"Jakt pågår"

Bukefalos 30 år!

Silver Girl

Trådstartare
Vad förväntas man göra när man stöter på denna skylt ute på promenad?

Jag gick i förmiddags en runda på en uppmärkt vandringsled runt en sjö. När jag har ca en kilometer kvar står denna skylt vid grusvägen. Då det är 4,5 km tillbaka om jag ska vända (vilket jag inte hade tid med) och det enligt kartan inte finns något annat bra sätt att komma till bilen så fortsatte jag gå.

Vad hade en jägare väntat sig att jag gjort?

Vad förväntas man göra när man stöter på denna skylt ute på promenad?

Jag gick i förmiddags en runda på en uppmärkt vandringsled runt en sjö. När jag har ca en kilometer kvar står denna skylt vid grusvägen. Då det är 4,5 km tillbaka om jag ska vända (vilket jag inte hade tid med) och det enligt kartan inte finns något annat bra sätt att komma till bilen så fortsatte jag gå.

Vad hade en jägare väntat sig att jag gjort?
Behöver inte göra något alls. Är en info skylt som gör dig medveten om att jakt pågår.
Ser du en lös hund så är den inte bortsprungen är fler djur kan vara i rörelse och göra bilister medveten om att det kan dyka på både hundar och vilt upp på vägen mer än under icke jakt.

Så du behöver inte göra mer än om du ser en vägskylt som varnar för vilt på vägen.

Det är mer att du kan vänta dig att möta en lös jakthund eller jägare med gevär över axeln. Du får själv välja att fortsätta eller vända. En del tycker det är obehagligt att vistas i skogen under jakt och blir då upplysta och har möjligheten att vända.

Jägarna vill nog helst att du vänder om, men de har ingen möjlighet att kräva det på något sätt 😊

I skogen ovanför vårt hus sitter remsor på några träd med den upplysningen. Första gången jag såg dom så vände jag, lite sur eftersom jag gillar att gå där.. Men sen insåg jag att de satt kvar hela året och jag antar att man inte jagar precis varje dag 365 dagar om året? Men jag blev också fundersam vad som förväntades av mig. Det är liksom enda sättet att slippa gå längs bilvägen..

Risken är ju ändå pytteliten?
Inte en risk jag är villig att ta. När jag var barn red vi i skogen precis bredvid vårt hus, enligt min pappa (jägare) var det ok att rida där eftersom de inte kan skjuta mot vårt hus. Men jodå, det sprang ett rådjur efter oss som nån sköt mot, men missade. Minns bara att flera skott avlossades och att min mamma skrek "rid hem, öka!". Då trodde jag att det sköts mot oss för jag hade inte sett rådjuret, fick veta det när mamma kom ikapp vid huset. Men jag minns skräcken.

Här använder dom inte skyltar. Men jag brukar hålla mej undan från skogen på förmiddagen och tidig eftermiddag i början. Använder starka färger eller varselväst/jacka och ländtäcke. Har hyfsad koll på när dom ska jaga då kompisen känner jaktlaget. Vi har ganska bra relation till jaktlagen. Respekt från båda håll, som det ska vara.

Här står sådana skyltar precis vid vägkanten på både mindre och större vägar, och ibland står det också en jägare med gevär precis i kanten. Känns lika otrevligt att passera med bil varje gång, för uppenbarligen förväntar sig jägarna att de ska kliva ut älgar i närheten av där de står? Jag är också rädd att det ska springa en jakthund tvärs över vägen när som helst, och att jag inte kommer att hinna stanna... :(

Här lägger de till "passera på egen risk" eller liknande. Jag skulle aldrig våga passera, det skjuts ju både människor och hästar av misstag.
Så om du måste gå en timmes omväg gör du då det? Och blir ev sen till något du planerat?
Så var det för mig idag.

Ja, alltså det är ju betydligt större risk att dö i trafiken än bli skjuten vid jakt 😅

Skyltarna är för att uppmärksamma att skott kan avlossas, det kan vara lösa hundar osv.
Jag jagar på ett område som också är ett populärt strövområde. När vi sätter upp skyltar så är det just för att informera om att det kan smälla och att det springer lösa hundar som man inte ska försöka locka till sig.

Vi som jagar är fullt medvetna om att det är folk i terrängen och är noga med både kulfång och målval. Jag skulle säga att risken för andra är noll. Och vi klarar av att vara i skogen samtidigt allihop utan att störa oss på varandra.

Här använder dom inte skyltar. Men jag brukar hålla mej undan från skogen på förmiddagen och tidig eftermiddag i början. Använder starka färger eller varselväst/jacka och ländtäcke. Har hyfsad koll på när dom ska jaga då kompisen känner jaktlaget. Vi har ganska bra relation till jaktlagen. Respekt från båda håll, som det ska vara.
Jag brukar också tänka mig för i början, men hade inte koll på när det började i år. Och hade nog faktiskt ändå gått där jag gick då det är en vandringsled, hade inte trott det jagades nära sådana.

Här står sådana skyltar precis vid vägkanten på både mindre och större vägar, och ibland står det också en jägare med gevär precis i kanten. Känns lika otrevligt att passera med bil varje gång, för uppenbarligen förväntar sig jägarna att de ska kliva ut älgar i närheten av där de står? Jag är också rädd att det ska springa en jakthund tvärs över vägen när som helst, och att jag inte kommer att hinna stanna... :(
Ja det korsar massa med vilt över våra vägar.
Även jag blev förvånad när jag gick med en som införskaffat värmekamera längs en trafikerad 70 väg.

Ja, alltså det är ju betydligt större risk att dö i trafiken än bli skjuten vid jakt 😅

Skyltarna är för att uppmärksamma att skott kan avlossas, det kan vara lösa hundar osv.
Jag avskyr att ge mig ut i trafiken också men det är oundvikligt, att ge mig ut i skogen under jakt kan jag undvika.

Jag jagar på ett område som också är ett populärt strövområde. När vi sätter upp skyltar så är det just för att informera om att det kan smälla och att det springer lösa hundar som man inte ska försöka locka till sig.

Vi som jagar är fullt medvetna om att det är folk i terrängen och är noga med både kulfång och målval. Jag skulle säga att risken för andra är noll. Och vi klarar av att vara i skogen samtidigt allihop utan att störa oss på varandra.
Jag vet att i många jaktlag sköts allt exemplariskt, men jag vet också att i många så innebär älgjakten skjutande och supande. Årets fest!

Liknande trådar

• Handskmakaren och pojken på Undre Entrén
  • Hälta på ponnyn
  • Negativt inställd.. till allt
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat