Jobba på ledig tid

Jag är inte på jobbet på fritiden men träffar mycket människor utanför jobbet med. När de får höra att jag jobbar på ranchen blir det alltid följdfrågor med allt från prislista till hur vi fodrar hästarna..
Oh vad jag känner igen det! Jag kunde knappt gå ut nånstans utan att nån kom fram och sa "Du som jobbar på ******" och så tusen frågor. Idag hade det blivit en miljon frågor, men av annan anledning. Ja, jag jobbade på posten. :crazy:
 
Jag är lärare. Har jobbat väldigt mycket gratis för att överhuvudtaget klara av nästkommande dag på jobbet. Mycket planering sena kvällar långt, långt utöver den betalda förtroendetiden eftersom den egentliga planeringstiden varit alltför kort från början och dessutom försvunnit helt för att hoppa in och ta någon annan klass på grund av vikariebrist, extra rastvaktande, "akuta" möten med föräldrar, långa telefonsamtal med föräldrar, extremt mycket samtal med elever för att lösa sociala konflikter o.s.v.

Var egentligen inte meningen att gnälla över yrket men jag kan bli väldigt trött på folk som säger "Det är väl bara att sluta jobba när dina betalda timmar är slut!". Jag ska verkligen försöka med det när jag börjar igen efter föräldraledigheten, men som lärare är det INTE lätt. Dock hatar jag att vända ut och in på mig själv på obetald fritid. Tror tyvärr att enda sättet att lyckas är att sänka ambitionerna rejält och därmed känna sig än mer otillräcklig och inte alls nöjd med sin insats. Eller så har jag inte hamnat på rätt arbetsplats än.
 
I mitt fall beror det helt på vem jag jobbar för. Är det ge och ta har jag inga problem alls att fixa underlag till min chef en söndag kväll. Känner jag att jag aldrig får något tillbaka är det tvärnej och jag håller stenhårt på mina tider.

Jag gillar att jobba och har inga problem att bjuda till, men jag är trött på att bli utnyttjad och ha chefer som inte värderar min tid lika högt som sin egen.