Bukefalos 28 år!

Jakthundsämne?

Camilla_H

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna en korsningsvalp där mamman är Laika/Jämthund och pappan är Hälleforsare.

Vårt intresse i att ha hund grundar sig i älgjakt och att ta med hunden ut på ridturer, samt i övrigt som sällskapshund. Detta i nämnd ordning.

Tror ni att korsningen skulle kunna bli bra som älghund? Alla tre raserna är ju jakthundar och bra såna när det gäller älg, men blir korsningen automatiskt bra?

Ska också säga att vi inte tidigare haft hund, min sambo hade när han var liten. Däremot pysslar vi ändå mycket med hundar, är hundvakt åt kompisar och har andra djur, häst och katt.

Vi hade egentligen ingen tanke på att skaffa hund nu, möjligen just en älghund i framtiden, men ibland är det just såna här tillfällen som blir bra. :)

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Som älghund lär den funka, men att ha den med på ridturer etc. kan jag nästan garantera att det inte kommer att gå...
 
Sv: Jakthundsämne?

Varför inte då?

Har idag en vallhund som brukar följa med ut (i koppel alltså).

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Att ha en jakthund med under ridturer, säger sig självt att det bara kan sluta på ett vis.

Får hunden upp vittring, så drar den efter det, vilket kanske inte är så smidigt när man rider...

Att jämföra en vallhund med en jakthund funkar inte, då de har helt olika egenskaper.
 
Sv: Jakthundsämne?

Men är det inte meningen att hunden ska lyssna på föraren? Och håller jag den i koppel kan den inte komma hur långt som helst, eller hur?

Kan man då inte heller promenera med sin jakthund menar du?

Min tanke är att det ger bra motion att följa med på ridturer i skog och mark.

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Visst kan man gå i koppel med sin jakthund. Mina är väldigt lydiga och lättsamma att promenera med, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att rida och hålla älghundarna i koppel samtidigt :crazy:

Om hunden gör ett rejält tvärryck efter en älg den känner lukten av, så lär det ju inte gå så bra..
 
Sv: Jakthundsämne?

Vallhunden jag ridit med är tokig på bilar och kan kasta sig rakt ut i vägen om man inte är uppmärksam, dessutom har den vid ett tillfälle kastat sig rakt ut i skogen när vi galopperade på en skogsväg. Båda dessa grejer har gått utmärkt, hunden har fått anpassa sig efter mig och hästen och det har faktiskt fungerat bättre med hästen än utan.

Sen hänger det nog mycket på hur väldresserad hästen är och vilket samarbete man har. Jag rider min på en hand och håller i hunden med den andra.

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Rid med en kopplad älghund då, så ser du ju själv om det funkar när den får vind på älg... :smirk:
 
Sv: Jakthundsämne?

Sorry, håller med Gnist till 100%. Tror aldrig att det kan funka, det går helt enkelt inte att jämföra en vallras med en jakthundsras som du gör. En vallhund ska vara ägaren till lags och är avlad för den typen av samarbete, en jakthund typ älghund är avlad för att göra ett självständigt jobb och äger ett stort mod och jaktlust. Skulle en vallhund uppföra sig som en älghund blev den inte långlivad... :cool:
 
Sv: Jakthundsämne?

Personligen tror jag inte det kommer gå lysande direkt.
Det är ofta tillräckligt med jobb att hålla koll på en jakthund
när man själv är på backen.
Visst finns det de som kan lyckas med att ha med sin jakthund lös eller kopplad under ridturen, men de är så få att jag inte skulle ha det som måttstock för vad som är normalt.

Min jycke (som springer med lös) roar sig stundtals med att ta en snabbis in i skogen för att stöta upp en hare eller fågel *mutter*, men kommer tillbaka fort.
En älghund jobbar ju på ett annat sätt, och kommer troligen inte tillbaka efter fem minuter med minen: Jag skrämde en hare, visst är jag duktig?

Även om den är kopplad tror jag att det blir betydligt mer jobb än nöje, och så förblir. Jag är tveksam som 17 till att få det att funka, särskilt om hunden ska användas aktivt till jakt också.
 
Sv: Jakthundsämne?

Som jakthund och sällskapshund har den mycket bra förutsättningar. Men sedan kommer vi till det andra och ska jag vara helt ärlig så låter det fruktansvärt farligt att rida och hålla en kopplad hund samtidigt. Det är inte vad som kallas säkerhet till häst.

Älghundar har ju liksom i sig att leta upp älgar och med två jämtar här hemma kan jag lugnt säga att när de får vind på älg blir det liv i luckan. Dresserade eller ej, de vill efter älgen. Vilket faktiskt är de rätta beteendet också och inget man kan banna dem för, i mitt tycke.

Tips :idea: En cykeltur med hunden ger också väldigt bra träning/motion.
 
Sv: Jakthundsämne?

Det låter i mina öron helt fel!.. koppel på hund samtidigt som man rider... låter livsfarligt.. dels för hunden om det skulle komma under hästen på någe vis, eller om ryttaren rycker till i hunden så kan det ju gå väldigt illa. Skulle aldrig falla mig in att ha hunden kopplad medan jag rider.. isåfall skulle jag ha en väldigt väldresserad hund (EJ jakt) som springer lös bredvid eller bakom eller nått...
Sen med valet av ras så håller jag 100% med Gnist, , Mia_R, Kanebulle och Morpan!
Ta som sagt en cykeltur med jycken istället :D
 
Sv: Jakthundsämne?

*kl*

Förstod att det skulle komma pekpinnar om detta... Cykla med hunden borde vara farligare för CYKELN har inget begrepp om att en annan levande varelse är med - det har hästen!

Det fungerar utmärkt att ha med hunden, både i trafik och i skogen. Vad är skillnaden mot att ha en handhäst? Eller tycker ni att det också är för farligt?

Sedan detta med att rida ut just med jakthund. Jag har vänner som har flera jakthundar och som kör spann med dem med skidor. Inga som helst problem - ingen av dem har någonsin dragit "till skogs" på eget bevåg!

Nåja, jag släpper detta nu - får iaf inte så många svar på min ursprungliga fråga utan bara pekpinnar om ridning med hund vilket ni inte ens har verkat prova på...

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Nåja, den här vallhunden uppför sig INTE som en väldresserad förlängning av sin ägare och kommer också att avlivas men ändå har det fungerat mycket bra att ha med på ridturer.

/Camilla
 
Sv: Jakthundsämne?

Jag lärde min hund att gå brevid hästen genom att jag red, och en kompis gick med hunden i koppel brevid. Sen efter några gånger så hade jag med honom själv, fast lös då förståss!
 
Sv: Jakthundsämne?

Vi kan ju bara säga hur vi tror att det kommer att funka och jag håller med de andra som svarat. Jag tror inte iden att rida med en älghund är särskilt lysande :crazy: men du gör ju som du vill så tror du att det komemr att funka så står det ju dig fritt att prova. Funkar det inte så vet du ju det sen....
Som jakthund så borde den nog funka bra och även som sällis :)
Sen håller jag med... vad är nöjet med att rida och ha med en kopplad hund? Varför inte rida först och sedan ta en promenad med hunden?
 
Sv: Jakthundsämne?

Även en vallhund kan vara ouppfostrad men den har ändå ett helt annat lynne än vad en älghund har. Jag har själv ridit med lös hund utan några som helst problem, men det har varit hund av vallhundsras och inte älghund. Spetsar är generellt betydligt tuffare i skallen än många andra raser, för den skull är de varken korkade eller omöjliga men det är bra mycket svårare att ha en sån lös än många andra hundar.
 
Sv: Jakthundsämne?

Jag tror det kan gå mycket bra, men vad gäller jakten är det ju viktigt att veta hur föräldrar och eventuella vuxna syskon presterar i skogen.

Min mamma motionerar jakthundarna (hamiltonstövare och jämthundar) genom att åka skidor med dem och det funkar hur bra som helst så visst borde det gå med ridning också. Skulle dock rekommendera midjekoppel och elastisk lina om du inte redan har det för lös ska du nog inte hoppas på att hunden kan vara.
 
Sv: Jakthundsämne?

*kl*

Cykla med hunden borde vara farligare för CYKELN har inget begrepp om att en annan levande varelse är med - det har hästen!
/Camilla

Men det är du själv som styr och kontrollerar cykeln, cykeln blir inte rädd och flyger åt sidan om nåt otäckt kommer i dess väg! :idea:
 
Sv: Jakthundsämne?

Flera stycken inklusive jag själv har redan upplyst om att den blandningen kommer att funka som älghund och även som sällskap (vilket alla normalt funtade hundar funkar som..), men de svaren kanske du inte såg?
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 669
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 661
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 037
Senast: AraSlei
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp