Var har du sett det, på internet?
Låter inkorrekt faktiskt att majoriteten av dem skulle bo ute på natten, känner ingen som har haft jakthunden så och då känner jag folk som har eller har haft jämthund, norsk älghund (både grå och svart), svensk vit älghund, hälleforshund, öst- och västsibirisk lajka, norrbottenspets, finsk spets, karelsk björnhund och säkert någon mer som jag glömt. (Kan lite om jakt, dock ingen erfarenhet av andjakt som du vill hålla på med, i min familj samt de jaktlag jag gått med har man mest jagat älg, ibland skogsfågel och björn.)
En del av hundarna har varit i hundgård delar av dygnet men alla har kommit in på natten, möjligtvis var lajkorna ute någon gång på natten men de hade luckor in till huset så det var i sådana fall självvalt. Sen kan det bli extremt kallt på vintern ibland i norra delarna av landet och i de fallen är det direkt dumdristigt att ha hunden i hundgård i min mening. Utöver övriga argument. Det enklaste sådär generellt är att ta in hunden bara. Då blir det kanske också lätt så att man inte riktigt ser vitsen med att den ska vara ute nattetid övriga delen av året heller, det fyller ju ingen direkt avgörande funktion. Delar inte din bild där alltså.
Men så som min hundgård är utformad med stor rasthage och lucka in till tror det är 8 kvm rum längst bak i garaget med uppvärmd del och element som håller konstant 18 grader tror jag en älghund hade haft det bättre att bo där ute på natten och kunna gå ut och in och hunden (om jag hade bott i norra Sverige) hade ju inte suttit ute i hagen om det blev för kallt utan gått in i den uppvärmda delen. Men helt klart, jag säge inte att det är fel att ha hunden inne på natten, men jag förstår inte varför hunden skulle ha det sämre av att bo ute om det var en sådan ras som är gjord för det. Känns som vi lägger mänskliga känslor i hunden som den inte känner, hunden vet ju inte att trägolv är finare än hundhusets plastmatta . Men om den skulle visa sig vara för vaktig, skälla om nätterna etc, då är det ju en annan sak att ta in vovven. Jag tar in min mest för att barnen nog inte skulle gilla att hon sov ute i hundhuset på natten.
Jag känner inte heller någon som har eller har haft jaktspetsarna ute nattetid. Min farbror hade back in the day på åttiotalet, men han var helt ärligt en gräsligt dålig hundmänniska.
Jag vet att vissa förr (även där jag kommer ifrån) inte hade den bästa hundsynen (kanske vissa än idag), men jag ser det inte som att
hundgård natt = dålig djursyn
Snarare ser jag det som kärlek att en större jakthund, framavlad för tuff och lite ensam jakt, får bo ute om den vill och kunna gå ut och in som den vill på natten.
Däremot måste ju en sådan hund ha MINST en timmes riktig motionsträning och då enar jag riktig, och därtill ett bra tag för att stimulera hjärnan på det den kan.
Jag har folk i grannbyn som har sina sina jaktspetsar i hundgård, men vi snackar stora hundgårdar med uppvärmda hundhus och de har 2-4 hundar i hundgården dvs. ingen hund är ensam. Det har jag inga problem med.
TS har däremot en unghund ensam i hundgård en stor del av dagen och det är en helt annan sak.
Jag behövde ta med min 5-månadersvalp på jobbet inatt (mitt nattpass är 11 timmar) och jag hade dåligt samvete över det. Hundgård med uppvärmt hundhus, Trots att valpen hade sällskap av min vuxna hund och blev rastad var fjärde timme.
Ja, exakt sådana hundgårdar pratar jag om. Jag vet inte vissa spetsar tycker jag har uppfattats som ganska egna och inte bryr sig så mycket om sällskap av annan hund, men sannolikt så blir de ändå lugnare av det.
Du valde att ta med din 5 månadersvalp till jobbet, säkert jättesnällt, men jag tror inte hon hade lidit av att vara hemma själv (i hundgård så hon kan kissa och bajsa ute) om hon dessutom hade sällskap av annan hund.
Jag har faktiskt grunnat lite på det ni sagt och jag är lite förundrad, jag vet att vissa säger att de bara kör med positiv förstärkning, men då måste ni ju få hundar som är olydiga om ni aldrig visar att det är ägaren som bestämmer allt och du ska göra allt ägaren säger. Kanske inte när de är under 5 6 månader för då vill de ju göra allt "rätt", men sedan måste ju hunden tillrättavisas. En valp räcker ju att visa VAD den ska göra, inte vad den inte för göra. Hunden börjar ju testa gränser, är det ok om jag drar lite i kopplet, om jag inte går vidare när du kallar etc. Korrigerar ni inte hundarna då? Ni tycker ju inte ens att det är ok att ignorera alla sådana försök?
Om ni går fot, jag har bestämt att är vi i större samhällen är det alltid fot som gäller, om vovven då inte vill gå fot korrigerar ni inte då? Låter ni hunden bestämma det? Förstår ni vilka signaler ni skickar?
Om hunden skäller mot andra hundar förstår ni då inte att hunden tror att den måste skydda både sig själv och ev dig, och att den måste sättas på andra sidan och visas hur man gör rätt och att DU är ledaren?
Jag är och kommer vara av uppfattningen att hunden blint ska göra allt ägaren säger, ägaren är flockledaren och hunden är en flockmedlem, ingen familjemedlem på samma nivå. Hårt, men sant i mina ögon.