jaha vad gör jag nu då?

Sv: jaha vad gör jag nu då?

En kompis till mej hade en Tinker som gjorde likadant.Spänd o stel och svårt att veta vilket ben den skulle stå på liksom.Det enda som hjälpte var att ta det vääääldigt långsamt så den hann med i huvudet.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

nepp aldrig. jag frågade fodervärden men efter skoningen har det inte varit några problem utan dom kom efter besiktningen för en vecka sedan =/
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Mina russ pysslar inte med sånt.
God uppfostran och en bra hovslagare kommer man långt med :rofl: ;) :D
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Nä det måste väl vara genetiskt? Vad har du för stam i dina medgörliga russ?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Idag provade vi igen och stallägaren var med och höll hästen. hon sa att man såg i hästens ögon att han blev rädd. Sedan gickd et över ett tag, bakbenen var inte lika farligt, dom gick jättebra.

Det är frambenen som är mest problem. Fick tillslut lyfta ena frambenet och hålla i det en stund innan jag släppte. Andra gick också bra men inte lika bra.

Han är alltså märkbart RÄDD när man ska lyfta MEN glömmer detta när han står och äter, därför tror jag inte han har ont heller.

Han är även longerad i skritt och trav utan att visa något, riden i skritt och trav utan att jag känt något (både i form och med hängande tyglar), rejsat i hagen utan att ha visat något i både "älg-trav" och galopp.


saila: jag tror inte han testar gränser på samma sätt som en envis liten ponny gör som kliver rakt på människor osv...
Däremot tror jag han blivit skrämd vid besiktningen, inte för att det gjort ont utan för att ha varit fasthållen vilket han har haft tidigare problem med, inte kunnat stå uppbunden i gången för han har kastat sig när han känt att han sitter fast mm...

Jag tror han har kopplat DEN panikkänslan till när man lyfter frambenen.

Och det är detta jag vill träna bort.
Ska absolut göra ledarskap och vänskapsövningar så fort det blir acceptabelt underlag på ridvolten.


Jo jag tror också det låter så, han kan nog ha blivit ordentligt skrämd, låter som min stackars häst va i början... Ta det bara väldigt lugnt så ska det nog lösa sig ;)
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Idag provade vi igen och stallägaren var med och höll hästen. hon sa att man såg i hästens ögon att han blev rädd.
Rädsla kommer inte utan anledning. Om hästen verkligen litar på dig så ska den känna sig trygg. När den äter så fokuserar den på maten och skiter i rädsla och smärta så länge det kan och törs äta.
Rädsla hos hästen, som du beskriver den, kan komma av obehag i kroppen att den känner smärta. Varför låser du dig för den tanken??

Att inte kunna genomföra ett böjprov är ju ett bevis på att det inte står rätt till hos hästen. Friska hästar kan lyfta på benen.

Fång är ju t ex. en vanlig orsak till att dom inte vill lyfta fötterna. Fång kan vara lindrig och högst varierande. Vissa kan ju få fång reaktioner på foderbyten.

Han är alltså märkbart RÄDD när man ska lyfta MEN glömmer detta när han står och äter, därför tror jag inte han har ont heller.
Det är bara dina egna antagande. Dom kan ha ont och välja att ignorera detta så länge det finns mat.
Om han litar på dig så borde du kunna lyfta hans ben. Därför tycker jag att det låter som om det finns problem i hästens kropp. Hästar som får panik vid uppbindning kan ha fysiologiska anledningar till detta. Dom använder inte tanken på samma sätt som oss.

Vänskaps övningar kan du göra i hagen, på stallgången och i boxen. Finns ingen anledning till att vänta på bättre väder.

Lycka till!
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Och det är detta jag vill träna bort.
Ska absolut göra ledarskap och vänskapsövningar så fort det blir acceptabelt underlag på ridvolten.

Inte måste du vara på volten? Vi jobbar uteslutande i hagen med vår unghäst...
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Några dagar innan hästen åkte ut på foder så besiktades den här hemma utan problem.

När den var utlånad så har den blivit skodd vilket han varit rädd för men det hade gått bra. Tror dom hade (på min rekomendation i så fall) använt lugnande.

Efter skoning har det inte varit problem med att lyfta några fötter.

Dagen innan jag tog hem hästen så besiktades den. Då hade hästen varit uppstressad och ett böjprov hade inte gått att genomföra.
Jag vågar faktiskt säga att jag känner min häst så pass väl att jag förstår att inget böjprov kunde göras.

Jag pratade med veterinären efteråt och hon förklarade det ena och det andra och jag kände mig lugn; det är till 99% säkert att det inte är för att han har ont.
Den här 1% risken för att hästen har ont, den tar jag faktiskt och jag tänker inte åka till klinik med hästen för att få den genomkollad och röntgad så länge han inte visar att han faktiskt HAR ont. Vilket han inte gör.

Han är enbart rädd.

Det är inte så att jag låser mig för tanken, tro mig det var det första som jag tänkte också när jag fick höra att inget böjprov gjorts osv...
Men så är inte läget nu.


Jag vill bara ha tips på hur man kan träna bort det här. Att gå lugnt fram och med olika övningar bygga upp förtroendet igen..
nåt mer man kan göra?
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Gotländska kvalitetsgener, direkt från vaggan kan man säga.
Åsså några hemgjorda.
Har du dåliga erfarenheter? :angel:
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

vi hade ett ungsto från holmåkra som va fantastiskt lätt att hantera, hur snäll och foglig som helst :D lika possitiv till allt :love:
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Det kan vara en släkting till mina, då min gamle hingst har bott där också, innan han hamnade på ön och innan han kom till mig.
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

ja, vem vet :D hon va helt underbar att hantera iallafall :love:
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

hej hej!
om det hade varit min häst så skulle jag ha provat att gå ut och leda honom i bara grimskaft och tränat lite halt och så sen så skulle ja bara försökt plocka upp hoven på honom helt bara sådär.. inte gjort en så stor grej utav det för hästen känner garanterat på sig att du tänker "nu ska vi plocka upp hoven på honom undrar hur de kommer att gå idag" och lite nervöst kanske de också är fast inte den här nervositeten som kommer utav rädsla men ändå lite nervis kanske.. tänk inte så mycke på de gör de bara sådar helt utan vidare då han minst anar det tex i hagen innan du ska ta in honom eller något sånt.. tror på att bryta rutinerna!

hoppas de börjar gå bättre snart och hoppas du fattar va ja skrev, kanske inte blev så sammanhängande men men =)

mvh/erika
 
Sv: jaha vad gör jag nu då?

Jag tycker absolut du bör kolla upp så hästen verkligen inte har ont i benen!!

Många hästar som har ont visar det genom att få panik.
Har du kollat med såndär tång, så han inte har nått med hovarna?

Om veterinären helt utesluter hälta bara för att den inte kunde göra böjprov, så tycker jag inte det låter som en seriös vet, eller ev en med lite mindre hästvana.
Man kan aldrig genom att känna på benen veta om hästen är ohalt..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 797
Senast: Masse
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp