Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Det förekommer i allra högsta grad i Sverige också. Både hundgård och burhållning långt utöver vad som är lagligt.
Tycker också det är vanligt, och ändå lite samma där när jag tänker efter: just att de plockas fram och egentligen inte orkar, de blir uppenbart påverkade av att köra ett varv och sett många som liksom inte ens orkar stå stilla för att de är så trötta i kroppen.

Tycker inte nödvändigtvis att det är fel att ha sina hundar mestadels i hundgård (förutsatt att de inte är själva, rastas på annan plats osv) även om jag själv inte vill ha mina hundar så, vill ha alla i sängen 😆. Men detta med bristande engemang eller förståelse för hur djuret hund fungerar, och i synnerhet kraven på att de ska orka prestera och arbeta trots kassa förutsättningar tycker jag är grymt mot dem. Vem fan orkar springa och tänka samtidigt en hel dag i värme om man inte ens får vettig motionsträning spritt över året... Så har man djur som är avlade för att aldrig säga stopp.

Jag vete tusan men tycker ts inställning är rätt vanlig. Jag håller inte med, men jag håller inte heller alltid med dem som anser att hundar/djur får bete sig hur som helst. Vi har olika toleransnivå för olika saker.

Jag funderar på att köpa en jakthund då jag jagar mycket, men schemat i livet går ju inte alltid helt ihop.

Jag jobbar 7–16 och har barn varannan vecka (7 och 9 år). Bor helt på landet och jagar mycket på hösten och vintern (helgerna när jag ej har barnen). Jag har i många år funderat på att köpa en Wachtelhund och alla i jaktlaget tycker - JA, den hunden kommer få det bättre än de flesta, medan vissa som ej håller på med jakt inte tycker så.

På tomten finns en plats som kan bli början till en stor hundgård som lätt kan göras fint så den får 10 kvm innedel och 40 kvm utedel. Jag tänker att jag varje dag innan jobbet ska vara med den i ca 15–20 min, rasta kort, ge mat och lite kontakt. Men sedan kommer jag ju inte hem förrän kl. 16:30, eller 17:00 de veckor jag har barnen. De veckorna med barnen skulle hunden kanske få 30 min runda på eftermiddagen - t.ex. springa när vi cyklar, medan de veckorna jag ej har barnen skulle den ju få minst 1 timmes aktivitet med riktiga spårövningar etc. Och självklart får den vara inne med oss innan vi lägger oss så den får social kontakt. Pluss att jag en till två ggr i veckan kör långpass med den 2-3 h, alltså spåra i skogen, så den får känna jaktarbete även när det ej är jaktsässong.

Så, vad säger ni? Är det helt galet eller får den det bättre än många innehundar?

Nä, bara nä. Det låter som att du enbart vill ha hundarna till jakt men helst ha så lite att göra med den i övrigt och definitivt inte låta den vara en familjemedlem.

Jag känner folk som haft hundar till jakt och haft dem i hundgård dygnet runt. Men då har de haft 4-6 hundar. Dessutom har valpar, sjuka, skadade och äldre hundar bott inne. Om det hänt att de bara haft en hund har den bott inne i huset med familjen men varit i hundgården när familjen är iväg på jobb och skola.

Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.
Fast det tycker jag. Det syntes ändå en del förändring och reflektion i inläggen, jag tycker det är himla synd om någon kommer till forumet och eventuellt skulle kunna surfa runt och ta till sig en annan synvinkel jagas bort med rätt extrema anklagelser som att vara narcissist, grym, dålig människa och misogyn.
Känner mig själv rätt kass som inte rapporterade faktiskt, och som deltog.
Lek med tanken att det Inte rör sig om ett troll liksom.

Fast det tycker jag. Det syntes ändå en del förändring och reflektion i inläggen, jag tycker det är himla synd om någon kommer till forumet och eventuellt skulle kunna surfa runt och ta till sig en annan synvinkel jagas bort med rätt extrema anklagelser som att vara narcissist, grym, dålig människa och misogyn.
Men varför skulle någon så övertygad i sin tro överhuvudtaget göra ett inlägg på ett forum?
Jag tycker det var tydligt att det var ett troll jag :)

Var det inte ett troll så var det en rövhatt.

Oavsett behöver man ju inte bli så otroligt otrevlig. Att avskriva någon som ett troll är något annat än en del inlägg i tråden - som absolut var riktade mot TS som person och inte som om denne trollade.
Nej det var inte min mening men jag kan verkligen inte tro att en seriös människa går loss på det viset 🙈

Oavsett behöver man ju inte bli så otroligt otrevlig. Att avskriva någon som ett troll är något annat än en del inlägg i tråden - som absolut var riktade mot TS som person och inte som om denne trollade.
Nej det var inte min mening men jag kan verkligen inte tro att en seriös människa går loss på det viset 🙈

En tips är att läsa How dogs love Us, förstår man inte att hundar "bara är hundar och ska behandlas som det" så bör man läsa den. Fantastisk bok.

Vill en inte leva tillsammans med sitt djur ska en inte skaffa ett ensamt flockdjur.
Då får en skaffa en flock.
Om då djuret tyr sig till den flocken mer än dig är det du som gjort fel 🙂

Pratas mycket generellt att en inte ska förmänskliga djur men jag tycker nog oftare att de som säger det gör precis tvärtom.
De vägrar ge djuret sitt behov. Det den ursprungligen behövt hela tiden.

Vill en inte leva tillsammans med sitt djur ska en inte skaffa ett ensamt flockdjur.
Då får en skaffa en flock.
Om då djuret tyr sig till den flocken mer än dig är det du som gjort fel 🙂

Pratas mycket generellt att en inte ska förmänskliga djur men jag tycker nog oftare att de som säger det gör precis tvärtom.
De vägrar ge djuret sitt behov. Det den ursprungligen behövt hela tiden.
Vi har också haft en gemensam evolution - tamhundens naturliga livsmiljö är med oss och varandra. Per Jensen brukar citera en studie som visar hur duktiga människor generellt är på att läsa hundar. Det har funnits överlevnadsvärde för människor att kunna samarbeta med hundar

Vi har också haft en gemensam evolution - tamhundens naturliga livsmiljö är med oss och varandra. Per Jensen brukar citera en studie som visar hur duktiga människor generellt är på att läsa hundar. Det har funnits överlevnadsvärde för människor att kunna samarbeta med hundar

Ja det har du rätt i :)

Synd att du inte tog till dig råden i denna tråden.

Vi med jakthundar idag värnar om våra hundar, de behöver fysisk träning på en högre nivå och även mental sysselsättning regelbundet. Utifrån ditt upplägg kommer du stå med trasig unghund rätt fort…

Jag tänkte att jag skulle gå in och göra ett inlägg på denna sidan för att beskriva lite att den bilden som gavs här inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten, kanske den djurmoraliska i vissas ögon - ja - men inte alltid hur hunden kommer bli. Jag ställde samma fråga på flera FB sidor och fick helt andra svar, visserligen var det några som tyckte som ni på Bukefalos, men de flesta tyckte att en Wachtel enkelt kan vara själv 8-10 h från 6 7 månaders ålder och att det räcker med drygt en timmes riktig aktivering om dagen, förutsatt att den är med familjen på kvällen.

Strax efter att jag gjorde inlägget på denna sidan pratade jag med en från mitt jaktlag som i slutet av sommaren hade fått hem en jaktlabbe, MEN, pga att ett av barnen visade sig snabbt vara/blivit allergisk kunde de ej ha kvar den. Nu är hunden cirka 6 månader och han frågad mig om jag var intresserad av att testa ha den. Jag tänkte efter ett par veckor, egentligen var ju min tanke en hund som kunde användas som drivande hund, men sedan funderade jag - vad är det egentligen jag vill ha hunden till: Jo, eftersök av gris och apportering av änder för min andjakt är ju prio 1. Jag sa att jag kunde testa, bara testa, min hundgård var ju inte mycket mer som skulle göras med och jag kunde testa och se om den trivdes nu när de ändå inte kunde ha den. Det blev inte en vanlig modellhundgård utan jag satte upp ett högt staket på 120 kvm utanför den redan befintliga innerummet på 10 kvm i garaget och satte en hundlucka mellan och gjorde lite olika höjder och snickerier i utedelen.

Nu har den lugna krabaten varit här i drygt en vecka, och idag var första dagen som barnen kom hit sedan jag skaffade Sally. Och kan man vara mer nöjd? Jag har kört exakt det schemat som jag har beskrivit hela tiden** Hunden är i princip helt tyst och foglig, förra veckan var den lite skällig när jag kom hem, men jag ignorerade alla ljud och väntade att gå dit tills den var helt tyst och efter en vecka så fungerar det. Hunden hade redan ett mycket dämpat temperament och ligger lugnt inne på kvällen efter timmens träning.

**På morgonen har jag släppt ut den löst i hela trädgården när jag gör vid mig och har lagt ut ett blodspår kvällen innan som den får försöka sig på (gick bara i fredags och i morse när jag gjorde det tillräckligt tydligt och kort).... Sedan på em när jag kommer hem får den komma in i huset och någon gång på em blir det MINST en timmes aktivering och därefter får den vara i TV rummet (bara tv-rummet) och den får även sova i TV-rummet (den verkade lite förbryllad av det för den har sovit ute med tanke på allergin innan).

Jag var lite orolig hur den skulle bli med barnen men det fungerar fint märkte jag idag.

Så, jo, en hund kan hålla sig lugn trots nästan 10 h ensamhet på dagen, och den kan vara tyst i hundgården även som unghund. Kanske inte den hunden som blommar ut mest, men den har det fullt OK och vi i familjen får en lugn och foglig hund. Barnen glada.

Nu har jag bara en att jaktträna så den går fin fint för nästa säsong och kanske redan för eftersök av åtel på försommaren.

Det är möjligt att hunden blivit aningen dämpad av att den varit lite för mycket i hundgården för tidigt hos de tidigare ägarna med tanke på allergin med barnen (den har bott där på natten med), men den mår ju bra och är i vart fall lugn i alla lägen - än så länge.

Nu ska jag bara skriva in mig på några kurser med den och idag får den inte en lugn stund när barnen är här och gosar med den :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat