Jobba på ledig tid

Jag är inte på jobbet på fritiden men träffar mycket människor utanför jobbet med. När de får höra att jag jobbar på ranchen blir det alltid följdfrågor med allt från prislista till hur vi fodrar hästarna..
Oh vad jag känner igen det! Jag kunde knappt gå ut nånstans utan att nån kom fram och sa "Du som jobbar på ******" och så tusen frågor. Idag hade det blivit en miljon frågor, men av annan anledning. Ja, jag jobbade på posten. :crazy:
 
Jag är lärare. Har jobbat väldigt mycket gratis för att överhuvudtaget klara av nästkommande dag på jobbet. Mycket planering sena kvällar långt, långt utöver den betalda förtroendetiden eftersom den egentliga planeringstiden varit alltför kort från början och dessutom försvunnit helt för att hoppa in och ta någon annan klass på grund av vikariebrist, extra rastvaktande, "akuta" möten med föräldrar, långa telefonsamtal med föräldrar, extremt mycket samtal med elever för att lösa sociala konflikter o.s.v.

Var egentligen inte meningen att gnälla över yrket men jag kan bli väldigt trött på folk som säger "Det är väl bara att sluta jobba när dina betalda timmar är slut!". Jag ska verkligen försöka med det när jag börjar igen efter föräldraledigheten, men som lärare är det INTE lätt. Dock hatar jag att vända ut och in på mig själv på obetald fritid. Tror tyvärr att enda sättet att lyckas är att sänka ambitionerna rejält och därmed känna sig än mer otillräcklig och inte alls nöjd med sin insats. Eller så har jag inte hamnat på rätt arbetsplats än.
 
I mitt fall beror det helt på vem jag jobbar för. Är det ge och ta har jag inga problem alls att fixa underlag till min chef en söndag kväll. Känner jag att jag aldrig får något tillbaka är det tvärnej och jag håller stenhårt på mina tider.

Jag gillar att jobba och har inga problem att bjuda till, men jag är trött på att bli utnyttjad och ha chefer som inte värderar min tid lika högt som sin egen.
 
Jag är lärare. Har jobbat väldigt mycket gratis för att överhuvudtaget klara av nästkommande dag på jobbet. Mycket planering sena kvällar långt, långt utöver den betalda förtroendetiden eftersom den egentliga planeringstiden varit alltför kort från början och dessutom försvunnit helt för att hoppa in och ta någon annan klass på grund av vikariebrist, extra rastvaktande, "akuta" möten med föräldrar, långa telefonsamtal med föräldrar, extremt mycket samtal med elever för att lösa sociala konflikter o.s.v.

Var egentligen inte meningen att gnälla över yrket men jag kan bli väldigt trött på folk som säger "Det är väl bara att sluta jobba när dina betalda timmar är slut!". Jag ska verkligen försöka med det när jag börjar igen efter föräldraledigheten, men som lärare är det INTE lätt. Dock hatar jag att vända ut och in på mig själv på obetald fritid. Tror tyvärr att enda sättet att lyckas är att sänka ambitionerna rejält och därmed känna sig än mer otillräcklig och inte alls nöjd med sin insats. Eller så har jag inte hamnat på rätt arbetsplats än.

Sympatier och kudos till dig att du lägger ner de där timmarna trots allt. Det är bara förjäkligt att du inte får betalt för det, eller kompensation i efterhand. Har ni skyddsombud som kan driva frågorna?
 
Ringer någon från jobbet svarar jag. Det händer sällan och har aldrig hänt utan att det varit relevant :)
 
Jag hatade mitt tidigare jobb (ICA) och det fanns inte en suck att jag jobbade gratis. Frågade en kund mig något när jag var ledig (dvs i civila kläder) sa jag vänligt att jag jobbar inte utan att de får fråga en kollega som är i tjänst.

Numera är jag egenföretagare så jag är väl aldrig ledig... men det är inte många som behöver hjälp av en geolog utan att vara villig att betala för det :D
 
Sympatier och kudos till dig att du lägger ner de där timmarna trots allt. Det är bara förjäkligt att du inte får betalt för det, eller kompensation i efterhand. Har ni skyddsombud som kan driva frågorna?

Svaret man får från skyddsombud och rektor samt det allmänna snacket bland kollegor (och samhället?) är att vi lärare måste sänka ambitionerna samt planera vår tid bättre. Jag kan skriva hur mycket som helst om varför lösningen inte är så enkel men det blir OT.
 
Svaret man får från skyddsombud och rektor samt det allmänna snacket bland kollegor (och samhället?) är att vi lärare måste sänka ambitionerna samt planera vår tid bättre. Jag kan skriva hur mycket som helst om varför lösningen inte är så enkel men det blir OT.

Det är i så fall en orimlig inställning av era skyddsombud, anser jag. De ska begära riskbedömningar och åtgärder, inte komma med lösningar.
 
Skulle ni ställa upp för arbetsgivaren? Vad skulle krävas för att ni skulle göra det? Spelar det någon roll om det är en liten eller stor arbetsplats?

Jag passerar inte jobbet spontant på ledig tid som tex ridlärare ofta gör då de kanske har egen häst i stallet osv. Men ja, det händer tt jag stannar kvar eller kommer tidigt för att det kört ihop sig, eller nån behöver be om råd. Det buntar jag sedan ihop och så skarvar jag i övertid där det är befogat. Tex om jag eg bara jobbat över en halvtimme så tar jag betalt för en hel ibland då det i slutändan blir samma sak som att jag ska hålla på och dutta med 10 min hit och dit...
 
Jag går efter "what goes around comes around". Min nuvarande arbetsgivare är väldigt stöttande och ställer upp för mig, så de får samma lojalitet tillbaka. Dvs är det panik med nånting så svarar jag på mail/samtal/chat utanför arbetstid. Är det bara korta grejer orkar jag inte skriva arbetstid för det (har förtroendetid) men har jag jobbat hemifrån med t ex försenad leverans skriver jag tid. På min förra arbetsplats återkom dock dåliga situationer, t ex blev jag irriterad när en person i ledande ställning ringde mig en semesterdag, på mitt privata nummer, för en icke-akut grej som hen ville jag skulle gå igenom med en annan kollega. Jag ringde kollegan som lät mycket förvånad och generad över situationen... Det var dessutom en arbetsgivare som inte direkt ställde upp för oss anställda. Det var mycket peka med hela handen med t ex ändringar i jobbresor med kort varsel och orimliga deadlines så där byggdes inte direkt nån lojalitet.
 
På mitt ena jobb gör jag gärna ideellt arbete för jag får så mycket tillbaka. På det andra undviker jag i möjligaste mån att jobba utanför arbetstid. Ställde upp JÄMT förut men det lönar sig inte på något plan så jag prioriterar min fritid högre nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 372
Senast: Fiorano
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 156
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp