Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Valpen ska sova i bostadshuset och i början bredvid sängen i 1x1 kompostnät (så man kan sätta klockan och gå ut en ggr på natten de första veckorna och kissa med den), funderar efter det som många skrivit här om den alltid ska sova inne i sovrummet. Det var faktiskt en sak jag inte visste var så viktig för deras tillhörighetskändsla.Var ska valpen sova?
Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?
Så ni på forumet tycker inte man kan låta en drygt 4 månaders hund vara ensam i hundgården i 4 h och en 6-7 månaders i 8-9 h?
Eller är det att det att det inte räcker med 25-20 min promenad inkl lite övningar på morgonen, minst en timme på dagen och en kissrunda på kvällen så som morgonen. På kvällen är hunden inne med oss.
Eller vad exakt är det ni stör er på? Att man ska invänta tystnad innan man går fram till hundgården? Att jag inte tycker hunden fritt får hoppa upp i soffan och jag inte är där och lagt fram en filt som den får komma och lägga sig på?
Vet inte varför jag sitter och skriver här egentligen.
Men alltså 80 min promenad är typ ingenting? Min äldre släktings chihuahuor får det! Fyra promenader på 20 min t.ex. Det är lite?!Jag vabbar idag, därav kan sitta här
Men om ni inte tycker det räcker att rasta hundar 80 min om dagen och att rena jakthundar inte kan vara själva hela arbetsdagen upp till 10 h så får jag nog hitta annat forum att vara på...
Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nuVarför vägrar du tanken om att lämna hunden till dagmatte istället för att chansa med en alldeles för snabb och ensam inskolning till hundgården?
Det är jättemånga som jobbar heltid som löser det så. Jag har som yngre haft vänner som varit dagmatte och hunden fått vara med dem hela/större delen av dagen och uppleva massa bra saker.
Då kan man gradvis börja ensamträna tex på helger, lite på eftermiddag/kväll där du kan vara inom hörhåll etc.
En av mina hundar var oerhört mycket känsligare än både vår andra hund och lite mer än sina kullsyskon som liten valp för att lämnas. Hon fick panik, slängde sig mot valpgallret och skrek när jag bara gick några meter bort. Med henne fick det ta lite tid. Uppfödaren hade varnat innan att linjen generellt kunde vara långsammare i utveckling och behöva mer tid för vissa saker. Fint. Jag backade lite och hon är en normal, självständig hund.
Tänk om du får en som inte tål ditt sätt med ensam träning så snabbt. Vad gör du då?
Återigen, enligt Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt så får hundvalpar under 4 månader endast lämnas helt ensamma kortare stunder. Korta stunder = ca 5 min.Jag fattar faktiskt inte någonting riktigt just nu. Jag har idag pratat med flera uppfödare och de bedömer att hunden lätt finner sig i att vara själv i uppemot 9 h, några tyckte att det var lite taskigt om jag ej hade två men inte big no no. Hunden ska ju vara med mig när jag är hemma vilket blir några timmar inne på kvällen, varje dag ska den få minst en timmes promenad alt springa, cykla el dylikt på em (med inslag av lydnad, sår och annat viktigt så hjärnan tröttas), utöver morgon och kvällskiss på ca 15-20 min vardera.
Jag har sagt att jag ska vara konstant med valpen i ca 3 v (med undantag för korta stunder när jag gör vid mig etc upp till 20-30 min). Sedan ska jag öka det stegvis, och göra längre avstånd mellan besöken så att den vid 4 månaders ålder klarar 4 h själv, sedan ska någon tills den är 6 månader titta till den på lunchen och därefter ska den klara till 17:00 vid 6-7 månaders ålder. Räknar att från jag haft den i knappt en månad får ensamheten mellan tillsynerna på förmiddagen gå upp med 30 min var vecka för att klara 4 h vid 4 månader. Detta gäller bara fm, em är den med oss i familjen och vid tillsynerna på förmiddagen kommer det alltid vara lugna besök och kontaktövning.
Men kan förstå att det upprör när jag först skrev att den kanske skulle bo ute på natten
Bara för att han inte vill att valpen/ hunden ska ha kul/ ha roligt/ må bra av någon annan person än han själv, han vill hellre ha hunden ” på väntan” ”ensam ” just för att hunden ska göra exakt som han vill och formas efter honom. Därför. Inte ovanligt bland höhö jägare med oempstisk läggning.Varför vägrar du tanken om att lämna hunden till dagmatte istället för att chansa med en alldeles för snabb och ensam inskolning till hundgården?
Ärligt talat kan det bli exakt så, att man får anpassa sig eller sälja hunden, om man är ganska tvär i sitt upplägg. Min sambo hade inte kunnat ha kvar sin ena jämte, om det inte vore för att jag kan ta henne dagtid minst halva dagarna varje vecka. Hon går helt enkelt inte att ha i hundgård.Jag ser hunden helt som en levande varelse, men man måste ju ge den en tydlig fostran.
Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?
Så vad gör du då om hunden ylar i 8 timmar? Tänker du att du går in när den kolapsar av utmattning? Vad ska hunden lära sig av det tänker du?Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Hon fick alltså panik. Inte bara lite jobbigt. Efter den gången det hände och jag insåg hur känslig hon var backade jag och det gick sedan bra.Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Stor risk att verkligheten blir en chock för dig, "Johan Svensson".Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Haha men vilken argumentationsteknikJag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Jag ska vara ärlig och säga att efter månad 7 har jag ingen plan B, för fram till månad 7 har jag hittat en lösning att en annan person kommer på lunchen och ger mat. Min plan är att träna in hundgården redan från v 8 och att den då är där ute hela förmiddagarna fram till lunch, men de första tre veckorna är jag där alltid, sedan ökar jag med med 5 minuter ensamhet per dag och belönar aldrig gnäll utan väntar på tysthet. Sedan får jag köra på med ensamheten oavsett, tyvärr, det är inte optimalt men de hundar vi haft i uppväxten 2 taxar och 2 gråhundar har det gått lugnt med, en av taxarna ylande lite i början men när vi bestämde oss för att igga det alltid och gå dit vid tystnad gick det fint. Vet att det ej är optimalt.
Jag tycker absolut att en 4-5 månaders valp kan lämnas 4 h och en 7 månaders kan lämnas 8 h. Ingen på forumet tycker det alltså? Eller de vågar klart inte skriva det......
Valpen ska sova i bostadshuset och i början bredvid sängen i 1x1 kompostnät (så man kan sätta klockan och gå ut en ggr på natten de första veckorna och kissa med den), funderar efter det som många skrivit här om den alltid ska sova inne i sovrummet. Det var faktiskt en sak jag inte visste var så viktig för deras tillhörighetskändsla.
Och sen är det ju inte 8 h heller, utan minst 9 h eftersom att du har körtid också. Och ibland gör ärenden, kör barnen etc.
Kul, jag skulle absolut inte ha hunden i sängen då min man är väldigt dammkänslig. 3 månader med gnällande på golvet och protester senare så flyttade hon upp så vi får sova. Hundar är individer med åsikter och mår de inte bra så får man som ägare lida.Jag kör bara på detta och anser att en hund får finna sig i det.
Så mindre aktivitet än min Bichon får normalt, då hon taggar med i stan flera gånger i veckan, följer med på fest, till stallet och regelbundet leker med andra hundar. Utöver långvandringar, joggingturer, nosework och rallylydnad. Hon får 1.5 h promenad om dagen och lite NW (kanske 15-20 min några gånger i veckan) nu när jag är gravid och mår jättedåligt. Och jag har dåligt samvete liksom, utöver att hon fortfarande hänger med till kontoret etc.Jag känner att jag måste logga in igen och göra ett inlägg. Jag har nu suttit och pratat med en uppfödare ganska länge, och han tycker mitt schema låter jättebra för en Wachtel som ska få jaga.
Såhär kommer det bli:
- Morgon: 10-15 minuter kort promenad.
- Eftermiddag: Cirka 1 timmes promenad med hunden (gärna lite aktivering under rundan t.ex. 5 min spår / leta godis etc, fungerar även att springa/cykla ibland.
- Eftermiddag/kväll: Oftast inne några timmar i huset.
- Kväll: En kort kissrunda 10-15 min (innan tillbaka i hundgården).
Därtill varje vecka 1-2 ggr långpass på 2-3 timmar när det ej är jakt, samt åka med familjen t.ex. till stan och handla el dylikt varje vecka när sådant görs. Hunden ska bo i hundgården även natten tyckte han var ok för jakthund, men det får vi se - jag lutar åt inne.