jakt på ren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 331
V

vickis-pajala

ja mina så snälla och lydiga labbar:angel: har hittat en ny hobby och driva ren som det finns ganska gott om i skogen ljust nu, detta bringar ikke glädje hos diverse renskötare och senast nu på förmiddagspromenden lösa i skogen försvann båda herrarna, det finns en löptik i byn så jag trodde ju givetvis att det är dit herrarna försvunnit, men när jag väl klivit över stock och sten för att att komma till löptiken sitter hon snällt i sin bur men mina herrar syns inte till.

jag gick hem och fick innom loppet av några minuter två samtal från två rensskötare med information om vart hundarna var och vad dom ägnade sig åt, även info om vad som kommer och hända i fall jag INTE kommer snarats och hämtar bort mina hundar så jag hoppade in i bilen och var och hämtade hem herrarna.

ja snälla buke folket kom med tips och :idea: på hur jag löser problemet

Sv: jakt på ren

Ha hundarna kopplade (!!!!) tills du har så pass bra lydnad att dom inte sticker!
Långlina och köttbullar.

jag gick hem och fick innom loppet av några minuter två samtal från två rensskötare med information om vart hundarna var och vad dom ägnade sig åt, även info om vad som kommer och hända i fall jag INTE kommer snarats och hämtar bort mina hundar så jag hoppade in i bilen och var och hämtade hem herrarna.

ja snälla buke folket kom med tips och :idea: på hur jag löser problemet

Du ska få tips från mig.
Sådana som du som släpper ut hundar lösa fast du inte har koll så de sticker ska inte ha hundar.

Gick du hem när dina hundar stack och jagade?

Jag antar ni har lika mycket snö som det är i andra delar av landet. Så sätt koppel på dina hundar tills du tränat dom att inte jaga. Djuren har fullt upp med att försöka hitta föda i detta vädret och ska inte behöva göra av med energi på att bli jagade av hundar.

Varför har du jyckarna lösa? Speciellt om ni har renflocken i närheten?
Lappen har ju all rätt i världen att "ordna problemet permanent" så de var ju ganska snälla som ringde.

koppel_2.jpg

Jag tror inte det hjälper.

Fattar man inte själv att man inte släpper sina hundar lösa när man vet att de sticker, eller kan sticka, så vill man nog inte förstå.

Detta alternativet är antagligen det bästa som står till buds:

http://www.blocket.se/

För att presentera ett mer seriöst svar, för att hundarna i framtiden eventuellt ska gå att ha lösa igen, då måste en bergsäker inkallning sitta.
Jag har använt två metoder i kombination, och jag vågar påstå att min hund har en äckligt bra inkallning.

1. Hon har bara lyckats med att dra efter ett djur EN gång. Det var första och tillika sista gången, och matte behövde den gången för att lära sig. Efter det uppvaknandet får det helt enkelt inte hända igen, för det är alldeles förbaskat självbelönande, + att hundarna lär sig vad som brukar funka.
Alltså, när man inte tränar i säkra miljöer, långlina på.

2. Skvallra. Jag nitade bilen varenda gång jag såg en hare eller ett rådjur i ett skogsbryn och gick sedan mot det med kopplad hund. När hunden såg viltet belönade jag med en för hunden värdefull belöning. Efter ett kort tag började hunden vänta sig belöning och tittade upp på mig istället för att försöka dra iväg, belöning kom som ett brev på posten. Nu kan vi gå förbi vilt på bara några meter och min hund söker ögonkontakt när hon ser ett vilt djur, eller gångtrafikant eller annan hund för den delen.
Som ägare gäller det att vara observant på när hunden skvallrar, det kan röra sig om små, korta blickar och då har man max någon sekund på sig att fånga upp hunden. Belöningen man ger hunden måste dessutom vara intressantare än vad jakten skulle varit.

Vid sidan av detta skulle jag också träna in ett benhårt "Nej" eller "stopp." Det kan rädda liv, vare sig det rör sig om bilvägar eller samer med bössan i högsta hugg.

Jag skulle aldrig våga ha hunden lös om de inte kom på inkallning i alla situationer. Synd om djuren om hunden jagar och sen en stor skaderisk om hunden hamnar på väg eller liknande.
Använd koppel tills du har stenkoll. Sen finns det kanske någon instruktör i din närhet där du kan få hjälp med inkallning?

2. Skvallra. Jag nitade bilen varenda gång jag såg en hare eller ett rådjur i ett skogsbryn och gick sedan mot det med kopplad hund. När hunden såg viltet belönade jag med en för hunden värdefull belöning. Efter ett kort tag började hunden vänta sig belöning och tittade upp på mig istället för att försöka dra iväg, belöning kom som ett brev på posten. Nu kan vi gå förbi vilt på bara några meter och min hund söker ögonkontakt när hon ser ett vilt djur, eller gångtrafikant eller annan hund för den delen.
Som ägare gäller det att vara observant på när hunden skvallrar, det kan röra sig om små, korta blickar och då har man max någon sekund på sig att fånga upp hunden. Belöningen man ger hunden måste dessutom vara intressantare än vad jakten skulle varit.

Vid sidan av detta skulle jag också träna in ett benhårt "Nej" eller "stopp." Det kan rädda liv, vare sig det rör sig om bilvägar eller samer med bössan i högsta hugg.

vad för typ av belöning använde du :confused:

*raderat*

101010

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en som dragit på vilt, han har gått i lina i ett år nu och med all denna snö så har vi testat att ha honom lös igen. (Hunden orkar inte springa i djupa snön) Och jag tror det har funkat bra detta med linan och direkt korrigering vid vilt. Vi har tom stött tre rådjur framför oss och det funka med rösten, han ville inte sticka efter. Hunden är ett år äldre så jag tror åldern i kombination inte fått/kunnat sprungit efter så har det gjort enorma framsteg.
Du får öva och öva och det tar tid att få bort det. Det är väldigt självbelönande för en hund med jakt.

vad för typ av belöning använde du :confused:

Jag körde med boll och kamp, för det går min hund igång på. Därmed inte sagt att dina hundar rankar det högre än renjakt, du får fundera över vad just deras favvobelöning är. Kanske har båda hundarna inte samma favorit?

Måste bara fråga: Jagar de även när de går en och en?

Känner nämligen igen det där på en av mina hundar men han jagar enbart när det är andra hundar i närheten annars skulle han aldrig få tanken på det(antar att det kan ha att göra med att matte kanske inte är lika rolig när hon har 3 hundar till att kolla på;)). Självklart släpper jag han inte lös i skogen nu när det är massa snö och skarsnö, menar även om det aldrig hänt så tar jag inte den risken. Så för han blir det lina eller flexikoppel under vintertider(för båda mina hundar för den delen) eller när det är vandring med vänner;)

Självklart släpper jag han inte lös i skogen nu när det är massa snö och skarsnö, menar även om det aldrig hänt så tar jag inte den risken. Så för han blir det lina eller flexikoppel under vintertider(för båda mina hundar för den delen) eller när det är vandring med vänner;)

Och vad gör du under sommartider?

För att presentera ett mer seriöst svar, för att hundarna i framtiden eventuellt ska gå att ha lösa igen, då måste en bergsäker inkallning sitta.

Det hjälper inte alltid om en bergssäker inkallning sitter om det är så att hundarna släpps ut lösa på gården utan tillsyn.

Fast så var ju inte fallet här..

Ts var ute på promenad med hundarna, de drog och ts tog för givet att de drog till en tik hon vet löper och gick dit. När hon kom fram så fanns inte hennes hundar där och då gick hon hem.

Om det var för att hon trodde hundarna sprungit hem vet jag inte, men det känns logiskt att anta att det var tanken bakom.

När hon kom hem så fick hon reda på att hundarna var och drev ren och hämtade då hem hundarna.

Til ts: Koppel på hundarna!

Det hjälper inte alltid om en bergssäker inkallning sitter om det är så att hundarna släpps ut lösa på gården utan tillsyn.

Givetvis inte. Men med inkallning och stoppkommando slipper man iallafall renjakt på promenaden. Att släppa ut hunden utan löplina eller rejäla staket finns inte i min värld.

Fast så var ju inte fallet här..

Ts var ute på promenad med hundarna, de drog och ts tog för givet att de drog till en tik hon vet löper och gick dit.

Hundarna var lösa . Båda två.

Fast Ts visste att de kunde dra och har dragit förut så hade hon ingen kopplad.:mad:

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 912
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 905
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 535
Senast: Modig_Korn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka