Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Jag säger inte att din hund skulle må dåligt av det du ger den, men jag är inte elak mot min hund bara för att hon aldrig får tigga i hemmet, får mat i portioner och inte kan påverka rast och godis etc, eller att hon inte får sova i sovrummet. Jag skulle aldrig fya ljud, men jag ger inte positiv förstärkning för att den piper, vilket det skulle vara om den fick godis, gos och runda varje gång hon pep. Hon får prata, men jag belönar inte gnäll, ylande och skall. Däremot om hon piper/gnyr av osäkerhet, rädsla eller dyl så tröstar vi ju eller leker bort det, och under träning och lek är det ju viktigt att ha koll på ljud för att få ett samspel. Och när vi tränar så har hon börjat tigga - sitter fint och gör små ljud rörelse, inte roffa, men tigga och där ser jag det som positivt för där ska ju det ligga krav på att göra någonting och när den tigger då så känns det som motivationen går upp.

Jag tror inte min hund hade lidit av att vara hos dig, men jag tror absolut INTE hon hade mått bättre.
Du har ju inte någon aning om varför hon piper eller gnyr eftersom du ignorerar bort det beteendet säger du. Hon får ju inte pipa gny så när tänker du hon ska våga göra det ens av osäkerhet eller rädsla? Hur ska hon förstå att hon får pipa och gny då men inte när hon är glad? Tror du att hon är lika intelligent som en vuxen människa som kan förstå skillnaden?

Gud vilken förlegad djursynd du har! Mina hundar har alltid fått kommunicera med mig vad de vill, både tigga och när de vill ha något eller sova osv. Att tigga förresten, innebär inte att hämta maten i min mun, det innebär bara att kommunicera att de vill ha maten, tex genom att sitta och titta. De är FAMJEMEDLEMMAR, inte verktyg. Till och med blindhundar som anses vara hjälpmedel snarare än sällskapshund blir bättre behandlade än vad ditt verktyg blir! Finns det inte ett dött verktyg du kan utföra jakten med istället för ett levande djur?
En stor del av hundars stress och osäkerhet kommer från att försöka förutse och kontrollera sin miljö. När du som ägare tar fullt ansvar för att alla behov (mat, rast, sömn, sällskap) tillgodoses på bestämda tider utan hundens initiativ, avlastar du hunden från detta ansvar. Detta leder ofta till en lugnare och tryggare hund. Jag säger inte att din hund skulle ha det dåligt, men jag tror att min hund har det bättre än många sällskaps och jakthundar med den rastning och aktevering hon får.

Du har ju inte någon aning om varför hon piper eller gnyr eftersom du ignorerar bort det beteendet säger du. Hon får ju inte pipa gny så när tänker du hon ska våga göra det ens av osäkerhet eller rädsla? Hur ska hon förstå att hon får pipa och gny då men inte när hon är glad? Tror du att hon är lika intelligent som en vuxen människa som kan förstå skillnaden?
Jag ignorerar inte alla ljud. Jag ignorerar konsekvent uppmärksamhetssökande ljud, alltså det gnäll och pip som kommer när hon försöker tigga mat, få sällskap eller skynda på en rast. Jag vet att det är ett kravbeteende eftersom det alltid sker i en specifik situation och samangang, t.ex. när jag äter eller sitter i soffan utan att uppmärksamma henne. Hon får ju pipa och gny när hon är glad, men jag belönar inte det om det inte är under träning, lek etc. Som när jag kommer hem då har jag nu tränat in att hon ska vara tyst i hundgården, men hon gillar ju inte min hemkomst mindre för det och det ser man ju på rörelserna och att hon tycker det är jobbigt att inte låta - men det är ju bara träning. Nästa steg är att träna in att hon ska sitta fint för att direkt få uppmärksamhet.
Och jo, hon gnyr om hon är rädd, märkte det i samhället när hon såg sopbilen...

Fast är inte vissa lite väl hårda nu? Att ignorera hunden för att den piper när den tigger mat är väl ändå inte elakt? 😅 Herregud, jag är så hård att jag säger åt mina att gå och lägga sig med.

Håller inte med om en hel del i hur hunden hålls. Men man behöver ju inte hacka på varenda liten grej heller. Att hunden skulle bli helt förstörd av att man väntar med att släppa ut den från hundgården någon minut extra tills den är tyst är ju inte heller djurplågeri 😅

Det är ju skillnad på känslan bakom olika ljud. Bara för att man inte vill ha pip i en situation så betyder det ju inte att det aldrig gäller, eller att hunden skulle bli kuvad av att inte få uppmärksamhet när den piper när man äter.

Jag tror dock att hunden gärna hade sovit i sovrummet på natten 😙 du kan inte ha en kompostgallerhage bredvid sängen?

En stor del av hundars stress och osäkerhet kommer från att försöka förutse och kontrollera sin miljö. När du som ägare tar fullt ansvar för att alla behov (mat, rast, sömn, sällskap) tillgodoses på bestämda tider utan hundens initiativ, avlastar du hunden från detta ansvar. Detta leder ofta till en lugnare och tryggare hund. Jag säger inte att din hund skulle ha det dåligt, men jag tror att min hund har det bättre än många sällskaps och jakthundar med den rastning och aktevering hon får.

Jag ignorerar inte alla ljud. Jag ignorerar konsekvent uppmärksamhetssökande ljud, alltså det gnäll och pip som kommer när hon försöker tigga mat, få sällskap eller skynda på en rast. Jag vet att det är ett kravbeteende eftersom det alltid sker i en specifik situation och samangang, t.ex. när jag äter eller sitter i soffan utan att uppmärksamma henne. Hon får ju pipa och gny när hon är glad, men jag belönar inte det om det inte är under träning, lek etc. Som när jag kommer hem då har jag nu tränat in att hon ska vara tyst i hundgården, men hon gillar ju inte min hemkomst mindre för det och det ser man ju på rörelserna och att hon tycker det är jobbigt att inte låta - men det är ju bara träning. Nästa steg är att träna in att hon ska sitta fint för att direkt få uppmärksamhet.
Och jo, hon gnyr om hon är rädd, märkte det i samhället när hon såg sopbilen...
Jag tror min husky skulle dö av ett liv hos dig.

En husky samarbetar med sin ägare.
En husky lyder inte blint.
En husky är självständig och behöver vara det för att trivas.
Det är inte "I am the Master and you are the slave" här.
Det är är Vi. Han och jag. Tillsammans.
Innan han kom in i bilden hade jag brukshundar som är mer människoberoende och där man mer pekar vad de ska göra så gör de. Nu med husky älskar jag deras självständighet och uppkäftighet. Han säger fuck you, håll käften, räcker finger och himlar med ögonen mot mig, men han får göra det. För vi samarbetar och han gör det han ska ändå. Han har egen vilja och den viljan väljer han att göra det jag vill att han ska göra, trots att han likväl kan strunta i det. Han lyder inte för att han måste, utan för att han vill, trots att han vet att han kommer undan med att strunta i det. Fri vilja när det är som bäst. Samarbete. Han får berätta precis hur han mår och vad han känner. När han är hungrig, vill ha godis, vill ha sällskap, vill gå ut, vill prata bara liksom. Han är ju ett liv, inte en maskin.

Samma gäller för rottweilern jag har, även om hon är en brukshund och inte är lika självständig och mer beroende av mig. Hon har exakt samma rättigheter. Varför i all sin dar inte liksom. Hon skulle också dö hos dig, stänga av sina känslor helt och bli emotionellt avtrubbad. Helt apatisk.

Och att lära en arbetande hund att det är man själv som styr aktivitet är ju rätt vanligt? Annars finns ju risken att hunden konstant vill leka/jobba och går upp i stress för att det alltid kan hända något om man tigger om det. Att man själv startar och stoppar aktivitet, på ett schysst sätt är ju väldigt viktigt för många hundar.

Fast är inte vissa lite väl hårda nu? Att ignorera hunden för att den piper när den tigger mat är väl ändå inte elakt? 😅 Herregud, jag är så hård att jag säger åt mina att gå och lägga sig med.

Håller inte med om en hel del i hur hunden hålls. Men man behöver ju inte hacka på varenda liten grej heller. Att hunden skulle bli helt förstörd av att man väntar med att släppa ut den från hundgården någon minut extra tills den är tyst är ju inte heller djurplågeri 😅

Det är ju skillnad på känslan bakom olika ljud. Bara för att man inte vill ha pip i en situation så betyder det ju inte att det aldrig gäller, eller att hunden skulle bli kuvad av att inte få uppmärksamhet när den piper när man äter.

Jag tror dock att hunden gärna hade sovit i sovrummet på natten 😙 du kan inte ha en kompostgallerhage bredvid sängen?
Jag tycker mer att det är de samlade inläggen i tråden som speglat svaren. Han vill att hunden ska vara typ knäpptyst, helt inte säga ett jota, inte vara valpig, vara foglig, han ska "igga" den ständigt så att han får som han vill osv. Mycket krav, mycket regler, mycket ensamtid och mycket lite social samvaro med människor och då ska hunden krävas att lyda perfekt.

Jag tycker mer att det är de samlade inläggen i tråden som speglat svaren. Han vill att hunden ska vara typ knäpptyst, helt inte säga ett jota, inte vara valpig, vara foglig, han ska "igga" den ständigt så att han får som han vill osv. Mycket krav, mycket regler, mycket ensamtid och mycket lite social samvaro med människor och då ska hunden krävas att lyda perfekt.

Ja alltså, jag håller inte med om helheten. Men det jag mest känner är största problemet är lång ensamtid, i övrigt har det väl inte beskrivits några hårda metoder? Sen har ju TS ändrat sig en del genom tråden också. Och det är ju bra.

Ja alltså, jag håller inte med om helheten. Men det jag mest känner är största problemet är lång ensamtid, i övrigt har det väl inte beskrivits några hårda metoder? Sen har ju TS ändrat sig en del genom tråden också. Och det är ju bra.
Men det är vad jag förstår en 6 månaders valp som är ensam större delen av tiden. Visst ska den tränas och så och att lära hunden att inte skälla är ju ok, men samtidigt, kan man verkligen förvänta sig några stordåd av en 6 månaders valp som är ensam nästan hela dygnet och aktiveras en timme per dag och resten av tiden hyschas och har hårda krav?

I min värld har en sådan hund i den åldern spring i benen och myror i hjärnan och det måste ut. Var kommer det ut i det här fallet?Var tillåts det? Var är det en tillåtande miljö? En 6 månaders labbe ska inte beskrivas som foglig liksom. Det tycker inte jag är sunt.

Som @Enya skriver så är hunden 6 månader, nu är jag en av dom som inte tror det finns någon hund men om vi utgår från att det skulle finnas är det i princip fortfarande en valp som ska spendera större delen av dygnet helt ensam.

Men det är vad jag förstår en 6 månaders valp som är ensam större delen av tiden. Visst ska den tränas och så och att lära hunden att inte skälla är ju ok, men samtidigt, kan man verkligen förvänta sig några stordåd av en 6 månaders valp som är ensam nästan hela dygnet och aktiveras en timme per dag och resten av tiden hyschas och har hårda krav?

I min värld har en sådan hund i den åldern spring i benen och myror i hjärnan och det måste ut. Var kommer det ut i det här fallet?Var tillåts det? Var är det en tillåtande miljö? En 6 månaders labbe ska inte beskrivas som foglig liksom. Det tycker inte jag är sunt.

Alltså hunden har om jag förstått det rätt blivit rätt tilltryckt i tidigare hem och börjar öppna sig mer och mer. Håller som sagt med om ordvalet, för lång ensamtid etc. Men jag tycker inte hunden blir en avstängd stackare av att man ignorerar uppmärksamhetspipande. Man får väl hoppas att ts öppnar sig för att låta hunden vara mer hund framåt.

Alltså hunden har om jag förstått det rätt blivit rätt tilltryckt i tidigare hem och börjar öppna sig mer och mer. Håller som sagt med om ordvalet, för lång ensamtid etc. Men jag tycker inte hunden blir en avstängd stackare av att man ignorerar uppmärksamhetspipande. Man får väl hoppas att ts öppnar sig för att låta hunden vara mer hund framåt.
Nej, ordvalet är inte topp kanske alltid, men det jag menar är att en hund, enligt mig, ska vara någorlunda följsam och säger husse att vi ska gå vidare, ja då ska vi gå vidare och det hjälper ej att protestera. Ensamheten, ja, jag kanske får se om hon får sova i sovrummet om ni tror det skulle hjälpa. Har satt kamera i hundgården om dagarna där hon är 6:30-16:30, där är en ggr som hon skäller ca kl. 14 (upprepas alla dagar), men annars verkar hon mest sova. Men tack för att du försvarade lite att min hund inte plågas för att hon inte får tigga uppmärksamhet och mat....

Men i grunden tycker jag en 6 månaders labbe kan ses som "foglig" (tråkigt ord "lättstyrd" kanske ej optimalt men bättre) när det kommer till att lyda, givetvis får den leka som en valp och prata när den vill, men man behöver inte belöna pratande....

Han hade ju planerat att göra lika med en typ 8 veckors- ja nåväl 10 veckors då.
Konstigt att jag hade den planen när jag denna sommaren som kommer har långsemester tre månader och skrev att vi inte skulle lämna hunden något de första fyra veckorna, och sedan ensamhetsträna mer o mer....

Har du läst detta på dog of Pegasus hemsida?
Svar: Nej

Trevlig helg gott folk

Jag har sett de flesta jämt- och gråhundar i norra Sverige bor även på natten i hundgård, men då får de lite mer social tid på dagen än vad jag kan ge och har ofta en kompis. Jag ser inget problem med att en gråhund bor i hundgård dygnet runt, bara den rastas ordentligt varje dag och får några timmar social tid. En labbe däremot tycker jag bör få som min, bara i hundgården under arbetsdagen och sedan inne i huset, men självklart behöver man inte ha dem i sovrummet - det tycker jag är direkt logiskt. På det du skriver: Tycker du att hunden måste sova i sovrummet? Eller kanske i sängen?

Känner du någon som äger gråhund eller jämthundar? Kan du jakt?
Var har du sett det, på internet?

Låter inkorrekt faktiskt att majoriteten av dem skulle bo ute på natten, känner ingen som har haft jakthunden så och då känner jag folk som har eller har haft jämthund, norsk älghund (både grå och svart), svensk vit älghund, hälleforshund, öst- och västsibirisk lajka, norrbottenspets, finsk spets, karelsk björnhund och säkert någon mer som jag glömt. (Kan lite om jakt, dock ingen erfarenhet av andjakt som du vill hålla på med, i min familj samt de jaktlag jag gått med har man mest jagat älg, ibland skogsfågel och björn.)

En del av hundarna har varit i hundgård delar av dygnet men alla har kommit in på natten, möjligtvis var lajkorna ute någon gång på natten men de hade luckor in till huset så det var i sådana fall självvalt. Sen kan det bli extremt kallt på vintern ibland i norra delarna av landet och i de fallen är det direkt dumdristigt att ha hunden i hundgård i min mening. Utöver övriga argument. Det enklaste sådär generellt är att ta in hunden bara. Då blir det kanske också lätt så att man inte riktigt ser vitsen med att den ska vara ute nattetid övriga delen av året heller, det fyller ju ingen direkt avgörande funktion. Delar inte din bild där alltså.

Senast ändrad:

Låter inkorrekt faktiskt att majoriteten av dem skulle bo ute på natten, känner ingen som har haft jakthunden så och då känner jag folk som har eller har haft jämthund, norsk älghund (både grå och svart), svensk vit älghund, hälleforshund, öst- och västsibirisk lajka, norrbottenspets, finsk spets, karelsk björnhund och säkert någon mer som jag glömt. (Kan lite om jakt, dock ingen erfarenhet av andjakt som du vill hålla på med, i min familj samt de jaktlag jag gått med har man mest jagat älg, ibland skogsfågel och björn.)

En del av hundarna har varit i hundgård delar av dygnet men alla har kommit in på natten, möjligtvis var lajkorna ute någon gång på natten men de hade luckor in till huset så det var i sådana fall självvalt. Sen kan det bli extremt kallt på vintern ibland i norra delarna av landet och i de fallen är det direkt dumdristigt att ha hunden i hundgård i min mening. Utöver övriga argument. Det enklaste sådär generellt är att ta in hunden bara. Då blir det kanske också lätt så att man inte riktigt ser vitsen med att den ska vara ute nattetid övriga delen av året heller, det fyller ju ingen direkt avgörande funktion. Delar inte din bild där alltså.
Jag känner inte heller någon som har eller har haft jaktspetsarna ute nattetid. Min farbror hade back in the day på åttiotalet, men han var helt ärligt en gräsligt dålig hundmänniska.

Jag känner inte heller någon som har eller har haft jaktspetsarna ute nattetid. Min farbror hade back in the day på åttiotalet, men han var helt ärligt en gräsligt dålig hundmänniska.
Jag har folk i grannbyn som har sina sina jaktspetsar i hundgård, men vi snackar stora hundgårdar med uppvärmda hundhus och de har 2-4 hundar i hundgården dvs. ingen hund är ensam. Det har jag inga problem med.

TS har däremot en unghund ensam i hundgård en stor del av dagen och det är en helt annan sak.

Jag behövde ta med min 5-månadersvalp på jobbet inatt (mitt nattpass är 11 timmar) och jag hade dåligt samvete över det. Hundgård med uppvärmt hundhus, Trots att valpen hade sällskap av min vuxna hund och blev rastad var fjärde timme.

Men så som min hundgård är utformad med stor rasthage och lucka in till tror det är 8 kvm rum längst bak i garaget med uppvärmd del och element som håller konstant 18 grader tror jag en älghund hade haft det bättre att bo där ute på natten och kunna gå ut och in och hunden (om jag hade bott i norra Sverige) hade ju inte suttit ute i hagen om det blev för kallt utan gått in i den uppvärmda delen. Men helt klart, jag säge inte att det är fel att ha hunden inne på natten, men jag förstår inte varför hunden skulle ha det sämre av att bo ute om det var en sådan ras som är gjord för det. Känns som vi lägger mänskliga känslor i hunden som den inte känner, hunden vet ju inte att trägolv är finare än hundhusets plastmatta . Men om den skulle visa sig vara för vaktig, skälla om nätterna etc, då är det ju en annan sak att ta in vovven. Jag tar in min mest för att barnen nog inte skulle gilla att hon sov ute i hundhuset på natten.

Jag vet att vissa förr (även där jag kommer ifrån) inte hade den bästa hundsynen (kanske vissa än idag), men jag ser det inte som att
hundgård natt = dålig djursyn
Snarare ser jag det som kärlek att en större jakthund, framavlad för tuff och lite ensam jakt, får bo ute om den vill och kunna gå ut och in som den vill på natten.
Däremot måste ju en sådan hund ha MINST en timmes riktig motionsträning och då enar jag riktig, och därtill ett bra tag för att stimulera hjärnan på det den kan.

Jag har folk i grannbyn som har sina sina jaktspetsar i hundgård, men vi snackar stora hundgårdar med uppvärmda hundhus och de har 2-4 hundar i hundgården dvs. ingen hund är ensam. Det har jag inga problem med.

TS har däremot en unghund ensam i hundgård en stor del av dagen och det är en helt annan sak.

Jag behövde ta med min 5-månadersvalp på jobbet inatt (mitt nattpass är 11 timmar) och jag hade dåligt samvete över det. Hundgård med uppvärmt hundhus, Trots att valpen hade sällskap av min vuxna hund och blev rastad var fjärde timme.
Ja, exakt sådana hundgårdar pratar jag om. Jag vet inte vissa spetsar tycker jag har uppfattats som ganska egna och inte bryr sig så mycket om sällskap av annan hund, men sannolikt så blir de ändå lugnare av det.

Du valde att ta med din 5 månadersvalp till jobbet, säkert jättesnällt, men jag tror inte hon hade lidit av att vara hemma själv (i hundgård så hon kan kissa och bajsa ute) om hon dessutom hade sällskap av annan hund.

Jag har faktiskt grunnat lite på det ni sagt och jag är lite förundrad, jag vet att vissa säger att de bara kör med positiv förstärkning, men då måste ni ju få hundar som är olydiga om ni aldrig visar att det är ägaren som bestämmer allt och du ska göra allt ägaren säger. Kanske inte när de är under 5 6 månader för då vill de ju göra allt "rätt", men sedan måste ju hunden tillrättavisas. En valp räcker ju att visa VAD den ska göra, inte vad den inte för göra. Hunden börjar ju testa gränser, är det ok om jag drar lite i kopplet, om jag inte går vidare när du kallar etc. Korrigerar ni inte hundarna då? Ni tycker ju inte ens att det är ok att ignorera alla sådana försök?

Om ni går fot, jag har bestämt att är vi i större samhällen är det alltid fot som gäller, om vovven då inte vill gå fot korrigerar ni inte då? Låter ni hunden bestämma det? Förstår ni vilka signaler ni skickar?
Om hunden skäller mot andra hundar förstår ni då inte att hunden tror att den måste skydda både sig själv och ev dig, och att den måste sättas på andra sidan och visas hur man gör rätt och att DU är ledaren?

Jag är och kommer vara av uppfattningen att hunden blint ska göra allt ägaren säger, ägaren är flockledaren och hunden är en flockmedlem, ingen familjemedlem på samma nivå. Hårt, men sant i mina ögon.

Att en hund sover inne och även i sovrummet handlar fortfarande om ett det är ett flockdjur, det du borde skaffa dig är en leksakshund som du kan plocka fram när du känner för det. Jag antar att du uppfostrar dina ungar på samma sätt, utfrysning och isolering när någon av dem inte uppför sig som du tycker den ska.

Jag vill inte ha mina hundar i sängen och det fick ex sluta med när vi blev sambos, men de har sina sovplatser i sovrummet och de väljer själva om de vill umgås eller inte när vi är inomhus. De väljer att ligga på golvet om vi är i ett rum utan bädd istället för att ligga ensamma. De följer mig både inne och ute om de får, vilket de sgs alltid får om jag inte måste lämna dem för jobbet.

Jag är och kommer vara av uppfattningen att hunden blint ska göra allt ägaren säger, ägaren är flockledaren och hunden är en flockmedlem, ingen familjemedlem på samma nivå. Hårt, men sant i mina ögon.
Om ägaren skall kunna vara flockledare för sin hund, så måste ju hunden få vara med sin flock.
Att avvisa hunden från flocken är också att ifrånsäga sig ledarskapet.

Det signalerar att hunden inte har någon flock och får klara sig bäst den kan.
Utan flock ingen flockledare.

Men så som min hundgård är utformad med stor rasthage och lucka in till tror det är 8 kvm rum längst bak i garaget med uppvärmd del och element som håller konstant 18 grader tror jag en älghund hade haft det bättre att bo där ute på natten och kunna gå ut och in och hunden (om jag hade bott i norra Sverige) hade ju inte suttit ute i hagen om det blev för kallt utan gått in i den uppvärmda delen. Men helt klart, jag säge inte att det är fel att ha hunden inne på natten, men jag förstår inte varför hunden skulle ha det sämre av att bo ute om det var en sådan ras som är gjord för det. Känns som vi lägger mänskliga känslor i hunden som den inte känner, hunden vet ju inte att trägolv är finare än hundhusets plastmatta . Men om den skulle visa sig vara för vaktig, skälla om nätterna etc, då är det ju en annan sak att ta in vovven. Jag tar in min mest för att barnen nog inte skulle gilla att hon sov ute i hundhuset på natten.
Hunden kan gå till den uppvärmda delen om den uppvärmda delen fungerar, personligen skulle jag aldrig förlita mig på att värmen garanterat fungerar ner mot -40 eller ens -30 på en area där jag inte märker hur kallt det blir eftersom jag sover någon helt annanstans. Kan man lösa det på ett smidigt vis och känner sig trygg med att inget någonsin går sönder och inga strömavbrott någonsin sker så behöver kylan inte vara ett problem, men det är ganska optimistiskt att tänka sig att majoriteten av jaktspetsar i norra Sverige skulle ha en hundgård i anslutning till ett garanterat uppvärmt garage eller motsvarande bostadsyta. Många har inte hundgård till att börja med och av de som har det så är många fristående en bit från huset med en liten koja. Många människor har inte ens ett uppvärmt garage utan ofta ett som står kallt i och med kostnaden det skulle bli på vintern. Så nej, jag tror fortfarande inte på att majoriteten av jaktspetsarna i norra Sverige bor ute i hundgården på natten. Allt omkring det låter som ett onödigt extrajobb, även om man så skulle skita i hur hunden upplever det rent socialt.

För fortfarande kvarstår förstås också problemet med det sociala som folk har dragit för dig säkert 100 gånger vid det här laget.

Poängen som många här försökt få fram är att hundar är ett socialt djur. Att neka ett socialt djur gemenskap kan vara negativt för dess välbefinnande. Det är fakta, ingen åsikt. Att du tycker det borde vara fint där ute själv ändrar inte hur det kan kännas för ett socialt djur som inte kan föra sin egen talan. Om du hade haft det upplägg som du beskriver men bara lagt till en lucka från garaget in till själva huset (om de sitter ihop) så att hunden kunde ta sig in från garaget till familjen och få social gemenskap genom att vara där i samma rum, inte nödvändigtvis i sängen men åtminstone i rummet, då tror jag att noll personer här hade varit bekymrade över hur din hund skulle spendera nätterna. Det var så lajkorna jag kände hade det och de hade det antagligen jättebra på det viset, för de kunde komma och gå som de ville.

Att totalt stänga ute ett socialt djur från gemenskap majoriteten av dygnets timmar däremot är något helt annat.

Nej, ordvalet är inte topp kanske alltid, men det jag menar är att en hund, enligt mig, ska vara någorlunda följsam och säger husse att vi ska gå vidare, ja då ska vi gå vidare och det hjälper ej att protestera. Ensamheten, ja, jag kanske får se om hon får sova i sovrummet om ni tror det skulle hjälpa. Har satt kamera i hundgården om dagarna där hon är 6:30-16:30, där är en ggr som hon skäller ca kl. 14 (upprepas alla dagar), men annars verkar hon mest sova. Men tack för att du försvarade lite att min hund inte plågas för att hon inte får tigga uppmärksamhet och mat....

Men i grunden tycker jag en 6 månaders labbe kan ses som "foglig" (tråkigt ord "lättstyrd" kanske ej optimalt men bättre) när det kommer till att lyda, givetvis får den leka som en valp och prata när den vill, men man behöver inte belöna pratande....

Ja, du använder lite förlegade ordval som klangar lite tråkigt. Sen om det är så du menar det eller inte kan ju inte vi svara på.

En jaktlabbe är ofta rätt förig ja. Men tänk också att valpen varit rätt nertryckt i skorna och det är inte riktigt normalt att vara "foglig" i den åldern. Det är bra om valpen tar för sig mer, både för hundens skulle men också i jakten. Att tryckta labbar inte vågar jaga självständigt är inte ovanligt. Och då har du större problem än om hunden tar för sig lite mer i vardagen.

Ja, att inte sova själv skulle nog göra rätt mycket positivt. Hunden är dels väldigt ung, men också utan hundsällskap och själv mycket på dagarna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?