Nästan alltid när någon lyfter tankar om att jobba deltid så kommer direkt varnande argument mot, som går ut på att man förlorar ekonomiskt vad gäller främst pension. Jag tycker ofta att det känns helt överdrivet och felriktat.
Det är som att det är själva deltidsarbetandet i sig som gör att man kommer hamna på ruinens brant när man pensionerar sig eller om man skulle bli sjukskriven.
Men det som i själva verket är viktigt är ju vilken lön man har att utgå från.
Exempelvis skulle jag med min lön på nästan 55 000 på 100% att ha en högre pension om jag jobbade 80% än en person som har 40 000 och jobbar 100%.
Ändå är det jag som fått förmaningar när jag velat arbeta deltid men jag har aldrig hört en person som har 40 000 i lön bli få samma bemötande om att den borde tänka på sin pension och skaffa sig ett jobb med högre lön.
Till ts: om möjligt, byt jobb och få upp din lön litegrann så kanske du tjäna in en del av det du förlorar på att arbeta deltid.
Jag tänker att de råden utgår från vad som är lättare eller svårare påverkningsbart, och framför allt i den situation som frågan gäller. Att välja hel- eller deltid är då ett val, dvs det man själv har en direkt påverkan på, medan att skaffa sig högre lön kan vara mycket svårare för många att "bara göra". Det kan kräva utbildning, kan flytt, att lämna en trygg eller trivsam arbetsplats för att chansa på ett nytt ställe. Och alla på en arbetsmarknad kommer aldrig att uppnå en "hög lön", då är den inte hög längre relativt sett.
Jag har nog aldrig hört någon rekommendera att man hellre bör stanna på en arbetsplats med lägre lön och jobba heltid än att jobba deltid på ett annat jobb med lägre lön, utifrån pensionsperspektivet. Men även på det nya jobbet med högre lön så uppstår situationen att heltid ger bättre pension än deltid, om det handlar om en längre tid.