Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Var ska valpen sova?
Valpen ska sova i bostadshuset och i början bredvid sängen i 1x1 kompostnät (så man kan sätta klockan och gå ut en ggr på natten de första veckorna och kissa med den), funderar efter det som många skrivit här om den alltid ska sova inne i sovrummet. Det var faktiskt en sak jag inte visste var så viktig för deras tillhörighetskändsla.

• Gilla
Reactions: Sel
Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?

Nej du måste inte sluta arbeta.

Men om hunden mår dåligt av att lämnas ensam och du inte har någon fungerande lösning på problemet måste du omplacera hunden.

Att fortsätta lämna hunden lika länge och förvänta sig att den ska ”finna sig” är inte en fungerande lösning.

Så ni på forumet tycker inte man kan låta en drygt 4 månaders hund vara ensam i hundgården i 4 h och en 6-7 månaders i 8-9 h?
Eller är det att det att det inte räcker med 25-20 min promenad inkl lite övningar på morgonen, minst en timme på dagen och en kissrunda på kvällen så som morgonen. På kvällen är hunden inne med oss.

Eller vad exakt är det ni stör er på? Att man ska invänta tystnad innan man går fram till hundgården? Att jag inte tycker hunden fritt får hoppa upp i soffan och jag inte är där och lagt fram en filt som den får komma och lägga sig på?

Vet inte varför jag sitter och skriver här egentligen.

1. Nej det är absolut inte i närheten av okej att lämna så små valpar helt ensamma så länge.

2. Att du ens överväger det som står i citat får folk att helt tappa förtroendet för din förmåga att ta hand om hunden öht.

Fick lite magsår av att läsa den här tråden. Tror inte att TS kommer få några problem med att få köpa en valp för alla uppfödare är dessvärre inte särskilt måna om var deras valpar hamnar. Som uppfödare till en i grunden jakthundsras har jag fått förfrågningar där man vill erbjuda ett liv dylikt det som TS hund kommer ha och det har alltid blivit tvärnej från mig (mestadels pga min ras inte kommer må bra av att leva sitt liv spenderandes mestadels i hundgård) men jag vet att samma människor senare fått köpa av någon annan uppfödare.

Varför vägrar du tanken om att lämna hunden till dagmatte istället för att chansa med en alldeles för snabb och ensam inskolning till hundgården?
Det är jättemånga som jobbar heltid som löser det så. Jag har som yngre haft vänner som varit dagmatte och hunden fått vara med dem hela/större delen av dagen och uppleva massa bra saker.
Då kan man gradvis börja ensamträna tex på helger, lite på eftermiddag/kväll där du kan vara inom hörhåll etc.

En av mina hundar var oerhört mycket känsligare än både vår andra hund och lite mer än sina kullsyskon som liten valp för att lämnas. Hon fick panik, slängde sig mot valpgallret och skrek när jag bara gick några meter bort. Med henne fick det ta lite tid. Uppfödaren hade varnat innan att linjen generellt kunde vara långsammare i utveckling och behöva mer tid för vissa saker. Fint. Jag backade lite och hon är en normal, självständig hund.
Tänk om du får en som inte tål ditt sätt med ensam träning så snabbt. Vad gör du då?

Varför vägrar du tanken om att lämna hunden till dagmatte istället för att chansa med en alldeles för snabb och ensam inskolning till hundgården?
Det är jättemånga som jobbar heltid som löser det så. Jag har som yngre haft vänner som varit dagmatte och hunden fått vara med dem hela/större delen av dagen och uppleva massa bra saker.
Då kan man gradvis börja ensamträna tex på helger, lite på eftermiddag/kväll där du kan vara inom hörhåll etc.

En av mina hundar var oerhört mycket känsligare än både vår andra hund och lite mer än sina kullsyskon som liten valp för att lämnas. Hon fick panik, slängde sig mot valpgallret och skrek när jag bara gick några meter bort. Med henne fick det ta lite tid. Uppfödaren hade varnat innan att linjen generellt kunde vara långsammare i utveckling och behöva mer tid för vissa saker. Fint. Jag backade lite och hon är en normal, självständig hund.
Tänk om du får en som inte tål ditt sätt med ensam träning så snabbt. Vad gör du då?
Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu

Jag fattar faktiskt inte någonting riktigt just nu. Jag har idag pratat med flera uppfödare och de bedömer att hunden lätt finner sig i att vara själv i uppemot 9 h, några tyckte att det var lite taskigt om jag ej hade två men inte big no no. Hunden ska ju vara med mig när jag är hemma vilket blir några timmar inne på kvällen, varje dag ska den få minst en timmes promenad alt springa, cykla el dylikt på em (med inslag av lydnad, sår och annat viktigt så hjärnan tröttas), utöver morgon och kvällskiss på ca 15-20 min vardera.
Jag har sagt att jag ska vara konstant med valpen i ca 3 v (med undantag för korta stunder när jag gör vid mig etc upp till 20-30 min). Sedan ska jag öka det stegvis, och göra längre avstånd mellan besöken så att den vid 4 månaders ålder klarar 4 h själv, sedan ska någon tills den är 6 månader titta till den på lunchen och därefter ska den klara till 17:00 vid 6-7 månaders ålder. Räknar att från jag haft den i knappt en månad får ensamheten mellan tillsynerna på förmiddagen gå upp med 30 min var vecka för att klara 4 h vid 4 månader. Detta gäller bara fm, em är den med oss i familjen och vid tillsynerna på förmiddagen kommer det alltid vara lugna besök och kontaktövning.

Men kan förstå att det upprör när jag först skrev att den kanske skulle bo ute på natten
Återigen, enligt Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt så får hundvalpar under 4 månader endast lämnas helt ensamma kortare stunder. Korta stunder = ca 5 min.

Utifrån det kan du inte lämna en valp på 10, 11, 12 osv veckor 20-30 minuter och inte heller hunnit träna en 4 månaders valp att vara ensam 4 timmar!

Att ha en plan B är inte att ha någon som kommer på lunch från det att valpen är 4 månader. Planen gällande valpens dag när man är på jobbet bör vara att ha någon som tar hand om och är med valpen från att du börjar jobba tills valpen är mogen och vuxen att kunna vara själv, vilket jag skulle räkna med är först vid kanske 1 års ålder eller den tid det tar. Kanske kan valpen som 8-10 månader vara själv i 4 timmar om man tränar på ett bra sätt, men då behövs ju fortfarande passning resterande del av arbetsdag. Att bara komma förbi vid lunchen under valp och unghundenstiden är inte tillräckligt.

Bara för att han inte vill att valpen/ hunden ska ha kul/ ha roligt/ må bra av någon annan person än han själv, han vill hellre ha hunden ” på väntan” ”ensam ” just för att hunden ska göra exakt som han vill och formas efter honom. Därför. Inte ovanligt bland höhö jägare med oempstisk läggning.

Jag ser hunden helt som en levande varelse, men man måste ju ge den en tydlig fostran.

Så du menar att man ska sluta arbeta om det visar sig att hunden inte vill att jag jobbar borta 8-10 h om dagen, eller ska man anse att hunden får "anpassa" sig?
Ärligt talat kan det bli exakt så, att man får anpassa sig eller sälja hunden, om man är ganska tvär i sitt upplägg. Min sambo hade inte kunnat ha kvar sin ena jämte, om det inte vore för att jag kan ta henne dagtid minst halva dagarna varje vecka. Hon går helt enkelt inte att ha i hundgård.

Jag anser att om man är 100% konsekvent och lämnar och väntar in tysthet kommer den vara tyst, men man måste lära den att man kommer direkt vid tysthet. Sedan ska man givetvis försöka så länge det går att hålla sig bortom gränsen för yl och pip, men sista utvägen är att lämna och stå utanför och vänta in tysthet. En vän till mig fick göra så med en drever, och den fungerar fint i hundgård nu
Så vad gör du då om hunden ylar i 8 timmar? Tänker du att du går in när den kolapsar av utmattning? Vad ska hunden lära sig av det tänker du?

Hon fick alltså panik. Inte bara lite jobbigt. Efter den gången det hände och jag insåg hur känslig hon var backade jag och det gick sedan bra.
Hade jag fortsatt och utsätta henne för det och vänta på att hon gav upp skrikandet hade det blivit trauma.

Varför inte dagmatte? Du ökar ju chanserna för trygg hund.

:banghead:

Stor risk att verkligheten blir en chock för dig, "Johan Svensson".

Och om man ser till hur ensamtiden blir så är det därför jag i stort sett alltid haft 2 samtidigt.
När vi är borta har hundarna varann. De vilar ihop, har koll på gården och man kan se att de lekt iom att mattorna kan ha åkt iväg och blivit små korvar i hörnen. De är nära varann även när vi är hemma. De kan interagera med varann och få stimulation och samhörighet av det även om vi är borta.

Haha men vilken argumentationsteknik 🤣. Du anser att. Självförtroendet hos en vit medelålders man alltså. Åsikt väger med andra ord tyngre än både lagstiftning, fakta och mångårig erfarenhet. Hej Mini-Trump 😘

Jag ska vara ärlig och säga att efter månad 7 har jag ingen plan B, för fram till månad 7 har jag hittat en lösning att en annan person kommer på lunchen och ger mat. Min plan är att träna in hundgården redan från v 8 och att den då är där ute hela förmiddagarna fram till lunch, men de första tre veckorna är jag där alltid, sedan ökar jag med med 5 minuter ensamhet per dag och belönar aldrig gnäll utan väntar på tysthet. Sedan får jag köra på med ensamheten oavsett, tyvärr, det är inte optimalt men de hundar vi haft i uppväxten 2 taxar och 2 gråhundar har det gått lugnt med, en av taxarna ylande lite i början men när vi bestämde oss för att igga det alltid och gå dit vid tystnad gick det fint. Vet att det ej är optimalt.

Jag tycker absolut att en 4-5 månaders valp kan lämnas 4 h och en 7 månaders kan lämnas 8 h. Ingen på forumet tycker det alltså? Eller de vågar klart inte skriva det......

Första delen av planen är ju bra. Men 4 h själv vid 4 månaders ålder är LÅNG tid. Jag tycker det är rätt lång tid även om den hade haft sällskap av trygg äldre hund, men hade definitivt varit bättre.

Det är inte säkert hunden tystnar efter några minuter heller. 8 h vid 7 månader är väldigt länge. Och sen är det ju inte 8 h heller, utan minst 9 h eftersom att du har körtid också. Och ibland gör ärenden, kör barnen etc.

Det finns ingen i ditt jaktlag i närheten som vill låna ut någon lugn trygg vuxen dagtid som sällskap?

Varför inte hundvakt? Om du vill introducera hundgården så kan ju hundvakten lämna valpen där med något gottigt ben 2 h innan du kommer hem tex, och sen sakta utöka tiden.

Valpen ska sova i bostadshuset och i början bredvid sängen i 1x1 kompostnät (så man kan sätta klockan och gå ut en ggr på natten de första veckorna och kissa med den), funderar efter det som många skrivit här om den alltid ska sova inne i sovrummet. Det var faktiskt en sak jag inte visste var så viktig för deras tillhörighetskändsla.

Jag tror tyvärr att många i din närhet verkar ha en förlegad syn på hund, och du kan nog inte jämföra med vad du vuxit upp med. Man har idag en helt annan förståelse för hur hundar funkar och högre krav på deras livskvalitet.

Jag kör bara på detta och anser att en hund får finna sig i det.
Kul, jag skulle absolut inte ha hunden i sängen då min man är väldigt dammkänslig. 3 månader med gnällande på golvet och protester senare så flyttade hon upp så vi får sova. Hundar är individer med åsikter och mår de inte bra så får man som ägare lida.
Jag känner att jag måste logga in igen och göra ett inlägg. Jag har nu suttit och pratat med en uppfödare ganska länge, och han tycker mitt schema låter jättebra för en Wachtel som ska få jaga.

Såhär kommer det bli:

- Morgon: 10-15 minuter kort promenad.

- Eftermiddag: Cirka 1 timmes promenad med hunden (gärna lite aktivering under rundan t.ex. 5 min spår / leta godis etc, fungerar även att springa/cykla ibland.

- Eftermiddag/kväll: Oftast inne några timmar i huset.

- Kväll: En kort kissrunda 10-15 min (innan tillbaka i hundgården).

Därtill varje vecka 1-2 ggr långpass på 2-3 timmar när det ej är jakt, samt åka med familjen t.ex. till stan och handla el dylikt varje vecka när sådant görs. Hunden ska bo i hundgården även natten tyckte han var ok för jakthund, men det får vi se - jag lutar åt inne.
Så mindre aktivitet än min Bichon får normalt, då hon taggar med i stan flera gånger i veckan, följer med på fest, till stallet och regelbundet leker med andra hundar. Utöver långvandringar, joggingturer, nosework och rallylydnad. Hon får 1.5 h promenad om dagen och lite NW (kanske 15-20 min några gånger i veckan) nu när jag är gravid och mår jättedåligt. Och jag har dåligt samvete liksom, utöver att hon fortfarande hänger med till kontoret etc.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III