Bukefalos 28 år!

Jeopardy 905

Sv: Jeopardy 905

Jag har en vallack e Jeopardy. Helt underbart temprament. Inte så estetiskt snygg, ganska stort huvud, men fin i kroppen m långa ben, 170+. Han rör sig ganska bra, luftig trav och fin bärig gallop. Han har väldigt lätt för sig i hoppningen, inte den bäst tekniken alltid, men han hoppar allt.
 
Sv: Jeopardy 905

Jag har en två åring en nybliven valack, som vars mamma är travare.. men pappan är Jeopardy.. Han visar inga anlag till travare utan rör sig mer som ett rent halvblod.. hoppar med försiktighet.. på löshoppningen.. Dock blir han inte så stor som jag hoppats på, men blir ca 160, och är mycket lätt i typen. Han är en cool kille som är lätt att ha med sig till nya ställen.. men ändå lite busig..
 
Sv: Jeopardy 905

Har sett en fölis efter jeopardy, men han fick mammans färg, skäck ! Han var lite smått bråkig som alla hingstbebisar :P Men annars en jätte trevlig krabat..och mkt fin !
 
Sv: Jeopardy 905

Jag har inte sett ngn avkomma, men jag har sett honom, och mer långbent och lätt hingst tror jag aldrig jag sett.
Jag skulle gärna betäcka med honom, men funderar på om ungen skulle bli svårsåld, då inte så många känner till honom.

Han har väl på rätt få avkommor lämnat en del bra, skulle nog vilja säga att han är underskattad.

En gammal tråd men...
jag har jobbat och haft min häst hos stina Lilje så har träffat denna häst varje dag i några år..älskar honom!snällare goare hinst går inte att hitta! träffat mycke avkommor efter honom oxå. Väldigt varierande i storlek..dock känner man ingen många på öronen....då många har öron med spetsen "mot" varandra! Och som någe skrev att avkomman var lätt att ta med och så vidare.. de är Jeppe med kolungn och super snäll! :love: kan vekrligen rekomendera honom!

och nejde är ingen reklam.... har inget med den hästen att göra längre...
 
Sv: Jeopardy 905

Enligt en tråd på forumet "Hoppavel" har Jeopardy fått EVA och han har inte löst liscens i år.
 
Sv: Jeopardy 905

Haha ja det här var ju inte nyaste tråden direkt..
Men jag har iaf inne på min 2a Jeopardy-avkomma nu!! Har köpt båda från Karin som ett tag ägde Jeopardy.
Otroligt trevliga avkommor med superpsyke!
 
Sv: Jeopardy 905

Såg på ASVHs Faktablad att det är löst liscens Jeopardy i år 2008 och att han står på naturlig betäckning i Skåne.
 
Sv: Jeopardy 905

Synd att de löst licens så sent och att det inte gjorts någon reklam för honom. Kunde definitivt tänkt mig honom till ett av stona i år och letade info om honom tidigare, men då fanns det ju ingen licens löst för honom, så jag antog att han inte var i avel. Nu är det ju så dags, nu är stoet redan dräktigt med annan hingst.
 
Sv: Jeopardy 905

Jeopardy är testad NEGATIV för EVA, intyg finns hos Asvh.
 
Sv: Jeopardy 905

vill ngn veta vart han finns så kan ni pm mig för länk. Jag är inte ägaren och känner inte heller personen som äger honom.
 
Sv: Jeopardy 905

Jeopardy 905 står i älmhult utanför hörby 2008 samt 2009. Har precis hämtat hem mitt dräktiga sto därifrån, enormt bra psyke som jag erfar att han nedärver. (Delér stuteri)
 
Sv: Jeopardy 905

Är avkommorna i allmänhet sent utvecklade eftersom det är så få som visats på 3-års?
/U
 
Sv: Jeopardy 905

Och ännu en fråga. Pappa Edison känner jag igen namnet på men jag vet inget alls, någon som har lust att dela med sig av sina kunskaper?
U
 
Sv: Jeopardy 905

Är avkommorna i allmänhet sent utvecklade eftersom det är så få som visats på 3-års?
/U


Jag kan inte svara på om avkommorna överlag är sent utvecklade, men min Jeopardy-vallack är iaf det. Jag köpte honom som 6-åring, då var han riden i två år och tävlad 1,10. Idag är han 8 och vi ska till hösten debutera 1,20. Anledningen till att han är så sparsamt tagen är att han har växt ända till i vintras, men så helt plötsligt i våras så "trillade polleten ner" och han blev en helt annan häst. Han gick från att vara lite seg, långsam o allmänt tråkig till pigg, alert, mycket snabbare i sina långa ben o jädrans vilket humör han fick:D Men han är verkligen världens snällaste, han ställer alltid upp och reder ut allt när piloten klantar sig.:love:
Nu böjar jag tro att det kan bli något riktigt bra av honom.
Här är en bild när han löshoppar
DSCN0513.jpg


Jeopardy är helt klart en av mina favorithingstar, avkommorna får så otroligt bra temprament!
 
Sv: Jeopardy 905

Det verkar som alla är rikigt nöjda med sina avkommors temperament och hoppförmåga! (och det är ju inte tråkiga egenskaper)
Tackar för att du delade med dig av bilden på din fina häst.
/U
 
Sv: Jeopardy 905

Är avkommorna i allmänhet sent utvecklade eftersom det är så få som visats på 3-års?
/U

Tror att det kan bero på fler saker...
Kanske är jag ute och cyklar nu, men jag kan tänka mig att eftersom J aldrig riktigt slagit igenom i svensk avel och inte heller (mig veterligen) varit så vansinnigt dyr så blir det ofta varierande stomaterial som betäcks.
Och det kan i sin tur innebära att avkommorna inte visas, kanske för att det är ston med inte helt gröna papper.

Säger absolut inte att det bara är lågkvalitets-ston, men det kan ju
förklara vart avkommorna "tagit vägen".
Dessutom har han väl inte heller haft så stora mängder ston i Sverige, då blir det ju extra känsligt statisktiskt sett om en del av avkommorna inte ens är avlade för ytterligare visning/prestation.

Och om det, som någon hästägare säger, dessutom är så att de utvecklas sent så...

Många stirrar sig blinda på hingstarnas statistik, när det i själv verket handlar minst lika mycket om vad stoet/uppfödaren bidrar med...

Gäller inte bara Jeopardy, utan många av de "okända" hingstarna.
 
Sv: Jeopardy 905

För mig var det iaf så att när jag valde jeppe så gjorde jag det för att det är en hingst som jag har träffat och "vet" hur han fungerar i sitt temp och vad han går för. sedan är mitt sto i och för sig betäckt med honom innan så jag har lite att gå på, men man kan ju aldrig veta vad det blir utav det "nya" fölet.

kollade runt på många olika hästar på nätet och i kataloger denna gången, men när jag bara kan läsa mig till en massa och aldrig bilda min egen uppfattning om hingsten så blev det jeppe igen.

ibland känns det som att folk bara, som du säger, stirrar sig blinda på siffror och text och glömmer bort sitt sto som faktiskt bidrar med en massa med och ibland inte mer......"bara" för att man har en bra och dyr hingst i sina papper betyder inte det att en stjärna föds.....men ibland har man tur och träffar rätt ;)
 
Sv: Jeopardy 905

Det stämmer säkert, det var ungefär det som hände med Elfenspuk , under väldigt många år fick han inte så många ston och många av de avkommorna blev inte ens inridna så länge jag såg det (svårt att gissa hur gamla de var men tillräckligt med råge) och jag tror ingen av dem vare sig har visats eller tävlats. Vissa av dessa såg riktigt trevliga ut, möjligen lite små men ena moderstoet var inte av modell större heller. Inte lätt att samla poäng om avkommorna bara går och äter hö i hagen. Elfenspuk blev utrangerad och det verkar inte vara ovanligt för de hingstar som får få avkommor (med mycket blandade ston, säkert annorlunda om det är en uppfödare som har en bunke riktigt fina ston som ser till att avkommorna utbildas ordentligt)
/U
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 452
Senast: Badger
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 438
Senast: Buongusto
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
628
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 287
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp