Jag kände en familj som hade gråhundar på 90-talet. De bodde i villa, jagade med dem och hundarna bodde inne hos dem och sov i deras sängar. Redan på den tiden alltså. Min man jagade, men utan hund, man han har varit död i 20 år så jag har ingen kontakt med någon som jagar längre. Han var sladdunge i en familj där hans tio år äldre bror också jagade och hade sin stövare kedjad i en hundkoja på gården. Intet ett sätt han tog med sig in i vårt förhållande dock, vi hade inte jakthundar. Våra hundar sov i sängen. Och ja, de hundar jag har i dag sover i sängen om de vill, huskyn blir lätt varm så det blir väl 5 minuter per kväll, men rottweilern sover där i stort sett hela nätterna. Och ja, jag tycker det är helt ok att ha hundar i sängen om man vill. Jag tycker OCKSÅ att det är helt ok att ha hunden på golvet i en korg bredvid och förbjuda sängen. Lite som att man faktiskt inte vill samsova med sina barn heller alla gånger. Inget av det är fel eller rätt, men att dumpa hunden i hundgård hela dagarna och sedan i eget rum på natten är fel. Såvida det inte är en husky i flock just-de fungerar annorlunda än en labbe som är uppfödd och avlad och anpassad efter oss människor. Vill du ha en självständig hund som klarar sig själv, skaffa två huskysar, inte hund av raser som är beroende av människor.
Jag tycker inte ditt sätt att ignorera hundens ljud är vettigt eftersom du verkar tycka att allt ljud och uppspelt beteende hunden gör är av ondo. Det är en valp, låt den få uttrycka sig. Genom att lära den sitta när du tar ut och när du släpper in lär du också den automatiskt att vare sig hoppa eller skälla, helt utan att lära bort hopp eller skällandet. Hoppar mina hundar på mig föser jag ner dem om jag inte vill att de gör det, utan något speciellt. Ibland är det ok att hoppa upp i mitt knä så då får de. Men ibland är det olämpligt att hoppa på mig, tex när jag tar på jackan, då föser jag ner dem bara och berömmer när de står på golvet igen. Att din hund skäller i hundgården är inget konstigt. Den är glad när du kommer. Att ignorera det beteendet är inget mer än att tysta glädjen för dig, bestraffa den. Det är inte att lära den vara tyst. Du har inte lärt den att tyst är positivt utan att du är negativ. Aktivera hunden, ignorera skällandet under tiden du hanterar hunden som vanligt och belöna tystnad så kommer hunden inte att förknippa dig med negativt och problemet försvinner av sig självt.