Jeep Cherokee, Audi Allroad eller Passat Alltrack

Morrhoppsan1

Trådstartare
Hej!
Har en Jeep Compass idag men ska nu byta dragbil och vill gärna ha input från någon som har/haft någon av ovanstående bilar till att dra häst med men också köra rent allmänt...
 
1. Allroad. (170hk 2.0d) För att Audi är audi. Hög komfort, testvinnande fyrhjulsdrift. Löjligt snål att köra till vardags och förvånansvärt jämlika ägandekostnader som till... (ca 2000kr i skatt per år, 0,55l milen)
2. Alltrack. (samma utf.) En budget Audi. Samma ram, mer eller mindre samma maskineri.
Lite högre db i kupén. Inte samma komfort. Dock mer utrustning för pengarna (typ automat, fjärrstyrd dieselvärmare etc.)
3. Cherokee. Tar sig fram överallt men dricker mer och kostar mer. Anser aldrig att det är värt det. Det enda positiva den har jämte de andra två är höjden, eftersom den, enligt mig, underlättar släpkörningen.
 
Jag har en Jeep Cherokee idag och funderar på att byta till en Audi faktiskt. Har varit väldigt nöjd med Jeepen, den är en fantastisk dragbil och har varit pålitlig och alltid tagit sig fram, men vill ha någonting lite mer komfortabelt och lite snålare då jag inte riktigt kör så mycket släp nuförtiden.
 
Vet inte om det är helt nya bilar du menar men vi hade i alla fall gamla Passat Alltrack 2012 som vi körde 15000mil med utan större problem. Mätt förbrukning blandad körning 0,7l/mil, med släp 1,0l/mil.
Pålitlig, smidig att köra (som en Golf), nackdel var relativt dålig ljudkomfort. Dragvikt 2ton.

Med Allroad menas A6 eller A4? Båda har bättre komfort. Audi har mekanisk konstant Torsen-fyrhjulsdrift jämfört med Alltrackens Haldex. A6 har ju även luft-fjädring (bättre komfort och nivåreglering), riktig motor (V6) och den vi hade var helt fantastisk att dra släp med och köra långt. Dagens A6 Allroad får dra 2,5ton medans vissa A4 Allroad bara får dra 1800kg.

Jeep Cherokee har vi bara haft en från -90 och misstänker att det inte är en sån gammal charmig Jeep-Volvo du syftar på så saknar input kring de nyare.

Fritt val hade varit nyaste A6 Allroad, de har även haft en förmånlig priskampanj på den nu det sista.

Med vänlig hälsning Thomas
 
Jag har haft en Cherokee, och det var den bästa dragbil jag nånsin haft! Helt outstanding, och jag gillade den i övrigt också. Bortsett från att den är rätt törstig, då....
 
Körde en jeep grand cherokee innan, väldigt bekväm att köra med och tog sig fram överallt året runt ^_^.
Drack mycket dock.
Men saknar den enormt :cry:, hittar jag en inte allt för gammal automater med disel så blir det en sån :p
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 219
Senast: Smurfoff
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Lutten
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 380
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp