Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Det blir en Wachtel till sommaren, har pratat med en uppfödare ikväll :)

Schemat vardagar blir:

Tillsyn kl. 6:30 - rastas 15 min, ge mat och lite klapp.

På eftermiddagen - cirka en timmes aktivering, springa med oss när vi cyklar om barnen är med, springa när jag kör rullskidor, eller en timmes promenad där jag gör lite spårövningar, blodspår, lydnad, inkallning, apportering, koppelgång etc

Vara med oss på eftermiddagen till kvällen förutsatt att vi är hemma.

22:00 - kort kissrunda innan läggdags.

Därutöver 2-3 ggr i veckan blir det långpromenad eller jaktträning, riktiga spår etc i några timmar. Samt åka med om vi ska till stan eller liknande.
Låter mer som att du ska skaffa en häst än en hund. Berättade du att den ska klara oavsett att vara ensam redan från valpstadiet större delen av dygnet mer eller mindre? Har du sagt allt som du har skrivit i tråden?

För så kort tid på morgonen, hundar behöver mer än "tillsyn" och kissa innan den blir lämnad en hel dag, som jag för övrigt inte tycker hunden ska bli alls. Det är dessutom en aktiv krävande ras, den kommer inte nöja sig med det livet.

Jo, den får vara med mig när jag grejar på gården, då går den med mig när jag håller på. Ge lite korta kommandon etc Framförallt de veckorna när jag ej har barnen.

Okej. Hur har du planerat att få hunden så lydig att den kan gå lös och strosa utan att sticka iväg? Sticka till skogs lär den göra så fort den får chansen, det gör jakthundar gärna när de inte får det de behöver. Med så lite tid som du har att lägga på hunden så lär varken relationen eller vardagshyfset bli särskilt bra. Så har du inget bra stängsel redan, investera i ett innan det flyttar in nån hund.

Jag har tre månaders semester denna sommaren, sedan när den är 5-6 månader får den klara arbetsdagen

Och om du får en individ som inte klarar det i såpass tidig ålder? Eller nånsin? Det kommer inte klaffa bara för att du bestämt det utan du får vara beredd att böja dig efter hundens behov. Man kan ju hoppas att hunden isåfall talar om att den mår skit där ute i hundgården så att åtminstone nån granne reagerar...

Jo tjena, om du ljög så att du nästan sprack kanske. Ska bli intressant att se om du återkommer med en till tråd senare då hunden - om den alls finns - oundvikligen är helt kaos. Men mest tror jag att det är trolleri trollera som pågår här. Att du ignorerar majoriteten av de som inte glatt hejar på dig talar sitt tydliga språk.

Okej. Hur har du planerat att få hunden så lydig att den kan gå lös och strosa utan att sticka iväg? Sticka till skogs lär den göra så fort den får chansen, det gör jakthundar gärna när de inte får det de behöver. Med så lite tid som du har att lägga på hunden så lär varken relationen eller vardagshyfset bli särskilt bra. Så har du inget bra stängsel redan, investera i ett innan det flyttar in nån hund.

Och om du får en individ som inte klarar det i såpass tidig ålder? Eller nånsin? Det kommer inte klaffa bara för att du bestämt det utan du får vara beredd att böja dig efter hundens behov. Man kan ju hoppas att hunden isåfall talar om att den mår skit där ute i hundgården så att åtminstone nån granne reagerar...

Jo tjena, om du ljög så att du nästan sprack kanske. Ska bli intressant att se om du återkommer med en till tråd senare då hunden - om den alls finns - oundvikligen är helt kaos. Men mest tror jag att det är trolleri trollera som pågår här. Att du ignorerar majoriteten av de som inte glatt hejar på dig talar sitt tydliga språk.

Har eltråd runt hela gården pga vildsvin.

Det bestämmer ju jag om den klarar.

Nej, jag sa att den ska vara i hundgård när jag jobbar och med mig på eftermiddagen och att den varje dag ska få minst en timmes aktiv träning, utöver att vara med oss. Jag ska faktiskt träna lydnad etc riktigt hårt, alltid vackertass innan mat etc, så jag håller inte med. Tror mest att de negativa kommentarerna kom för att man är ovan vid att någon anser att en hund skulle kunna bo ute även på natten.

Har eltråd runt hela gården pga vildsvin.

Det bestämmer ju jag om den klarar.

Nej, jag sa att den ska vara i hundgård när jag jobbar och med mig på eftermiddagen och att den varje dag ska få minst en timmes aktiv träning, utöver att vara med oss.
Men sluta nu, ärligt talat tror jag du trollar nu också faktiskt. Det här kan inte vara på riktigt.

Är det på riktigt så blir jag väldigt besviken på uppfödaren som säljer en sådan ras till en person som dig som uppenbart inte har erfarenhet/vilja nog för att ge den typen av hund ett bra liv. Om du har varit ärlig med uppfödaren om hur du tänkt ha den här hunden.

Igen, varför skaffar du inte en ras som passar din livsstil för? Och har hunden på dagis/hundvakt på dagarna? Liksom varför?

Men sluta nu, ärligt talat tror jag du trollar nu också faktiskt. Det här kan inte vara på riktigt.

Är det på riktigt så blir jag väldigt besviken på uppfödaren som säljer en sådan ras till en person som dig som uppenbart inte har erfarenhet/vilja nog för att ge den typen av hund ett bra liv.
Vad är det som man skulle anmärka på, jag säger att den ska få morgonrunda men vara i hundgården när jag jobbar 7-4. På eftermiddagen ska den minst få en timmes riktig jakthundsträning och sedan är den med familjen hela kvällen förutsatt att vi är hemma.

Vad är det som man skulle anmärka på, jag säger att den ska få morgonrunda men vara i hundgården när jag jobbar 7-4. På eftermiddagen ska den minst få en timmes riktig jakthundsträning och sedan är den med familjen hela kvällen.
Vet du vad det är för ras du nu tänker skaffa ens?

Det är så mycket att anmärka på så jag orkar inte, vadå "Det bestämmer jag" huruvida hunden klarar det ena eller det andra? Nej du bestämmer inte det, det är hunden som avgör om den klarar det eller inte, inte du.

Och igen, det är inte okej att lämna en valp ensam på det sättet du vill, det är ingen leksak du skaffar. Och speciellt den rasen kommer inte bli rolig som familjehund om du inte ger den tiden den behöver i träning och motion och aktivitet.

Och som sagt igen, skaffa en ras som passar din livsstil och lämna in hunden på dagis eller hos hundvakt på dagarna när du jobbar. Varför vill du ha en sådan krävande ras?

Det här är garanterat en trolltråd och jag har rapporterat. Att det hips vips är en valp förbokad och allt just när TS har fått tillräckligt många negativa reaktioner att götta sig åt... nej, det var droppen. Ingen kan väl på riktigt vara såhär, ursäkta franskan, totalt bombad.

Vad är det jag ändrat på? Kan du förklara?

Hunden ska få följande:

- Tillsyn varje morgon och gå ut i hundgården om den ej sovit där (vilket den antagligen kommer göra sällan)
- Rastning kl. 17 (antingen cykla med familjen i 30-60 min, eller när jag ej har barnen minst en timmes riktig träning)
- Kanska vila lite i rastgården om jag ev gör några ärende.
- Vara inne i huset under kvällen 3-4 timmar (om barnen är hemma så får den antagligen gos hela tiden, annars får den sitta med mig vid soffan, klappas etc)

Sedan ett par ggr i veckan får den långpass på 2-3 h st.
På helgerna kommer den vara mer med oss om vi åker iväg etc.

Jag tycker det är rimligt och ärligt och samma som jag sagt hela tiden.
Om barnen inte vill ut och cykla i regn och snö då?

Det här är garanterat en trolltråd och jag har rapporterat. Att det hips vips är en valp förbokad och allt just när TS har fått tillräckligt många negativa reaktioner att götta sig åt... nej, det var droppen. Ingen kan väl på riktigt vara såhär, ursäkta franskan, totalt bombad.
Jag finns på riktigt och har inte fått den bokad eller lagt handpenning, har pratat med en uppfödare som säger att han ska para ett par till våren och jag har sagt att jag är intresserad. Vadå bombad, det enda som skiljer sig lite från en ren innehund är att den ska vara själv i rastgården när jag jobbar. Sedan ska den ju vara med oss på kvällen. Jag har ringt runt till flera uppfödare under dagen /kvällen.

Jag finns på riktigt och har inte fått den bokad eller lagt handpenning, har pratat med en uppfödare som säger att han ska para ett par till våren och jag har sagt att jag är intresserad. Vadå bombad, det enda som skiljer sig lite från en ren innehund är att den ska vara själv i rastgården när jag jobbar. Sedan ska den ju vara med oss på kvällen. Jag har ringt runt till flera uppfödare under dagen /kvällen.
Var ärlig till uppfödaren med att den ska vara i rastgården själv från 5-6 månader.

Nej, då får de gå med mig och göra aktiviteter med hunden. 9 årligen kan ju vara hemma själv, men det är väll bra för barn att gå med mig när den tränas, de måste väll också vara utomhus precis som alla andra
Jag kan nästan lova dig att en 9 åring inte kommer ha någon större glädje av den typen av ras. Som sagt, det är en krävande ras och ännu mera krävande om du ska kunna ha den lös för den lär inte stanna för att du har en eltråd runt gården.

Det blir bara en väldig massa jobb med en antagligen väldigt frustrerad hund. Som sagt igen, skaffa en ras som passar din livsstil, och lämna inte hunden ensam större delen av dygnet oavsett ras.

Schemat vardagar blir:

Tillsyn kl. 6:30 - rastas 15 min, ge mat och lite klapp.

På eftermiddagen - cirka en timmes aktivering, springa med oss när vi cyklar om barnen är med, springa när jag kör rullskidor, eller en timmes promenad där jag gör lite spårövningar, blodspår, lydnad, inkallning, apportering, koppelgång etc

Vara med oss på eftermiddagen till kvällen förutsatt att vi är hemma.

22:00 - kort kissrunda innan läggdags.

Därutöver 2-3 ggr i veckan blir det långpromenad eller jaktträning, riktiga spår etc i några timmar. Samt åka med om vi ska till stan eller liknande.
Jag är också i hundköparetagen och det kan inte finnas en seriös uppfödare där du från ingenstans på en kväll kan tinga en ofödd valp 🙃

Ja, enligt lag ska de ha tillsyn två ggr om dagen om man har rastgård, det är det som står i lag. Sedan enligt JBV rekommendation ska de även få "social kontakt minst någon timmar om dagen". Exakt så står det i JBV allmänna råd. Men detta är minimalt och mitt upplägg blir ju betydligt mer än så. Den får social kontakt kort direkt på morgonen, under aktivitetstimmen när man kommer hem och sedan 3-4 timmar inne innan man lägger sig...

Det som gäller enligt lag är detta:

2 § Djur ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att
1. deras välfärd främjas,
2. de kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende), och
3. beteendestörningar förebyggs.

Sedan har JBV föreskrifter och allmänna råd som är myndighetens tolkning av lagen och som du säger kan ses som en miniminivå.

MEN.

Om du trots att du praktiserar Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd vad gäller kvadratmetrar och minutrar inte uppfyller vad lagen kräver, så är det olagligt. Det är full möjligt att dömas för brott mot djurskyddslagen även om man matematiskt uppfyller allmänna råd om exempelvis två tillsynstillfällen per dygn.

Hur man uppfyller det som står i lagen samtidigt som man lämnar en 5-månaders valp ensam utan hundkompisar i hundgård mellan 7-16 varje dag är för mig obegripligt. Då är det oväsentligt hur hårt du tränar vacker tass om kvällarna.

Kanske sitta i soffan om vi lägger en filt som den kan så sitta på så soffan inte blir smutsig.
Tog bara ett inlägg att citera men som visar samma sak som alla dina inlägg. Största problemet är inte upplägget i sig som kan funka med justeringar utan hur du verkar vilja ha ett redskap som du bara ställer undan när det inte används. Du vill placera den i hundgården så mycket som möjligt när den inte används men kan avsätta lite tid att klappa den ett par gånger om dagen. När den är inne ska du placera den i tv-rummet bredvid soffan. Kanske kan den få sitta i soffan om du lägger en filt där. Jisses!

Normalt sätt lever hundarna med människorna i familjen. Även om de inte nödvändigtvis är i precis hela huset eller får vara i säng och soffa så är de där människorna är, i kök, i vardagsrum, sovrum. Du verkar vilja att hunden inte ska märkas av alls förutom när den ska användas av dig. Är du rädd att soffan ska bli smutsig så skaffa inte hund.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka