Jakträtt på samfälld mark?

tanten

Trådstartare
En hypotetisk men kul fråga.

där jag bor finns en hel del mark som är samfälld. Dvs vid laga skifte så bestämdes att viss mark skulle ägas gemensamt. Det kunde gälla vägar, diken, dytag, linsänken sandtag etc.

Ponera att någon som har jakträtt skjuter i sandtaget som är samfällt ägt. Gäller jakträtten även där tro?
 
En hypotetisk men kul fråga.

där jag bor finns en hel del mark som är samfälld. Dvs vid laga skifte så bestämdes att viss mark skulle ägas gemensamt. Det kunde gälla vägar, diken, dytag, linsänken sandtag etc.

Ponera att någon som har jakträtt skjuter i sandtaget som är samfällt ägt. Gäller jakträtten även där tro?
Om området inte ingår i något VVO e.dyl. lär det vara samfälligheten som disponerar jakträtten på den samfällda marken.

Rent praktiskt så ignorerar man ofta små områden som formellt fortfarande är bysamfällighet och agerar som om marken ingick i omgivande fastighet.
En bekant har t.ex. mark där man valde att behålla alla fägatorna oskiftade. Numera är det mesta skogsmark och ingen tänker tanken att det borde göras små korridorer av mark som hoppas över vid röjning och huggning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägnat senaste 24 timmarna åt att fundera, gråta, fundera mer, gråta ännu mer, förkasta, fundera ännu mer och förkasta ännu mer...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 851
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp