jakt på ren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 331
Sv: jakt på ren

Helt rätt men de var inte utsläppta på gården vind för våg som var vad jag svarade på.

Måste bara fråga: Jagar de även när de går en och en?

nej inte som jag vet

för att försvara både mig själv och mina hundar så är dett första gången dom sticker efter ren, eller att jag varit med om detta, och därav anledningen till att jag startar upp tråden vill få bukt på bekymmret,

vi har en ren och ljust nu 4 stycken älgar som huserar i vår hästhage, dom behagar komma in då hästarna går in för natten och det som lockar är ju höbalen, älgarna står på andra sidan hagen i skogsbrynet ofta på morgonen när jag släpper ut hästarna och här har ju hundarna full möjlighet att dra efter älg, men (pepper,pepper) har hundarna snällt förljt med tbx till stallet, här kanske gabbis tips funkar:confused:

denna ensama ren som då oxå uppehåller sig i hästhagen han knallar ut och in som han vill, kanske det inte är det minst roligt att jaga denna ren som verkar ta det ganska lätt på livet och har inte så brådis

Inte denna gången, nej.

Nej, men det är ju omöjligt att spekulera i andra situationer än den nämnda, åtminstone jag känner inte TS och vet inget om hennes hundar i andra situationer än den nämnda. Givetvis funkar inte inkallningen om man inte är där och kan ropa, men i just den situationen TS beskriver och ber om hjälp i var hon ju faktiskt på plats.

här har ju hundarna full möjlighet att dra efter älg, men (pepper,pepper) har hundarna snällt förljt med tbx till stallet, här kanske gabbis tips funkar:confused:

denna ensama ren som då oxå uppehåller sig i hästhagen han knallar ut och in som han vill, kanske det inte är det minst roligt att jaga denna ren som verkar ta det ganska lätt på livet och har inte så brådis

Det vore onekligen ett lysande tillfälle att träna.

Vart står det att de brukar springa lösa på gården utan uppsikt?

Det är bara att skicka frågan vidare till TS, har hundarna eller någon av hundarna någon gång varit ute på gården utan uppsikt?

Har de aldrig förut, inte ens någon av dem stuckit utan lov, ex för att inkallningen inte fungerade?

Om ja på någon av dessa frågor skulle TS haft koppel,på båda, jag tycker det är oansvarigt om det hänt förut och man ändå släpper löst "för har man tur så går det".

Normalt sett jagar ju inte labbar klövvilt mer än en kort bit, det är ju liksom inte riktigt deras "grej";)
Men är de två kan det ju bli skoj, för de som inte vet så funkar inte renar riktigt som andra klövisar, de är mer jämförbara med kor eller får, de vimsar bara omkring i en stor hög.

Det är bara att skicka frågan vidare till TS, har hundarna eller någon av hundarna någon gång varit ute på gården utan uppsikt?

".

Jag fattar inte att du ens tar upp detta när det inte är det TS pratar om.

Mina hundar är ute varje dag på gården utan uppsikt, men inte sticker de för det. De håller sig på gården. Men bara för de håller sig på gården så har inte jag perfekt inkallning.
Däremot så vet dom att på gården stannar man...

Mina hundar är ute varje dag på gården utan uppsikt, men inte sticker de för det. De håller sig på gården. Men bara för de håller sig på gården så har inte jag perfekt inkallning.
Däremot så vet dom att på gården stannar man...

Ja, men det är bra, att de stannar där. Då ser inte jag problem att hundarna är lösa.

Däremot ser jag problem om de inte skulle stanna där.

Sedan är det ju så att om man har hundar på gården lösa där man inte är säker på att de stannar, så måste man vara med ute, ha uppsikt, och då måste inkallningen fungera.

Så då har vi gjort hela varvet runt och kommit tillbaka till avdelningen för hur man får inkallningen att fungera då?

svarar alla NEJ mina hundar är inte ute på gården lösa utan uppsikt, är hundarna ute så är jag oxå ute eller mina barn men då är oftast bara den yngre hunden ute

skogsvägen jag går efter där även hundarna drog i väg i går efter ren går drygt 20 meter bakom vårat hus och är en skogsväg som är uppplogad och i slutet av skogsvägen finns det tustentals skoterspår, men då måste man gå drygt 2 mil, denna skogsväg använder jag mig av när jag är ute på förmiddagen och promenerar ( i fall jag är ledig )

i morse vid utsläppet av hästarna så kopplade jag båda hundarna ljust för att träna efter gabbis tips men tyvärr så fanns inte älgarna där, så jag får hoppas att vi får möjlighet på kvällen vid skymmningstid att träna

Och vad gör du under sommartider?

Oftast springer, haha:p När jag inte gör det får han vara kopplad om jag går med andra hundar eller ska ta en längre promenad(promenader är tråkiga;)) annars går han lös utan problem.

Vad vill du ha för svar? Naturligtvis får du koppla hundarna. Hundar som sticker ska aldrig vara lösa. Du får helt enkelt lära dem att man inte springer bort från dig. Jag har långlina på min olydige, och tränar varje dag, tills han lär sig att man ska hålla sig hos matte.

Normalt sett jagar ju inte labbar klövvilt mer än en kort bit, det är ju liksom inte riktigt deras "grej";)
Men är de två kan det ju bli skoj, för de som inte vet så funkar inte renar riktigt som andra klövisar, de är mer jämförbara med kor eller får, de vimsar bara omkring i en stor hög.

Alla hundar har jakt i sig, oavsett ras, mer eller mindre, så varför skulle inte en labbe kunna springa efter en älg mer än en bit? Min chihuahua/JRT springer glatt efter allt som rör sig, även om han inte är avlad för älgjakt.

Jag har träffat många labradorer (och andra raser) som gärna sätter efter en älg.

Jag använder mig också av skvaller, det är mycket effektivt.

Däremot går det absolut inte att kombinera med ett "nej", där får man välja metod. Skvaller går ut att du säger "ja!" när hunden ser ett vilt.

För att lära hunden skvallra så börjar du naturligtvis inte med en ren. Utan du tar en vanlig promenad med kopplad hund, lina eller koppel spelar ingen roll.

Så fort hunden stannar upp och "tar span" på något så belönar du. Om det sen är en barnvagn en grön plastpåse eller vad som helst spelar ingen roll.

Det du är ute efter är själva stoppet, då hunden faktiskt står blickstilla. Jag använder mig av klicker för att få in tajmingen.
Hunden stannar och strirrar, klick. Är hunden korrekt inklickad så kommer den att vända sig om.
Här kommer belöningen och även ett val från dig. Kasta belöningen till hunden - lär den att stå kvar på platsen. Ge belöningen vid din sida - lär hunden komma till dig så fort den ser nåt. Kasta belöningen i diket - så får du en hund som går undan så fort den ser nåt kul.
Nr 3 använde jag på en BC som försökte vallla cyklister. Det slutade med att hunden kastade sig ner i diket varje gång det kom en cyklist så den var aldrig mer ivägen. Mycket praktiskt.

Belöningen ska inte vara nån sketen frolic, kampglada hundar får låna min "specialkamptrasa" som bara används vid särskilda tillfällen.
Andra hundar får kattmat vid min sida. Till B.C:n använde jag en latexgris.

Sätter av efter ja, men håller inte i och det är skillnad. Kan ta min förra jycke, en springer spaniel, han jagade ren men bara tills de hoppade över diket mellan åkrarna och skogen då var han nöjd.
Har svårt att tro att en labbe skulle göra så mycket mer ensam.

svarar alla NEJ mina hundar är inte ute på gården lösa utan uppsikt, är hundarna ute så är jag oxå ute eller mina barn men då är oftast bara den yngre hunden ute

Och ingen har stuckit?, och inkallningen fungerar med dina barn?

Om man tittar i dina andra inlägg så har du skrivit att dina hundar faktiskt stuckit förut.

Så, dålig stil att ha dem lösa.Slött att inte träna tillräckligt.

Oftast springer, haha:p När jag inte gör det får han vara kopplad om jag går med andra hundar eller ska ta en längre promenad(promenader är tråkiga;)) annars går han lös utan problem.

Du kände ju igen problemet. ?

Känner nämligen igen det där på en av mina hundar men han jagar enbart när det är andra hundar i närheten annars skulle han aldrig få tanken på det

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 912
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 904
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 534
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur