen, inte för att det gjort ont utan för att ha varit fasthållen vilket han har haft tidigare problem med, inte kunnat stå uppbunden i gången för han har kastat sig när han känt att han sitter fast mm...

Jag tror han har kopplat DEN panikkänslan till när man lyfter frambenen.

Och det är detta jag vill träna bort.
Ska absolut göra ledarskap och vänskapsövningar så fort det blir acceptabelt underlag på ridvolten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 797
Senast: Masse
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp