Jensen Exmore Dressyr

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 355
D

diny

Någon som har eller vet mer om den?

Min dam har tappar närmare 100kg och börjar närma sig att köpa sadel (har dock kvar att tappa än så väntar tills dess innan sadelköp) . Skulle tro att min maxbudget blir 10. Hon är nu ca 112 grader men antar att hon breddar sig lite till och har ett kort sadelläge.

Har inga bra bilder men de här kanske kan ge en ledtråd även fast hon breddat sig mer sedan korten där det är bar mark togs.
tyradec07.jpg

Det här är nyare men syns inte så mkt
27-jan-2008-016.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jensen Exmore Dressyr

Diabolic_kitten har ju jensen exmoor hopp i alla fall, vet inte hur lika de är i passform osv men har för mig att hon är väldigt nöjd.

Det var hennes inlägg som fick mig att fundera på den. Hon skrev dock att det skilljde mellan modellerna på Jensen sadlarna om de passade raka eller mer svängda ryggar. Har mailat Jensen men tänkte höra andras erfarenheter oxå

Jag hade en sådan till min Connemara. Vill minnas att den var väldigt flexibel men att maran breddade sig ur den ändå. Men som "start" på byggandet tror jag det kanske går.

Den var mkt skön att rida i!

Står att de går att få till xxxvid och D_K häst har jag för mig att var runt 130-140 grader. Är din ännu bredare?

har suttit i Jensen sadlar.
Måste säga att det är otroligt obekväma!:o
Man glider omkring som en smörklick, det är ju inte riktigt läder.
har syntet sadel, en griffin, som inte är på långa vägar så läskig och hal att rida i. Min syntet att faktiskt skönare än min stubben.
Men skulle inte rekommendera Jensen...

Då har vi väldigt olika åsikter för jag tycker att Jensensadlarna'r i mycket bra läder och att man sitter mycket stadigt.

Jag var påväg att köpa en Jensen men ville gärna kunna testa innan.

Jag tycker det är väldigt bra sadlar. Och Exmooren är gjord i läder så vet inte vart Hotandspicy fått sin erfarenhet ifrån...

Jag var påväg att köpa en Jensen men ville gärna kunna testa innan.

Jag tycker det är väldigt bra sadlar. Och Exmooren är gjord i läder så vet inte vart Hotandspicy fått sin erfarenhet ifrån...

Det är ju syntetsadel men ett tunnt övedrag av läder:idea:

Jensen exmoor storhästmodellen passar riktigt raka ryggar. Är hästen något överbyggd kan man ha lite mjukare stoppning baktill så den passar en något överbyggd rygg, men hästen ska ju helst ha en rak rygg. Passar superbra på spikraka ryggar. En av få riktigt breda sadlar som faktiskt har plats för lite manke också.
Ponnymodellen är något mer böjd (finns väl upptill 16 eller 16,5")
Deras dyrare modeller har varierande passform beroende på vilken du menar. (framförallt pga att de finns med rundbossor också, Exmooren finns bara med kilbossor som standard, men orkar men vänta så kanske det också går att fixa...)

Min häst är 130 grader när han är i full kondition, nu är han väl ca 125 grader och jag tycker det är himla smidigt att bara kunna ändra den hur jag vill. Jag har storlek 8 på bommen (har för mig att bomstorlek 3 är normal, 5 är xw) på mina sadlar, egentligen har inte Jensen det som bomstorlek men allt går att fixa ;) Jag har ju en lite specialvariant (bilder finns på min hemsida) som är helt i läder förutom undersidan av sadeln som har sergepanel (tyg). Standard är att undersidan har sergepanel, den delen som är mot sadelgjordsstropparna är i syntet (likt Griffin/Wintec), sitsen är i kalvskinn eller liknande och kåpan också men där är lädret sytt på syntet.
Varianten jag har är väldigt mjuk och smidig (kostar ca 1500:- mer än standardvarianten, något längre levtid också), var rätt så stel i början men formar sig snabbt! Standardvarianten är lite stelare en längre tid jsut för att det är syntetmaterial också. Går ju inte att smörja det mjukt precis...

Jag är riktigt nöjd med min, det var riktigt skönt att få sadeln så snabbt (tog en vecka efter att jag beställde den) och dessutom bara kunna åka ner/skicka ner den när den behöver ändras.
Har ju en Jensen Brillant dressyr också och den är ju skönare att sitta i och man får bättre grepp i den (kalvskinn och buffel) men den är ju också mer än dubbelt så dyr. Men ska man ha en billig sadel kan jag varmt rekommendera Exmoorserien! Håller inte alls med Hotandspicy om att den är hal. Jag rider alltid i oskodda ridbyxor och tycker inte den är hal. Deras dyrare modeller ger ju bättre grepp men vill man sitta helt fast så räcker det att putsa sadeln lite så sitter man fast hela ridturen... Eller ha helskodda ridbyxor, då sitter man också helt still.
Har haft min i snart ett år och den ser fortfarande ny ut fast den är flitigt använd även i dåligt väder...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 961
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne... 2
Svar
22
· Visningar
4 966
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 165
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 001
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka