Jäkla äckliga vidriga lera!

westernsuzie

Trådstartare
Vad tusan ska man göra åt eländet? Fastnade med skorna idag när jag skulle ta ut hästarna och kunde knappt ta mig loss! Hästarna vill inte gå in i hagen för att det är så lerigt och jag känner mig som ett monster som tvingar dem :( Så regnar det hela jäkla tiden så det torkar aldrig upp!
Vi har stängt av den allra lerigaste delen av hagen och strör ut sand och spån i grindhålen. Finns det något mer man kan göra?

Sv: Jäkla äckliga vidriga lera!

Ja,visst känner man sig taskig när man släpper ut dom i leran:( Men man har väl inget val.
Känns som om hagarna aldrig kommer torka upp nu när vintern har varit som den är:crazy:

Man kan nog inte göra så mkt mer än det du redan gjort

Vi har uppstallet ute och har också jätte leriga hager, men även det inte är vort ställe har vi lagt ner penga på att fixa et tört utrymme för hästarna. Det har funkat perfekt :) och det har gått på ca 2500 kr. Til sommer ligger vi en bit mer, så dom har även mer tort utrymme.

Vi har lagt fiberduk samt lagt på 30 m3 gånggrus på ett område på ca 200 m2, här står badkar til hö samt vatten och grinden är också i dette område. Där går 3 hästar, och dom har altid mölighet för att stå tort, men dom går ändå lite runt i hagen, eller springer o buser...
Och när där skal rullas, då är det bäst i leran:p

Vi har intet förarbete gjort, vi rullade ut fiberduken direkt på den leriga marken og slängde på gruset.

Jag hör till den lyckligare skaran som lyckats hålla hagarna något så när lerfri. Visst är det lerigt recis bakom stallet men ute i hagarna är det faktist lerfritt

Hoppas på att våren kommer snart...
Hagarna flyter fram hos mig, helt hopplöst.
Har torrt uppe vid stallet och sen finns det torrare "öar" i hagen, och igår drog vi ut hagen lite längre i skogen så att de har ytterligare en torr plätt att stå på, men det känns ju verkligen hemskt att se där plaska runt!!!

Våra hagar och också rätt okej, bortsett från precis vid grinden där det är 4 meter sumpmark då. Min häst älskar leran, han är täckt från topp till tå varenda dag och är jättenöjd. Jag får typ astma av damm och hår när jag ska försöka rengöra åbäket.

Jag har min häst i ett stall där de bröt lertegel där våra hagar ligger. Känns sådär...

våta hagar är hemska..nästan lera upp till knäna ju:/ men vad gör man? hyresvärden(ridskola) har inte råd att fixa...

"Mina" hästar blir bara glada av lera, busar som galningar :rofl: Man vill ju inte att dem ska halka och skada sig eller något, men det är ju svårt att hålla hagarna lerfria den här årstiden.

Vi har uppstallet ute och har också jätte leriga hager, men även det inte är vort ställe har vi lagt ner penga på att fixa et tört utrymme för hästarna. Det har funkat perfekt :) och det har gått på ca 2500 kr. Til sommer ligger vi en bit mer, så dom har även mer tort utrymme.

Vi har lagt fiberduk samt lagt på 30 m3 gånggrus på ett område på ca 200 m2, här står badkar til hö samt vatten och grinden är också i dette område. Där går 3 hästar, och dom har altid mölighet för att stå tort, men dom går ändå lite runt i hagen, eller springer o buser...
Och när där skal rullas, då är det bäst i leran:p

Vi har intet förarbete gjort, vi rullade ut fiberduken direkt på den leriga marken og slängde på gruset.

Hur har det hållt sig?
La ni duk direkt på leran alltså? Hur djup var den? Vi har en del av hagen som inte är jättedjup men alltid blir skitlerig. Det borde ju kunna fixa som ni

Våra hagar är också hemska, men nu låter vi dom torka upp och hästarna går i en sommarhage.
Det är dom jätte glad för =)

vi la duken direkt på leran, som var så djup att den gick över kotarna på hästarne, det var lite jobbit, då vi fixaede det i mellem dagarne, var det ( som vanligt) blåste en del. Gör man det en dag det inte blåser så mycke vil det vare lättare...

Jag vil rekomendera att man har en maskin till att hjälpa med at ligga ut gruset, vi fick 3 högar av 10 m3, som vi skulle "kratta ut" skid jobbigt... som tur var kom vor hyrsvärd och hjalp lite med hans traktor, men ändå... det tog 3 dagar.

Vi har ingen lera als där var vi la duk o grus. Dom andra hager är mer leriga än före med allt det vatten som har kommet.

Jag har tur som har en hage där den "platta" översta delen är täckt med sand och inte blir geggigt alls och sen så sluttar den i nedre delen så det mesta av vattnet rinner bort.

Men det där med fiberduk låter ju toppen, hade jag haft en annan av våra hagar hade jag nog provat det.

Om man bara har lite lerigt i början ut av hagen typ i grindhål så skulle det nog kanske funka att läga ut gran ris som man trampar ner i leran. Fast då kanske hästarna kommer och smaskar i sej det. inte så bra kanske. Men om man har hästar som inte äter granris kanske det funkar.

som du skriver... variera hagar och har du inte tillräckligt många så dela av dom... det är nog det bästa

Vi har oxå bara massa lera!

Denna vintern har varit den värsta med allt regn. Har aldrig varit så här extremt blött och lerigt förut.

Hur får man tag på fiberduk och vad kostar det??

Hoppas det blir en tidig, lång varm, och regnfri vår och sommar.... :angel:

Min vinterhage är som ett gyttjebad. Nu har hela faderullan frusit igen, men så fort det blir varmare ett par dagar så är allt gegga igen. Jag ska ta hit en traktor som skyfflar undan leran och ska beställa ett par flak med grus sen. Det måste helt enkelt åtgärdas.
( idag har jag varit och skyfflat lite grus från vägen och lagt i grindöppningen så nu är det torrt och fint där i alla fall)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 477
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 346
Senast: skuggi
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 873
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 015
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka