jakten på den perfekta sadeln

orientalkatten

Trådstartare
funderar på att byta sadel.
hästen är en något fet överbyggd islänning med kort svängd rygg och taskigt sadelgjordsläge.
bomvidd över 100 grader behövs.
skall ta experthjälp när jag provar sadlar.
vad tror ni om dessa sadlar, någon som har erfarenhet .
eller ännu bättre någon till salu.
county island eller zaldi

bennys harmony kan jag prova av kompisar 2 olika storlekar
har provat arabians som kändes toppen men tyvärr för smal,
97 grader. den gled fram
nått bättre förslag?

Sv: jakten på den perfekta sadeln

Jag har en Prestige Hippos Dressage till min islänning med exakt lika rygg (i alla fall på beskrivningen, 46cm lång, 105grader och svängd) 17/37 passar fint! Och hrmm... :o Kan du tänka! Min är till salu! :idea:
Jag har numer bomlös och vill INTE byta tillbaka! ;)

Prestige-vs.jpg

Jag kan bara rekommendera Star Trekk bomlöst. Gå in på Kaupre.se,
de har en hel del till islänningar.

Själv har jag köpt en Star Trekk Espaniola till min 3-åriga Frieser, en verkligen skön och STABIL bomlös sadel.

tack för tips och förslag.:bow:
har just nu skickat en sadel fram och tillbaks till stockholm.
jag kommer titta lite mer häromkring först, det blir lite dyrt att skicka sadlar runt om i landet.
har haft sadelutprovare ute vi provade 5 sadlar
min egen bates caprilli låg bäst men inte helt bra.
county islandic för hög fram, jag hamnade i bakvikt(stolsits) och sadeln kom för nära ryggraden bak.
arabian passade inte
bennys harmony låg som en gungbräda
devaroux låg som en smäck men var för smal för hästen och min rumpa. bara för att testa den är inte till salu
vi skall prova sadlar igen nästa vecka
albion k2 och sen får vi se vad vi får ihop
har varit inne på att skafffa bomlöst men vet inte om det är bra för hästen. bomlösa är ju fixerade fram och bak, ryttaren sitter i mitten och punktbelastar.kan tänka mig det som ett kompliment men plånboken säger nej.

Albion är ju rak som attans, samma med globus:angel: . Stubben är väl poppis bland isis folket? och passar till lite svängda ryggar:idea:

har varit inne på att skafffa bomlöst men vet inte om det är bra för hästen. bomlösa är ju fixerade fram och bak, ryttaren sitter i mitten och punktbelastar.kan tänka mig det som ett kompliment men plånboken säger nej.

Det finns många olika modeller av bomlösa, långt ifrån alla är fixerade fram och bak! Till en häst som du beskriver skulle jag gissa att Karlslunds Kari Flex skulle passa fint, den är såpass mjuk och följsam att den följer den svängda ryggen utan att bli frampuffad av den höga länden. Det finns flera återförsäljare som kan skicka en sådan för provning och den är ju billig och bra :idea: strax över 5000:-

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: oki
·
E
Utrustning Vilken är den bredaste bomvidden för Dominus sadlarna? Hur många grader är den ungefär? County, passar de sadlarna svängda/överbyggda...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: eiwo
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 165
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Fälttävlans-tråden 2025