Jobb där man inte behöver använda huvudet

Mitt tips är att kombinera flera jobb! Då får du omväxling och stimulans. Så har jag gjort nästan hela livet. Många jobb blir enformiga om man jobbar heltid, medan de flesta kan vara roliga och stimulerande tex två dagar i veckan! Personligen skulle jag gå under på ett kontorsjobb 9-17 fem dagar i veckan, oavsett hur stimulerande arbetsuppgifterna vore (ja jag har testat). Men kan jag jobba låt säga två dagar i veckan på kontor och sen göra ngt mer kreativt och kanske omväxlande övriga dagar så funkar det för mig!

Så är det ju tyvärr inom alla branscher där man är "egen". Det krävs mycket att ta sig fram och att utmärka sig i mängden! Konkurrensen är hård om jobbet och man kan aldrig "slappna av" utan måste vara ute och visa sig hela tiden. Har en känsla att frilanslivet inte skulle passa TS (men kan ha fel).

Ja. Min brors problem är att han inte inser sitt eget värde. Han menar att det finns inte en kotte där ute som skulle betala 20 000kr (då hade han typ gått +/- 0 räknat på timmar och så) för ett "one of a kind" bord gjort enligt köparens önskemål. Medan jag försöker berätta för honom att det finns folk som gladeligen skulle betala 100 000kr för detsamma.
Han är viking och säljer vikingapallar på deras marknader. Trots att de tar slut på några få timmar inser han varken att han är för billig (dock dyrast på marknaderna men kvalité kostar) eller att han är duktig. O_o:(

Men jag tror du har rätt. Ska man bli egen så krävs det väldigt mycket mer (bokföring mm, oro över kunder osv) och det tror jag inte TS vill. Då är inte detta yrket rätt för henne. Som anställd ligger lönen på 23-24' :down:

Nu kom jag på något jag skulle kunna tänka mig.

Finsnickare.

Men hur blir man det, finns det sådana jobb och får man något betalt?

Han vi köpte vår pardörr av hade mer önskemål om beställningar än han hann med, var typ ett halvårs väntetid innan vi fick våran dörr. Men krävs givetvis övning och talang för att bli duktig och nog snabb för att få lönsamhet, tror det är svårt att börja med det som äldre utan att ha hållit på med det på hobbybasis innan. Han hade lärling så det är en väg in.

Krävs rätt stora investeringar om man ska bli sin egen också, speciellt om man inte har lokal med passande klimat.

Det är bra betalt när man har mycket ansvar, dvs för gravsättningar etc. Om man mestadels räfsar och har grönyteskötsel är det inte sjukt bra betalt, i de stora städerna går man in på minimilön.

Och ang religion @Magiana så ska kyrkogårdar (begravningsplatser är eg rätt ord) vara religionsfria, alla får bli begravda där, men de flesta ställen är ganska dåliga på att upprätthålla det. Å andra sidan är de som jobbar med begravningsverksamhet sällan religiösa, men du kan ju få en präst sol chef.

Jag är uppväxt i "liten stad" och sökte ett sommarjobb som kyrkogårdsvaktmästare på vichan (ett par mil utanför den lilla staden) med vad jag kommer ihåg en lön motsvarande nästan 30' i månaden. Skoja iiinte! Det handlade om att räfsa löv och hålla fint. Det var ett sommarjobb. Jag fick inte jobbet dock :cool::p

Han menar att det finns inte en kotte där ute som skulle betala 20 000kr (då hade han typ gått +/- 0 räknat på timmar och så) för ett "one of a kind" bord gjort enligt köparens önskemål. Medan jag försöker berätta för honom att det finns folk som gladeligen skulle betala 100 000kr för detsamma.
Ja, jag har samma uppfattning - det finns människor som har oerhört mycket pengar att lägga på lyxkonsumtion. Den stora utmaningen ligger i att hitta just de kunderna och nå fram till dem...

Mitt tips är att kombinera flera jobb! Då får du omväxling och stimulans. Så har jag gjort nästan hela livet. Många jobb blir enformiga om man jobbar heltid, medan de flesta kan vara roliga och stimulerande tex två dagar i veckan! Personligen skulle jag gå under på ett kontorsjobb 9-17 fem dagar i veckan, oavsett hur stimulerande arbetsuppgifterna vore (ja jag har testat). Men kan jag jobba låt säga två dagar i veckan på kontor och sen göra ngt mer kreativt och kanske omväxlande övriga dagar så funkar det för mig!

Håller med! Har 3 jobb nu (+ plugg :p) där jag jobbar helger ibland på ena (har sagt upp mig dock så har inte så många pass kvar) sen ett där jag jobbar ibland ca 1 gång månaden bara för att det är bra att hålla kvar de kontakterna och sen mitt eget företag där jag jobbar typ jämt..

Jobb 1 skulle jag ALDRIG palla heltid på, alldeles för tråkigt och enformigt. Jobb 2 inte heller pga arbetstiderna (7-16, jag vill inte jobba så) mitt eget däremot kan jag jobba med jämt pga oftast bara roligt, äntligen börjar det bära sig så att jag kan leva på det :)

@Magiana Eftersom det är rätt individuellt vad man anser som enformigt och att använda huvudet, samt att olika yrken kräver väldigt skilda egenskaper, så tror jag det kan underlätta om du kunde svara på några frågor?
- Vad ser du som varierade/enformiga arbetsuppgifter? Några exempel?
- Vilka egenskaper har du som du kan och vill lyfta fram i ett jobb?
- Jobbar du hellre mer enskilt, eller vill du ha mycket kontakt och interaktioner med människor (tänker då främst att arbetsuppgifterna går ut på kundkontakt eller mycket nätverkande inom en grupp/ett företag, inte "normal" relation med kollegor med andra huvuduppgifter)?
- Av de jobb du haft, vad har du tyckt om och inte tyckt om med dem?

Alltså, jag har ju dagar som jag tycker är aptråkiga när jag bara sitter med bokföring och fakturering. Då lyssnar jag på bok samtidigt för att inte bli allt för less. Men för någon annan så kanske de uppgifterna är mycket mer tankekrävande och inte alls enformigt?

Jag är uppväxt i "liten stad" och sökte ett sommarjobb som kyrkogårdsvaktmästare på vichan (ett par mil utanför den lilla staden) med vad jag kommer ihåg en lön motsvarande nästan 30' i månaden. Skoja iiinte! Det handlade om att räfsa löv och hålla fint. Det var ett sommarjobb. Jag fick inte jobbet dock :cool::p
Den lönebilden kan jag i princip garantera inte är applicerbar nästan någonstans i landet numera. Jag jobbar på Sveriges tredje största kyrkogård och har ansvar för allt gravgrävande. Det kräver en del tänkande, planera och man får inte vara verken klen i kroppen eller klen i psyket (eller äckelmagad). Så det är inte ett jobb som "vilken idiot som helst" kan reda ut. Rent grönyteskötsel är mer kravlöst men också rätt pissig lön om man inte har värderfull erfarenhet/utbildning i bagaget.

Den lönebilden kan jag i princip garantera inte är applicerbar nästan någonstans i landet numera. Jag jobbar på Sveriges tredje största kyrkogård och har ansvar för allt gravgrävande. Det kräver en del tänkande, planera och man får inte vara verken klen i kroppen eller klen i psyket (eller äckelmagad). Så det är inte ett jobb som "vilken idiot som helst" kan reda ut. Rent grönyteskötsel är mer kravlöst men också rätt pissig lön om man inte har värderfull erfarenhet/utbildning i bagaget.
Har en i min närhet som har säsongsjobbat på kyrkogård, där lönen har legat närmre 20 än 30.

Kyrkogårdsvaktmästare är sjukt bra betalt. Men det beror väl på också hur man förhåller sig till kyrkogårdar
Fast man blir rätt lik-nöjd efter ett tag. :D

Jag har sommarjobbat på kyrkogård och haft en del extrajobb där så nog kan det vara omväxlande allt.

Sanerare är sjukt bra betalt, kravet är att man kan koppla bort hjärnan och bara köra på, det luktar ve och förbannelse ibland, är skitigt som f*n men oftast inte ett dugg fysiskt ansträngande. Renspolning av bassänger i reningsverk var ett toppjobb på botten, ingen ville göra det trots lönen men ett helt okej jobb som jag gjorde flera år (återkommande enveckasjobb varje år) så är man inte rädd för sånt finns massor med liknande.

Så gjorde jag också under min yrkesverksamma tid, företagen formligen slet i mig då jag inte bangade för nåt så jag blev nån sorts "företags-avbytare" som ena dagen körde truck, nästa stod vid en maskin, tredje dagen röjde förråd, fjärde dagen körde bil osv.osv. Lantbruksservicen var inte sämre, frisk luft, omväxlande jobb, smågalna bönder och helgalna kreatur, vad behöver man mer för krydda i livet liksom? :D

"Gå inte in till tjuren och vänd honom aldrig ryggen" "Och det säger du NU, det har jag ju gjort dagligen i en månads tid nu fast han kan inte stångas, han puttar bara lite på mig i baken. :p" (En av konversationerna mellan mig och en bonde som sen bara vände och gick.) :rofl:

Att gå och prata med en arbetsförmedlare är väl en bra start? Iom din sjukskrivning kanske arbetsträning kan vara aktuellt och ett sätt att prova på jobbet med.
Arbetsträning har aldrig nämts. Efter påsk ska jag upp på 75% och ytterligare en månad efter det är det nog 100% som gäller men jag måste fundera på om jag ska be om tjänstledigt för de sista 25% för att vinna lite tid och fundera på vad jag ska göra med mitt liv.

Köra lastbil?
Köra tåg?
Jag är dessvärre inte så intresserad av att köra fordon och tåg skulle jag inte våga köra heller. Det vette fan om jag får ens ifall jag är autistisk.

Lönen är kass om du inte blir din egen och kan göra dig ett namn.
Utbildning finns. Du läser då till möbelsnickare men vill du kunna göra dig ett namn så är det en lång utbildning.
(Min bror är möbelsnickare. Jag hoppas han en dag tar mod till sig och startar eget för han är enormt duktig. :love: Dock har han lite dålig tro på sig själv :down:)
Ja, då är det nog inget att hurra för. Jag kan bara tänka mig eget företagande på deltid, som en liten sidoinkomst, men vill inte vara helt beroende av det. Då lär man aldrig vara ledig. Och lång utbildning lönar sig knappast.

Ok men i nuläget går det inte, är det rätt uppfattat?
Du svarade att du inte kunde jobba natt pga störd sömn, det var det jag svarade på.

Antar att du inte kan jobba i vården heller pga arbetsuppgifterna och arbetstiderna? Det är inte välbetalt men 26 lax lär du kunna tjäna om du arbetar ob-pass.
Ja, i nuläget är det ingen hit. Jag får bita ihop lite för att ens orka snacka med mina grannar när jag möter dem.
Nattjobb övervägde jag inte ens som alternativ men kvällar och helger går ju bra.

Vårdjobb är uteslutet. Jag fixar det inte mentalt.

Har du jobbat mycket med trä tidigare i livet?
Njä... inte direkt. Men jag är händig. Nedanstående ask i valnötsträ och ben är inte många centimeter stor.
IMG_0180_mindre.webp

@Magiana Eftersom det är rätt individuellt vad man anser som enformigt och att använda huvudet, samt att olika yrken kräver väldigt skilda egenskaper, så tror jag det kan underlätta om du kunde svara på några frågor?
- Vad ser du som varierade/enformiga arbetsuppgifter? Några exempel?
- Vilka egenskaper har du som du kan och vill lyfta fram i ett jobb?
- Jobbar du hellre mer enskilt, eller vill du ha mycket kontakt och interaktioner med människor (tänker då främst att arbetsuppgifterna går ut på kundkontakt eller mycket nätverkande inom en grupp/ett företag, inte "normal" relation med kollegor med andra huvuduppgifter)?
- Av de jobb du haft, vad har du tyckt om och inte tyckt om med dem?

- Vad ser du som varierade/enformiga arbetsuppgifter? Några exempel? Att bara sitta vid datorn ser jag som enformigt, även om uppgifterna varierar mellan t.ex. kundsupport, dokumentredigering, uppdatering av hemsidan m.m. Varierat är det om man inte är på samma plats hela tiden, har både administrativa och praktiska uppgifter, kontakt med andra personer och ensamarbete.
- Vilka egenskaper har du som du kan och vill lyfta fram i ett jobb? Just nu inte en jäkla aning. Men noggrann är jag i alla fall. Logisk förmåga.
- Jobbar du hellre mer enskilt, eller vill du ha mycket kontakt och interaktioner med människor (tänker då främst att arbetsuppgifterna går ut på kundkontakt eller mycket nätverkande inom en grupp/ett företag, inte "normal" relation med kollegor med andra huvuduppgifter)? Viss kundkontakt kan vara ok.
- Av de jobb du haft, vad har du tyckt om och inte tyckt om med dem? Det suger rätt fett att inte ha tillräckligt med tid att genomföra en uppgift. Jag hatar det. Att ha stor frihet att lägga upp arbetet som jag vill uppskattar jag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
888
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 513
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka