Jobba hel- eller deltid

Bukefalos 30 år!

Nästan alltid när någon lyfter tankar om att jobba deltid så kommer direkt varnande argument mot, som går ut på att man förlorar ekonomiskt vad gäller främst pension. Jag tycker ofta att det känns helt överdrivet och felriktat.

Det är som att det är själva deltidsarbetandet i sig som gör att man kommer hamna på ruinens brant när man pensionerar sig eller om man skulle bli sjukskriven.

Men det som i själva verket är viktigt är ju vilken lön man har att utgå från.

Exempelvis skulle jag med min lön på nästan 55 000 på 100% att ha en högre pension om jag jobbade 80% än en person som har 40 000 och jobbar 100%.

Ändå är det jag som fått förmaningar när jag velat arbeta deltid men jag har aldrig hört en person som har 40 000 i lön bli få samma bemötande om att den borde tänka på sin pension och skaffa sig ett jobb med högre lön.

Till ts: om möjligt, byt jobb och få upp din lön litegrann så kanske du tjäna in en del av det du förlorar på att arbeta deltid.

Jag tänker att de råden utgår från vad som är lättare eller svårare påverkningsbart, och framför allt i den situation som frågan gäller. Att välja hel- eller deltid är då ett val, dvs det man själv har en direkt påverkan på, medan att skaffa sig högre lön kan vara mycket svårare för många att "bara göra". Det kan kräva utbildning, kan flytt, att lämna en trygg eller trivsam arbetsplats för att chansa på ett nytt ställe. Och alla på en arbetsmarknad kommer aldrig att uppnå en "hög lön", då är den inte hög längre relativt sett.

Jag har nog aldrig hört någon rekommendera att man hellre bör stanna på en arbetsplats med lägre lön och jobba heltid än att jobba deltid på ett annat jobb med lägre lön, utifrån pensionsperspektivet. Men även på det nya jobbet med högre lön så uppstår situationen att heltid ger bättre pension än deltid, om det handlar om en längre tid.

Ja det är lite blandade känslor. Asgött med långhelg, trist att inte kunna hitta på något ihop.

Nu ska jag bara få löne att fatta att jag vill ha en dag ledigt och inte två timmar kortare arbetsdag.

Förhoppningsvis så är du inte lika sliten efter dina arbetsdagar och kan hitta på något litet tillsammans då, även om det inte blir heldagsgrejer så kan kanske "kvaliteten" på umgänget öka 🙂

Jag jobbar 70%. Har inte jobbat heltid på många år, när jag försökt kraschar jag totalt. Senast var när jag läste utbildning och hade 5 veckor praktik på heltid, hade inget liv utöver det och det var knappt jag fungerade sista veckan på praktiken heller.
FK tycker jag ska jobba heltid och bli sjukskriven med jämna mellanrum men då varje sjukskrivning blivit värre och tar längre återhämtning för att komma tillbaka är det inte ett alternativ.

Nu har jag fått upp lönen så pass att jag heller inte behöver ta ut föräldrapenning två dagar i veckan för att täcka upp, min SGI är ändå högre än när barnen kom.

Det är så mycket värt för mig att ha ett fungerande liv, det är tufft som det är med småbarn :p.

Jag vill inte byta jobb. Jag trivs bra där jag är. Vet inte riktigt vad jag skulle kunna byta till heller, med högre lön än vad jag har idag. Visst, kommunen är inte kända för sina höga löner alla gånger. Men som sagt, jag trivs och det är viktigare än hög lön för mig.

Då är det egentligen värre att jag i många år jobbade med låg lön (18k innan skatt). Nu har jag dubblat lönen, så jag är ändå nöjd.

Jag förstår poängen, men som sagt är trivseln viktig för mig. Jag vet vad jag har men inte vad jag får om jag byter.
Absolut, det var ett förslag! Min poäng var mest att det inte är så svart eller vitt.

Jag har inte last traden, men ett perspektiv som ar vart att lyfta ar, kommer du verkligen jobba 80%?
I min typ av jobb (skrivbordsjobb i finans/juridik osv) sa blir det typiskt sa att den som jobbar deltid bara jobbar mer pa sina jobbdagar, och i princip jobbar 100% till 80% lon - ytterligare en falla att vara medveten om!

Jag tänker att de råden utgår från vad som är lättare eller svårare påverkningsbart, och framför allt i den situation som frågan gäller. Att välja hel- eller deltid är då ett val, dvs det man själv har en direkt påverkan på, medan att skaffa sig högre lön kan vara mycket svårare för många att "bara göra". Det kan kräva utbildning, kan flytt, att lämna en trygg eller trivsam arbetsplats för att chansa på ett nytt ställe. Och alla på en arbetsmarknad kommer aldrig att uppnå en "hög lön", då är den inte hög längre relativt sett.

Jag har nog aldrig hört någon rekommendera att man hellre bör stanna på en arbetsplats med lägre lön och jobba heltid än att jobba deltid på ett annat jobb med lägre lön, utifrån pensionsperspektivet. Men även på det nya jobbet med högre lön så uppstår situationen att heltid ger bättre pension än deltid, om det handlar om en längre tid.

Jag vet att ett nytt jobb med hög lön inte bara är att ”skaffa sig”. Det är ju något man gör på lång sikt men något som faktiskt är möjligt för många. Men det kräver ju lite intresse och strategi.

Och självklart kan man väga in olika parametrar men enligt min erfarenhet blir diskussionen ändå väldigt enahanda.

Jag har inte heller hört någon ställa upp de två alternativen mot varandra. Just eftersom det ena alternativet (satsa på att få ett jobb med högre lön och gå ner till deltid därifrån) sällan tas upp. Jag har nog faktiskt aldrig hört det nämnas när jag tänker efter.

Det sista du skriver, ja naturligtvis får du lägre pension om du jobbar deltid på nya jobbet än om du jobbat heltid, men det går ju inte att komma runt hur du än vänder dig. Ingen ag betalar samma lön för deltid som för heltid. Det är ju det som är ett jobb - du byter din tid mot pengar. Mindre tid, mindre pengar.

Men däremot får du högre pension om du jobbar deltid på nya jobbet än om du stannat på gamla jobbet och jobbat heltid. Det var väl det som var hela poängen med att skaffa nytt jobb i mitt exempel. Jobba mindre- få lika mycket (eller mer!) betalt.

Jag har inte last traden, men ett perspektiv som ar vart att lyfta ar, kommer du verkligen jobba 80%?
I min typ av jobb (skrivbordsjobb i finans/juridik osv) sa blir det typiskt sa att den som jobbar deltid bara jobbar mer pa sina jobbdagar, och i princip jobbar 100% till 80% lon - ytterligare en falla att vara medveten om!
Jag är väldigt bra på att släppa jobbet.
Har jobbat 80% sen årsskiftet och upplever inte att jag fått "jobba ikapp" mina saknade procent. Jag gör så mycket jag hinner på mina ordinarie timmar, sen går jag hem. Jag kollar inte mail hemma osv. Har också skrivbordsjobb, miljö.

Helt klart värt att tänka på! Speciellt nu när jag vill göra om min tjänst lite.

Jag är väldigt bra på att släppa jobbet.
Har jobbat 80% sen årsskiftet och upplever inte att jag fått "jobba ikapp" mina saknade procent. Jag gör så mycket jag hinner på mina ordinarie timmar, sen går jag hem. Jag kollar inte mail hemma osv. Har också skrivbordsjobb, miljö.

Helt klart värt att tänka på! Speciellt nu när jag vill göra om min tjänst lite.
Jag säger samma, ffa om man är ledig hela dagar (och inte jobbar 6 h/dag) har inte jag heller några problem alls med arbetsbelastningen och att koppla av :)

Nästan alltid när någon lyfter tankar om att jobba deltid så kommer direkt varnande argument mot, som går ut på att man förlorar ekonomiskt vad gäller främst pension. Jag tycker ofta att det känns helt överdrivet och felriktat.

Det är som att det är själva deltidsarbetandet i sig som gör att man kommer hamna på ruinens brant när man pensionerar sig eller om man skulle bli sjukskriven.

Men det som i själva verket är viktigt är ju vilken lön man har att utgå från.

Exempelvis skulle jag med min lön på nästan 55 000 på 100% att ha en högre pension om jag jobbade 80% än en person som har 40 000 och jobbar 100%.

Ändå är det jag som fått förmaningar när jag velat arbeta deltid men jag har aldrig hört en person som har 40 000 i lön bli få samma bemötande om att den borde tänka på sin pension och skaffa sig ett jobb med högre lön.

Till ts: om möjligt, byt jobb och få upp din lön litegrann så kanske du tjäna in en del av det du förlorar på att arbeta deltid.
Jag håller med dig i sak, men tänker att om man är två föräldrar till ett barn behöver man kompensera varandra oavsett lön. Det har varit jätteskönt att vi båda tjänar hyggligt och ungefär lika mycket, så vi har aldrig behövt diskutera just det eftersom vi delat lika på föräldraledighet etc. Sen tänker jag @sthu att jag fick ett råd när barnet började förskola att det är lika bra att jobba heltid för det kommer ändå vara vab hela tiden, nu var ju detta under pandemin, men jag vabade och jobbade ungefär lika mycket första året 😂

Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Jobba 80%. Och inte lämna barnet på dagis om fredagarna då.

För mig handlar mitt sparande inte så mycket om att "ha pengar på hög" som att jag skjuter upp en del av mina utgifter till senare i livet när jag kommer att ha mycket mindre inkomst, och en extra tusenlapp i månaden kommer att betyda mer än nu när jag har en större inkomst.

Visst kan det bli så att man dör innan dess men de flesta lever rätt många år efter pensionen, annars skulle inte medelåldern vara så hög som den är.
Alla tänker olika. Jag prioriterar livskvalité medan jag kan göra vad jag vill. Jag har ändå 29000 i pension innan skatt som min prognos ser ut nu.

I teorin hade jag gärna jobbat deltid men i verkligheten skulle det inte fungera. Att vara ensam hemma med två små barn är för mig väldigt mycket jobbigare än att jobba. Jag skulle inte få mindre att göra på jobbet. Dvs. det skulle bli jobbigare på både fritiden och jobbet om jag jobbade deltid och sen mindre lön på det.

Men vi har 37.5 h arbetsvecka som heltid vilket är ett stort +.

Jag vet att ett nytt jobb med hög lön inte bara är att ”skaffa sig”. Det är ju något man gör på lång sikt men något som faktiskt är möjligt för många. Men det kräver ju lite intresse och strategi.

Och självklart kan man väga in olika parametrar men enligt min erfarenhet blir diskussionen ändå väldigt enahanda.

Jag har inte heller hört någon ställa upp de två alternativen mot varandra. Just eftersom det ena alternativet (satsa på att få ett jobb med högre lön och gå ner till deltid därifrån) sällan tas upp. Jag har nog faktiskt aldrig hört det nämnas när jag tänker efter.

Det sista du skriver, ja naturligtvis får du lägre pension om du jobbar deltid på nya jobbet än om du jobbat heltid, men det går ju inte att komma runt hur du än vänder dig. Ingen ag betalar samma lön för deltid som för heltid. Det är ju det som är ett jobb - du byter din tid mot pengar. Mindre tid, mindre pengar.

Men däremot får du högre pension om du jobbar deltid på nya jobbet än om du stannat på gamla jobbet och jobbat heltid. Det var väl det som var hela poängen med att skaffa nytt jobb i mitt exempel. Jobba mindre- få lika mycket (eller mer!) betalt.

Jo, hade det varit så enkelt hade nog fler föreslagit det. Jag håller med dig såklart om det faktum att man får ut mer pengar på mindre arbetstid med högre lön, jag menar bara detta som svar på varför jag tror att det inte tas upp som ett naturligt alternativ lika ofta som det direkta val man står inför (välja mellan hel- och deltid). Det finns ju även andra saker man skulle kunna ta upp också, som att sänka sina levnadskostnader, som man inte heller alltid tar upp.

Alla tänker olika. Jag prioriterar livskvalité medan jag kan göra vad jag vill. Jag har ändå 29000 i pension innan skatt som min prognos ser ut nu.

Ja, inget är rätt eller fel, bara man gör sin egen prioritering. Jag tycker att jag har livskvalitet nu, och vill hellre kunna lägga pengar på aktiviteter och eventuella anpassningar som behövs för att jag ska kunna delta i aktiviteter, när jag blir gammal.

Jaha, nu är det dags igen.
Måste snart bestämma mig för om jag ska gå upp till heltid eller fortsätta vara ledig en dag i veckan.

Det har varit så skönt att vara ledig på fredagar. Jag har haft tid att umgås med familjen och energi att göra en massa saker.

Men lönen är ju betydligt lägre än heltid. Och pengar är ju trevligt att ha att röra sig med. Det är inte så jag står på bar backe direkt, men jag hade velat ha ett större sparkapital. Sjukskrivning och föräldraledighet har ätit upp det mesta jag hade och det fyller på dåligt..

Samtidigt värderar jag tiden med min familj högt. Den är faktiskt ovärderlig.

Sonen trivs på förskolan, så jag skulle inte ha några problem med att lämna en dag till där. Han är bara där 1-2 dagar i veckan som det ser ut nu.
Jag har bara vabbat en gång, vi så han verkar ha ett fenomenalt immunförsvar.

Jag måste inte bestämma mig nu. Ska lämna besked i juni så det är ju ett tag kvar. Men jag vill ändå vara ute i god tid, för verksamhetens skull.

Jaha, nu är det dags igen.
Måste snart bestämma mig för om jag ska gå upp till heltid eller fortsätta vara ledig en dag i veckan.

Det har varit så skönt att vara ledig på fredagar. Jag har haft tid att umgås med familjen och energi att göra en massa saker.

Men lönen är ju betydligt lägre än heltid. Och pengar är ju trevligt att ha att röra sig med. Det är inte så jag står på bar backe direkt, men jag hade velat ha ett större sparkapital. Sjukskrivning och föräldraledighet har ätit upp det mesta jag hade och det fyller på dåligt..

Samtidigt värderar jag tiden med min familj högt. Den är faktiskt ovärderlig.

Sonen trivs på förskolan, så jag skulle inte ha några problem med att lämna en dag till där. Han är bara där 1-2 dagar i veckan som det ser ut nu.
Jag har bara vabbat en gång, vi så han verkar ha ett fenomenalt immunförsvar.

Jag måste inte bestämma mig nu. Ska lämna besked i juni så det är ju ett tag kvar. Men jag vill ändå vara ute i god tid, för verksamhetens skull.
För mig är tid med familjen ovärderligt och om jag har ekonomiska förutsättningar hade jag valt att vara hemma den där extra dagen. Kan en medelväg vara att vara ledig varannan fredag? Dvs jobba 90%. Det gjorde jag under en längre period. Jag hade visserligen inga barn då, men den där lediga dagen varannan vecka gjorde mycket för välmåendet och orken, men var för mig så lite skillnad ekonomiskt mot heltid att det inte kändes som en uppoffring.

Jag har i hela under hela livet jobbat så lite som möjligt. Heltid är orimligt mycket, tycker jag.

Men det skaver för mig när en kvinna går ner i arbetstid för att få tid till familjen. Var är din man i det?

För mig har det aldrig handlat om familjen, utan om mig. Skapar ditt deltidsaebete ett mer bekvämt liv även för din man? För vem är du ledig en dag i veckan?

Jag har i hela under hela livet jobbat så lite som möjligt. Heltid är orimligt mycket, tycker jag.

Men det skaver för mig när en kvinna går ner i arbetstid för att få tid till familjen. Var är din man i det?

För mig har det aldrig handlat om familjen, utan om mig. Skapar ditt deltidsaebete ett mer bekvämt liv även för din man? För vem är du ledig en dag i veckan?
Han har ett sånt schema att han får mycket tid med familjen ändå. Han jobbar inte heltid.

Jag är ledig för att jag vill ha tid med min son. Det gör det varken mer eller mindre bekvämt för min man.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Drömmen om att få jobba hemma
  • Ej utnyttjad semester
  • Föräldrapenningstillägg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat