Jag har erfarenhet av alla tre "kategorier"
Har haft showlinjer, jakt linjer och dual purpose.
Min upplevelse har varit följande:
Snowlinjerna är lite mer som katter, egen vilja och inte aå mycket WTP.
Trevliga soffpotatisar o man uppskattar det, oftast ganska tråkiga mentalt, så det i avel är viktigare med utseendet än mentaliteten.
Jaktgolden(hane) hög i energi, men väldigt svår att komma åt och få till ett bra samarbete. Blev ganska stökigt, så han fick återgå ( fick honom aom omplacering) ganska skarp mot andra hundar.
I dagsläget har jag två DP(dual purpose)
Dessa skulle jag säga passar mig perfekt.
Underbara familjemedlemmar, kan ha med dem på jobb och de bara slappar i 8 timmar, sen fullt fokus på träning i olika former. Rallylydnad, lydnad, jaktapportering, nosework, viltspår mm. Mm. De är verkligen för mig helt perfekt.
Stabila mentalt, både mot hundar och människor.
Lagom mycket energi.
Inga problem att växla mellan full gas och totalt passivitet (apportering).
Sen ska man, oavsett ras vara ganska petig med att kolla upp uppfödare, MH/BPH, sjukdomar bakåt osv. Det går inte att alltid ta uppfödarna på orden.
Många ärftliga sjukdomar registreras ju inte såsen HD/ED/RD, inåtrullande ögonllock (mest showlinjer)
Allergier, epilepsi, mentala problem (utan MH/BPH). Avstått från skott är för mig absolut nej, speciellt som det går att se syskons MH/BPH och konstatera att det ligger i generna, samma sak med starka rädslor.
Det finns gått om goldenuppfödare, så man har råd att vara kräsen.
Även vårt grannland Danmark har fina linjer