Jobba som lastbilschaufför

Tycker det är dumt att det inte står med främre överhäng i regbeviset, bakre finns med på lastbilen. Sen märkte jag även att det finns fler uppgifter på transportstyrelsens "sök andra fordon" än vad som står i det fysiska regbeviset, vilket känns väldigt konstigt.

Kollade och jämförde med exemplen från tungboken och där hade de tagit avståndet mellan boggien och räknat på. Vet jag försöka även räkna ut själv.
Längden på bilen är 9861 mm bakre överhäng 2466 mm axelavstånd 1 och 2 axel 4800 mm och 1370 mm mellan 2 och 3, vilket lämnar 1225 mm.

Räknar jag med 1225 mm som främre överhäng och räknar ihop kopplingslängd minus överhäng på lastbil respektive släp får jag ett axelavstånd på 21 076 istället för 20 931 (som var det jag hade räknat på efter exemplen i tungboken), dock blir det ingen skillnad då bruttoviktstabellen blir densamma oavsett.

Ja, det är dumt att överhänget fram inte står med, dock spelar ingen ytterligare info någon roll på uträkningen så att det står mer specificerat på transportstyrelsens sida gör varken till eller från. Det man behöver veta står på regbeviset.

Fast nu säger du emot dig själv. Du hävdade innan att främre överhänget är densamma som avståndet mellan boggien. Men i din nya uträkning så skiljer det 14,5 cm mellan främre överhäng och boggieavståndet.

Gränsen går vid 20,20 meter vilket gör att din sistnämnda uträkning inte spelar någon roll i bruttoviktstabellen. Men hade det varit en mindre lastbil så kan det göra stor skillnad, därmed ska man egentligen räkna på kopplingsavståndet på den aktuella bilen. Alla kör inte samma bil varje dag.
 
Men vafan... jag har ju suttit och räknat på de första reg.bevis-bilderna du la ut @TheRedLightning dock använt siffrorna ang överhänget som @MM uppdaterat. Och nu när jag är klar med mitt eländiga räknande så har du lagt ut NYA bilder och inte ett facit på de gamla!!!??? WTF??? :o :p:angel: ;)

Jag kommer alltså Inte att räkna ett varv till med de nya bilderna ikväll. Får hoppas jag minns imorgon hur jag gjort, och då ska jag testa dina nya där jag har ett facit ... ;)

Jag har i vilket kommit fram till följande lastvikter med dina förra reg.bevis. (Gud nåde den som säger att jag har fel):

BK1: 37710 kg
BK2: 28110 kg
BK3 10210 kg
BK4 47710 kg

*loggar ut nu för jag orkar inte med nåt räknemisslyckande ikväll efter dessa x antal timmar vid skrivbordet idag

Dina tre första uträkningar är samma som mina. @TheRedLightning får gärna visa hur hen fick ut BK3 så ser vi vem av oss som felar så du kan lära dig rätt.
Angående BK4 så fanns detta inte då, men även om du räknar på det som du gjort nu så är siffrorna fel. Jag kan återkomma med facit sen om du testar igen. Tänk på totalvikten på respektive fordon.
 
Ja, det är dumt att överhänget fram inte står med, dock spelar ingen ytterligare info någon roll på uträkningen så att det står mer specificerat på transportstyrelsens sida gör varken till eller från. Det man behöver veta står på regbeviset.

Fast nu säger du emot dig själv. Du hävdade innan att främre överhänget är densamma som avståndet mellan boggien. Men i din nya uträkning så skiljer det 14,5 cm mellan främre överhäng och boggieavståndet.

Gränsen går vid 20,20 meter vilket gör att din sistnämnda uträkning inte spelar någon roll i bruttoviktstabellen. Men hade det varit en mindre lastbil så kan det göra stor skillnad, därmed ska man egentligen räkna på kopplingsavståndet på den aktuella bilen. Alla kör inte samma bil varje dag.
Ser att min svenska i förra inlägget var uppåt väggarna, har nog för bråttom när jag skriver och skickar iväg innan jag kollat så jag skrivit rätt. 🙈

Det jag menar med att det står mer uppgifter på transportstyrelsens sida spelar stor roll, i det fysiska regbeviset står t ex inte kopplingsavståndet med, är blankt under den. Hur ska en person som inte har tillgång till transportstyrelsens hemsida få fram den infon om det inte står i regbeviset?
Däremot fanns den uppgiften med på hemsidan, vilket jag tycker är märkligt då det borde stå på det fysiska regbeviset också.

Nej jag motsäger inte mig själv, räknade på samma sätt som tungboken gjort och vart de hittade främre överhäng i regbeviset de hade som exempel (vilket visade sig vara samma som boggieavståndet), sen tog jag exakt samma uppgifter fast från mitt eget regbevis.
Tyckte redan då att det kändes off.

Hmmm, nu satt ja å tittade igen på exemplet från tungboken, missade att det stod under Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.) där stod det att främre överhäng var 1370, måste ha blivit lurad där då boggie avståndet är detsamma, tyckte jag hade kollat igenom ordentligt. Ooops, my bad har visst för bråttom när jag läser. 😅

På regbeviset till min bil står det att det skrivs på separat papper och det pappret kollade jag aldrig närmare på, men borde ju gå att räkna ut överhänget om man vet längden, minus axelavstånden och bakre överhäng. Det som blir över borde ju va främre överhäng rent logiskt tycker jag.

Det är inte många som ens räknar lastvikter, det jag alltid gillar att ha koll på är tillåten lastvikt för bk 1 och totalvikten för bk 1, oftast stämmer de rätt bra med vad man får lasta, dock om jag tittar på mitt egna regbevis får jag se upp, då jag får lasta 1 ton mer enligt regbeviset så totalvikt på släpet och lastbil blir 65 ton, men i verkligheten på t ex bk 1 väg får jag inte överstiga 64 ton.

Jag tror rent generellt är lastuträkningen speciellt bra när det gäller bk 2 och bk 3 vägar.
 
Senast ändrad:
Dina tre första uträkningar är samma som mina. @TheRedLightning får gärna visa hur hen fick ut BK3 så ser vi vem av oss som felar så du kan lära dig rätt.
Angående BK4 så fanns detta inte då, men även om du räknar på det som du gjort nu så är siffrorna fel. Jag kan återkomma med facit sen om du testar igen. Tänk på totalvikten på respektive fordon.
Jag är inget fan av hen, jag är en hon och helt okej att skriva det. ;)

Hade med den här bilden efter regbeviset på hur jag räknade 2012 i inlägg #127 och som jag skrev till @_Taggis_ kan bruttotabellen ändrat sig sen dess, så ej säkert att den uträkningen jag gjorde 2012 stämmer idag 2019.

Foto-2019-09-28-13-14-12.jpg
 
Kunde givetvis inte hålla nyfikenheten borta så nu är jag här igen. Kommer drömma om detta hela natten om det inte reds ut... :o

@MM Får ta och kolla på BK4 igen. Det var ju iaf kul att 3 av 4 var rätt isåfall, matten är den stora anledningen till att jag aldrig blev ingenjör :angel:
 
Det är inte många som ens räknar lastvikter, det jag alltid gillar att ha koll på är tillåten lastvikt för bk 1 och totalvikten för bk 1, oftast stämmer de rätt bra med vad man får lasta, dock om jag tittar på mitt egna regbevis får jag se upp, då jag får lasta 1 ton mer enligt regbeviset så totalvikt på släpet och lastbil blir 65 ton, men i verkligheten på t ex bk 1 väg får jag inte överstiga 64 ton.

Jag tror rent generellt är lastuträkningen speciellt bra när det gäller bk 2 och bk 3 vägar.

Tror samma som dig. När jag frågar mina lastbilsmentorer om båda är 60+ och kört i hela sina yrkesliv så ja... de har koll "på ett ungefär". Flisbil dock så är ju inte frågan om lastsäkring på det viset en lär sig i böckerna, men vikt är ju vikt ändå. De är dock noga med axel och boggitryck, mest för att ekipaget ska gå bra på vägen.
 
@MM Kan det vara 48900 på BK4? Annars är jag nog rökt för ikväll och får invänta facit tror jag, hunden gnäller och är less på min tråkighet och min hjärna är ungefär lika less den. Jag hatar verkligen siffror och än mindre när jag tror att det gått upp ett ljus men så visar det sig att så var inte fallet...:angel::yuck::banghead:
 
Tror samma som dig. När jag frågar mina lastbilsmentorer om båda är 60+ och kört i hela sina yrkesliv så ja... de har koll "på ett ungefär". Flisbil dock så är ju inte frågan om lastsäkring på det viset en lär sig i böckerna, men vikt är ju vikt ändå. De är dock noga med axel och boggitryck, mest för att ekipaget ska gå bra på vägen.
Jag pluggade lastuträkningen som tusan, har kunnat det som rinnande vatten, troligen därför det är så lätt för mig idag att ta reda på. Jag minns fortfarande när alla bitarna föll på plats och det blev "AHA, är det såhär man ska räkna".

Pluggade det som tusan, sen fick jag inte ens en fråga om det på funken på uppkörningen, fick om bromssystemet istället (exakt samma fråga jag fick när jag körde upp för C).

Men jag ångrar inte att jag lärde mig det, har haft nytta av det. Nu vet jag att jag kör väldigt mycket på BK 1 vägar, några BK 2 vägar finns knappt här, några enstaka BK 3 finns, men inga jag kör på så därför är det lätt för mig att hålla koll på vad jag får lasta. :)
Har gjort det enkelt för mig och satt lappar i lastbilen med max lastvikt lastbil och släp, för att enkelt få en överblick.

Dock är ju uträkningsmetoden väldigt bra när man tar in olika bilar i bilden osv, om det är en två axlad lastbil med släp, eller en trailerdragare med tillhörande trailer. Vågar knappt tänka på hur uträkningen blir på t ex ett 25,25 ekipage. xD

Ska nog slänga mig på soffan å kolla på film nu, blev rätt trött ja me av alla uträkningar.
 
@MM Kan det vara 48900 på BK4? Annars är jag nog rökt för ikväll och får invänta facit tror jag, hunden gnäller och är less på min tråkighet och min hjärna är ungefär lika less den. Jag hatar verkligen siffror och än mindre när jag tror att det gått upp ett ljus men så visar det sig att så var inte fallet...:angel::yuck::banghead:

Svarar snabbt innan Tv:n, men det är fel det med. Det är fel att säga så men glöm bruttoviktstabellen i detta fallet utan lägg ihop totalvikten för respektive fordon. Då får du ut totalt vad du får väga. Därefter får du dra av tjänstevikten. Djupare förklaring kan vi ta imorgon när du klurat lite till ;)
 
Tackar er alla som deltagit i mitt lördagsmys. Buke innehåller verkligen all sorts expertis :love:

@MM Jag ser fram emot den djupare förklaringen :banana:😎 Först blir det stall och sen ska jag iväg och spåra med hunden, men sedan skall söndagskvällen ägnas åt endast detta...

@TheRedLightning Jag pluggade in hela TYA-guiden för lastsäkring till min uppkörning på BE, samma sak inför C-provet. Fick typ två frågor, max. Fick även frågor om bromsar och täthetskontroll på C-provet, vilket är ju rätt logiskt, men däremot var jag inte ett dugg förberedd på de ingående frågorna om färdskrivarnas lagringutrymme och sådant. Min trafiklärare blev också paff över det, då det snarare hör till YKB.
 
Tackar er alla som deltagit i mitt lördagsmys. Buke innehåller verkligen all sorts expertis :love:

@MM Jag ser fram emot den djupare förklaringen :banana:😎 Först blir det stall och sen ska jag iväg och spåra med hunden, men sedan skall söndagskvällen ägnas åt endast detta...

@TheRedLightning Jag pluggade in hela TYA-guiden för lastsäkring till min uppkörning på BE, samma sak inför C-provet. Fick typ två frågor, max. Fick även frågor om bromsar och täthetskontroll på C-provet, vilket är ju rätt logiskt, men däremot var jag inte ett dugg förberedd på de ingående frågorna om färdskrivarnas lagringutrymme och sådant. Min trafiklärare blev också paff över det, då det snarare hör till YKB.
Aldrig fel att plugga. :)

Det där med färdskrivaren lät rätt avancerat, vad var det de var ute efter, de 28 dagarna som ska finnas på förarkortet eller att färdskrivaren ska kopieras innan 90 dagar från den förra kopieringen? Lät rätt mysko att få frågor på det vid uppkörningen om det inte gäller något som berör själva körningen.
 
Aldrig fel att plugga. :)

Det där med färdskrivaren lät rätt avancerat, vad var det de var ute efter, de 28 dagarna som ska finnas på förarkortet eller att färdskrivaren ska kopieras innan 90 dagar från den förra kopieringen? Lät rätt mysko att få frågor på det vid uppkörningen om det inte gäller något som berör själva körningen.

Nä, jag gillar ju att plugga (så länge det ej handlar om siffror)...

Ja det svar frågor om hur lång tid data skulle lagras på kortet, och vad som händer med datat sedan och vems skyldighet det är att det lagras. Det var i samband med att jag skulle redogöra för annat efter säkerhetskontrollen, dvs bromsar, utökad täthetskontroll och så skrivaren. Hade pluggat väldigt lite på just skrivaren så det var tur att jag tänkte logiskt och gissade rätt på frågorna :angel:
 
@MM 38710 kg är mitt sista bud. Då har jag totalvikter bil + släp - tjänstevikter bil+ släp. 62000- 23290 = 38710. Har räknat med 26000 på bilen som är skattevikt och högsta tot.vikt för BK1 enligt reg.bevis. Ska jag räkna med 27000 istället är det ju 39710.
 
@MM 38710 kg är mitt sista bud. Då har jag totalvikter bil + släp - tjänstevikter bil+ släp. 62000- 23290 = 38710. Har räknat med 26000 på bilen som är skattevikt och högsta tot.vikt för BK1 enligt reg.bevis. Ska jag räkna med 27000 istället är det ju 39710.

Rätt!

Men två saker här som du sett själv. Första uträkningen är från när bilen fick ha en max totalvikt på 26 ton. Men sedan ändrades detta för några år sedan och får numera ha en max totalvikt på 28 ton. Så din andra uträkning är korrekt i nutid, så det ska vara 39710.
 
Tackar er alla som deltagit i mitt lördagsmys. Buke innehåller verkligen all sorts expertis :love:

@MM Jag ser fram emot den djupare förklaringen :banana:😎 Först blir det stall och sen ska jag iväg och spåra med hunden, men sedan skall söndagskvällen ägnas åt endast detta...

@TheRedLightning Jag pluggade in hela TYA-guiden för lastsäkring till min uppkörning på BE, samma sak inför C-provet. Fick typ två frågor, max. Fick även frågor om bromsar och täthetskontroll på C-provet, vilket är ju rätt logiskt, men däremot var jag inte ett dugg förberedd på de ingående frågorna om färdskrivarnas lagringutrymme och sådant. Min trafiklärare blev också paff över det, då det snarare hör till YKB.

Har du frågor om färdskrivaren så är ett område jag gillar lite extra.
 
Nä, jag gillar ju att plugga (så länge det ej handlar om siffror)...

Ja det svar frågor om hur lång tid data skulle lagras på kortet, och vad som händer med datat sedan och vems skyldighet det är att det lagras. Det var i samband med att jag skulle redogöra för annat efter säkerhetskontrollen, dvs bromsar, utökad täthetskontroll och så skrivaren. Hade pluggat väldigt lite på just skrivaren så det var tur att jag tänkte logiskt och gissade rätt på frågorna :angel:
Ja, färdskrivaren är ett kapitel för sig. Så mycket att tänka på där och hur de fungerar VDOn och Stoneridge skiljer sig lite från varandra men bygger på samma principer och förutom kör och vilotiderna ska man ha koll på vägarbetstidslagen också om man ej kommer upp i körtiden osv.

Nu när jag tänker på det, det är rätt mycket vi lastbilschaufförer ska kunna. 😅
 
Täker man några varv extra så finns det en logik i hur kör och vilotidslagstiftningen rimmar ihop med vägarbetstidslagstiftningen. Lägger man sen ihop det med kollektivavtalet så blir där ett flexibelt system med rätt väl tilltagna ramar utanför vad som borde vara normal arbetstid - även om ramarna sen är väldigt strikta.
 
Rätt!

Men två saker här som du sett själv. Första uträkningen är från när bilen fick ha en max totalvikt på 26 ton. Men sedan ändrades detta för några år sedan och får numera ha en max totalvikt på 28 ton. Så din andra uträkning är korrekt i nutid, så det ska vara 39710.

Se på fan :D

Varför ändrades det? Gäller det alla treaxlade bilar?

Är det alltså en generell regel att på BK4 ska en bara räkna på ovanstående sätt, och inte kolla i bruttoviktstabellerna?
 
Täker man några varv extra så finns det en logik i hur kör och vilotidslagstiftningen rimmar ihop med vägarbetstidslagstiftningen. Lägger man sen ihop det med kollektivavtalet så blir där ett flexibelt system med rätt väl tilltagna ramar utanför vad som borde vara normal arbetstid - även om ramarna sen är väldigt strikta.

Kan bara kör- och vilotiderna i stora drag. Det blir ett senare bekymmer i YKB tänker jag :angel:
Jag skulle påstå att rätt få andra yrken tillåts ha såna svävande arbetstider. tänker på det jämt när jag är ute och praoar på åkeriet. Att börja kl 4 på morgonen och sedan sluta allt mellan 13 och 16 beroende på hur mkt väntetid det blir på dagarna... det är lite svårplanerat ihop med övrigt liv. Och kvällsskiftet är allt mellan 13-16 till 21-24....
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp