Till skillnad från alla andra här tycker jag en timme träning absolut räcker till en arbetande hund dock har jag inte jakthundar utan border collies. Det under förutsättning att hunden får "jobba" flera dagar i veckan med det den ska göra. Vi pratar inte en timme rastning utan aktivt arbete då och så rastningar utöver det.
Dock funderar jag på hur din plan att lägga spår kommer fungera efter 17.00 nu mellan oktober och april? För mig så går jag ut och vallar med hundarna i dagsljus, att göra det efter 17 när det becksvart känns riskabelt både för mig, hundar och får i mörkret. Snart har man bara ljus några timmar om dagen.
Dels tänker jag hur mycket ork och motivation har man att gå ut i mörkret och lägga ett spår och sen gå det med hunden, det ska ju dessutom ligga ett tag? Dels är jag själv inte sugen att snubbla runt i mörkret efter en hund

.
Våra hundar har alternativa aktiviteter i form av agility, rallylydnad mm utöver vallningen som vi kan göra i inomhushall som är bekvämt. Dessa aktiviteter gör dem dock inte i närheten av så nöjda som att vara ute ett pass i fårhagen och göra det de är avlade för.
Ensamtid: Hundar är flockdjur, det du beskriver är så mycket ensamtid som riskerar att sätta sig negativt på hundens mentalitet. Om hunden ska vara i hundgård så bör du ha den ihop med dig resten av dygnet, även nattetid för en mentalt balanserad hund. Jag skulle inte stänga ute en hund från sovrummet som ligger så mycket i hundgård.
Vi har en hund som ligger i sin bädd i sovrummet och de andra två ligger ute i vardagsrummet tillsammans. Då är det här hundar som har mig eller husse närvarande större delen av dygnet då vi jobbar omlott.
Ärligt talat har du hundvakt vad ska hunden ute i hundgården att göra? Vi har tre hundar och antingen bor de med hundvakten eller så är de i vårt hus med hundvakt.
Det här låter som ett svepskäl för att kunna dra och lämna hunden ensam om nätterna? Inte ok!
Vill du ha lätt att ha hundvakt så kanske skaffa modellen mindre jakthund? Lättare att ta med den överallt också och bättre för barnen och lättare för dem att hjälpa till.
När hunden bor inomhus med dig om nätterna kommer du behöva se till att den har uppvärmt i sin bostad i hundgården också.
Du behöver lägga en alternativ plan (eller flera) om aktivering som stimulerar din hund både fysiskt och psykiskt så att den inte river ditt hem efter en understimulerad dag i hundgården. Ren motion räcker iallafall inte lång för mina border collies även om de uppskattar en sväng brevid cykeln så är de långt ifrån tillräckligt stimulerade av bara det.
Mitt bästa tips är egentligen att låna en vuxen hund ett tag och se om du faktiskt får till det du tänkt. Nån av dina jaktkompisar kanske kan låna ut sin eftersom du är drömhemmet?
Jag har tre hundar och mitt jobb är att se till att de får sina behov tillgodosedda i form av motion, stimulans och flockgemenskap. De får tre till fyra rastningar per dag, ibland brevid cykel. De tränas nästan varje dag men kan också ta det lugnt nån dag utan att riva huset då de är välbalanserade (har precis varit sjuk och åkte faktiskt ut en dag och ställde mig i fårhagen så de fått sitt så att säga och kan vila nån dag till).
Sen vill jag påpeka att det är dyrt med hund, en jakthund precis som border collies i riskzonen för skador i arbetet och den där försäkringen maxas snabbt ut om nåt händer. En stor hund äter dessutom en hel del och behöver kvalitativ mat särskilt när den är högaktiv och arbetande. Tänker också att du kanske behöver ta hjälp och betala nån för att utbilda din hund? Det är absolut värt pengarna att få hjälp av rutinerad person för att få en hund som duger i arbete. Jag vet inte hur det fungerar i jakten men jag vet många nybörjare som snålat in på instruktörs timmar i vallningen och fått problem längre fram och kanske till och med hundar som inte duger till nåt (vilket också kan bero på genetik). Så är det din första hund att träna i jakt skulle jag absolut betala för hjälp, alternativt köpa en äldre utbildad som du vet duger till det du vill ha den till. Sen beror det ju på om man har en riktigt duktig mentor, men problemet är hur vet du att den har bra sätt att utbilda hund?