Jobba på samma arbetsplats som en släkting?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Diskuterade detta med en släkting men kände att jag ville ta diskussionen "ett steg vidare".

Hur ser ni på det här med att jobba på samma arbetsplats som en släkting?
Och är det skillnad på om det är en stor arbetsplats eller en liten dito? Om man jobbar väldigt nära eller "längre ifrån" sin släkting?

Själv ser jag i stort inga problem med det, faktiskt. Att en lärare ska ha sina egna barn som mentorselever eller att en kvinna är närmsta chef till sin man osv. kan absolut diskuteras tycker jag. Men om det är en större alt. "avdelad" arbetsplats, där man kanske "i värsta fall" delar fikarum med släktingen, ser jag absolut inga konstigheter med det.

Släktingen jag diskuterade med tyckte dock helt tvärtom. Hen menade att "det sätter hela företaget/arbetsplatsen i dålig dager", "det kanske inte är juridiskt förbjudet - men totalt moraliskt förkastligt" och "det stinker ju korruption om en sådan situation". (Allt detta dock givetvis med undantag för rena familjeföretag, men för alla andra typer av arbetsplatser). Och detta även om man bara träffar sin släkting som hastigast i fikarummet ibland, och arbetar med helt olika saker. Jag håller som sagt inte med.

Jag arbetar på en arbetsplats där halva bygget är släkt med varandra. Inget att rekommendera. Skulle oegentligheter ske om två släktingar arbetar ihop så är chansen minimal att det blir en avvikelserapport/anmälan. Vad ska släktingen göra, anmäla sin syster/svärmor/dotter? Inte en chans. Detta gör att brister och misskötsel i vården kan ske i det dolda, upprepade gånger. Så ja, det borde finnas regler kring detta. Jag vet att chefen vill ha in nytt blod, men det är också svårt att komma in i en arbetsgrupp där hälften är släkt och den andra hälften har bott i byn hela livet, och/eller jobbat där sedan stället öppnade -76.

Ses man däremot endast i fikarummet så tycker jag inte det är olämpligt.

Jag tycker det beror på hur nära man jobbar varandra. Bara samma arbetsplats ser jag inga problem med. Sen beror det på hur personerna är. Jag har arbetat med nuvarande kille och med exet tidigare vilket gott jättebra eftersom alla varit professionella och arbete har varit arbete, privatliv är privatliv.

Hur ser ni på det här med att jobba på samma arbetsplats som en släkting?
Som vilket annat jobb som helst. Jag ser inget hinder eller att det ger företaget dålig dager. Kan bara kolla på mitt jobb där en hel familj, mamma, pappa och son jobbar. Om det är något som ska ge företaget dålig dager beror det sällan på att vissa anställda är släkt utan något annat, t ex de missköter något som ett exempel, kan även vara något helt annat.

I min bransch är det jättevanligt med släktingar. Det är föräldrar, ungar, syskon, kusin, farbröder, brorsbarn till höger och vänster :p
Det vanligaste frågan jag fick när jag började var, vem är du släkt med?
Upplever inte att det är eller har varit några problem.
Jag har dock ingen släkt på mitt jobb.

Jag tycker helt klart att det beror på arbetsplatsen storlek (skulle folk på Volvo inte få vara släkt med varandra så hade halva Göteborg varit arbetslösa liksom :angel: :D ) samt vad det är för verksamhet och hur professionella folk lyckas vara på jobbet.

På en mindre arbetsplats kan det skava rätt mycket om två närstående jobbar ihop (det kan såklart också fungera bra) medans det blir mer av en icke-fråga på större arbetsplatser.
Jag hade kollegor som var sambo på en tidigare kontorsarbetsplats, vi var en liten grupp som jobbade mycket ihop och det var INTE kul när paret hade bråkat på morgonen och var griniga hela dagen, för det påverkade hela gruppen. Så det kändes direkt olämpligt eftersom dom inte fixade att jobba ihop alla dagar.
På nuvarande jobb är det bl.a. två syskon som jobbar - fungerar klockrent eftersom dom jobbar på olika avdelningar och delvis olika tider så det påverkar inte varesig jobbet eller arbetsgruppen.

Ytterligare en aspekt på det hela är vad som händer om en parrelation tar slut och båda jobbar på samma ställe - det kan fungera om personerna kan hålla isär privatlivet och arbetslivet men jag ser ju definitivt stora problem om dessa inte kan det och det blir en infekterad separation (gärna med någon tredje part på arbetsplatsen inblandad :up: ). Då kommer det bli dåligt för kollegor och företaget och det är inge rimligt.

Så att eh ja, jag tycker det beror aå väldigt mycket på att det inte går att säga ett tvärsäkert ja eller tvärsäkert nej. Möjligtvis att det är ett tvärsäkert nej på gånger där släktingar till ex chef/ägare tas in bara i egenskap av familj med är totalt jäkla inkompetenta och direkt olämpliga för en tjänst och att en därigenom valt bort rätt person för jobbet.

Jag har jobbat med min syster. Med pappa som chef. Funkade kanon. Var en kille till som var lite i chefsposition, han hade mest hand om oss och pappa tog de andra. Jobbar hellre med folk jag känner väl. Dock är det väl kanske inte så kul att komma in som utomstående i en så sammansvetsad grupp.

Lägger till: Hade INTE velat jobba tillsammans med en pojkvän. Hade en historia med en klasskamrat på högskolan, det tog slut och efter det, aldrig mer. Det blir så jäkla jobbigt om det skiter sig.

Själv vill jag inte ha släkt på min arbetsplats men anser att det är helt okej om andra har det.

Min svägerska, svärfar och svärmor jobbade på samma ställe tidigare (dock svärfars extrajobb, han hade ett annat som ordinarie).
Numera jobbar min make och svärfar på samma ställe. Svärfar är dock pensionerad och timanställd och blev anställd på rekommendation av min make som extrapersonal då dom hade behov av en till.
Min make hade aldrig rekommenderat honom om han inte visste att han skulle göra ett bra jobb.
Min make är högre i rang än sin fader och det funkar fint det med. Han särbehandlas inte. Min make sköter ett system på jobbet för alla inom en viss avdelning och den som gjort en överträdelse får en skriftlig felrapport av honom, och det har han gett sin fader utan problem.

Jag har varit chef för min man flera gånger, inga problem. Dock är vi givetvis professionella och helt ärligt, vi höjer varandra när vi jobbar ihop. Vi är båda stolta över våra yrken och vårt sätt att utföra dem.

Givetvis gäller det att inte ta med privatlivet till yrkeslivet.

Inga problem, under förutsättning att personerna sköter sina jobb professionellt. Vore väldigt märkligt om man inte får ha släktskapsband med någon på arbetsplatsen.
Ett av de större företagen i närheten har det som merit om man säker jobb där. De vet av erfarenhet att folk i samma familj är rätt lika så man i viss mån vet vad man får om man rekryterar ett barn eller en maka/make.

@Dressyrtjejen_97 - är detta ytterligare ett exempel på att dina släktingar försöker berätta för dig vad du ska tycka?

Detta att det skulle sätta företaget i dålig dager är ett rätt absurt påstående.

Inga problem, under förutsättning att personerna sköter sina jobb professionellt.

Håller med, det handlar helt om hur det sköts av vederbörande! Har själv arbetat för både min pappa och syster, båda i chefsroller. Tycker inte det har varit mer problematiskt än att arbeta med icke-släkt.

jag har jobbat med mamma och pappa på olika jobb. Med min syster också när jag tänker efter. Det enda som är tråkigt är att det lätt blir jobbprat även när man kommer hem. Annars har det funkat bra. Vi har förstått problem med jobbarkompisar och sånt på ett annat sätt när vi båda känt personerna.

På vissa arbetsplatser kan det t.o.m. vara förkastligt/farligt att man arbetar tillsammans med nära anhöriga, sambos osv....
Akutpsyk t ex.
Kan tänka mig att samma gäller om man har yrken som @Sleepan o @LadyCovergirl .

Jag träffade maken på jobbet, så vi har jobbat ihop. Det jobbade massor av par, släktingar, syskon osv där. För det mesta inga problem, på jobbet är man inte privat :)

Jag tycker helt klart att det beror på arbetsplatsen storlek (skulle folk på Volvo inte få vara släkt med varandra så hade halva Göteborg varit arbetslösa liksom :angel: :D ) samt vad det är för verksamhet och hur professionella folk lyckas vara på jobbet.

På en mindre arbetsplats kan det skava rätt mycket om två närstående jobbar ihop (det kan såklart också fungera bra) medans det blir mer av en icke-fråga på större arbetsplatser.
Jag hade kollegor som var sambo på en tidigare kontorsarbetsplats, vi var en liten grupp som jobbade mycket ihop och det var INTE kul när paret hade bråkat på morgonen och var griniga hela dagen, för det påverkade hela gruppen. Så det kändes direkt olämpligt eftersom dom inte fixade att jobba ihop alla dagar.
På nuvarande jobb är det bl.a. två syskon som jobbar - fungerar klockrent eftersom dom jobbar på olika avdelningar och delvis olika tider så det påverkar inte varesig jobbet eller arbetsgruppen.

Ytterligare en aspekt på det hela är vad som händer om en parrelation tar slut och båda jobbar på samma ställe - det kan fungera om personerna kan hålla isär privatlivet och arbetslivet men jag ser ju definitivt stora problem om dessa inte kan det och det blir en infekterad separation (gärna med någon tredje part på arbetsplatsen inblandad :up: ). Då kommer det bli dåligt för kollegor och företaget och det är inge rimligt.

Så att eh ja, jag tycker det beror aå väldigt mycket på att det inte går att säga ett tvärsäkert ja eller tvärsäkert nej. Möjligtvis att det är ett tvärsäkert nej på gånger där släktingar till ex chef/ägare tas in bara i egenskap av familj med är totalt jäkla inkompetenta och direkt olämpliga för en tjänst och att en därigenom valt bort rätt person för jobbet.
Första tanken gick oxå till Volvo pv, jobbar ena på RA och den andra på TA så lär dom inte se skymten av varandra ens även om det skulle vara samma skift paret jobbade :D.

Första tanken gick oxå till Volvo pv, jobbar ena på RA och den andra på TA så lär dom inte se skymten av varandra ens även om det skulle vara samma skift paret jobbade :D.
Haha ja men verkligen!
Jag och sambon jobbade båda på Lastvagnar - satt i samma byggnadskomplex och jobbade kontorstider. Vi träffade ALDRIG varandra om vi inte aktivt planerade in en lunch ibland :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Enya
·
Äldre Ämnet aktualiserades idag när jag pratade med en släkting. Jag har storlek 65G i BH, vilket dock låter större än vad det är, men ändock... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
15 588
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om... 2 3
Svar
44
· Visningar
12 819
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?