Jobba hel- eller deltid

Bukefalos 30 år!

Är osäker på om det du skriver verkligen stämmer… Jag har förvånansvärt många (högutbildade och i övrigt vettiga om det nu spelar någon roll) kompisar som helt missat spara föräldradagar till framtida planeringsdagar och lov. Och som absolut hade haft ekonomiska möjligheter att spara dagar om de bara tänkt till. Men det har förstås väldigt lite med tråden att göra :)
Alltså, det är ju väldigt tydligt hur många dagar man får från första början. Och varje gång man ansöker och tar ut så ser man hur många det är kvar. Det är liksom omöjligt att missa.

Sedan kanske de valt att förlänga semestern istället för att spara till höstlovet, eller tog ut allt när barnet var litet. Man måste faktiskt inte ta ut dagar på höstlovet eller studie/planeringsdagar etc, det finns inget sådant krav. Då finns fritids för de föräldrar som måste eller vill jobba istället.

Alltså, det är ju väldigt tydligt hur många dagar man får från första början. Och varje gång man ansöker och tar ut så ser man hur många det är kvar. Det är liksom omöjligt att missa.

Sedan kanske de valt att förlänga semestern istället för att spara till höstlovet, eller tog ut allt när barnet var litet. Man måste faktiskt inte ta ut dagar på höstlovet eller studie/planeringsdagar etc, det finns inget sådant krav. Då finns fritids för de föräldrar som måste eller vill jobba istället.
Absolut borde det vara tydligt, jag tycker också det varit det - men jag tror du har en övertro till hur planerande gemene man är. Personerna jag pratar om har nämligen uttryckt förvåning och besvikelse över att de inte sparat dagar i efterhand. Kanske svårt att förstå mängden planeringsdagar och lov innan man varit där? Eller så planerar och kalkylerar folk inte så mkt? Vad det beror på vet jag inte. Min erfarenhet hur som att många är oväntat dåliga på att ta framtiden i beaktande när man planera.

Absolut borde det vara tydligt, jag tycker också det varit det - men jag tror du har en övertro till hur planerande gemene man är. Personerna jag pratar om har nämligen uttryckt förvåning och besvikelse över att de inte sparat dagar i efterhand. Kanske svårt att förstå mängden planeringsdagar och lov innan man varit där? Eller så planerar och kalkylerar folk inte så mkt? Vad det beror på vet jag inte. Min erfarenhet hur som att många är oväntat dåliga på att ta framtiden i beaktande när man planera.
Efter att barnet fyllt 4 år får man ha 96 dagar sparat som max. Även det meddelar Försäkringskassan om i god tid. Jag är förvånad över din bekantskapskrets som du ändå menar är planerande? Jag har inte stött på några sådana kommentarer alls bland vänner och kollegor med (äldre) skolbarn.
480 FL-dagar totalt är ju otroligt generöst. När de är slut får man ta semester, flex eller nyttja fritids för lovdagar. Det är liksom inget att gnälla över eller ens bli besviken över.

Efter att barnet fyllt 4 år får man ha 96 dagar sparat som max. Även det meddelar Försäkringskassan om i god tid. Jag är förvånad över din bekantskapskrets som du ändå menar är planerande? Jag har inte stött på några sådana kommentarer alls bland vänner och kollegor med (äldre) skolbarn.
480 FL-dagar totalt är ju otroligt generöst. När de är slut får man ta semester, flex eller nyttja fritids för lovdagar. Det är liksom inget att gnälla över eller ens bli besviken över.
Jag har väl inte heller hävdat att det är något att gnälla över? Vad läser du? Skriver bara att jag upplever att många är dåliga på att planera och det tror jag verkligen inte bara gäller i min bekantskapskrets. Tycket man ser det i stort och smått i samhället i stort. I massor av olika situationer. Förstår inte hur du kan tro att alla har full koll på just planering av föräldraledighet och att alla planerar den på ett för dem optimalt sätt. De t tänker jag är att ha en övertro på sin omgivning 😀 Men det är inget problem för mig, vänder mig BARA mot ditt påstående om att alla är bra på att planera föräldraledighet.

Jag har väl inte heller hävdat att det är något att gnälla över? Vad läser du? Skriver bara att jag upplever att många är dåliga på att planera och det tror jag verkligen inte bara gäller i min bekantskapskrets. Tycket man ser det i stort och smått i samhället i stort. I massor av olika situationer. Förstår inte hur du kan tro att alla har full koll på just planering av föräldraledighet och att alla planerar den på ett för dem optimalt sätt. De t tänker jag är att ha en övertro på sin omgivning 😀 Men det är inget problem för mig, vänder mig BARA mot ditt påstående om att alla är bra på att planera föräldraledighet.
Dina vänner hade uttryckt förvåning och besvikelse över att dagarna var slut skrev du.

Och jag har aldrig någonsin hört någon uttrycka samma, bland de som har barn i skolålder och upp till 12 år alltså när dagarna faktiskt är slut eller inte får användas mer. Så ja, jag är förvånad över det.

Håller med. Jag tycker det är väldigt tydligt, men när man är mitt i det och med första barnet har man verkligen ingen koll alls på vad man behöver om ett år eller 5 år. Man vet inte heller hur man känner när man planerar i förväg. Jag hade en plan, men när barnet nu är fött och man lärt känna den tyckte jag liksom inte att det var en så himla bra plan och att jag borde använt mina dagar på ett annat sätt, så jag kan förstå att man kan uttrycka en viss besvikelse eller förvåning i efterhand. Det är verkligen inte så att alla förstår att man kan behöva dagar vid ett senare tillfälle heller.

Nä men precis. Jag vill vara med så mycket som möjligt.
Ta idag till exempel. Jag åkte till jobbet innan sonen vaknade, kom hem vid kvart över fyra och år middag ihop. Sen lite lek och mys en timme, efter det ville han sova. Då var klockan ungefär 18.

Så ser nästan alla mina jobbdagar ut. Jag får ungefär två timmar med sonen.

Nu jag jag nog bestämt mig för att jobba 80% ett år till. Kanske deltid ända tills han börjar förskoleklass.
Jag har funderat mycket på pension, SGI och inkomst. Men idag kände jag att nej, allt sånt är sekundärt ändå. Sonen är nummer ett i alla lägen, jag vill ha mer tid med honom.
Bra beslut!

Det är värt att tänka på att arbetsgivaren har rätt att neka semester så inte säkert att de godkänner ett sånt upplägg. Och av den orsaken hade jag nog tagit ut semestern i klump i direkt anslutning till föräldraledigheten och sen i så fall tagit föräldraledigt 2-3 dagar i veckan som de inte kan neka/flytta på (om man söker om det i tid). Jag tog ut mina semesterdagar första tiden efter bebis var född så vi slapp ta dubbeldagar och kunde vara hemma tillsammans ett par månader utan att oroa oss för ekonomin.

Tack, bra att veta. Får ta den dialogen med chefen lite närmare.
Ska kika igen på planen jag och min man gjorde upp tidigare.

Det blir ju knappast fullt antal semesterdagar. Jag fick dispens att spara 20 dagar så jag hade gott om dagar att ta ut sen när min man var föräldraledig.
Nej, inte fullt antal, det får inte jag, minns inte hur många. Så blir lite färre än jag först skrev.

Jag ville bara belysa att det finns ett liv efter föräldraledigheten som kan vara bra att ha i tankarna så man inte blir överraskad sen.
Och det tycker jag är bra.

Jag tror det beror på att FK gällande det här är typ det otydligaste som finns.

Håller med. Jag tycker det är väldigt tydligt, men när man är mitt i det och med första barnet har man verkligen ingen koll alls på vad man behöver om ett år eller 5 år. Man vet inte heller hur man känner när man planerar i förväg. Jag hade en plan, men när barnet nu är fött och man lärt känna den tyckte jag liksom inte att det var en så himla bra plan och att jag borde använt mina dagar på ett annat sätt, så jag kan förstå att man kan uttrycka en viss besvikelse eller förvåning i efterhand. Det är verkligen inte så att alla förstår att man kan behöva dagar vid ett senare tillfälle heller.
Åh, hur har du gjort och hur hade du velat gjort annorlunda om du vill tala om?

Och om andra vill svara av er som har yngre barn, hur tog ni ut dagarna och hur många har ni kvar?

FK sjabblade till det för oss (ja, vi ringde och pratade med en handläggare just för att vi inte skulle göra fel, men så gjorde han fel. Visst vi kunde kollat bättre, men de har ändå tusen % mer erfarenhet än vad vi har) så vi förlorade en del extra dagar, vi har tagit ut 93 dagar nu (sammanlagt) och bäbisen är 6 månader.

Bra beslut!

Tack, bra att veta. Får ta den dialogen med chefen lite närmare.
Ska kika igen på planen jag och min man gjorde upp tidigare.

Nej, inte fullt antal, det får inte jag, minns inte hur många. Så blir lite färre än jag först skrev.

Och det tycker jag är bra.

Jag tror det beror på att FK gällande det här är typ det otydligaste som finns.

Åh, hur har du gjort och hur hade du velat gjort annorlunda om du vill tala om?

Och om andra vill svara av er som har yngre barn, hur tog ni ut dagarna och hur många har ni kvar?

FK sjabblade till det för oss (ja, vi ringde och pratade med en handläggare just för att vi inte skulle göra fel, men så gjorde han fel. Visst vi kunde kollat bättre, men de har ändå tusen % mer erfarenhet än vad vi har) så vi förlorade en del extra dagar, vi har tagit ut 93 dagar nu (sammanlagt) och bäbisen är 6 månader.
Tråkigt att de sjabblat. Det är så enormt beroende på vem man får prata med vad man får för svar upplever jag.

Jag tog ut en hel del dagar i början, som vi ekonomiskt inte riktigt behövde ta ut då och som hade gjort att vi hade mer dagar kvar nu när vi av olika orsaker anser det mest ekonomiskt att ta ut fler dagar än vad vi räknade på från början... det har helt enkelt tillkommit massa parametrar som vi inte visste om när vi la planen (regler och avtal på jobb bland annat).

Egentligen är det inte så otydligt på fk om man som mig jobbar måndag-fredag 8 timmar per dag, aldrig röda dagar osv. Jobbar man helger, olika mycket olika veckor och dagar, inte heltid osv så är det en helt annan femma tycker jag (som gjort det förut).

Dina vänner hade uttryckt förvåning och besvikelse över att dagarna var slut skrev du.

Och jag har aldrig någonsin hört någon uttrycka samma, bland de som har barn i skolålder och upp till 12 år alltså när dagarna faktiskt är slut eller inte får användas mer. Så ja, jag är förvånad över det.
Menade att de var besvikna på sitt eget uttag, inte att dagarna från början varit för få.

Är fortfarande förvånad att du inte hört någon som inte planerat optimalt - jag vet flera stycken och tycker dessutom titt som tätt man läser olika trådar här där det tydligt framgår att man inte förstått Försäkringskassans regler, och då är det ju också rätt svårt att planera ”rätt”.

För egen del hade jag både lyxen av att inte akut behöva pengarna från FK och orken och förmågan att planera vilket jag är otroligt tacksam för! Men fattar att det inte är fallet för alla.

@jeennnnyy Jag är med @VLMF här 😅. Jag tycker att det är en enorm hets och tjat om att spara dagar. Man ser och hör det överallt - på jobbet, i mammagrupper etc. Vi har sparat som bara den och sitter därför nu, med två år kvar tills vi bara får behålla 96 dagar, och har huvudbry över hur vi ska hinna ta ut alla dagar så de inte brinner inne.

De enda jag träffat på som har bekymmer med att dagarna inte riktigt räcker till är personer som tvingats ta 7 dagar i veckan hela föräldraledigheten för att få ekonomin att gå ihop. I min bekantskapskrets har vi alla gjort likadant - mamman har tagit i princip noll dagar under sin föräldraledighet (innan barnet blir 1) för att kunna spara så mycket som möjligt.

Men det här är ju strikt anekdotiskt såklart 😊.

@jeennnnyy Jag är med @VLMF här 😅. Jag tycker att det är en enorm hets och tjat om att spara dagar. Man ser och hör det överallt - på jobbet, i mammagrupper etc. Vi har sparat som bara den och sitter därför nu, med två år kvar tills vi bara får behålla 96 dagar, och har huvudbry över hur vi ska hinna ta ut alla dagar så de inte brinner inne.

De enda jag träffat på som har bekymmer med att dagarna inte riktigt räcker till är personer som tvingats ta 7 dagar i veckan hela föräldraledigheten för att få ekonomin att gå ihop. I min bekantskapskrets har vi alla gjort likadant - mamman har tagit i princip noll dagar under sin föräldraledighet (innan barnet blir 1) för att kunna spara så mycket som möjligt.

Men det här är ju strikt anekdotiskt såklart 😊.
Haha, men jag tycker du bevisar min tes.😅 Du har ju för många dagar kvar och har inte heller planerat optimalt i så fall?
Och det är ju dessutom enormt privilegierat att inte behöva ta en enda dag innan ett års ålder (det gjorde jag nog knappt heller, men det fattar jag gäller för få…) Jag vill ändå påstå att det är ett otroligt lyxproblem och inte särskilt vanligt att uppleva att man har för många dagar kvar.

Haha, men jag tycker du bevisar min tes.😅 Du har ju för många dagar kvar och har inte heller planerat optimalt i så fall?
Och det är ju dessutom enormt privilegierat att inte behöva ta en enda dag innan ett års ålder (det gjorde jag nog knappt heller, men det fattar jag gäller för få…) Jag vill ändå påstå att det är ett otroligt lyxproblem och inte särskilt vanligt att uppleva att man har för många dagar kvar.
Jag menar att jag inte känner igen mig i att det skulle vara vanligt att få slut på dagar för att man missat att de rinner i väg 😊. Varje gång man loggar in står det tydligt hur mycket man har kvar etc. Sen tycker jag att tongångarna generellt handlar om att maxa hur mycket man kan spara - vilket kan leda till att man sparar för mycket. I vårt fall handlar det inte om att vi planerat för dåligt utan att vi har överskattat hur mycket ledighet vi faktiskt skulle ta med barnen 😊.

Jag menar att jag inte känner igen mig i att det skulle vara vanligt att få slut på dagar för att man missat att de rinner i väg 😊. Varje gång man loggar in står det tydligt hur mycket man har kvar etc. Sen tycker jag att tongångarna generellt handlar om att maxa hur mycket man kan spara - vilket kan leda till att man sparar för mycket. I vårt fall handlar det inte om att vi planerat för dåligt utan att vi har överskattat hur mycket ledighet vi faktiskt skulle ta med barnen 😊.
Jag tycker att det är att planera dåligt att ha för många dagar över också. Är ju inte optimal planering varken att ha överskattat eller underskatta hur många dagar man behöver spara. Sen är det så klart mer problematiskt att ha för lite dagar kvar.
Kan också tänka att man borde kunna se utanför sin egen (uppenbart väldigt snäva box..) om man tror det vanligaste är att man maximerar sparande och har massor av föräldradagar över…

Äsch, nu fick jag SGI-ångest. Har skyddat den hittills, men kommer inte kunna ta ut så värst mycket mer föräldraledighet framöver. Har ansökt till slutet på juni.

Men sen får jag typ hoppas att jag inte blir sjuk. Igen. Har ju haft min beskärda del av elände genom åren.. Det är svårt nog ekonomiskt att vara sjukskriven längre tid med en heltidsinkomst som bas.

Ja, min man kan gå in med mer pengar i gemensamma kassan om jag blir sjuk. Men jag vill gärna ha min egen kassa också.. dessutom tjänar jag ganska mycket mer än honom.

Äsch. Nu blev det jobbigt igen.

Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Jag hade sett till att ha ett rejält bra pensionssparande.

Jobba deltid är en garant för att bli fattig som gammal.

Fast kommer verkligen de få åren det handlar om påverka så mycket?
OK. Kanske läste slarvigt.
Begrep inte att det var under en begränsad period. Trodde du ville jobba mindre helt enkelt.

Annars är det ett känt faktum att kvinnor har lägre pensioner eftersom de ofta jobbar deltid för barnens skull. Eller inte alls delar på föräldradagar.

OK. Kanske läste slarvigt.
Begrep inte att det var under en begränsad period. Trodde du ville jobba mindre helt enkelt.

Annars är det ett känt faktum att kvinnor har lägre pensioner eftersom de ofta jobbar deltid för barnens skull. Eller inte alls delar på föräldradagar.
Nej, det handlar om max fyra år. Sen börjar han ju förskoleklass och då kan jag lika gärna jobba heltid. Maken är ju hemma mycket så det är liksom inget problem.

Nu har jag jobbat deltid ett tag och det har varit så skönt! Men, jag ska gå upp på heltid igen. Mycket för att skydda SGI och få full semester igen.

Hur blir det med semesterdagarna om jag går upp till heltid i oktober? Jag en semesterkvot på 1,25 nu (20 dagar). Får jag fler dagar om jag går upp i tid?

Ja jag kan fråga lönekontoret men de är så sjukt sega på att svara och otrevliga så jag testar här först.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Drömmen om att få jobba hemma
  • Ej utnyttjad semester
  • Föräldrapenningstillägg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?